خبر یزد

آخرين مطالب

آیا حضور شهردار یزد در نمایشگاه کتاب فرانکفورت ضرورت داشت؟

عزیزی: برای معرفی یزد به جهانیان در فرانکفورت بودم! فرهنگي

عزیزی: برای معرفی یزد به جهانیان در فرانکفورت بودم!
  بزرگنمايي:

خبر یزد - شهردار یزد درباره علت حضور خود در نمایشگاه فرانفکورت گفت که چون تم طراحی غرفه ایران یزدی بود و یزد هم امسال پایتخت کتاب ایران است، سعی کردم از این فضا برای معرفی یزد به جهانیان بهره ببرم!

 هفتادویکمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت روز 28 مهر در حالی به پایان رسید که بازهم چیزی درباره دستاوردهای حضور پرهزینه صنعت نشر ایران در این اتفاق بزرگ فرهنگی منتشر نشد. نمایشگاه کتاب فرانکفورت محل حضور حرفه‌ای‌های صنعت نشر در جهان است و ناشران ایرانی – بجز معدودی – برای تفریح در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند. ایران به قانون جهانی کپی رایت نپیوسته است و ناشران ایرانی نیز معمولا برنامه مدونی برای حضور در این اتفاق مهم و البته برای حضور در اقتصاد جهانی نشر ندارند.
با توجه به این مساله حضور برخی از مسئولان ایرانی در این نمایشگاه محل تامل است. در خبرها آمده بود که جمال الدین عزیزی شهردار یزد نیز در نمایشگاه کتاب فرانکفورت حضور داشته و فی المثل در آیین رونمایی از کتاب «انسان 250 ساله» شامل ترجمه آلمانی مجموعه‌ای از بیانات رهبری در مورد زندگی سیاسی و مبارزاتی امامان شیعه شرکت کرده است. البته شهر یزد امسال به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شد و به همین دلیل نیز طراحی غرفه ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت رنگ و بویی یزدی داشت.
جمال الدین عزیزی درباره علت حضور خود در نمایشگاه کتاب فرانفکورت به مهر گفت: طبعا صحبت با ناشران و انتشار کتاب از وظایف شهرداری نیست. حضور من در فرانکفورت به این دلیل بود که امسال یزد پایتخت کتاب ایران بود و غرفه ایران در نمایشگاه نیز با تم‌های بومی یزد آذین شد. همچنین در رونمایی از یک کتاب مشترک چاپ شده بین یزد و مجارستان نیز شرکت کردم. البته ما بحث شرکت یزد در رقابت انتخاب پایتخت کتاب جهان برای سال 2022 را هم داشتیم که این برنامه‌ای مشترک بین شهرداری و اداره کل ارشاد استان یزد است.
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که با چه نهادی برای شرکت یزد در مسابقه انتخاب پایتخت کتاب جهان رایزنی کرده است، گفت: با مسئولان نمایشگاه و کسانی که در ارتباط با انتخاب شهرها برای رقابت در پایتخت کتاب جهان حضور داشتند (منظور انجمن ناشران بین‌المللی کتاب، اتحادیه بین‌المللی فروشندگان کتاب و اتحادیه بین‌المللی انجمن کتابخانه‌هاست) صحبت‌هایی کردیم. البته ما یکسری از محدودیت‌ها برای حوزه نشر داریم که توان رقابت شهرهای ما را محدود می‌کند. تا جایی که اطلاع دارم هیچکدام از شهرهای ایران هم تاکنون در این رقابت شرکت نکرده‌اند.
عزیزی اضافه کرد: با این اوصاف اما یزد به واسطه اینکه ثبت جهانی شده و یکسری ویژگی‌های فرهنگی از جمله زندگی مسالمت آمیز پیروان ادیان و... دارد، ما درخواست خود را ارائه داده‌ایم. البته طرف اصلی مذاکرات خود همکاران و نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودند و بنده هم به عنوان شهردار یزد تایید کردم که ما آمادگی داریم که این اتفاق رخ دهد. در نهایت آنها این قول و جواب مثبت را به ما دادند که اجازه حضور در این رقابت به شهر یزد داده شود.
شهردار یزد در ادامه حضور خود در فرانکفورت را فارغ از مباحث صنعت نشر عنوان کرد و گفت: دوستان ناشر من با دو ناشر مجارستانی نیز رایزنی‌هایی کردند. به طور کل اما من به واسطه شناساندن شهر یزد و اینکه یکی از راه‌های شناسایی همین حوزه کتاب و ترجمه است در فرانکفورت حضور پیدا کردم. حضور من همچنین واجد این پیام هم بود که حاضریم برای انتخاب شهر یزد به عنوان پایتخت کتاب جهان هر حمایتی را انجام دهیم.
عزیزی همچنین در پاسخ به این سوال که کدام ناشر یزدی در نمایشگاه امسال فرانکفورت حضور داشت، گفت: اطلاعات دقیق را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد، اما تا جایی که می‌دانم از یزد آقای دکتر صابری که ناشر کتب کودک هستند حضور داشتند. البته حضور ناشران با سرمایه خودشان صورت گرفت و ما برای حضور آنها هزینه نکرده بودیم.
شهردار یزد در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا به دعوت موسسه نمایشگاه‌ها به فرانکفورت رفته است یا خیر؟ نیز اشاره کرد: بله. موسسه نمایشگاه‌ها چون کار ساماندهی حضور ناشران را انجام می‌دهد، امسال غرفه ایران را با تم یزد طراحی کرد. من هم به همین دلیل حضور پیدا کردم و این حضور هم به دعوت موسسه و هم به خواست خودم بود. آنها میزبان بودند و هتل را رزرو کرده بودند، اما بلیط را خود ما تهیه کردیم.
معرفی جهانی یزد با توزیع کاتالوگ
معمولا ناشران مطرح ایران دستاورد چندانی از حضور در نمایشگاه فرانکفورت ندارند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز معمولا چیزی درباره دستاورها منتشر نمی‌کند. آیا با توجه به شرایط امروز اقتصاد ایران و گرانی ارز، حضور شهردار یزد در فرانکفورت ضرورت داشته است؟ عزیزی در این باره گفت: ممکن است هدف شهرداری با هدف اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی متفاوت باشد. ما از زمینه نمایشگاه و بهانه حضور یزد یا رنگ و بوی یزد در نمایشگاه خواستیم برای شناساندن یزد بهره ببریم.
وی در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌هایی برای این شناساندن یزد به جهانیان در نمایشگاه فرانفکورت داشتید؟ گفت: یکسری کتاب‌ها و کاتالوگ‌هایی داشتیم که در نمایشگاه توزیع شدند. یکی از رسالت‌های ما پس از ثبت جهانی این است که یزد و فرهنگ یزد را به جهانیان بشناسانیم.
عزیزی گفت: نمایشگاه کتاب فرانکفورت در قالب فروشگاهی نیست و فضای رسمی هم ندارد. غرفه ایران که با بادگر و کاشی و رنگ و بوی یزد بود این فرصت را برای معرفی فرهنگ یزد به جهانیان حداقل در حد بازدید کنندگان غرفه ایران فراهم کرد. در حاشیه این من دیداری با سرکنسول ایران در فرانکفورت داشتم که در آن زمینه‌های مربوط به خواهرخواندگی و ارتباطات توریستی را برررسی کردیم. اما باید به شما بگویم که این سفر من در قالب یک سفر رسمی و ماموریت کاری نبود و به همین دلیل من از مرخصی‌هایم استفاده کردم، هرچند به دلیل اینکه از نتایج این معرفی رضایت داشتم گزارش سفر را در رسانه‌های یزد منتشر کردم.
شهردار یزد در ادامه با اشاره به اینکه کارهای عملیاتی انتخاب یزد به عنوان پایتخت کتاب جهان بر عهده شهرداری نیست، اظهار کرد: شهرداری در ارتباط با پایتخت جهانی کتاب به عنوان متولی امور شهر صرفا آمادگی خودش را اعلام می‌کند و اقدامات این کار توسط اداره فرهنگ و ارشاد انجام می‌شود. بنابراین رایزنی‌های عملیاتی و اجرایی را ما انجام نمی‌دهیم. ما صرفا اعلام آمادگی برای این میزبانی را داریم.
وی در پاسخ به این سوال که «آیا می‌شد این اعلام آمادگی را از طریق نامه نگاری انجام داد یا خیر؟» گفت: نامه نگاری هم کرده‌ایم. اما من فقط برای این موضوع به فرانکفورت نرفتم. ولی به هر حال وقتی شما می‌خواهید وارد این رقابت شوید اعلام آمادگی شهردار هم مهم است. مسئولان برگزاری با اینکار خواهند دانست که شهردار و دیگر مسئولان شهری می‌خواهند که شهرشان به عنوان پایتخت کتاب جهان انتخاب شود.
عزیزی در پایان در پاسخ به دیگر برنامه‌های یزد برای حضور در رقابت پایتخت جهانی کتاب و اینکه آیا قصد حضور در دیگر نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب را دارد یا خیر؟ گفت: در دو سال گذشته برنامه‌های فرهنگی زیادی توسط شورای شهر انجام شده است و با همین پیگیری‌ها ما امسال را پایتخت کتاب ایران بودیم. تلاشمان را می‌کنیم تا جایی که می‌توانیم کتابخوان را زیاد کنیم نه کتابخانه‌ها را. در این راستا با ایجاد فضاهای کتابخوانی و ایونت‌هایی که به مناسبت‌های مختلف برگزار می‌کنیم، کوشش کرده‌ایم.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/101881/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

بارش رحمت الهی در استان کویری یزد

هشدار سطح زرد نیز برای کشاورزی صادر شد/احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی از پنجشنبه تا جمعه

فیلمی از جاری شدن آب در مسیل تفت

ادارات مانع اجرای رای کمیسیون‌های شورای شهر نشوند

تحقیق و تفحص از اجرای پروژه بلوار مرحوم ابوترابی

فعالیت سامانه بارشی تا پیش از ظهر فردا در استان

بارش باران در بهاباد و آبگرفتگی معابر

فیلمی از بارش باران در بهاباد و آبگرفتگی معابر

تصاویری از سیل در بهادران مهریز

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

آماده‌باش 490 تیم مدیریت بحران در یزد / کدام مسیرها در یزد مسدود است؟

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

کاهش قیمت گوشت مرغ در بازار یزد

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

آمادگی شهرستان‌های بافق و بهاباد برای مدیریت سیلاب

وعده صادق بخش کوچکی از توانمندی نظامی ایران بود

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

بارش باران بهاری و جاری شدن سیل در رودخانه شور دهستان گرده کوه +فیلم

اجاره بها در استان مدیریت شود

تولید بیش از 700 تن ماهی سردآبی در استان یزد

ماجرای ماشین پلیس های دوربین دار در تهران

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد

تکمیل طرح‌های نیمه تمام با فروش اموال و املاک مازاد

تغییر نگرش از رویکرد کنترل سیلاب به سمت مدیریت سیلاب

فعالیت سامانه خود ارزیابی روانشناختی در حوزه سلامت روان

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

آخرین وضعیت مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس بندرعباس - تهران / ترخیص 10 مصدوم حادثه + اسامی

مردم برای تجویز دارو به عطاری‌ها اعتماد نکنند

هم‌اندیشی دستگاه‌های اجرایی یزد به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی

گسترش فعالیت‌های درآمدزای دانشگاه آزاد یزد در راستای تحقق شعار سال

هشدار جدی پلیس درباره سفر به استان های جنوبی

باران، رگبار و رعد و برق در انتظار این استان هاست

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

افزایش قیمت مسکن به دلیل توقف یک دهه‌ای ساخت

زمینه سازی‌های لازم برای مواجهه با سیل انجام شد

بوتیمار تحویل محیط زیست اردکان شد

کاهش قیمت مرغ در بازار

300 دانشجوی دانشگاه آزاد یزد بورسیه صنعت کاشی شدند

اردوگاه فرهنگی منشاد به آموزش و پرورش واگذار شود

افزایش بهای مسکن به دلیل توقف یک دهه‌ای ساخت مسکن

ادارات، مانع اجرای رای کمیسیون‌های شورای شهر نشوند

اجرای طرح بزرگ آبرسانی از چاه‌های جدید الاحداث یزد

آخرین وضعیت مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس بندرعباس _ تهران