خبر یزد

آخرين مطالب

فاصله 1200کیلومتری بین تاکستان و بسته‌بندی کشمش اقتصادي

فاصله 1200کیلومتری بین تاکستان و بسته‌بندی کشمش
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزدـ خاتم در استان یزد یکی از مهمترین مراکز تولید انگور در کشور به شمار می‌رود و انگور تولیدی این شهرستان در 26 واحد فرآوری به کشمش تبدیل می‌شود اما برای بسته‌بندی باید 1200 کیلومتر بپیماید.

 خاتم در جنوبی‌ترین نقطه استان یزد واقع شده و به لحاظ برخورداری از منابع آبی، شرایطی متفاوت با سایر نقاط استان دارد بر این اساس در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی، دارای رکورد است.
انگور و پسته اکنون مهم‌ترین محصولات تولیدی در شهرهای هرات و مروست خاتم به شمار می‌روند و انگور این شهرستان که از طعم و کیفیت خوبی برخوردار است، هم به صورت تازه و هم فرآوری شده و به صورت کشمش به سایر استان‌ها و خارج از کشور صادر می‌شود.
گرچه اکنون تعداد زیادی واحد فرآوری انگور در خاتم فعال شده اما این شهرستان هنوز از نبود صنایع تکمیلی و تبدیلی و بسته بندی رنج می‌برد زیرا در کارگاه‌های موجود، انگور فقط با طی مراحی به کشمش تبدیل می‌شود و سایر اقدامات لازم برای آماده‌سازی کشمش برای عرضه به بازار و صادرات باید در سایر استان‌ها انجام شود.
ایجاد 140 شغل مستقیم تنها در یک کارگاه فرآوری انگور
میزان اشتغالزایی این واحدها نیز قابل توجه است به نحوی که تنها یکی از این واحدها به طور مستقیم برای 140 نفر اشتغال ایجاد کرده اما تنها بخشی از این اشتغال سهم استان یزد است.

جعفر فدوی، مسئول کارگاه فرآوری انگور خاورمیانه که یکی از سرمایه‌گذاران غیربومی این شهرستان است، از آذربایجان شرقی به استان یزد و شهرستان خاتم آمده و سرمایه خود را صرف ایجاد واحد تولید کشمش کرده است.
وی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در حال حاضر سالانه ظرفیت خرید 5 هزار تن انگور از کشاورزان منطقه را داریم که از این میزان، هزار و 500 تن کشمش تولید می‌کنیم.
درخواست توسعه زمین و لوله کشی آب
فدوی عنوان کرد: با خرید این میزان انگور، به طور مستقیم برای 140 نفر هم در بخش تولید کشمش و هم در بخش بسته‌بندی اشتغال ایجاد شده اما کارگاه بسته‌بندی در یزد نیست.
وی افزود: اگر امکان توسعه کارگاه وجود داشته باشد و فرمانداری خاتم و جهاد کشاورزی، مجوز توسعه زمین را بدهند، امکان دو برابر کردن خرید محصول، دو برابر شدن تولید و در نتیجه دو برابر شدن میزان اشتغالزایی را داریم.
فدوی یادآور شد: آب اختصاص یافته به این واحد نیز مشکل لوله کشی دارد که امیدواریم جهاد کشاورزی برای لوله کشی کردن آب همکاری و حمایت کند زیرا اکنون ناچاریم آب مورد نیاز را از چاه با تانکر به داخل کارگاه هدایت کنیم.
خاتم صنعت بسته‌بندی ندارد
مسئول کارگاه فرآوری انگور در مروست خاتم عنوان کرد: محصول انگور این کارگاه به طور عمده به کشور روسیه و بخشی از آن نیز به سایر کشورهای همسایه صادر می‌شود و در زمینه خرید محصول از کشاورز و فروش آن به مصرف کننده هیچ مشکلی نداریم و تنها مشکل موجود، نبود صنعت بسته بندی است.
وی بیان کرد: بعد از اینکه انگور در مراحل مختلف و با شیوه‌های مختلف در این کارگاه به کشمش تبدیل شد، به استان آذربایجان شرقی ارسال می‌شود و آنجا پس از طی مراحلی بسته‌بندی می‌شود.

اشتغالزایی برای 140 نفر، آمار تنها یکی از واحدهای فرآوری انگور است و با یک حساب سرانگشتی، آمار بالای اشتغالزایی در صنایع تبدیلی آن هم در ساده‌ترین شکل ممکن در بخش کشاورزی قابل برآورد است.
البته انگور بیشتر در شهر مروست خاتم تولید می‌شود بنابراین تقریبا تمام واحدهای فرآوری نیز در این شهر واقع شده و هرات که در فاصله 60 کیلومتری از مروست قرار دارد، کمتر از این محصول بهره برده است.
11800 هکتار سطح کشت باغات انگور در شهرستان خاتم
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان خاتم با بیان اینکه در شهرستان خاتم 11 هزار و 800 هکتار از اراضی به کشت انواع انگور اختصاص یافته است، اظهار داشت: 90 درصد انگور استان یزد در شهر مروست تولید می‌شود.
مجتبی آغاز عنوان کرد: در شهر مروست هزار هکتار باغ انگور وجود دارد که از هر هکتار آن 18 تن انگور برداشت می‌شود و این انگورها در 26 کارگاه به صورت تیزآبی، آفتابی و کالیفرنیایی به کشمش تبدیل می‌شود.
وی ادامه داد: 30 درصد محصول انگور به صورت تازه خوری به بازار عرضه می‌شود و بقیه به صورت کشمش به سایر کشورها صادر می‌شود.
آغاز از تسهیل شرایط برای صدور مجوز کارگاه فرآوری انگور خبر داد و گفت: اما از آنجا که این کارگاه‌ها فقط چند ماه از سال می‌توانند فعالیت داشته باشند، اولویت ما توسعه کارگاه‌های فعلی است.
صدور کشمش مروست با نام سایر شهرها به خارج از کشور
یکی از مسائلی که کشاورزان این منطقه از آن با دلخوری یاد می‌کنند، صدور کشمش خاتم به نام سایر استان‌هاست.
یکی از کشاورزان در این زمینه به مهر گفت: زحمت کاشت و داشت و برداشت انگور و بعد از آن تبدیل انگور به کشمش در مروست و هرات انجام می‌شود اما چون صنایع بسته‌بندی نداریم و این محصول به سایر استان‌ها می‌رود و از آنجا بسته‌بندی و صادر می‌شود، به نام دیگر استان‌ها تمام می‌شود.

علی فلاحتی بیان کرد: کشمش مروست یکی از مرغوب‌ترین نوع کشمش‌های تولیدی در ایران است اما به دلیلی که گفته شد، هرگز نامی از مروست شنیده نمی‌شود.
اغلب کشاورزان منطقه با ابراز خرسندی از راه‌اندازی صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی و قدردانی از تلاش‌های جهاد کشاورزی در این زمینه، خواستار ایجاد شرایط مناسب برای ایجاد صنایع بسته‌بندی نیز هستند.
خاتم اگرچه ظرفیت‌های مناسبی برای راه‌اندازی صنایعی همچون صنایع فولادی نیز دارد اما به نظر می‌رسد آنچه می‌تواند چرخه کشاورزی در این شهرستان را تکمیل کند و آنچه دلخواه مردم این شهرستان است، ایجاد صنایع بسته‌بندی و تقویت صنایع تبدیلی و تکمیلی است.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/101057/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

فروش امتیاز مسکن ملی توسط برخی سازمان ها، واقعیت یا شایعه؟

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق در استان یزد

یادواره شهید گمنام در جهاددانشگاهی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی در یزد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

چایی‌های قاچاق به مقصد نرسید

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی –خاکی در استان یزد

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل/خسارت سیل به 9 منزل مسکونی

بازدید هیات مالزی از کمک ها به زلزله زدگان هرات

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور

اختصاص 3000 میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی

انتقال چای قاچاق با قطار

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل

نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد رعایت شود

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود

مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد برگزار می‌شود

توجه جدی به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

ریزش و تخریب یک واحد مسکونی فرسوده در شهر یزد بر اثر بارندگی

پیشنهاد افزایش 40 درصدی تعرفه شهریه آموزشگاه‌های آزاد هنری یزد

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در استان یزد

مصوبات کارگروه توسعه بر زمین مانده است

تامین برق پایدار حوزه‌های برگزاری کنکور سراسری در استان یزد

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در یزد

کشف رشوه‌خواری 20 میلیارد ریالی دو نفر از مدیران ارشد استان یزد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!