خبر یزد

آخرين مطالب

سرپرست جدید بنیاد نخبگان استان همدان مطرح کرد

ضعف امور خیریه همدان در زمینه نخبگان علمي

ضعف امور خیریه همدان در زمینه نخبگان
  بزرگنمايي:

خبر یزد - سرپرست جدید بنیاد نخبگان استان همدان با تأکید بر اینکه برای اجرای برنامه‎های بنیاد نخبگان با محدودیت مالی مواجه هستیم، گفت: نقطه اتکای بنیاد نخبگان استان بهره گیری از خیرین و تقویت بحث وقف برای نخبگان در استان همدان خواهد بود.

به گزارش ایسنا، دکتر حمید بلالی دوشنبه 29 مهرماه در مراسم تکریم رئیس سابق بنیاد نخبگان استان همدان و معارفه سرپرست جدید، با اشاره به اینکه در حوزه دانش آموزی ظرفیت و پتانسیل بسیار بالایی داریم، افزود: در حوزه دانش آموزی نخستین جلسه را با آموزش و پرورش برگزار کردیم و دغدغه‌های موجود را با یکدیگر کنکاش کرده و به دنبال طرح ریزی برنامه‌ای هستیم که بتوانیم در این زمینه فعالیت کنیم.
وی با بیان اینکه طرح دوست علمی را دنبال خواهیم کرد و خلاءهای موجود را مرتفع خواهیم کرد، ادامه داد: در راستای طرح دوست علمی آن ارتباطی که باید بین دانشگاه‌ها و مراکز آموزش و پرورش و مدارس باشد را بتوانیم برقرار کنیم که نمونه آن در دانشکده شیمی در سال گذشته انجام شده بود.
سرپرست جدید بنیاد نخبگان استان همدان همچنین با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان و بنیاد نخبگان استان مجموعه ای بسیار چابک و دارای نیروهای بسیار محدودی است، افزود: بحث ایجاد شبکه بین مراکز دانشگاهی و مراکز آموزش عالی، دانشجویان و اساتید و هسته‌های پژوهشی، طرح شهید احمدی روشن و کاظم آشتیانی از مواردی است که بنیاد ملی نخبگان طرح ریزی کرده و به جد آن را دنبال خواهیم کرد.
بلالی با اشاره به اینکه جایزه‌های استانی و ملی می‌تواند منجر به تشویق نخبگان و مستعدین شود، بیان کرد: جوایز استانی و ملی باید تقویت شوند؛ بنابر تجربه بعضی از استان‌ها که نشان داده در این زمینه کارهای بسیار خوبی صورت گرفته است، این جوایز ملی و استانی منجر به تشویق نخبگان در سطح اساتید شده و شور و هیجانی برای مستعدین استان‌ها ایجاد کرده که باید از تجارت سایر استان‌ها در این زمینه استفاده لازم را ببریم.
وی با تأکید بر اینکه امور خیریه از نقاط ضعف استان ماست، یادآور شد: در حال حاضر خیرین مدرسه ساز را داریم که بسیار خوب تلاش می‌کنند اما در بحث نخبگان بودجه‌ای که امور خیریه در بحث نخبگان در بنیاد نخبگان استان فارس هزینه می‌کنند، چندین برابر بودجه بنیاد نخبگان استان فارس است که باید این نکته را به جد پیگیری کنیم.
رئیس سابق بنیاد نخبگان استان همدان نیز گفت: بنیاد نخبگان استان همدان رتبه دوم را از نظر تعداد برنامه‌های اجرا شده کسب کرد.
دکتر حسن ختن‌لو با اشاره به اینکه به صورت عملی تیرماه سال 97 تا مردادماه سال 98 فعالیت اصلی خود را در بنیاد نخبگان استان همدان آغاز کردم، افزود: بسته اول را با طرح شهاب آغاز کردیم؛ طرحی مشترک میان بنیاد ملی نخبگان و وزارت آموزش و پرورش که در این طرح شناسایی استعدادهای درخشان و پرورش آنها مدنظر بود.
وی با بیان اینکه در استان 50 هزار دانش آموز تحت پوشش طرح شهاب بود، اظهار کرد: سالیانه تعدادی دانش آموز مشمول تشویق و تکریم می‌شوند که این دانش آموزان دارای رتبه‌های برتر جشنواره خوارزمی، کنکور سراسری و برگزیدگان المپیادهای علمی کشوری هستند که این تکریم را برای سال‌های 96 و 97 انجام دادیم و این اقدام برای جذب نخبگان است که با توجه به اینکه اغلب نخبگان برای ادامه تحصیل به تهران مهاجرت می‌کنند این کار ایجاد دلگرمی برای این افراد است که بعدها بتوانند جذب استان و شهرستان همدان شوند.
رئیس سابق بنیاد نخبگان استان همدان با اشاره به اینکه نقطه عطف فعالیت‌ها در بنیاد نخبگان برگزاری مراسم تکریم و بزرگداشت شهید احدی بود، بیان کرد: از وظایف مهم بنیاد نخبگان الگوسازی است و باید از میان نخبگان و سرآمدان کشور برای قشر جوان، دانش آموزان و دانشجویان الگوسازی کرده و الگوهای برتر را به آنها معرفی کنیم. شهید احدی یکی از نخبگان شهرستان ملایر به شمار می‌رود که این شهید نخبه رتبه یک کنکور سراسری را در سال 1364 کسب کرد.
وی با اشاره به مبحث استفاده از ظرفیت نخبگان در جهت حل مشکلات استان، گفت: صرف بازدید از مراکز صنعتی از اهداف اصلی ما نبود بلکه هدف این بود که از ظرفیت نخبگان در جهت برطرف ساختن مشکلات صنعت استان استفاده کنیم که در این مسیر از پتروشیمی‌ اراک، فیلتر سرکان، داروسازی سرکان، کارخانه قند همدان، مرکز نقشه برداری مغز در تهران و شرکت پگاه همدان بازدیدهایی به عمل آمد که در کنار این بازدید همکاری‌های خوبی با این مراکز به عمل آمد.
ختن‌لو همچنین ادامه داد: اردوهای جهادی را با هدفمندکردن آن در دو مرحله برای بچه‌های نخبه‌ای که می‌توانستند در مراکز مفید باشند، برگزار می کردیم؛ در مرحله اول مشکلات را شناسایی کرده و در مرحله دوم با بررسی مجدد سعی می‌کردیم تا آنها را برطرف سازیم که بیشترین تمرکز ما نیز روستاهای نزدیک شهرستان رزن و در شمال استان بود چرا که منطقه محروم‌تری نسبت به سایر مناطق به شمار می‌آیند. بیشتر این اردوها، اردوهای پزشکی و دندانپزشکی تخصصی به شمار می‌رفت که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی همدان، بسیج پزشکان، بسیج دانشگاه علوم پزشکی و سایر ارگان‌هایی که می‌توانستند در این امر به ما کمک کنند، انجام می گرفت.
وی با بیان اینکه کارگروه‌های تخصصی بنیاد نخبگان با وظیفه مشورت دهی به مسئولان استان فعال‌تر از پیش آغاز به کار کرد، گفت: در این کارگروه‌ها ایده‌ها مطرح شده و بعد از پالایش شدن نتایج آن در اختیار مسئولان امر قرار می گرفت.
ختن‌لو با اشاره به تشکیل کارگروه‌ امور اجتماعی و فرهنگی با همکاری نیروی انتظامی و اصلاح مشکلات فرهنگی ترافیک، کارگروه کتاب و کتابخوانی پیرامون مرکز کتاب در سال 98 و کارگروه جمعیت، طرح دوست علمی را مطرح کرد و افزود: تصور می کردیم دانش آموزان امروزی نسبت به نسل ما شناخت بیشتری نسبت به دانشگاه دارند درحالیکه با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد شناخت دانش آموزان امروزی به نسبت نسل ما نیز کمتر است، به همین علت مراسم دو روزه‌ای را با دانش آموزان علامه حلی برگزار کردیم تا با دانشگاه آشنا شوند.
وی با تأکید بر اینکه با پیگیری‌های انجام گرفته تلاش شد نخبگان دانش آموزی همدانی در دانشگاهه‌های استان مشغول به تحصیل شوند، خاطرنشان کرد: با بررسی‌هایی که صورت گرفت مشاهده شد از میان رتبه‌های زیر هزار کشوری حتی یک نفر هم در دانشگاه‌های همدان تحصیل نمی‌کرد که این نکته جای تأسف داشت بنابراین طرح دوست علمی را با هدف اینکه دانش آموزان همدانی حداقل با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های دانشگاه‌های استان آشنا شوند، اجرا کردیم.
ختن‌لو با اشاره به اینکه برنامه ریزی سفر یک روزه دکتر ستاری، رئیس بنیاد ملی نخبگان برای بازدید از شرکت‌های دانش بنیان در بنیاد نخبگان استان صورت گرفت، ادامه داد: ساختمان بنیاد ملی نخبگان به علت اینکه طرح مصوبی نبود، بودجه‌ای هم دربر نداشت که با پیگیری‌های صورت گرفته دو میلیارد تومان بودجه به آن اختصاص یافت تا این ساختمان تکمیل شود که این ساختمان به میزان 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
رئیس سابق بنیاد نخبگان استان همدان با بیان اینکه پیگیری‌های امور مربوط به نخبگان و جوایز مستعدان، جایزه شهید احدی، جایزه علامه طباطبایی، طرح پژوهشی مربوط به طرح دکتر آشتیانی، بحث پسادکترای دانش آموختگان داخل و خارج کشور و پسادکترای علامه طباطبایی دنبال شد، افزود: برای نخستین بار سعی کردیم طرح مستعدان را به شهرستان‌هایی به جز شهرستان همدان گسترش دهیم که در سال گذشته مستعدانی که شامل جایزه شدند، حدود چهار نفر از آنها از شهرستان ملایر بود که این نشان دهنده این است که بنیاد نخبگان استان توانسته این افراد را تحت پوشش خود قرار دهد بنابراین تمامی این اقدامات به گونه‌ای انجام شد که 70 درصد از بودجه بنیاد نخبگان استان تخصیص پیدا کرد و توانستیم با این مقدار بودجه تمامی برنامه‌های خود را عملی کنیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/101538/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیل در روستای ده‌جمال بهاباد

وضعیت راه‌های کشور؛ بارش و تردد روان در جاده‌های شمالی

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

(ویدئو) احتمال طغیان رودخانه‌ها در اصفهان، گلستان، یزد و سمنان

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

چه کسی می داند...

هند به دنبال ماموریت‌های فضایی بدون زباله تا سال 2030

سیلاب بهاری در جاده سه چاهون بافق+فیلم

چهار محور در استان مسدود است

رتبه 28 استان یزد در میزان بارندگی در کشور

گل محمدی به عنوان گیاهی اقتصادی برای کشاورزان یزدی

بارش کم‌سابقه باران در یزد

آبگرفتگی و سیلاب در خیابان‌های یزد

جاری شدن روان آب ناشی در شهر ستان یزد و تفت+فیلم

سرپرست فرمانداری مهریز معرفی شد

جاری شدن سیل در استان یزد

ورود سیل قدرتمند به رودخانه اصلی شهر تفت

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

پرش فضانورد و ماجراجوی اتریشی از فاصله ی حدود 39 کیلومتری زمین

تخلیه آب از منازل در روستای ده جمال شهرستان بهاباد یزد+ تصاویر

مهار تورم ماهانه و نقطه به نقطه در استان یزد/ شمارش معکوس برای اصلاح نرخ تورم سالانه

کارآفرینان با همکاری اتاق بازرگانی مشارکت فعالانه مردم در اقتصاد را زمینه‌سازی کنند

برتری استان یزد در کسب جایگاه بالاترین ضریب نفوذ بیمه در کشور

سیل و آب گرفتگی در برخی نقاط استان یزد + فیلم

مشارکت خوب یزدی‌ها در اجرای طرح نور

دیوارهای کارخانه نوآوری درخشان یزد برداشته شود

«مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها

سیستم بادبان خورشیدی پیشرفته ناسا؛ شاهکار جدید فناوری‌ فضایی!

دیوار‌های کارخانه نوآوری درخشان برداشته شود

تورم ماهانه و نقطه به نقطه یزد مهار شد

نبودی در دلم انگار طوفان شد، چه طوفانی!

تصاویری شگفت‌انگیز از سحابی horsehead و Orion

ناسا نقشه ٧٢ پرواز هلیکوپتر نبوغ در مریخ را به‌ نمایش گذاشت

فروشگاه‌ها تامین مالی می‌شوند

شعرخوانی زیبا از باران نیکراه

تلاش محمد دلاوری برای شکافتن هسته در سازمان انرژی اتمی

اولتیماتوم سازمان لیگ به صدرشیمی

مهار کامل تورم ماهانه و نقطه به نقطه استان یزد

جاری شدن سیل در بهاباد یزد (فیلم)

(ویدئو) سیلاب شدید در مسیرهای شهرستان بهاباد

شهروندان کشتار غیرمجاز دام را گزارش کنند

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!

بافق، میزبان اولین کنگره بین المللی شتر در کشور

ارتقای روشنایی معابر جهان شهر تاریخی یزد

انتصاب مدیرکل جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد

افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه

گلاب برای عتبات | ماجرای گلاب گیری در یزد بعد از 250 سال

امدادرسانی هلال احمر یزد به سیل زدگان سیستان و بلوچستان