خبر یزد

آخرين مطالب

قضاوت کردن یا انتقام گرفتن، کدام لذت‌بخش‌تر است؟ علمي

قضاوت کردن یا انتقام گرفتن، کدام لذت‌بخش‌تر است؟
  بزرگنمايي:

خبر یزد - خبرآنلاین /دانشمندان در پژوهش جدید خود واکنش‌های مردم را به انتقام بر اساس احساساتی که انتقام‌گیر نشان می‌دهد، بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که دیدگاه‌های اجتماعی و شخصی در مورد اخلاق و شایستگی عمیقاً بر قضاوت‌های اعمال انتقام‌جویانه تأثیر می‌گذارد.
تینا مزدکی: انتقام از نظر اجتماعی، معمولا اقدام نامناسبی تلقی می‌شود. هستند افرادی که انتقالم را نوعی عدالت وحشیانه بدانند، اما اکثریت مردم قبول دارند که انتقام از نظر اخلاقی اشتباه است. از سوی دیگر، عمده مردم از داستان‌هایی لذت می‌برند که در آن قربانی از ظالم انتقام می‌گیرد. تیمی تحقیقاتی به بهانه این تناقض ظاهری به بررسی انتقام و انتقام‌جویی پرداختند: آیا انتقام همان عمل انتقام‌جویانه‌ای است که مردم از نظر اخلاقی محکوم می‌کنند یا لذتی است که انتقام‌جو تجربه می‌کند؟
دانشمندان پس از انجام چهار نظرسنجی، شامل سه نظرسنجی با گروه‌های به‌دقت انتخاب‌شده از دانشجویان مقطع کارشناسی از لهستان و یک نظرسنجی با انتخاب مشابهی از بزرگ‌سالان آمریکایی، تفاوت‌های عجیبی را گزارش کردند. این تفاوت‌ها بین موقعیت‌هایی دیده شد که مرتکبین از انتقام گرفتن احساس غرور می‌کردند و مواردی که انتقام‌جو از آن احساس لذت می‌برد. افراد حاضر در نظرسنجی یا انتقام‌جو بوده‌اند یا ناظر انتقام‌جویی.
افرادی که انتقام می‌گرفتند، حتی اگر مورد تایید عمومی هم قرار بگیرند،در مقایسه با افرادی که تصمیم به انتقام‌جویی نگرفته‌اند، از نظر اخلاقی محکومند. جالب اینجاست که شرکت‌کنندگان، افرادی را که از انتقام خود رضایت داشتند، تواناتر و باکفایت‌تر از افرادی می‌دانستند که به انتقام‌گرفتن احساس بدی داشتند یا از انتقام‌جویی بیزاری می‌جستند. جالب‌تر این‌که وقتی انتقام‌گیرنده احساس لذت خود را از انتقام‌گیری توصیف می‌کرد، شرکت‌کنندگان او را به‌شکل خاصی غیراخلاقی توصیف می‌کردند.

خبر یزد


گویا انتقام و رضایت پس از آن، بیشتر به عنوان نشانه‌ای از توانایی فرد برای دستیابی به هدف تلقی می‌شود. دانشمندان می‌گویند: «احساس لذت پس از انتقام ممکن است نشانه این باشد که انگیزه اصلی نه آموزش درس اخلاق به مجرم، که احساس خوب و انگیزه‌ای خودمحور بوده که از نظر اخلاقی سؤال‌برانگیز است.»
به طرز جالبی، تفاوت‌های قابل‌توجهی بین سناریوهایی وجود داشت که شرکت‌کنندگان در نظرسنجی خود را در نقش انتقام‌جو می‌دیدند و سناریوهایی که در آن نقش ناظر صرف را بازی می‌کردند. وقتی آنها تصور می‌کردند که دارند انتقام می‌گیرند، کار خودشان را غیراخلاقی می‌دانستند اما اگر تصور می‌کردند که این کار را شخص دیگری انجام می‌دهد این فرد را توانمندتر می‌دانستند. البته این نتایج با شواهد علمی قبلی که نشان می‌داد افراد، کارهای دیگران را از نظر اخلاقی ارزیابی می‌کنند اما اعمال خود را معمولا با توجه به توانمندی ارزیابی می‌کنند، در تضاد است.
نتیجه جالب دیگری که دانشمندان به دست آوردند،آن بود که تصور احساس خوب انتقام گرفتن در احتمال انتقام‌گیری افراد تاثیری ندارد. علاوه بر این، مشخص شد که ترس از محکوم شدن در نظر شرکت‌کنندگان نیز تأثیری بر احتمال انتقام یا عدم انتقام گرفتن آن‌ها نداشته است.
بیشتر یافته‌های محققان کاملاً در تضاد با دانش و نتیجه‌گیری‌های قبلی است؛ با این حال چند فرضیه برای توضیح این اختلاف‌ها وجود دارد: نخست این‌که نتایج پژوهش ممکن است مختص فرهنگ باشد. انتقام‌جویان در جوامع و ملت‌هایی که ارزش‌های خاصی رواج دارد، با این شدت مورد قضاوت قرار نمی‌گیرند. دوم این‌که در نظرسنجی‌ها از موقعیت‌های فرضی استفاده شده است که شرکت‌کنندگان باید صرفاً انتقام و احساسات خوب یا بد را تصور کنند.
منیع: neurosciencenews

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/649412/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان یزدی از مرز 5000 تن گذشت

فضاپیمای مرموز چین یک شیء عجیب را در مدار زمین رها کرد!

کتاب «مادر پروازی»؛ روایتی از مادران خانواده‌های خوش جمعیت یزدی

«تهران جان» به روایت 15 نویسنده

ذخیره کوانتومی در مواد دو بعدی در دمای اتاق محقق شد

چه ها که بر سر ما رفت و کس نزد آهی

معرفی کتاب «چند روایت معتبر»

زنده ماندن گورخرماهی در فضا!

نتایج یک تحقیق؛ اگر پولدار باشید 30 درصد شانس بیشتری برای زنده ماندن بعد از سکته مغزی را دارید

یزد، میزبان کنگره ملی شهدای دانش‌آموز

شور و شعور حسینی در عزای حسینی به نمایش گذاشته شود

پاسخگویی مدیرکل بنیاد شهرستان‌های استان تهران به ایثارگران در میز خدمت

«لطیفه های شیرین زهرالربیع» به چاپ پنجم رسید

ترجمه غبرایی از «کوری» به چاپ پنجاه‌وششم رسید

هجمه رسانه‌ای دشمن علیه جمهوری اسلامی مضاعف شده است

شهرداری یزد برای دست اندازهای غیر استاندارد شهر چاره‌اندیشی کند

چراغ سبز سازمان منطقه آزاد کیش برای شرکت های دانش بنیان و نوآور

ای حرمت ملجأ درماندگان

زمین؛ قربانی خشم خورشید!

حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد در جمع بومیان جزیره کیش

آغوش باز سازمان منطقه آزاد کیش برای شرکت های دانش بنیان و نوآور

مدیرکل بنیاد کرمانشاه: شهید جمهور، نعمت گران بهای نظام بود

افزایش سه برابری کمک هزینه معیشتی جانبازان زیر 25 درصد در دولت سیزدهم

امروز عقل من ز من یک بارگی بیزار شد

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

چگونه سایه‌هایمان را بشناسیم؟

اکتشاف کیهان دیگر فقط مختص شب نیست

مکانیسم تبدیل ستارگان پرجرم به سیاهچاله چگونه است؟

یزد تا بصره؛ با دختران دوومیدانی

ادعای دانشمندان چینی؛ درمان دیابت نوع 2 با «سلول درمانی» برای اولین بار در جهان

برگزاری مراسم گرامیداشت شهدای خدمت در جزیره کیش

چو رنج بوده فقط سهمم از جهان شما

گورخرماهی انتخاب چین برای آزمایش‌های فضایی در ایستگاه مداری

ملاقات حضوری و چهره به چهره مدیر کل بنیاد شهید استان همدان با خانواده ایثارگران

مراسم گرامیداشت سالگرد ارتحال امام(ره) و بزرگداشت شهدای خدمت برگزار می شود

چون تو با مایی نباشد هیچ غم

استفاده بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی باعث کابوس دیدن می‌شود

چرا نباید از ساحل صدف برداریم؟

سوپرآلیاژ برنامه‌های فضایی ناسا تجاری‌سازی می‌شود

آماده‌سازی هندبالیست‌های جوان ایران برای رقابتهای آسیایی در بافق

دست‌اندازهای غیر استاندارد شهر یزد چاره‌اندیشی شوند

تولید روغن‌های خوراکی فراتر از استانداردهای جهانی در یزد

آیت‌الله رئیسی خود را خادم مردم می‌دانست

قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری

پشت پرده مثل دری وری گفتن

پشت پرده داستان جیم شدن از کجا می‌آید؟

حکایتی جالب از مولانا

شعبه‌ای از «استارباکس» که 100 ربات آن را می‌گردانند

بیش از 200 قلاده سگ گله و نگهبان در اشکذر واکسینه می‌شوند

پدر شهیدان والامقام «کاووسی» در قطعه 38 بهشت زهرا(س) آرام گرفت