خبر یزد

آخرين مطالب

لازمه مدیریت بهره‌وری آب، مصرف بهینه است گفتگو

لازمه مدیریت بهره‌وری آب، مصرف بهینه است
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد - ابرکوه یکی از مناطق عمده تولید محصول باغی و زراعی استان یزد است که 35 درصد جمعیت 55 هزار نفری آن از این راه هزینه‌های زندگی خود را تامین می‌کنند، کشاورزان منطقه با استفاده از تجربه‌ تاریخی و بهره‌مندی از طرح‌های نوین آبیاری و با تغییر شیوه کشت سنتی به جدید و با بهره وری درست از آب به تداوم حیات در این منطقه بیابانی کشور ادامه می‌دهند.

اقلیم این شهرستان نه تنها گرم و خشک است بلکه به دلیل کم آبی و افت سطح منابع آب‌های زیرزمینی که حوزه آبریز آن در شمال فارس قرار دارد، روبروست و آبدهی منابع آبی در 20 سال اخیر کاهش یافت و 30 رشته قنات‌ نیز خشک شد.
به گفته بهره برداران و کارشناسان حفظ اقتصاد کشاورزی این منطقه با توجه به عرصه‌های بیابانی برای تامین امنیت پایدار در سکونتگاه‌های روستایی، آبادی‌ها و مناطق عشایری ضروری است و تنها راه کاهش مصرف آب به عنوان با ارزش ترین ماده حیاتی در مناطق بیابانی،کاهش سطح زیرکشت از آبیاری غرقابی به نوین و افزایش توسعه کشت گیاهان کم آبخواه است .
با توجه به محدودیت منابع آبی، لزوم صرفه جویی و اتخاذ راهکارهای جدید، خبرنگار ایرنا در ابرکوه اقدام به برگزاری میزگردی با حضور فرماندار، معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری مدیران آب منطقه‌ای ، آب و فاضلاب شهری(آبفا) و آب و فاضلاب روستایی (آبفار) و توزیع برق کرد.
آب شرب از سوی شرکت‌های آبفار و آبفار از 31حلقه چاه عمیق و 2 رشته قنات تامین و نیز منابع آبی 15 هزار هکتار از باغ‌ها و اراضی زراعی به میزان 140 میلیون مترمکعب در مدت 10 ماه از 662 حلقه چاه و 13 رشته قنات تأمین می‌شود.
کشت های قدیمی و غرغابی جوابگو نیست
رئیس شورای حفاظت منابع آب ابرکوه با اشاره به تبعات خشکسالی در 25 سال گذشته متوسط بارندگی استان را 93 میلیمتر و ابرکوه را 64 میلیمتر در شرایط مناسب بارندگی در سال های اخیر ذکر کرد.
محمد کاظمی نسب افزود: به دلیل برداشت‌ بی‌رویه و غیراصولی از آب‌های زیرزمینی و تداوم پدیده خشکسالی‌، سطح آب‌های زیرزمینی منطقه دچار افت شده است.
فرماندار ابرکوه ادامه داد: کاهش بارندگی و روند افت سطح آب‌های زیرزمینی باعث شد در کنار کم‌آبی، آب‌های شور از کفه ابرکوه به سمت آبخوان‌های منطقه حرکت کند که شوری و تلخی آب چاه‌های کشاورزی را دو چندان کرده است.
وی با بیان تبعات پدیده خشکسالی، ایجاد 36 فروچاله ، فرونشست‌ زمین‌ و خشک شدن قنات‌ها، مدیریت آب‌های زیرزمینی را اجتناب‌ناپذیر کرده است.

کاظمی نسب بیان کرد: با توجه به اینکه در فصول بارندگی آب چندانی وارد سفره‌ها نمی‌شود، افت سطح آب‌های زیرزمینی در 30 سال گذشته به 20 متر رسیده است.
فرماندار ابرکوه با قدردانی از بهره‌برداران و همکاری اعضای شورای حفاظت منابع آب تاکید کرد: از سال 1395، کشاورزان با مشارکت در طرح خاموشی موقت چاه‌ها در مدیریت برداشت آب حضور فعالی داشته‌اند.
به گفته وی با اجرای طرح خاموشی 30 روزه چاه‌ها در سال 95، 15 میلیون مترمکعب و 45 روزه در سال 1396، 16.7 میلیون مترمکعب و 2 ماهه در سال 1397 حدود 20 میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی شد.
کاظمی نسب خاطرنشان کرد: برنامه‌های خوبی توسط مدیریت جهاد کشاورزی برای استفاده و بهره وری مناسب در دستور کار قرار دارد .
به گفته فرماندار ابرکوه، طرح‌های آبیاری نوین با کمک‌های بلاعوض دولت، توسعه کشت گلخانه‌ای ، ترویج کشت‌ گیاهان کم آبخواه شامل پسته ، زعفران و گیاهان دارویی بخشی از طرح‌هاست که با مشارکت کشاورزان و مدیریت جهاد کشاورزی در حال اجراست.
رئیس شورای حفاظت منابع آب ابرکوه تاکید کرد: در بحث تامین آب شرب مشکلی وجود ندارد و برای تامین و ذخیره‌سازی آب طرح‌هایی همچون ساخت منبع ذخیره آب و اصلاح شبکه‌های توزیع در برنامه اداره‌های آب فاضلاب شهرستان قرار دارد.
نقش رسانه‌ها در مدیریت مصرف
همچنین علی اکبر اسحاقی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری ابرکوه با اشاره به لزوم همکاری مسئولان و مردم در مصرف درست انرژی ، افزود: با توجه به سرعت انعکاس اخبار و رویدادهای شهرستان از سوی ایرنا ، این رسانه همواره در پیشرفت امور و خدمت رسانی به مردم در کنار مسئولان قرار دارد.
وی بیان کرد: مصرف انرژی باید مدیریت شود، مسئولان و مردم این موضوع را سرلوحه کارهای خود قرار دهند و اگر انرژی را مدیریت کنیم در واقع به ایجاد اشتغال کمک کرده‌ایم .
معاون فرمانداری ابرکوه با بیان اینکه منابع آب‌های زیرزمینی عمدتا از حوزه شمال استان فارس تغذیه می‌شود، اظهار کرد: به دلیل برداشت بی رویه در بالادست توسط کشاورزان آن استان، خطر کم آبی این شهرستان را تهدید می‌کند.
اسحاقی تصریح کرد: اتخاذ تدابیر اصولی که بهترین آن طرح توسعه آبیاری نوین و تغییر الگوی کشت انواع محصول زراعی و باغی است باید مورد توجه باشد.
وی بابیان اینکه ، تغییر الگوی کاشت از جمله برنامه‌های کلیدی دولت است ، افزود: خوشبختانه این موضوع در برنامه ششم توسعه مورد تاکید دولت قرار دارد.
معاون فرمانداری ابرکوه افزود: کشاورزان هرآنچه در توان داشتند در طرح خاموشی چاه‌ها و مدیریت برداشت آب ، همراهی و همکاری کردند.
اسحاقی بابیان اینکه هرچند سال گذشته شاهد برخی نگرانی‌ها در مورد مدت‌زمان اجرای طرح خاموشی چاه‌ها بودیم، اضافه کرد: در چند سال گذشته با خاموشی چاه‌ها برداشت آب در بخش کشاورزی به نحو مطلوبی مدیریت شد.
ابرکوه یکی از 14 دشت ممنوعه استان یزد
همچنین به گفته دبیر شورای حفاظت منابع آب ابرکوه، نقش رسانه‌ها برای احیاء و تعادل بخشی آب و فرهنگ سازی و مشارکت مردم و کشاورزان در مدیریت برداشت بسیار تاثیرگذار است .
محمدعلی شرافت افزود: طرح تعادل بخشی آب ، مصوبه وزارت نیرو و شورای حفاظت منابع آب استان و شهرستان است.
وی با بیان اینکه ابرکوه یکی از14 دشت ممنوعه یزد است ، ادامه داد: مدیریت مصرف آب کشاورزی از سال 1393 و در راستای اجرای دستورالعمل‌های طرح احیاء و تعادل بخشی وزارت نیرو به اجرا درآمد .
شرافت بابیان اینکه یکی از راه‌های مدیریت درست مصرف آب نصب سامانه‌های حجمی هوشمند است ، اظهار کرد: طرح یادشده که با همکاری مدیریت توزیع برق و مشارکت کشاورزان اجرا شد که تاکنون 95 درصد چاه‌ها به این سامانه مجهز شدند.
شرافت افزود: برداشت آب در بخش کشاورزی قبل از نصب کنتور هوشمند، سالانه 157 میلیون مترمکعب بود ، که این عدد با 17 میلیون مترمکعب صرفه جویی به 140 میلیون متر مکعب رسید.
دسترسی ساکنان 34 روستا به آب آشامیدنی
همچنین رئیس آب و فاضلاب روستایی ابرکوه با اشاره به تبعات 2 دهه خشکسالی و بارندگی‌ خوب در اوایل سال 98 اظهار کرد: ساکنان 34 روستا دارای آب آشامیدنی سالم هستند.
مجید دشتی اظهار کرد: آب شرب روستاها از مناطق بالادست با 223 کیلومتر خط انتقال از 17 حلقه چاه و 2 رشته قنات و 273 کیلومتر شبکه توزیع تامین می‌شود.
وی با بیان اینکه از سال 1376 تامین آب شرب روستاها به شبکه آبفار واگذار شد، اظهار کرد: در این مدت 20 حلقه چاه خشک شد و برای تامین آب طرح جابه جایی حفر چاه در دستورکار قرار گرفته است.
وی ادامه داد: برای تأمین آب روستاها پارسال مخزن هوایی بتنی با حجم 100 مترمکعب در شهر مهردشت با 6 میلیارد و 200 میلیون ریال هزینه ساخته شد.
دشتی ادامه داد: با هدف جلوگیری از نوسان فشار آب در شبکه توزیع و استمرار توزیع در هنگام حوادث و تأمین فشار مناسب در شبکه به زودی عملیات ساخت 2 باب مخزن بتنی با هزار و 500 مترمکعب در روستاهای ده عرب و شهرآباد آغاز می‌شود.
این مسئول آب روستایی ابرکوه اضافه کرد: برای این طرح 23 میلیارد ریال بودجه از محل اعتبار استانی تأمین شد و امسال با هدف استاندارد سازی 734 کنتور خراب خانوارهای روستایی تعویض شد.
آب شرب 12 هزار و 836 مشترک روستاهای از طریق 16 حلقه چاه و 2 رشته قنات تأمین می‌شود.
مشارکت مردم در صرفه جویی آب
همچنین مدیر امور آب و فاضلاب شهری ابرکوه با اشاره به اینکه 100 درصد جمعیت 30 هزار نفری این شهر به آب بهداشتی دسترسی دارند ،گفت: مردم در صرفه جویی آب همکاری خوبی دارند و به خوبی از این مایه حیاتی استفاده می‌کنند.
« سیدمحسن پورسید» با اشاره به اینکه قسمتی از شبکه توزیع آب شرب شهر فرسوده است، اظهار کرد: برای جلوگیری از هدر رفت آب ،سه هزار و 485 متر شبکه توزیع ، اصلاح و بازسازی شده است.
وی بابیان اینکه روزانه آزمایش کیفیت پایش آب انجام و سیستم گندزدایی نوین انجام می‌شود ، اظهار کرد : با کلرسنجی به موقع آب شرب سالم و بهداشتی تحویل مردم می‌شود.
پورسید همچنین یادآور شد: تعدادی از چاه‌ها و مخازن ذخیره تامین آب شرب علاوه بر تجهیز « تله متری» به دوربین مدار بسته هم تجهیز شد و سه روستا تحت پوشش آب و فاضلاب شهری قرار دارد.
آب شرب جمعیت 30 هزار نفری شهر ابرکوه با 13 هزار و 470 مشترک از طریق 15 حلقه چاه ، با 102 کیلومتر خط انتقال و 194 کیلومتر شبکه توزیع تامین می‌شود.
پورسید اضافه کرد: پارسال 2 میلیون و 610 هزار مترمکعب آب استحصال و توزیع شده است .
همکاری پنج درصد کشاوران در اوج پیک مصرف برق
مدیر توزیع اداره برق ابرکوه هم به بحث مصرف انرژی اشاره کرد و گفت : پنج درصد کشاورزان در طرح اوج پیک مصرف، برق چاه‌ها را خاموش می‌کنند.
ابوالفضل اکرمی افزود: برای صرفه جویی و بهره وری بیشتر در انرژی با توقف فعالیت‌های چاه‌های کشاورزی از ساعت 12 تا 16 هر روز، کشاورزان می توانند بقیه ساعت‌های روز از برق رایگان استفاده کنند.
وی بابیان اینکه سه واحد صنتعی در اجرای این طرح همکاری دارند، اظهار کرد: این دستورالعمل وزارت نیرو ، برای بهره‌مندی کشاورزان و صنعتگرانی که از 15 خرداد تا 15 شهریور در اجرای طرح همکاری دارند، تعریف شده است.
به گفته وی 65 درصد انرژی برق مصرفی ابرکوه مربوط به بخش کشاورزی است.
مدیر توزیع برق ابرکوه تصریح کرد: با فعالیت‌های انجام شده در توسعه، نگهداری و بهینه‌سازی شبکه توزیع برق مناطق شهری و روستایی این امر باعث کاهش تلفات انرژی الکتریکی، افزایش قابلیت اطمینان خطوط برق رسانی، ارتقای پایداری شبکه‌ها و کاهش خاموشی‌ شده است.
اکرمی بابیان اینکه، مشترکان از سه پست فوق توزیع برق با قدرت منصوبه 90 مگاولت آمپر تغذیه می‌کنند، اضافه کرد: 60 درصد از قطعی برق و یک درصد تلفات شبکه توزیع نسبت به پارسال کاهش یافته است.
تعداد مشترکان برق ابرکوه 27 هزار و 500 مشترک است.
پرداخت تسهیلات بلاعوض به کشاورزان
همچنین مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه اظهار کرد: به دلیل افت سطح آب‌های زیرزمینی، عمق چاه‌ها به 350 متر رسیده و با شرایط کنونی برداشت آب برای کاشت محصول پر آبخواه مانند هندوانه و غرغابی به صرفه نیست.
مهدی غیب الهی اظهار کرد: تغییر الگوی کشت و کاشت گیاهان کم آبخواه بهترین راهکار برای شرایط کم آبی است و با توجه به شرایط آب و هوایی کشت زعفران و محصول گلخانه‌ای و گیاهان دارویی می‌تواند جایگزین محصول پرآبخواه شود.
این کارشناس بخش کشاورزی ابرکوه یادآور شد: گیاهان دارویی از جمله محصولات کم آبخواه و با ارزش اقتصادی است که در سال زراعی 98-97 با 50 هکتار افزایش، سطح زیرکشت به 250 هکتار رسیده است.
وی یادآور شد: توسعه کاشت محصول گلخانه ای ،گیاهان دارویی و همچنین اجرای طرح‌های آبیاری نوین در دستور کار این نهاد است و برای اجرای این طرح‌ها تسهیلات بلاعوض وکم بهره به کشاورزان و متقاضیان پرداخت می شود.
آبیاری نوین در چهار هزار هکتار اراضی و باغ‌ها
وی افزود : کشاورزان با توجه به محدودیت آب و با هدف بهره وری و افزایش درآمد بیشتر با کمک بلاعوض دولت از سال‌ 1373 تاکنون در چهار هزار هکتار اراضی طرح آبیاری نوین اجرا شد و بهره وری مصرف آب در باغ‌ها و مزارع به 84 درصد افزایش یافته است .
غیب الهی افزود: در همین ارتباط و در فرایند برنامه 10 ساله ، سالانه هزار هکتار اراضی کشاورزی به سیستم های آبیاری نوین تجهیز می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: کشاورزان با اجرای طرح آبیاری نوین(قطره‌ای، بارانی و تیپ) در باغ ها و مزارع و همچنین اصلاح الگوی کشت محصول ، برداشت آب را مدیریت کنند.
وی اظهار کرد: بهترین فرایند آبیاری در مزارع و باغ‌ها در فصل تابستان آبیاری در زمان خنکی هوا است.
غیب الهی، یادآور شد: ابرکوه 200 سال قبل 120 رشته قنات داشت که به دلیل کاهش بارندگی، در 40 سال گذشته این تعداد به 91 رشته کاهش یافت و هم اکنون از این تعداد 13 رشته قنات دایر است.
وی کاهش کشت محصول کشاورزی پر آبخواه تا 30 درصد ، اجرای 54 طرح آبیاری نوین در هزار هکتار در سال زراعی جاری، پرداخت تسهیلات بلاعوض به متقاضیان کشت محصول گیاهان دارویی و گلخانه‌ای را از جمله اقداماتی دانست که برای مدیریت مصرف آب انجام‌ شده است.
جابجایی و کف کشی برخی چاه‌ها به خاطر کم آبی
حسن فلاح زاده یکی از کشاورزان منطقه هم به ایرنا گفت: به دلیل کم‌آبی با جابه جایی و کف کشی تعدادی از چاه‌ها ،برداشت آب در برخی چاه‌ها از عمق 350 متری از 25 لیتر به 13 لیتر در ثانیه کاهش یافته است .
مرکز شهرستان 55 هزار نفری ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
7540/ 2047

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/101050/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

(ویدئو) احتمال طغیان رودخانه‌ها در اصفهان، گلستان، یزد و سمنان

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

چه کسی می داند...

هند به دنبال ماموریت‌های فضایی بدون زباله تا سال 2030

سیلاب بهاری در جاده سه چاهون بافق+فیلم

چهار محور در استان مسدود است

رتبه 28 استان یزد در میزان بارندگی در کشور

گل محمدی به عنوان گیاهی اقتصادی برای کشاورزان یزدی

بارش کم‌سابقه باران در یزد

آبگرفتگی و سیلاب در خیابان‌های یزد

جاری شدن روان آب ناشی در شهر ستان یزد و تفت+فیلم

سرپرست فرمانداری مهریز معرفی شد

جاری شدن سیل در استان یزد

ورود سیل قدرتمند به رودخانه اصلی شهر تفت

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

پرش فضانورد و ماجراجوی اتریشی از فاصله ی حدود 39 کیلومتری زمین

تخلیه آب از منازل در روستای ده جمال شهرستان بهاباد یزد+ تصاویر

مهار تورم ماهانه و نقطه به نقطه در استان یزد/ شمارش معکوس برای اصلاح نرخ تورم سالانه

کارآفرینان با همکاری اتاق بازرگانی مشارکت فعالانه مردم در اقتصاد را زمینه‌سازی کنند

برتری استان یزد در کسب جایگاه بالاترین ضریب نفوذ بیمه در کشور

سیل و آب گرفتگی در برخی نقاط استان یزد + فیلم

مشارکت خوب یزدی‌ها در اجرای طرح نور

دیوارهای کارخانه نوآوری درخشان یزد برداشته شود

«مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها

سیستم بادبان خورشیدی پیشرفته ناسا؛ شاهکار جدید فناوری‌ فضایی!

دیوار‌های کارخانه نوآوری درخشان برداشته شود

تورم ماهانه و نقطه به نقطه یزد مهار شد

نبودی در دلم انگار طوفان شد، چه طوفانی!

تصاویری شگفت‌انگیز از سحابی horsehead و Orion

ناسا نقشه ٧٢ پرواز هلیکوپتر نبوغ در مریخ را به‌ نمایش گذاشت

فروشگاه‌ها تامین مالی می‌شوند

شعرخوانی زیبا از باران نیکراه

تلاش محمد دلاوری برای شکافتن هسته در سازمان انرژی اتمی

اولتیماتوم سازمان لیگ به صدرشیمی

مهار کامل تورم ماهانه و نقطه به نقطه استان یزد

جاری شدن سیل در بهاباد یزد (فیلم)

(ویدئو) سیلاب شدید در مسیرهای شهرستان بهاباد

شهروندان کشتار غیرمجاز دام را گزارش کنند

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!

بافق، میزبان اولین کنگره بین المللی شتر در کشور

ارتقای روشنایی معابر جهان شهر تاریخی یزد

انتصاب مدیرکل جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد

افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه

گلاب برای عتبات | ماجرای گلاب گیری در یزد بعد از 250 سال

امدادرسانی هلال احمر یزد به سیل زدگان سیستان و بلوچستان

پیوستن دانش‌آموزان تفت به پویش «امروز من بدون کیسه پلاستیکی»

پذیرفته شدگان پانزدهمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد معرفی شدند