خبر یزد

آخرين مطالب

بافق، اندک اندک از بن‌بست خارج می‌شود اقتصادي

بافق، اندک اندک از بن‌بست خارج می‌شود
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد - با ساخت و راه‌اندازی سه‌راه مواصلاتی بافق، این شهر پس از سال‌ها انتظار از بن‌بست خارج و گام‌های بلند توسعه و ایجاد اشتغال پایدار برداشته شد.

 توسعه زیرساخت‌ها از قبیل راه از الزامات مهم رشد اقتصادی و افزایش رفاه عمومی به شمار می‌رود و سرمایه‌گذاری مستقیم به خاطر وجود زیرساخت‌ها، باعث فراهم شدن امکانات تولیدی می‌شود و فعالیت‌های اقتصادی را شتاب می‌بخشد و امروزه حمل‌ونقل جاده‌ای، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه‌ اقتصادی به‌حساب می‌آید.
شهر تاریخی بافق سال‌هاست به خاطر بن‌بست بودن و نداشتن راه ارتباطی مناسب با استان و شهرستان‌های هم‌جوار از توسعه و سرمایه‌گذاری بازمانده و کمتر شاهد جذب سرمایه ، تولید و ایجاد اشتغال بوده است.
تکیه مردم به‌ویژه جوانان بر معادن منطقه از یک‌سو و نبود راه‌های مواصلاتی مطلوب و رفت و آمد کم‌خطر و آسان باعث شده طی سالیان طولانی شهر بافق در مقوله سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال بدون اتکا به معدن عقب بماند و به تبعه آن ساکنین روستاها نیز به خاطر محرومیت از جاده مناسب و نبود اشتغال مهاجرت را در پیش گرفتند اما امروز به خاطر وجود چندراه مواصلاتی واحدهای تولیدی - صنعتی و صنایع تبدیلی در شهر و روستا جان گرفته و مهاجرت معکوس شده است.
دوبانده سازی جاده یزد - بافق
ساخت این مسیر به طول 110 کیلومتری با مصوبه سفر مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری به استان یزد کلید خورد و عملیات اجرایی آن بااعتبار 80 میلیارد تومان از سال 87آغاز شد.
طرح دوبانده سازی این جاده در چند مرحله اجرا شد و عاقبت پس از گذشت بیش از 10 سال پارسال (97) مورد بهره‌برداری قرار گرفت و تحول بزرگی در منطقه ایجاد و آمدوشد را تسهیل و تسریع کرد.
جاده بافق - نوی و رفسنجان
طول مسیر جاده بافق - رفسنجان 115 کیلومتر است که 84 کیلومتر آن در محدوده شهرستان بافق قرار دارد که حدود 79 کیلومتر قبلا آماده‌سازی شده و پنج کیلومتر باقی‌مانده آسفالت و تکمیل شد و بهار امسال با حضور وزیر تعاون به بهره‌برداری رسید.
فرماندار بافق در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت:برای تکمیل پنج کیلومتر باقی‌مانده مسیر رفسنجان، پنج میلیارد تومان هزینه و مسیر بافق به بندرعباس از این طریق 160 کیلومتر نزدیک‌تر شد.
محمد زاده رحمانی افزود: جاده بافق به رفسنجان علاوه بر کوتاه‌تر کردن مسیر بافق به بندرعباس،می‌تواند به حل مشکلات لوژستیک کشور کمک کند و سبب تسریع در انتقال کالاهای موردنیاز در کشور شود.
وی به آغاز عملیات اجرایی جاده سیروس آباد هم اشاره کرد و بابیان اینکه 10 کیلومتر از این مسیر دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد تصریح کرد: باهدف جلوگیری از انقراض حیات‌وحش در « کوه بافق» و نیز پیشگیری از نابودی برخی گونه‌های گیاهی و جانوری و رعایت مسائل زیست‌محیطی، جاده سیروس آباد جایگزین مسیر « گزوئیه» به مرکز این شهرستان شد.
این مسئول خاطرنشان کرد: جاده سیروس آباد مسیر قدیم و محل رفت‌وآمد اهالی سبز دشت است که 50 سال پیش مردم این منطقه و شهرستان کوه بنان کرمان از این طریق به بافق و یزد سفر می‌کردند.
زاده رحمانی بابیان اینکه ساخت جاده 64 کیلومتری سیروس آباد، مسیر بافق به منطقه سبز دشت را 18 کیلومتر کوتاه‌تر می‌کند افزود: طرح به‌صورت مشارکتی و با مسئولیت معادن شهرستان ،پیگیری فرمانداری ، اداره کل حفاظت محیط‌زیست و راه و شهرسازی استان با پیش‌بینی اعتبار 60 میلیارد تومان ساخته می‌شود.
یکی از اهالی منطقه سبز دشت هم به ایرنا گفت: هم‌اینک مردم منطقه سبز دشت و روستاهای مجاور از مسیر جاده بافق - کوشک و گزستان رفت‌وآمد می‌کنند که مسیر سیروس آباد نسبت به گزوئیه 42 و سیروس آباد 18 کیلومتر دورتر است.
حسین ابراهیمی افزود: مردم منطقه 40 سال تلاش کردند تا جاده گزوئیه که مسیر مالرو مردمان روزگار قدیم منطقه بوده ساخته و به بهره‌برداری برسد اما مسئولان ذی‌ربط وجود گونه‌های نادر جانوری در اطراف گزوئیه را بهانه کردند و امید و تلاش چهار دهه اهالی هدر رفت.
وی با ابراز خرسندی از این‌که ساخت جاده سیروس آباد شروع‌شده بیان کرد: این مسیر به خاطر کفی بودن و نداشتن پیچ‌وخم در زمان کمتری مسافر را به مقصد می‌رساند.
یکی دیگر از ساکنان همین منطقه هم گفت: جاده سیروس آباد علاوه بر استفاده مجموعه روستاهای دهستان سبز دشت، مردم شهرستان کوه بنان کرمان، معدن زغال‌سنگ پابدانا و بخشی از روستاهای راور نیز از این مسیر بهره‌برداری می‌کنند.
رضا امیری افزود: از زمانی که بحث ساخت این جاده مطرح‌شده چندین جوان برای سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال به روستاها بازگشتند و در پی فراهم کردن مقدمات ایجاد واحدهای تولیدی هستند.
وی خاطرنشان کرد: به خاطر رفت‌وآمد آسان و پائین آمدن کرایه حمل‌ونقل مواد اولیه و عرضه محصولات تولیدی به بازار در پی ساخت جاده سیروس آباد، این جوانان حاضر به سرمایه‌گذاری در دهستان سبز دشت شدند.
جاده بافق- ساغند
سرپرست حمل‌ونقل شرکت سنگ‌آهن مرکزی بافق در خصوص جاده بافق به ساغند به ایرنا گفت: این مسیر 31 کیلومتری با 31 میلیارد تومان هزینه به خاطر دسترسی به آب موردنیاز معادن سنگ‌آهن از چاههای حسن‌آباد ساخته شد.
سید ابراهیم حسینی افزود: جاده بافق به ساغند که باهمت سنگ‌آهن مرکزی آماده شد، شهرستان بافق را به سه‌راه مواصلاتی مهم شمال به جنوب ایران و کریدور استان‌های شرقی کشور تبدیل کرد و از بن‌بست جاده‌ای که درگذشته وجود داشت، خارج ساخت.
وی تصریح کرد: با ساخت و بهره‌برداری از جاده بافق - ساغند مسیر این شهرستان به مشهد مقدس حدود 100 کیلومتر نزدیک‌تر شد.
این مسئول از آغاز عملیات دوبانده سازی جاده بافق - بهاباد هم با پیش بینی اعتبار 80 میلیارد تومان خبر داد و افزود: از این مسیر 80 کیلومتری 35 کیلومتر تا معدن سنگ آهن سه چاهون توسط شرکت سنگ آهن مرکزی بافق ساخته وهزینه ساخت بقیه مسیر از محل اعتبارات راه و شهرسازی تامین می‌شود.
بهره‌برداری از مسیرهای ارتباطی بافق - رفسنجان و ساغند، ایجاد یک سه‌راه‌ مواصلاتی و خروج کامل شهرستان بافق از بن‌بست است. این دو جاده کوتاه‌تر شدن مسیر، بهبود شرایط حمل‌ونقل کالا و مسافر را باعث شده و بستر را برای توسعه پایدار شهرستان بافق فراهم ساخته است .
علاوه بر این، شهر بافق بر سر پنج راه ریلی کشور از جمله بافق تهران، بندرعباس، مشهد، کرمان و زاهدان قرارگرفته است.
مرکز شهرستان 50 هزارنفری بافق در فاصله 110 کیلومتری جنوب شرق یزد قرار دارد.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/101882/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

فیلم / باران شدید و سیل در یزد

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ضرورت شناسایی و تشکیل بانک نخبگان جهت استفاده در پست‌های مدیریتی کشور

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

توجه به نیروی انسانی رویکرد قوه قضائیه است

خسارت‌های ناشی از سیل در جاده‌های استان یزد (فیلم)

بارش بی‌سابقه باران در تفت / جاری شدن سیل در رودخانه‌ها+فیلم

آخرین جزئیات سیل کم‌سابقه در یزد

امدادرسانی آتش‌نشانان یزد به خودروهای درگیر در فرونشست زمین

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

راه حل برون رفت از مشکلات کشور ایمان به شعار ما می‌توانیم است

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

با روش تخلیه الکتریکی آشنا شوید

آمادگی استان برای مواجهه با خطرات احتمالی، خسارات‌های ناشی از سیل را کاهش داد

آمادگی استان برای مواجهه با خطرات احتمالی، خسارات‌ ناشی از سیل را کاهش داد

تا 24 ساعت آینده میزان خسارت‌ها برآورد می‌شود

تکمیل راه آهن خواف هرات

وضعیت جاده‌های استان یزد / خسارت 6000 میلیارد تومانی سیل سال گذشته

جاری شدن سیل در رودخانه‌های تفت

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

مسیریابی بهتر نابینایان با عینک هوشمند ایرانی ممکن شد

انجام بیش از 331 هزار آزمایش کلرسنجی از شبکه‌های توزیع آب استان یزد

احتمال پس‌زدگی روان آب‌ها از شبکه فاضلاب خانگی یزد

استقبال گسترده دانش‌آموزان یزدی از رویداد ایده شو دانش‌آموزی

بروز کمترین آسیب باران در بافت تاریخی یزد با همکاری جامعه محلی

بارش باران سیل آسا در یزد

آغاز برداشت گل محمدی در شهرستان اشکذر

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

ناسا یک گام به کشف حیات بیگانه در مریخ نزدیک‌تر شد

ستاره هایی که درآسمان میبینیم چه اندازه ای هستند؟

تداوم طرح نور با جدیت

توقیف کامیون حامل سوخت قاچاق در یزد

دستگیری سارقان سابقه دار باطری خودرو در یزد

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی در یزد

خروش رودخانه فصلی در روستای سانیج+فیلم

پیشرفت فیزیکی 85 درصدی پروژه عمرانی آبرسانی شهرستان میبد

چادرملو علیه چهار صحنه داوری نیم فصل دوم

لیگ دسته دوفوتسال بزرگسالان کشور

بررسی آخرین وضعیت طرح جذب منابع و سرمایه های خرد اتباع

آخرین جزئیات سیل در یزد | بارش بی سابقه باران در تفت ‌؛ آخرین شرایط در یزد چگونه است؟

پیشرفت فیزیکی 85 درصدی طرح عمرانی آبرسانی شهر میبد

پیشرفت فیزیکی 85 درصدی طرح آبرسانی شهر میبد

انجام بیش از 300 آزمایش کلرسنجی از شبکه‌های توزیع آب