خبر یزد

آخرين مطالب

دور سوم مسابقات فضایی در قرن بیست و یکم آغاز می‌شود علمي

دور سوم مسابقات فضایی در قرن بیست و یکم آغاز می‌شود
  بزرگنمايي:

خبر یزد - ایسنا /با ورود انسان به آنچه «عصر سوم فضایی» نامیده می‌شود، این بار شرکت‌های خصوصی و نه دولت‌ها رهبری این حوزه را بر عهده گرفته‌اند و اگر رقابت فضایی قرن بیستم بر سر قدرت سیاسی بود، این قرن در مورد پول خواهد بود. اما برای کسانی که رویای بازگرداندن انسان‌ها به ماه و احتمالا مریخ را در سر می‌پرورانند، زمان هیجان‌انگیزی برای زندگی است؛ فرقی نمی‌کند رؤسای جمهوری یا میلیاردرها کرایه آن را بپردازند.
 عصر پروازهای فضایی در حال گذراندن یک لحظه رنسانس است که انرژی تازه‌ای را به ارمغان آورده که از زمان برنامه آپولو دیده نشده بود و برای اولین بار، شرکت‌های خصوصی به جای دولت‌ها رهبری این کار را بر عهده گرفته‌اند.
به نقل از گاردین، مجموعه‌ای از ماموریت‌های اخیر، از جمله پرواز آزمایشی موفقیت‌آمیز بزرگترین موشکی که تاکنون ساخته شده است و اولین کاوشگر خصوصی ساخته شده برای فرود روی سطح ماه، این ایده رو به رشد را ایجاد کرده که انسان‌ها در حال ورود به «عصر سوم فضا» هستند.

خبر یزد


کندی اذعان داشت: مطمئنا، همه اینها برای همه ما هزینه زیادی دارد» اما جنگ سرد او را برانگیخت تا معادل امروزی صدها میلیارد پول مالیات دهندگان آمریکایی را برای پیروزی در مسابقه فضایی خرج کند.
پایان جنگ سرد در سال 1989 لحظه کوتاهی از خوش‌بینی جهانی را به همراه داشت که به دومین عصر فضایی با مشارکت بیشتر منجر شد. ایستگاه فضایی بین‌المللی برای بیش از 13 سال سرهم شد و از سال 2000، افراد چند ملیتی به طور مداوم در فضا زندگی می‌کردند و با هم روی آزمایش‌هایی در مدار کار می‌کردند.
با این حال، این دوره دوم همچنین شاهد کاهش تلاش‌ها برای رساندن انسان‌ها به فضا بود که نماد آن برنامه شاتل فضایی ناسا بود که هرگز مردم را فراتر از مدار زمین نفرستاد و در نهایت در سال 2011 منحل شد، تا حد زیادی به این دلیل که دولت ایالات متحده نمی‌خواست روی هزینه‌های بالای آن سرمایه‌گذاری کند. پس از آن، واشنگتن مجبور شد برای فرستادن فضانوردان خود به فضا به موشک‌های سایوز مسکو تکیه کند.
با این حال، این هزینه‌های بالا اکنون با ورود مشاغل خصوصی به صحنه، اغلب به عنوان پیمانکاران دولتی، کاهش یافته است. در چند سال اخیر، برخی از این مشاغل شروع به کسب درآمد کرده‌اند، البته نه به دلایلی مانند گردشگری فضایی، بلکه بیشتر برای ارسال ماهواره‌های ارتباطی، به ویژه اینترنت پهن باند. بسیاری از برآوردها حاکی از آن است که صنعت فضایی جهانی می‌تواند در دو دهه آینده بیش از یک تریلیون دلار درآمد ایجاد کند.
در مقاله‌ای که سال گذشته توسط شرکت مشاور استراتژی و مدیریت تاثیرگذار McKinsey & Company منتشر شد، شریک مدیریت جهانی باب استرنفلز و همکارانش به مدیران اجرایی نوشتند: اگر فضا بخشی از استراتژی شما نیست، باید اینطور باشد.
آنها افزودند: تنها به تازگی شاهد شتاب قابل توجهی در منحنی هزینه بوده‌ایم: هزینه‌های پرتاب به لطف استفاده مجدد، مهندسی بهبود یافته و افزایش حجم، 95 درصد کاهش یافته است و کاهش گسترده دیگری در سال‌های آینده انتظار می‌رود.

خبر یزد

سیاست جهانی همچنان در فضا اما با بازیگران بیشتری به ایفای نقش خود ادامه می‌دهد. چین با داشتن ایستگاه فضایی در حال کار، کاوشگر روی ماه و مریخ‌نورد در مریخ، از روسیه به عنوان رقیب اصلی آمریکا پیشی گرفته است. روز جمعه، پکن یک فضاپیمای رباتیک را به نیمه پنهان ماه پرتاب کرد.
قطب جنوبی ماه، به طور ویژه، به عنوان یک «کمربند طلایی» برای اکتشاف ماه در نظر گرفته می‌شود، زیرا حاوی یخ آب است که می‌تواند به عنوان آب آشامیدنی استفاده شود و حتی برای ساخت سوخت موشک بهره‌برداری شود.
دانشمندان هم در مورد سیاسی شدن و هم تجاری‌سازی فضا نگران هستند، به‌ ویژه هنگامی که صحبت از عملیات «حفاری» در ماه بکر و دست نخورده به میان می‌آید.
با این حال، حامیان اکتشافات فضایی به پیشرفت‌هایی اشاره می‌کنند که تاکنون انجام شده است. سی‌تی‌اسکن که یک دستگاه پزشکی حیاتی است که می‌تواند تومورها را شناسایی کند، ریشه‌ در تحقیقات قبل از ماموریت آپولو دارد. فضانوردان در ایستگاه فضایی از محیط منحصر به فرد ریزگرانش برای درک بهتر بیماری‌هایی مانند آلزایمر استفاده کرده‌اند.
برای اقتصاد دانانی مانند سادلیر، سومین عصر فضایی موقعیت بی‌سابقه‌ای را ایجاد می‌کند که می‌تواند پایه‌های نظام بازار را به هم‌ بزند. در اقتصاد، ما فرض می‌کنیم که منابع محدود است. زمین محدود است. منابع طبیعی محدود است. فضا، به ما این امکان را می‌دهد که آن را تغییر دهیم.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/648160/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عکس «تلسکوپ فضایی هابل» از طلوع یک ستاره شبیه به خورشید

نشست فرمانده مرکز بسیج بنیاد شهید کشور با خادمین شهدای کرمانشاه

شرکت گاز مازندران از سازمان‌های پیشرو در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه است

هشدار سطح زرد هواشناسی/ نفوذ گرد و غبار به استان یزد

توضیحات مدیرکل آموزش و پرورش یزد پیرامون آخرین وضعیت برگزاری امتحانات نهایی

اولین پرواز سرنشین‌دار «استارلاینر» تا 25 مه به تعویق افتاد

اندازه گیری سرعت نور با روش فیزو

داستانک/ آدم بدبختی هستی !

سرود ملی پاکستان فارسی است!

تصویر شگفت انگیز جیمز وب از کهکشانِ Zwicky 18

بازگشایی جاده اسدآباد به روستای رباط سفید بخش احمدآباد مشهد

سفر‌های گردشگری فضایی راه‌اندازی می‌شود

یک هفته تا پایان کورس بهاره یزد

وظیفه ما در برابر ترس!

خون دایناسورها در رگ‌های ما جریان دارد!

سرقت کابل و قطعی چند ماهه تلفن در روستای سانیج

جشن زیر سایه خورشید - یزد

حضور استاندار یزد در تمرین تیم چادرملوی اردکان

سخنان جالب سوگل مشایخی در مورد انسان کامل

2 تصویر خیره‌کننده از «ستون‌های آفرینش»

آیا ممکن است ماه ناپدید شود؟ اگر ماه یک شب نباشد چه اتفاقی می‌افتد؟

انعقاد قرارداد زمین قانون جوانی جمعیت اطلاع رسانی می‌شود

بهره‌برداری و افتتاح 152 طرح ملی و استانی در سال 1403

برگزاری جشن کرامت درجزیره کیش

شهدا الگوی مناسبی برای مردم جامعه هستند/ سالانه 800 هزار دیدار با خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان انجام می‌شود

نادان چه کسی است؟

497 میلیارد تومان میزان فروش 10 روز نمایشگاه کتاب

هوش مصنوعی طعنه و کنایه را تشخیص می‌دهد!

اجرای 500 طرح عمرانی در یزد

انجام پیوند مغز استخوان اطفال در یزد

بررسی آخرین وضعیت ساماندهی گلزار شهدای ستارخان تبریز

قند پارسی/هیچ دارویی بهتر از محبت نیست

گیاه در معرض آسیب به کشاورز هشدار می‌دهد!

کوچکترین آشکارساز نور جهان ساخته می‌شود

خودکفایی در ساخت دستگاه تصویربرداری پرتوی ایکس

برخورد دو سیاهچاله‌ زمانی که جهان تنها 740 میلیون ساله بود

«اسپیس‌ایکس» پنجاه و یکمین ماموریت مداری را در سال 2024 انجام داد

تکمیل راه‌آهن یزد- اقلید تا 2 ماه آینده

نفوذ گرد و غبار به استان یزد

استقبال چند هزار نفری اردکانی‌ها از یک اثر هنری

رشد 183 درصد فعالیت‌های عمران شهری در یزد

گزارش تصویری | یزد گردی با «پشت پرده»

زیرساخت‌های یزد برای مقابله با سیل احتمالی تکمیل شده است

خسارت به راستگرد امیرچخماق صحت ندارد

هشدار طوفان و گرد و غبار در یزد

آغاز کلاس مربیگری فوتبال درجه c آسیا در یزد

«پشت پرده» بازگشت شفیعی‌جم به تلویزیون

صید بزرگ نقل‌ ‌و انتقالات: بازگشت پدیده

استادیوم نصیری یزد؛ زخمی که جام حذفی بر آن نمک پاشید!

ملاحظات خاص برای هرگونه تغییر در موزه/امکان بازدید عمومی به شرط تعداد!