خبر یزد

آخرين مطالب

ایران ،با چالش جدی مهاجرت به شهرها روبروست سياسي

ایران ،با چالش جدی مهاجرت به شهرها روبروست
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد - معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور با بیان اینکه در حال حاضر ایران با چالش جدی مهاجرت روستائیان به شهرها روبروست،گفت: نهادهای ذی‌ربط نتوانستند بنیان‌های اقتصادی را دوام ببخشند و پس از آن شغل ایجاد کنند.

سعیدرضا جندقیان عصر پنجشنبه در گردهمایی گرامیداشت روز روستا در اردکان با تاکید بر اینکه توسعه بر سه عامل جمعیت، تولید و هنر متکی است ،افزود: در این مود باید رویکردها را نسبت به روستاها تغییر دهیم.
وی افزود: در حال حاضر 37 هزار و 59 دهیاری به 19 میلیون نفر جمعیت روستایی خدمات ارائه می‌کنند و روستاهای ایران علاوه برجمعیت، وسعت زیاد، از پراکندگی و ظرفیت‌های بالایی برخوردارند، زیرا تمدن ایران برخواسته از روستاهاست.
معاون معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها گفت: در سال 1359 برای اولین بار در ایران جمعیت شهری از جمعیت روستایی پیشی گرفت، بررسی‌های آماری نشان می‌داد که جمعیت روستایی کشور رو به کاهش است.
نسبت جمعیت روستایی به شهری در کشورهای توسعه یافته 40 به 60 درصد است در حالیکه این عدد در ایران با 83 میلیون نفر ، 25 به 75 درصد است و در استان یزد در حال حاضر 13 به 87 درصد رسیده است.
وی افزود: به دلیل ضعف مبنایی در اقتصاد روستایی، فرار مغزهای متفکر از روستا و آبادی‌ها، افزایش سطح تکنولوژی در شهرها و افزایش مراکز اندیشه ورزی مانند دانشگاه‌ها موجب شد که بار توسعه در حوزه شهرها متمرکز شود و روستاها به مرور با کاهش جمعیت مواجه شوند.
جندقیان اظهارداشت : خروج نخبگان از روستاها آرام آرام بر زندگی و رفتار اجتماعی روستائیان تاثیرگذاشت و نبود نگاه توسعه‌ای به روستاها و توجه بیشتر به شهرها یکی از علل عمده این مهم است.
معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور اضافه کرد: 27 دستگاه اجرایی خدمات‌رسان به روستاها در کشور فعالیت دارد که برنامه‌های خود را طوری عرضه می‌کنند که نتیجه آن مهاجرت از روستاها شده است.
جندقیان ادامه داد: مهاجرت از روستاها بی‌رویه نیست بلکه بارویه است و اگر شان انسان‌ در روستاها حفظ شود هیچگاه مهاجرت نخواهند کرد، اگر امکانات زیربنایی و زیرساختی در روستاها موجود باشد هیچ وقت مهاجرت انجام نمی‌شود.
همچنین استانداریزد یکی از اولویت‌های حوزه روستایی استان را قبول مسئولیت و ایجاد انتظارات عنوان کرد و گفت: در گذشته روستا را نماد عقب ماندگی می‌دانستند که این طور هم نبود و اجازه به روستائیان داده نشد تا آداب و رسومشان را بروز دهند.
محمدعلی طالبی با بیان اینکه هنگامی که در شهرها با مشکل و آسیب‌هایی مواجه شدیم به ظرفیت‌ها، زمینه‌ها، موضوعات و مسایل روستائیان پی‌بردیم و امروزه روستا و روستایی یک از افتخارات فرهنگ عامه ایرانی است اظهار داشت: خیلی از افتخارات و سرآمدها، تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی از همین روستاها برخواسته شد.
وی افزود: با این نگاه و با وجود ظرفیت‌ها و زمینه‌هایی که این روزها برای روستاها فراهم شده است و با این نگاه که آنها مسئولیت‌های بزرگی را عهده‌دار شدند به فکر افتاده‌ایم که به رفع مشکلات آنها نگاه ویژه‌کنیم و با تجمیع همه خدمات، استعدادها ، امکانات و هم‌افزایی دستگاه های مختلف روستاها را به کانون‌های آرامش و تولید در جامعه در استان تبدیل کنیم.
استاندار یزد یادآور شد: روستاهای استان جمعیت محدودی دارند ولی به لحاظ استعدادها، توانمندی و ظرفیت‌هایی بسیار خوبی در خود دارند آنها بار خیلی از مشکلات و مسایلی که وجود دارد را به دوش می‌کشند و در جهت حل آن تلاش می‌کنند.
طالبی در ادامه با بیان اینکه امروز شهرهای استان با مشکلات زیادی از جمله زیست محیطی ، کمبود منابع آبی، محدوده شهری و ... روبروند تاکید کرد: روستاها فرصتی در اختیارشان است که می‌توانند به راحتی پیشرفت کنند .
وی خطاب به دهیاران، اعضای شوراها و بخشداران گفت: قرار نیست روستا به ویژگی‌ شهر برسند ، در طول زمان ثابت شد که امتیازات و ویژگی‌های شهر نتیجه اشتباه مهندسی بوده که شهرها دچار آسیب شدند.
استاندار یزد اظهارداشت: روستا را باید با هویت آن بسازیم و با شکل و شمایل روستا توسعه دهیم، ویژگی ممتاز روستا که شامل آرامش و هوای پاک است را نباید از آن گرفت و این شدنی است.
طالبی گفت: کمک‌های مالی دولت و اعتبارات کاملا مشخص است، چیزی که مهم است و خیلی باید روی آن کار شود و حتی جا دارد ،اتاق های فکر در موردش به وجود آید، این است که از ظرفیت‌ها و منابع روستا چگونه استفاده شود تا زمینه‌ساز تحولات و گشایش‌های بزرگ و رونق اقتصادی خوبی در سطح روستا شود.
وی با بیان اینکه شوراها، دهیاری‌ها و بخشداران باید روی موضوع، هدایت اعتبار به سمت نیازهای اصلی و اساسی کار کنند، باید چشم‌اندازی تعریف شود تا روستاها را به کانون‌های جمعیتی تبدیل کنند، افزود: مطمئنا با این پیوست ذهنی و اجتماعی می‌توان جمع بیشتری از مردم را در روستا نگه داشت.
همایش « امید روستا» به مناسبت روز روستا با حضور استاندار یزد، نماینده مردم اردکان، رئیس دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور، تعدادی از مدیران کل استان، مسئولان شهرستان و دهیاران و اعضای شوراهای روستایی شهرستان در روستای ترک آباد برگزار شد.
در حال حاضر حدود 9 هزار نفر در 29 روستای اردکان ساکن هستند.
مرکز شهرستان 98 هزار نفری اردکان در 60 کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.
7544 / 2047

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/100855/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ذخیره 2 میلیون مترمکعب آب در بند خاکی فهرج

برخورد با متخلفین تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در مهریز

رعایت نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

7 بوم‌گردی برتر یزد که باید بشناسید

حضور شمشیربازان چادرملو در رقابت‌های انتخابی آسیا

آغاز عملیات روکش آسفالت 10 کیلومتر محور طبس یزد

نقش آفرینی جوانان نخبه در توسعه جهش تولید/جلوی مونتاژ‌ها را بگیرید

بازدید مدیر عامل شرکت آبفای استان یزد از تصفیه خانه آب شهر میبد

انجام 2 پرواز به مقصد مدینه منوره

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

پیش بینی آسمان ابری در آدینه استان یزد

اقدام فوری برای مرمت بند خاکی ابراهیم آباد

فجر ساعت پخش زنده بازی مس کرمان و چادرملو اردکان‌ + پخش آنلاین

رواج بی حجابی در جامعه توطئه دشمنان است

جهش تولید با رشد استعداد کارگران محقق می‌شود

رشد 10 برابری طرح حوزه راه شهرستان مهریز

نرخ بازار باید منصفانه و اسلامی باشد/ ضرورت توجه به حق و حقوق کارگران

امتیاز صدرشیمی در لیگ برتر فوتبال ساحلی کشور به مهریز انتقال یافت

ایجاد سامانه اعلام بار مجازی راهگشای مشکلات حمل‌ و نقلی مهریز است

کارگران رکن مهم اقتصاد کشور هستند

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

برگزاری‌ مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی در استان یزد/ خسارت سیل به 21 رشته قنات

مصاف پاریزه رکردستان با نماینده یزد

تخصیص بیش از 3 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تأمین برق شهرک‌های صنعتی یزد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

اجرای برنامه هفتم توسعه نیازمند اهتمام ویژه

اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت در یزد

ادامه رگبار باران در جنوب شرق کشور

خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است