خبر یزد

آخرين مطالب

رفع تبعیض، راهم را روشن می سازد اجتماعي

رفع تبعیض، راهم را روشن می سازد
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد- ایرنا- روز عصای سفید بهانه ای است تا جامعه، چشم دل خود را به روی روشندلان جامعه، روشن و با رفع برخی تبعیض ها زمینه حضور بیشتر آنها در اجتماع را فراهم کند.

سازمان آموزشی، علمی، فرهنگی ملل متحد(یونسکو) و شورای جهانی نابینایان در 1950 میلادی در جلسه ای مشترک، قانون «عصای سفید» را تصویب کردند و 15 اکتبر را روز جهانی «عصای سفید» نام نهادند.
در این قانون همه حقوق اجتماعی فرد نابینا به عنوان عضوی از یک جامعه متمدن انعکاس یافته و با هدف ﺗﻮﺟﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﻪ حل ﻣﺸﮑل این قشر و اﯾﺠﺎد ﻣﺤﯿﻂ ﻫﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن از ﻋﺼﺎی ﺳﻔﯿﺪ، برگزار می شود.
عصای سفید از زمان جنگ جهانی اول به عنوان یک نماد خاص برای نابینایان در جامعه بین المللی شناخته شد. هر چند استفاده از آن به شکل امروزی به 1921 میلادی باز می گردد.
زمانی که «جیمز بیگز» عکاس اهل بریستول انگلیس بر اثر یک سانحه بینایی خود را از دست داد برای در امان بودن از خطر وسایل نقلیه از عصایی به رنگ سفید که براحتی برای همگان قابل مشاهده بود، استفاده کرد.
بنابراین نابینایی که یک نوع معلولیت است محدویت نیست و پشت هر معلولیت توانمندیهای زیادی وجود دارد که برای شکوفایی و پرورش آنها نیاز به عینک خوش بینی است.
شعار "رفع تبعیض، راهم را روشن می سازد" به منظور برابری حقوق نابینایان چون دیگر افراد جامعه برای حضور در اجتماع است و زمانی این شعار تحقق می یابد که روشندلان بدون هیچ دغدغه ای به زندگی خود ادامه دهند.
نابینایان بارها بارها فریاد زدند که نیازمند نگاه دلسوزانه و ترحم آمیز جامعه نیستند بلکه باور قدرت و توانمندی این قشر و فراهم نمودن شرایط برای حضور در جامعه مهمترین خواسته های آنان از جامعه است.
نابینایان استان یزد همچون دیگر روشندلان همواره از تبعیض ها و بی مهری هایی که در جامعه نسبت به این افراد وجود دارد گله مند و رنجیده خاطر هستند.
حرف دل همه معلولان به ویژه نابینایان این است که تو راه را برایم هموار ساز ؛ من خود راه رفتن را خواهم آموخت.
روز جهانی نابینایان (عصای سفید) بهانه ای شد که به حرف های دل تعدادی از روشندلان استان گوش فرا دهیم.
***نداشتن باور مسوولان به توانمندی های روشندلان
روح الله رنجبر روشندل یزدی با اشاره به مشکلات این قشر گفت: تامین معیشت زندگی از ضروریات زندگی هر انسان است که لازمه آن شغل است.
وی افزود: نبود شغل در بین معلولان به ویژه نابینایان حادتر است و مسوولان، کارفرمایان اصلا توانمندیهای این قشر را باور و قبول ندارند.
رنجبر نقش رسانه ها در آگاه سازی توانمندی ها و موفقیت های آنان در زمینه های مختلف مهم دانست و افزود: رسانه ها باید با اطلاع رسانی و معرفی روشندلان موفق، نگاه جامعه نسبت به این قشر را تغییر دهند.
وی که کتابدار کتابخانه نابینایان استان یزد است به مناسب سازی محیط اشاره کرد و گفت: برخی از معابر به رغم اینکه هزینه مناسب سازی معابر برای نابینایان خرج شده اما چون کارشناسی نبوده برای نابینایان مشکل ساز شده است.
رنجبر که دارای مدرک کارشناسی علوم اجتماعی است خاطر نشان ساخت: برخی از خط کشی های انتهای آنها به جوی آب یا پله برقی و چراغ برق ختم می شود این در حالی است که مسیر نابینایان باید به دور از هرگونه خطر باشد.
وی گفت: متأسفانه در برخی موارد در پیاده‌روها موتورسیکلت یا پارک شده یا در حال تردد هستند لذا برای عبور و مرور نه تنها برای ما بلکه برای همه افراد مشکلاتی را به وجود می‌آورد.
این روشندل خاطر نشان کرد:چاله ها و کنده کاری های موجود در سطح شهر تردد و رفت و آمد را برای ما سخت تر کرده است به گونه ای که در هر بار خروج از منزل باید مراقب آسیب های احتمالی باشیم.
وی در ادامه افزود: در بسیاری از نرم افزارها که برنامه نویسان تهیه می کنند اصلا به فرد نابینا توجه ندارند و آن را نادیده می گیرند.
*** شعار روشندلان تساوی حقوق
این روشندل در بخشی از سخنان خود افزود: شعار ما روشندلان تساوی حقوق و برابری فرصت ها است باید حقوق ما چون دیگر افراد در جامعه دیده شود اصلا نیاز به ترحم و دلسوزی هم نداریم.
وی تصریح کرد: انتظار ما از مسوولان و مردم، توجه و ارزش قائل شدن به حقوق قانونی خودمان است و خواسته ای بیشتر از این نداریم و در بسیاری از موارد می توانیم کارهای خودمان را انجام دهیم.
رنجبر با بیان اینکه ما نابینایان بنا بر مصلحت پروردگار از نعمت بینایی محروم شدیم افزود: جامعه و مسوولان نباید نسبت به این قشر بی توجه باشند و نسبت به حقوق آنها بی اعتنایی کنند.
این روشندل ادامه داد: معتقدم مسوولان باید به جای رفع تکلیف، به وظایف انسانی خود عمل کنند.
*** رعایت حقوق شهروندی مهمترین خواسته معلولان
یکی دیگر از روشندلان استان یزد هم رعایت حق قانونی و شهروندی را از مهمترین خواسته نابینایان از مردم و مسئولان دانست و گفت: به نظر من این خواسته ای غیرمنطقی نیست.
سمیه قمریان که دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی است افزود: ما نیاز به دلسوزی و ترحم نداریم بلکه رعایت حقوق ما در جامعه مهم است.
وی ادامه داد: ما هم مانند دیگر افراد جامعه حق استفاده از تمام امکانات را داریم پس باید رفع تبعیض حضور ما در جامعه فراهم کنند.
**کمبود امکانات ورزشی برای روشندلان
قمریان که نایب رییس هیات ورزشی نابینایان و کم بینایان یزد است اشاره ای به مشکلات این قشر در زمینه ورزش کرد و گفت: بیشتر بانوان نابینا و کم بینا به خاطر محروم بودن از چشم منزوی شده‌اند که با جذب آنان به ورزش حداقل می‌توانیم فرصتی برای تحرک، جهت یابی، سلامتی جسمی و روحی آنان فراهم کنیم.
وی از دیگر مشکلات افراد نابینا و کم بینای ورزشکار را مشکل ایاب و ذهاب کمبود تجهیزات ورزشی بیان کرد.
*** بی توجهی مسوولان به اشتغال روشندلان
رییس هیات مدیره جامعه نابینایان استان یزد هم نداشتن اشتغال را از مشکلات نابینایان استان بیان کرد و گفت: متاسفانه علارغم پیگیری و مکاتبات با واحدهای تولیدی در زمینه اشتغال این قشر، به نتیجه ای نرسیدیم.
محمد حسین کبیری، مسکن و مناسب ساز نبودن اماکن عمومی و پیاده روها از دیگر مشکلات روشندلان بیان کرد و افزود: در زمینه مناسب سازی محیط یکسری فعالیت در سالهای اخیر انجام شده اما نسبت به گذشته تحولی چندانی صورت نگرفته است
***محروم بودن 70 درصد روشندلان از شغل
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی یزد مهمترین مشکل نابینایان را اشتغال بیان کرد و گفت: 70 درصد جمعیت نابینایان استان علارغم داشتن توانمندیهای بسیار از شغل محروم هستند.
محمد حسین غنیمت اظهار داشت: طبق قانون حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی دستگاه های دولتی و عمومی به افراد دارای معلولیت اختصاص دارد اما دستگاهها زیر بار این قانون نمی روند.
وی مناسب ساز نبودن محیط را از دیگر مشکلات روشندلان استان بیان کرد و گفت: وقتی محیط برای تردد این قشر مناسب نباشد محبورند در منزل بمانند.
*** 17 درصد معلولان یزدی، نابینا و کم بینا هستند
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی یزد تعداد معلولان استان را 50 هزار نفر بیان کرد و گفت: هشت هزار و 500 نفر از این تعداد معادل 17 درصد را معلولان نابینا و کم بینا تشکیل می دهند.
وی افزود: این رقم در کشور 11 درصد است که نشان می دهد آمار افراد نابینا و کم بینا در این استان بیشتر از میانگین کشوری است.
غنیمت علت بالا بودن تعداد افراد مبتلا به معلولیت نابینایی و کم بینایی در استان را به بیماریها، دیابت، فشارخون و عفونی و ازدواج های همخون بیان کرد و اظهار داشت: همچنین عوامل ژنتیکی و مادرزادی هم در این معلولیت دخیل هستند.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی یزد افزود: از مجموع هشت هزار و 500 معلول نابینا و کم بینا در استان چهار هزار و 300نفر انها در سازمان بهزیستی دارای پرونده هستند و از خدمات این سازمان بطور مستقیم بهره مند می شوند.
وی با بیان اینکه بقیه به صورت غیر مستقیم از خدمات سازمان بهزیستی برخوردار می شوند، ارائه کمک هزینه درمان، تحصیل، تامین وسایل توانبخشی و حرفه آموزی را از جمله خدمات سازمان متبوع خود به این افراد بیان کرد.
وی با بیان اینکه از مجموع روشندلان استان، یک چهارم آنها نابینای مطلق هستند اظهار داشت: یک مرکز روزانه خانواده و کودک کم بینا و نابینا در استان وجود دارد که در این مراکز به کودکان نابینا و کم بینا خدمات آموزشی و توان بخشی ارائه می دهد.
غنیمت با بیان اینکه 60 درصد علل نابینایی قابل درمان و 80 در صد آنها قابل پیشگیری است تصریح کرد: هزینه بزرگ کردن یک فرزند نابینا چهار برابر فرد بینا است.
وی دوران طلایی درمان نابینایی را سه تا 6 سال بیان کرد.
23 مهرماه روز جهانی نابینایان نامگذاری شده است.
2088/ 6197

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/101088/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ذخیره 2 میلیون مترمکعب آب در بند خاکی فهرج

برخورد با متخلفین تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در مهریز

رعایت نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

7 بوم‌گردی برتر یزد که باید بشناسید

حضور شمشیربازان چادرملو در رقابت‌های انتخابی آسیا

آغاز عملیات روکش آسفالت 10 کیلومتر محور طبس یزد

نقش آفرینی جوانان نخبه در توسعه جهش تولید/جلوی مونتاژ‌ها را بگیرید

بازدید مدیر عامل شرکت آبفای استان یزد از تصفیه خانه آب شهر میبد

انجام 2 پرواز به مقصد مدینه منوره

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

پیش بینی آسمان ابری در آدینه استان یزد

اقدام فوری برای مرمت بند خاکی ابراهیم آباد

فجر ساعت پخش زنده بازی مس کرمان و چادرملو اردکان‌ + پخش آنلاین

رواج بی حجابی در جامعه توطئه دشمنان است

جهش تولید با رشد استعداد کارگران محقق می‌شود

رشد 10 برابری طرح حوزه راه شهرستان مهریز

نرخ بازار باید منصفانه و اسلامی باشد/ ضرورت توجه به حق و حقوق کارگران

امتیاز صدرشیمی در لیگ برتر فوتبال ساحلی کشور به مهریز انتقال یافت

ایجاد سامانه اعلام بار مجازی راهگشای مشکلات حمل‌ و نقلی مهریز است

کارگران رکن مهم اقتصاد کشور هستند

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

برگزاری‌ مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی در استان یزد/ خسارت سیل به 21 رشته قنات

مصاف پاریزه رکردستان با نماینده یزد

تخصیص بیش از 3 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تأمین برق شهرک‌های صنعتی یزد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

اجرای برنامه هفتم توسعه نیازمند اهتمام ویژه

اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت در یزد

ادامه رگبار باران در جنوب شرق کشور

خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است