خبر یزد

آخرين مطالب

علی مطهری :اصلاح طلبی مصداق امر به معروف و نهی از منکر است سياسي

علی مطهری :اصلاح طلبی مصداق امر به معروف و نهی از منکر است
  بزرگنمايي:

خبر یزد - شیراز- ایرنا- علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تبیین برخی مصادیق اصلاح طلبی گفت: هر مسلمانی باید مصلح باشد، اصلاح طلبی مصداق امر به معروف و نهی از منکر است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی مطهری شامگاه سه شنبه در جمع دانشجویان دانشگاه شیراز با موضوع "حسین بن علی (ع) و اصلاح امت" اظهار کرد: کلمه اصلاح یعنی سامان بخشیدن نقطه مقابل افساد است و اصلاح و افساد از زوج های متضاد قرآن است .
مطهری گفت: امام حسین می فرمایند که هیچ خواستی جز اصلاح ندارم. در جای دیگر ادعای اصلاح منافقین را رد می کنند. منافقین می گویند ما مصلح هستیم اما قرآن می گوید: اینها مفسد هستند و اساسا مفسد همین ها هستند و لکن خودشان نمی دانند.
این نماینده مجلس اظهار کرد: امر به معروف یعنی اصلاح مستمر اجتماعی. جامعه همیشه نیازمند اصلاح است.
مطهری با اشاره به وضعیت سیاسی اجتماعی دوره زندگی امام حسین (ع) گفت: شخصیت یزید به گونه ای بود که امام حسین (ع) احساس می کرد که اگر علیه یزید قیامت نکند، چیزی از اسلام باقی نمی ماند.
وی ادامه داد: امام حسین (ع) بعد از حادثه کربلا بهتر شناخته شد، همچون شخصیت هایی بزرگ که بعد از مرگ بهتر شناخته شدند.
این نماینده مجلس در ادامه خطاب به دانشجویان دانشگاه شیراز گفت: مثل حافظ که دانشمندی گمنام و مفسر وعالمی بوده است و در درجه دوم شاعر بوده است و بعد از مرگ وی، دیوان وی جمع آوری شده است و تازه بعد از مرگش هرچه گذشته بهتر شناخته شده است.
وی در این زمینه همچنین به سیدجمال الدین اسدآبادی اشاره کرد و گفت: او در زمان مرگش شناخته شده نبود اما بعد از مرگش آثار کار او مشخص شد که سلسله جنبان همه نهضت های اسلامی در 120 سال اخیر بوده است .
وی ادامه داد: سیدجمال الدین اسد آبادی در نهضت تنباکو و انقلاب عراق، تحولات مصر نقش داشته است. چنین شخصیتی بوده است اما در ایران ما او را آزار دادند، در شهر ری تحصن کرده بود سوار قاطرش کردند پاهایش را بستند و از طریق همدان او را اخراج کردند اما بعد از مرگش شناخته شد.
** امام حسین (ع) قله مرتفع تاریخ
مطهری گفت: امیرالمومنین (ع) که در بستر شهادت بودند، فرمودند: شما فردا مرا خواهید شناخت و اسرار و مکنونات من برای شما معلوم خواهد شد یا پیامبر (ص) فرمودند که خدا آباد کند چهره کسی را که سخن مرا می شنود و حفظ می کند و آن را می رساند به کسانی که نشنیده اند.
وی اظهار کرد: امام حسین (ع) یکی از قله های مرتفع و سازندگان تاریخ است و کسی است که وظیفه یک امام و پیشوا را به درستی انجام داد.
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه وظیفه امام با پیامبر متفاوت است، گفت: پیامبر یک راهنما است و از این جهت که پیامبر است وظیفه اش مبارزه با کفر صریح است اما وظیفه امام سنگین تر است و وظیفه مبارزه با نفاق دارد، امام کسی است که دست مردم را بگیرد و حرکت بدهد، البته پیامبران بزرگ امام هم هستند.
** خطر نفاق در جریان های فکری و انقلاب ها
مطهری افزود: امام باید چشم بینایی باشد که از میراث پیامبر دفاع کند و در همه جریان های فکری و انقلاب ها، خطر نفاق وجود دارد. یعنی کسانی که از ابتدا مخالف آن جریان فکری هستند ،بعد از پیروزی انقلاب وارد جریان می شوند و شعارهای تندتری می دهند و سعی می کنند هسته انقلاب را از بین ببرند و پوسته ای از انقلاب بر جای بماند و بعد از مدت ها آن پوسته هم از بین برود.
وی ادامه داد: اگر زمان امام حسین (ع) را در نظر بگیرید، می بینید ظواهر اسلام محفوظ بوده است و صدای اذان بلندتر و مراسم حج باشکوه تر اجرا می شده است اما محتوا شامل عدالت ،آزادی ، حرمت و رعایت حقوق مردم وجود نداشته و پایمال شده است، اینجاست که امام باید قیام کند.
این نماینده مجلس گفت: در قرآن اشاره به نفاق بعد از پیامبر هست و نشان می دهد که پیامبر خوابی دیده بودند و احساس خطر کرده بودند، در تفاسیر آمده است که پیامبر خواب می بینند که عده ای میمون و بوزینه در مسجد پیامبر بالا می روند و مردم هم رو به قهقرا می روند. پیامبر نگران شدند و جبرئیل بر ایشان نازل شد و گفت که این جریان همان بنی امیه است که بعد از پیامبر حاکم می شوند و مردم را فریب می دهند .
وی گفت : امیرالمومنین هم در نهج البلاغه درباره فتنه بنی امیه می فرمایند: بزرگترین و ترسناکترین فتنه نزد من فتنه بنی امیه است که فتنه کور و تاریک است یعنی شما را در ابهام قرار می دهد و خطر نفاق. لذا سیاست امیرالمومنین هم اصلاح داخل بود و برخلاف خلفای گذشته که به دنبال فتوحات و افزودن بر سرزمین اسلامی بودند، گفت شما باید داخل را درست کنید و این آغاز یک نقطه عطف در تاریخ اسلام بود که امام حسین (ع) این نقطه عطف را ادامه داد.
مطهری ادامه داد: معاویه 40 سال حکومت کرد و در این مدت، کارهایی کرد که اسلام زدایی کند؛ زمانی که اینها اسلام آوردند لشکر اسلام پشت دروازه مکه قرار داشت و ابوسفیان و معاویه چاره ای جز اظهار اسلام نداشتند، اینها اظهار اسلام کردند و الا مسلمان نشده اند. از آنجا آنها کینه اسلام را به دل داشتند و دنبال فرصت بودند.
وی با تشریح برخی از انحرافات در دنیای اسلام گفت: معاویه با برنامه ریزی قصد بازگشت به جاهلیت قبل از اسلام را داشت و اقداماتی برای اسلام زدایی در قالب ترویج تعصب عربی دنبال می کرد که در عصر امروز هم ادامه داد و متاسفانه امروز عرب ها این تعصب را دارند که مشکلی برای جهان اسلام است. در بین ترک ها هم هست اما در بین عرب ها بیشتر است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در نامگذاری خلیج فارس برخی فکر می کنند به خاطر تعصب ایرانی می گوییم خلیج فارس، اما این طور نیست چرا که اسناد تاریخی نشان می دهد که نام اینجا خلیج فارس است. اگر قرار بود الان نامگذاری کنیم شاید می گفتیم خلیج اسلامی . حالت نژادی نباید به موضوع بدهیم. چون در اسناد سازمان ملل هست، باید بگوییم خلیج فارس و ما تعصب ایرانی گری نداریم.
مطهری تبعیض بین عرب و غیرعرب را از دیگر برنامه های معاویه برای اسلام زدایی یاد کرد و گفت: استخدام جاعلان حدیث، مسموم کردن بزرگان دین مانند امام حسن(ع)، سر به نیزه کردن دشمن به مانند عرب جاهلی از دیگر برنامه ها بود.
** مهمترین اقدام امام حسین (ع)
وی ادامه داد: مهمترین سیاست ابوسفیان و معاویه این بود که خلافت را مانند توپ به هم پاس بدهند و اجازه ندهند که حکومت به دست دیگران بیفتد، همه تلاش آنها بر سر به دست گرفتن حکومت بوده است. معاویه این تز ابوسفیان را اجرا کرد، یزید را به عنوان خلیفه معرفی کرد و در چنین شرایطی است که امام حسین (ع) قیام می کند.
این نماینده مجلس گفت: مهمترین کاری که امام حسین (ع) کرد، این بود که بین اسلام و خلافت اسلامی فاصله ایجاد کرد، تا آن زمان برخی فکر می کردند که خلافت اسلامی یعنی ادامه راه پیامبر و این منشا سرنگونی حکومت بنی امیه شد.
مطهری افزود: امروز هم درسی که می گیریم باید ببینیم که آیا محتوای انقلاب ما برقرار است یا نه، پوسته و ظاهر به جای خود ، آیا محتوای انقلاب به جای خود هست؟
وی با بیان اینکه خطر نفاق انقلاب ها را تهدید می کند، اظهار کرد: در انقلاب مشروطه، انقلاب های اروپا و ... دست نفاق وارد شد و انقلاب ما هم مستنثی نیست و این گونه نیست که بگوییم محتوای انقلاب به خودی خود حفظ می شود و بستگی به رفتار ما دارد که از محتوای انقلاب صیانت کنیم.
** مشی و روش دکتر روحانی را می پسندم
مطهری در پاسخ با بیان اینکه " آقای روحانی از افراد سابقه دار انقلاب اسلامی است"، گفت: سخنران مراسم چهلمین روز شهادت فرزند امام خمینی (ره) در سال 56 آقای روحانی بودند و به توصیه شهید مطهری بود که ایشان به عنوان سخنران معرفی شدند و آقای روحانی در متن این انقلاب بوده است و در دوره های بعد از پیروزی انقلاب هم مسئولیت هایی داشته اند و کاملا در متن جریان انقلاب بوده اند.
وی ادامه داد: در مجموع، مشی و روش آقای روحانی را می پسندم ممکن است در جاهایی کاستی هایی وجود داشته باشد اما نسبت به دولت قبلی، ایشان و دولتشان را بیشتر می پسندم و یک بینش واقع گرا نسبت به مسائل دنیا و داخل کشور وجود دارد که فکر می کنم می تواند آینده بهتری را برای ما ایجاد کند اگر همه همکاری کنند و ما به اهداف خود برسیم.
** نمی شود حرف نزنیم چون ممکن است دشمنان خوشحال شوند
در ادامه این نشست، یک دانشجو که خود را عضو تشکل بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز معرفی کرد، پرسید: امام خمینی در شهریور 58 در دیدار با اقشار مختلف مردم فرمودند هر گاه رسانه های استکبار از شما حمایت کردند، بدانید اشتباه می کنید، آقای مطهری امروز رسانه های بیگانه از شما حمایت و تعریف می کنند. چه پاسخی دارید؟
مطهری در پاسخ اظهار کرد: درباره رسانه های خارجی ،آنچه امام فرمودند اگر یک رسانه خارجی از شما تعریف کرد، به معنای همراهی با آنها و حرکت بر خلاف مسیر انقلاب نیست، چون درباره امام و رهبر معظم انقلاب هم این اتفاق افتاده است که رسانه های بیگانه از اقدامات آنها حمایت کرده باشند.
وی گفت: بعد از این که منشوری که امام برای رعایت حقوق مردم و ممنوعیت شنود و ورود به مسائل خصوصی صادر کردند رسانه های خارجی از امام تمجید کردند و رهبر معظم انقلاب هم دستوری شبیه منشور امام داشتند که همان اتفاق افتاد و نشان می دهد این گونه برداشت از سخنان امام مبتنی بر منطق درستی نیست.
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: اگر شما کاری کنید که تنها اثرش خوشحالی دشمن باشد و اثر دیگری نداشته باشد نوعی همراهی با دشمن حساب می شود اما اگر کاری کنید که باعث اصلاح در داخل می شود و ممکن است برخی دشمنان خوشحال شوند، اشکالی ندارد. این گونه نیست که نباید حرف بزنیم چون آنها ممکن است خوشحال شوند.
مطهری درادامه گفت: خیلی جاها هم حرف هایی زده ام که آنها (رسانه های بیگانه) ناراحت شده اند از جمله درباره موضوعات فرهنگی و دفاع از پوشش اسلامی درجامعه؛ آنها حرف مرا قبول ندارند و حتی گاه مسخره هم می کنند.
** مناظره در دانشگاه ها، مناظره واقعی نیست
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به دیگر پرسش این دانشجو که چرا دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز برای مناظره با زاکانی دیگر نماینده مجلس را رد کرده است، گفت: مناظره به شکل کنونی در دانشگاه ها را نمی پسندم چرا که این مناظره ها به نوعی سرگرمی و تفریح تبدیل شده اند.
وی گفت: اگر بخواهم تشبیه کنم، این مناظره ها شبیه کار خروس بازها که دو خروس را به جان هم می اندازند و می نشینند و تماشا می کنند و کیف می کنند و کف و سوت می زنند.
مطهری گفت: فضای مناظره های کنونی در دانشگاه ها،فضای احساس و هیجان است و فضای تعقل و منطق و استدلال نیست، این مناظره ها بیشتر مجادله است و بیشتر به دنبال شکست دادن طرف مقابل است و روش درستی نیست.
وی ادامه داد: مناظره درست این است که موضوع را مشخص کنند و همه دنبال کشف حقیقت باشند نه این که یک طرف مناظره از آقای احمدی نژاد انتقاد کند و فحش بدهد و دیگری از آیت الله هاشمی ودر این میان، عده ای خوشحال می شوند و سالن مناظره را ترک می کنند؛ این وضعیت در بسیاری از جلسات مناظره دانشگاه ها حاکم است.
این نماینده مجلس گفت: امروز مذاق دانشجویان تغییر کرده است و کمتر حوصله دارند که بحث های علمی و تاریخی را گوش دهند؛ بیشتر در مناظره ها تلاش می شود وارد مسائل سیاسی شوند و شروع کنند به حمله کردن به طرف مقابل.
فرزند استاد شهید مطهری گفت: در اوایل انقلاب، شهید مطهری یک ساعت بحث علمی سنگین برای دانشجویان مطرح می کرد و دوست داشتند و امروز کمتر از این علاقه ها وجود دارد که این وضعیت باید اصلاح شود.
** ممنوعیت پخش عکس رئیس دولت اصلاحات قانونی نیست
دانشجوی اصولگرای دانشگاه شیراز پرسش سوم خود را درباره ممنوعیت پخش عکس رئیس دولت اصلاحات مطرح کرد.
مطهری در پاسخ گفت: اصل ممنوعیت پخش عکس رئیس دولت اصلاحات قانونی نیست؛ اساسا هیچ کس را نمی توانیم از حقوق اجتماعی اش محروم کنیم به جز با حکم قضایی.
وی افزود: تا زمانی که دادگاه نباشد و افراد از خود دفاع نکنند و حکمی صادر نشود، ممکن است خلاف نظر ما هم باشد، عده ای را از حق اجتماعی خود محروم کرده ایم.
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: نامه ای برای آقای محسنی اژه ای (سخنگوی قوه قضاییه) نوشتم و گفتند که من درباره ممنوعیت پخش عکس رئیس دولت اصلاحات چنین سخنی نگفتم و دادستان گفته است، سپس از دادستان خواستم که مستند قانونی خود را اعلام کند که جوابی نیامد. همچنان دلیل آن روشن نیست. عده ای دور هم می نشینند و می گویند از امروز فلان... .
مطهری گفت: معتقدم به چنین تصمیماتی ترتیب اثر هم نباید داده شود چرا که کسی که هشت سال رئیس جمهوری بوده است چگونه می توان گفت که تصویر و سخنرانی اش نباشد.
علی مطهری به دعوت تشکل دانشجویی انجمن وفاق و توسعه دانشجویان دانشگاه شیراز در این نشست شرکت کرد .
2027/ 5054/ 6113/ 6075

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/101308/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیستم بادبان خورشیدی پیشرفته ناسا؛ شاهکار جدید فناوری‌ فضایی!

دیوار‌های کارخانه نوآوری درخشان برداشته شود

تورم ماهانه و نقطه به نقطه یزد مهار شد

نبودی در دلم انگار طوفان شد، چه طوفانی!

تصاویری شگفت‌انگیز از سحابی horsehead و Orion

ناسا نقشه ٧٢ پرواز هلیکوپتر نبوغ در مریخ را به‌ نمایش گذاشت

فروشگاه‌ها تامین مالی می‌شوند

شعرخوانی زیبا از باران نیکراه

تلاش محمد دلاوری برای شکافتن هسته در سازمان انرژی اتمی

اولتیماتوم سازمان لیگ به صدرشیمی

مهار کامل تورم ماهانه و نقطه به نقطه استان یزد

جاری شدن سیل در بهاباد یزد (فیلم)

(ویدئو) سیلاب شدید در مسیرهای شهرستان بهاباد

شهروندان کشتار غیرمجاز دام را گزارش کنند

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!

بافق، میزبان اولین کنگره بین المللی شتر در کشور

ارتقای روشنایی معابر جهان شهر تاریخی یزد

انتصاب مدیرکل جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد

افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه

گلاب برای عتبات | ماجرای گلاب گیری در یزد بعد از 250 سال

امدادرسانی هلال احمر یزد به سیل زدگان سیستان و بلوچستان

پیوستن دانش‌آموزان تفت به پویش «امروز من بدون کیسه پلاستیکی»

پذیرفته شدگان پانزدهمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد معرفی شدند

درخواست جهاد کشاورزی مهریز از مردم

شیشه‌هایی که مانع از رشد بیوفیلم دریایی می‌شوند

سیلاب شدید در بهاباد ؛ حجم وحشتناک آب را ببینید

راه اندازی پویش امروزِ من، بدون کیسه پلاستیکی

اخذ مجوز ماده 23 برای اجرای باند دوم دهق به گلپایگان

معرفی مدیرکل جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد

کتاب «قوانین و مقررات صادرات و واردات» منتشر شد

ببینید دنیای کوانتوم چه قدر غیر قابل باوره!

نسل جدیدی از نانوذرات نقره به تولید صنعتی رسید

بارش‌ها در میبد و جاده چادرملوی اردکان +فیلم و عکس

هلال احمر استان یزد در حالت آماده باش/در صورت وقوع حادثه با شماره 112 تماس بگیرید

تاسیس 16 موسسه فرهنگی و هنری در استان

تامین آب شرب در بخش آکرم آباد یزد

واگذاری سایت دوازدهم آزادشهر به متقاضیان

سیلاب شدید در مسیرهای شهرستان بهاباد | ویدئو

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

شاعرانه/ چه خوش است با خیال تو نهفته رازکردن

عرضه رمان ایرانی «باغ کَج» در بازار نشر

پرش فضانورد و ماجراجوی اتریشی Felix Baumgartner از فاصله ی حدود 39 کیلومتری زمین

ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد

مدارس سمای بافق جزء برترین‌های استان یزد با بالاترین میزان ارتقاء و رشد کیفیت

دورهمی پیشکسوتان عرصه موسیقی و تئاتر استان یزد

جاری‌شدن سیل در بهاباد یزد

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

شعری فوق العاده زیبا از مولانا