خبر یزد

آخرين مطالب

ستاری: ایده‌های جوانان را با استخدام به باد می‌دهیم علمي

ستاری: ایده‌های جوانان را با استخدام به باد می‌دهیم
  بزرگنمايي:

خبر یزد - معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: ما در اقتصاد رشد نمی‌کنیم مگر اینکه کار آفرینی در جامعه به یک ارزش تبدیل شود و استخدام یک موضوع منفور باشد.

به گزارش ایسنا، سورنا ستاری در نشست علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان که در دفتر استاندار خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: مسئله‌ای که اهمیت دارد و من خیلی بر آن تاکید می‌کنم سیستمی است که ما باید داشته باشیم و طبق آن عمل کنیم. این سیستم خود ما هستیم که باید تلاش کنیم کلیه بخش‌های سیستم را یکپارچه به سوی پیشرفت هدایت کنیم. در ایران با این همه پیشینه دانشی، دانشجویان مستعد و نیروی انسانی فوق العاده‌ای وجود دارد که خوشبختانه در سال‌های اخیر افزایش هم پیدا کرده است.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: همه این دانش‌ها و توانایی‌ها در کنار یکدیگر می‌توانند یک اکوسیستم را ایجاد کنند. ما می‌توانستیم از منابع نفت به صورت جداگانه استفاده کنیم، نفت به همراه خود فرهنگ وارداتی آورده است. ما سالها حتی قبل از اینکه به نفت دسترسی پیدا کنیم روند و فعالیت‌های وارداتی داشتیم. همواره به دنبال روشی بودیم که کالایی تولید کنیم که برای آن دانش خاصی و مهارت خاصی لازم نباشد.
شرکت‌های دانش بنیان از بازارشان باید مانند ناموس خود محافظت کنند
رئیس بنیاد نخبگان بیان کرد: هیچ شرکت دانش بنیانی توسعه پیدا نخواهد کرد مگر اینکه از بازار خود مانند ناموس خود محافظت کند. ما متاسفانه بازار کشور خود را به راحتی باز گذاشتیم تا همه افرادی که لزوم می‌بینند در بازار ما شروع به فعالیت کنند. این باز گذاشتن بازار عملی نیست که تنها دولت انجام دهنده آن باشد، همه افرادی که در این جلسه و پشت این میزها نشستند در قبال این جریان مسئول هستند. همان زمان که حقوق خودمان را مدیون فروش نفت هستیم، باعث شده‌ایم که بازار کشورمان به آزاد تبدیل شود.
ستاری اظهار کرد: این مجوزاتی که صادر می‌شود همگی ضد تولید و به نفع واردات است. شرایط شرکت‌ها و تولیدکنندگان در ایران به گونه‌ای است که اگر فردی در داخل کشور قصد احداث دامداری و تولید گوشت داشته باشد باید بیش از 40 مجوز بدست بیاورد، در صورتی که برای واردات این محصول سه مجوز لازم است و برای قاچاق این محصولات هیچ مجوزی نیاز نیست.
دو کشو زیر میزهای دولتی وجود دارد
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: این ساختار که بیش از صد سال است در این سیستم شکل گرفته است، موجب شده که مبارزه‌ای بین جوانان ما و این بازارها شکل بگیرد. اگر همه ما بخواهیم می‌توانیم در این مبارزه پیروز شویم. همه ما دو کشو زیر میزهایمان داریم، یکی از این کشوها پر از قوانینی است که مانع تولید و اشتغال است و کشوی دیگر پر از راه‌هایی است که میتوان از آنها برای رونق تولید، افزایش رشد و... استفاده کرد.
وی ادامه داد: تمام دولت‌هایی که توسط منابع زیر زمینی کسب درآمد دارند، دولت‌ها و حکومت‌های چاقی هستند. یعنی دولت فقط وارد کار اجرایی شده که خود این مسئله آسیب رسان است، بخش خصوصی تضعیف می‌شود، قوانین متناقض زیاد دارند و... که این ویژگی‌ها طبیعت این نوع اقتصادها است. حکومت‌ها و دولت‌های چاق فقط مختص کشور ما نیست، کشورها و حکومت‌های عربی هم به همین شکل هستند، اهمیتی به نیروی انسانی نمی‌دهند، همه چیز را با معیار پول می‌سنجند، فکر می‌کنند تکنولوژی و دانش خریدنی است.
تکنولوژی خریدنی نیست
رئیس بنیاد نخبگان تشریح کرد: این اشتباه بزرگی بود که ما سالها فکر می‌کردیم تکنولوژی خریدنی است، برای مثال برای داشتن یک آمپول یا تکنولوژی جدید تنها راه خریدن آن است نه یادگیری آن تکنولوژی، این مسئله ضعف بزرگ اقتصادهای زیر زمینی، نفتی یا مفت خواه است. باید همگی باهم چه افرادی که در دولت هستند چه افرادی که در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند همکاری لازم را داشته باشند تا با این پدیده موجود مبارزه شود.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اظهار کرد: این مسئله یک موضوع فرهنگی است و از قدرت اختیارات دولت کمی فراتر رفته است، این مشکل از نگاه‌های کوچه بازاری تا بخش کلان و مورد مطرح در دولت گسترش پیدا می‌کند. همه این مشکلات قابل حل است و ریشه تمام این مشکلات خود ماهستیم که این مجوزها را امضا می‌کنیم و اجازه فعالیت می‌دهیم.
ایده‌های جوانان را با استخدام به باد می‌دهیم
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تشریح کرد: ما در اقتصاد رشد نخواهیم کرد مگر اینکه کار آفرینی در جامعه به یک ارزش تبدیل شود، استخدام یک موضوع منفور باشد، یعنی ما باید بدانیم که با استخدام جوانان و نخبگان کشورمان همه این افراد و ایده‌هایشان را به باد می‌دهیم.
وی بیان کرد: ما دولتی‌ها فکر می‌کنیم که اگر ما را از این میزهای دولت و استخدام جدا کنند، دیگر هیچ چیزی نخواهیم داشت به همین دلیل در مقابل استعفا و یا از دست دادن موقعیت شغلی خود مقاومت می‌کنیم. ما هیچ وقت به این فکر نمی‌کنیم که به عنوان یک فرد تحصیل کرده در جامعه می‌توانیم ریسک کنیم و ریسک پذیری داشته باشیم. این ریسک پذیری و این تغییر شرایط زمانی اتفاق می‌افتد که کار آفرینی در استان دارای ارزش باشد.
شهرداری مشهد را پیش‌رو می‌دانم
ستاری گفت: در این اکوسیستم جدیدی که برای شرکت‌ها و جوانان ایجاد می‌کنیم، جوانان به دنبال کسب تجربه می‌روند، افراد شرکت‌های مخصوص به خود را احداث می‌کنند، فعالیت‌های خود را دارند و ما باید به آنها کمک کنیم تا زیر ساخت محصولات را به خوبی بسازند. من شهرداری مشهد را در میان باقی شهرداری‌های کشور یک شهرداری پیش رو می‌دانم.
رئیس بنیاد نخبگان اظهار کرد: پیش‌روی‌ها و اینکه ما نواحی فناور داشته باشیم اهمیت خیلی زیادی دارد، شهرهای فناور چیزی نیستند جز اینکه از دل همین نواحی فناور برخواسته باشند. اینکه شهرداری یا دولت به این نتیجه رسیده باشد که آنچه به مردم ارائه می‌کند با نیازهای مردم متفاوت است. این ماهیت دولت است در تمام جهان که با وجود نیازهای متفاوت مردم، دولت خدمات دیگری به مردم می‌دهد.
وی ادامه داد: من وظیفه خودم می‌دانم که از تمام شرکت‌های دانش بنیان حمایت کنم. نوع ساختار و 140 نوع خدمتی که ما ارائه می‌کنیم مورد توجه همگان هست و ما همواره در ارائه این موارد کوتاهی نخواهیم داشت. ما تلاش می‌کنیم یک محیط کسب و کار جدید را در این محیط پر از مشکل و قید و بند ایجاد کنیم. خدمات ما شامل بیمه، خدمت سربازی دانشجویان در شرکت‌های خصوصی که سال گذشته مقام معظم رهبری در این رابطه مجوز بی‌نظیری دادند که در آن ذکر شده، افراد می‌توانند در شرکت خصوصی مامور به خدمت شود و... می‌باشد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/101533/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

طرح جمع آوری اتباع غیر مجاز در استان یزد

کشف رشوه خواری و پولشویی بیش از 20 میلیاردی در استان یزد

بافق میزبان کنفرانس بین المللی تحقیقات شتر

معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های اقتصادی استان یزد در نمایشگاه ایران اکسپو

114 هکتار نخاله‌ ساختمانی طبیعت مهریز را ویران می‌کند

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

فقط 3 درصد از پسماندهای خانگی یزد تفکیک می‌شوند

114 هکتار نخاله‌های ساختمانی طبیعت مهریز یزد را ویران می‌کند

کشف رشوه خواری و پولشویی بیش از 20 میلیاردی

برنامه پیشرفت فرهنگی استان یزد به‌زودی رونمایی می‌شود

آموزشگاه‌های آزادهنری معاف از مالیات می‌باشند

لایروبی بند‌های تغذیه مصنوعی استان یزد برای مدیریت سیلاب

10 محور شریانی و غیر شریانی کشور همچنان مسدود است

تمدید مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به الکترونیکی تا 25 اردیبهشت ماه

کشف رشوه خواری و پولشویی بیش از 20 میلیارد در یزد

تضعیف فرهنگ جهاد و شهادت، هدف دشمنان انقلاب

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

لایروبی و رسوب برداری 280 هزار مترمکعب از بند‌های تغذیه مصنوعی استان یزد

خداحافظی والیبالیست نسل طلایی/ مهدی مهدوی وارد دنیای مربیگری شد

توجه جدی معاونت اقتصادی استاندار یزد بر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد

دومین رویداد جایزه ملی و استانی جوانی جمعیت برگزار می‌شود

مراسم گرامیداشت شهید منتظر قائم و شهدای مدافع امنیت در یزد

فرونشست زمین در میدان امام حسین (ع) یزد + ویدئو

برخی به دنبال فراموش شدن امام خمینی(ره) هستند

در معرفی انقلاب به جهانیان ضعیف عمل کردیم

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

سند جامع سلامت، محور کار شورای سلامت باشد

مهدوی به عنوان مربی در تیم شهداب ماند

همکاری های دوجانبه کانونهای خدمت رضوی استان و سازمان جهادکشاورزی استان یزد

معرفی بیش از یکصد واحد متخلف به مراجع قضایی استان یزد

ارتقای سواد سلامت مردم/ محور کار شورای سلامت، سند جامع سلامت باشد

114 هکتار نخاله‌های ساختمانی، طبیعت مهریز یزد را ویران می‌کند

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت / ترافیک سنگین در محور چالوس

خداوند در حادثه صحرای طبس نصرت خود را آشکار کرد

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

مخترع ایرانی مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو 2024 را کسب کرد

تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد + فیلم

باران سیل‌آسا شهر یزد را دچار آبگرفتگی کرد

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

ویدیویی از کاوشگر کنجکاوی که مناطق رسوبی در مریخ را نشان می دهد