خبر یزد

آخرين مطالب

توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در یزد کم آب؛ تهدید یا فرصت؟ اقتصادي

توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در یزد کم آب؛ تهدید یا فرصت؟
  بزرگنمايي:

خبر یزد - ایسنا/یزد مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد اظهار می‌کند: هرچند جایگزینی کشت‌های گلخانه‌ای به جای کشاورزی روباز تاثیر به سزایی در ارتقای بهره‌وری آب دارد ولی گلخانه‌داری به شیوه سنتی و غیراستاندارد نیز می‌تواند موجب آلودگی منابع آبی و تهدید سلامت انسان‌ها شود.

«محمدمهدی جوادیان‌زاده» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این که توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در مناطقی با درجه حرارت و تعریق و تعرق بالا مانند یزد بسیار حائز اهمیت است، استفاده و جایگزینی این روش‌های کشاورزی به جای کشت‌های روباز را در ارتقاء بهره‌وری آب موثر می‌داند.
وی تاکید می‌کند: البته هر چند آب منطقه‌ای موافق استفاده از کشاورزی گلخانه‌ای است اما با گلخانه‌داری به شکل سنتی و غیراستاندارد مخالفیم و معتقدیم این نوع کشاورزی در استان باید به شیوه کاملاً بسته انجام شود و به عبارتی ارتباط گلخانه با خاک و زمین قطع باشد چرا که تنها در این صورت، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای علاوه بر افزایش محصول، بهره‌وری مصرف آب در استان را نیز ارتقا خواهد داد.
مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد با بیان این که متاسفانه اکثر گلخانه‌های استان به شکل سنتی فعالیت می‌کنند و ارتباط آنها با زمین قطع نشده است، می‌گوید: این قبیل گلخانه‌ها به عنوان یکی از مراکز بالقوه آلاینده محسوب می‌شوند و استقرار آنها در مکان‌های نامناسب، استفاده بی‌رویه از سموم، مصرف زیاد کود و استفاده از روش‌های نامناسب آبیاری در آنها می‌تواند محیط پیرامون آنها از جمله منابع آبی و به ویژه منابع آب زیرزمینی را به خطر بیاندازد.
وی با اشاره به حل شدن سمومی از قبیل دیازینون، آکتارا، اتیون، دسیس، انویدور، دارتون، پاراکوات و همچنین کودهای مورداستفاده در گلخانه‌ها شامل کودهای حاوی نیترات و ترکیبات نیتروژن‌دار در آب خروجی از زهکشی گلخانه‌ها، ایزوله نبودن گلخانه‌ها را باعث انتشار این آلایندها می‌داند و عنوان می‌کند: این آلایندگی‌ها هنگامی جدی‌تر نمود خواهد یافت که آبیاری گلخانه‌ها به‌ صورت غرقابی انجام شود که در این صورت زه آب ناشی از گلخانه حجم بیشتری داشته و به‌تبع نیز شدت آلایندگی منابع آبی پایین‌دست افزایش می‌یابد.
جوادیان زاده ادامه می‌دهد: متاسفانه اگر چنین گلخانه‌هایی به روی زون‌های آب شرب استقرار داشته باشند، این تهدیدات به مراتب جدی‌تر خواهد بود چرا که سموم و کودهای شیمیایی ناشی از فعالیت‌های گلخانه‌ای، ضمن ته‌نشین شدن در آب، وارد منابع آب شرب می‌شوند که در این صورت سالم‌سازی آب بسیار مشکل خواهد شد.
وی یادآور می‌شود: تهدید دیگری که معمولاً در گلخانه‌های تازه تاسیس یزد قابل مشاهده است، کشت گیاهانی همانند توت‌فرنگی است که به آب شیرین با EC پایین نیاز دارد لذا گلخانه‌داران را ناگزیر به استفاده از آب‌شیرین‌کن می‌کند و این در حالی است که معمولاً پساب آب‌شیرین‌کن‌ها که دارای EC یا شوری بالا هستند، در پیرامون گلخانه‌ها رها می‌شود و به‌ مرورزمان با نفوذ در منابع آب زیرزمینی منجر به شوری آنها می‌شود.
این مسئول با تاکید بر تاثیر کاربرد بی‌رویه کودهای آلی و شیمیایی و همچنین آفت‌کش‌ها بدون در نظر گرفتن اثرات جانبی آنها بر محیط زیست و سلامت انسان‌ها، اظهار می‌کند: بر همین اساس و برای حفظ کمیت و کیفیت منابع آبی استان باید از استقرار گلخانه‌ها در درون زون‌های آب شرب جلوگیری کرد و همچنین گلخانه‌ها را ملزم به استفاده از روش‌های نوین آبیاری جهت کاهش زه آب خروجی کرد.
وی همچنین خاطرنشان می‌کند: جلوگیری از صدور مجوز برای محصولاتی در استان کم‌آب یزد که نیاز به آب شیرین با EC پایین دارد و نظارت حداکثری ارگان‌های ذیربط به منظور مدیریت مصرف سموم و کودهای مجاز از دیگر راهکارهای عملی در راستای حفظ منابع آبی استان است.
مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد با تاکید بر این که گلخانه‌ها نباید در شعاع 250 متری اطراف چاه‌ها که محدوده حریم کیفی چاه‌های آب شرب است ایجاد شوند، تصریح می‌کند: متاسفانه رعایت نشدن این مهم و صدور مجوز ایجاد گلخانه‌ها بدون استعلام از آب منطقه‌ای در سال‌های گذشته، امروز استان را با مشکلات و تهدید کیفی و کمی منابع آب زیرزمینی مواجه کرده است.
جوادیان زاده در پایان با بیان این که شرکت آب منطقه‌ای یزد برای حفظ کمیت و کیفیت منابع آب استان طی دو سال اخیر حدود 91 حلقه چاه غیرمجاز که اغلب در اطراف گلخانه‌ها وجود داشته را شناسایی کرده است، خاطرنشان می‌کند: متاسفانه طی چند ماه اخیر روند استعلام نهادهای ذیربط از شرکت آب منطقه‌ای به منظور صدور مجوز ایجاد گلخانه، متوقف شده و این درحالی است که براساس مصوبه شورای حفاظت منابع آب استان و شورای حفظ حقوق بیت المال، نهادهای مربوطه قبل از صدور هر گونه مجوز، موظف به انجام استعلام از شرکت آب منطقه‌ای هستند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/102070/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایجاد 400 فرصت شغلی در مجموعه پایانه بار یزد

معمای ناپدید شدن سبحان 5 ساله

این وسیله یک نجات غریق در مواقع اضطراری است

مگافارم دام سبک؛ پروژه تحولی استان یزد برای خودکفایی در تولید گوشت قرمز

بالا بودن کیفیت آب یزد نسبت به پارسال

14 هزار نفر برای دریافت زمین ثبت‌نام کرده‌اند

جزئیات جدید از قتل مدیر ارشد شهرداری تهران

بازداشت باند نامرئی که همگی زن بودند

انگیزه عامل قتل هولناک در بوستان ولایت فاش شد

تیراندازی، مراسم عروسی را در یک لحظه به عزا تبدیل کرد

شاعرانه/ عمق تاریک تمام خوابها را لمس می سازم

یازدهمین جشنواره ورزشی زندگی به توان سلامتی-یزد

خدمات پس از فروش لوازم خانگی و یدکی خودرو اجباری است

خدمت‌رسانی در بافت تاریخی نیازمند مشارکت همه دستگاه‌هاست

کردم روانه هرچه پسر داشتم به شهر باشد کز آن میانه یکی کارگر شود

قله حماقت چیست؟

نهنگ تک‌شاخ، تازه‌ترین عروسک ریزگرانشی ناسا

انتشار «لی‌لا» نوشته مریلین رابینسون

«بزرگداشت مریم میرزاخانی» در اصفهان برگزار می‌شود

جشن بزرگداشت روز جهانی ماما در یزد

برگزاری جلسه ستاد شاهد و ایثارگر دانشگاه آزاد اسلامی دامغان

بنای ما بر حمایت جدی است

وزیر ارشاد: مردم کتاب را رها نکردند

جهان در شوک اتمی؛ روسیه و چین در ماه، پایگاه هسته‌ای می‌سازند

حباب‌های مرموز در داخل زمین

چرا مشوق‌های نوسازی در شهرداری‌های استان یزد خاک می‌خورد؟

رونمایی از کتاب حضرت فاطمه (س) با محتوای ١٠٠ ساله

زمین چگونه شگل گرفت؟

حضور نشر شاهد با حدود 20 اثر تازه در نمایشگاه کتاب تهران

تجلیل از خانواده معلم شهید غریب در اسارت «صفدر محمدی» در کرمانشاه

دیدار مدیریت شعب بانک سپه آذربایجان شرقی با سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران استان

داروی دل نمی‌کنم کان که مریض عشق شد

بسته‌های تشویقی بازآفرینی برای مردم جذابیت ندارد

شهرستان‌های استان تهران 57شهید امدادگر تقدیم انقلاب کرده است

مدیرکل بنیاد مازندران از ثبت بیش از پنج هزار تاریخ شفاهی والدین شهدا خبرداد

گریه ای افتاد در من بی امان

تصاویری از ایستگاه فضایی با لنز 6000 میلیمتری از فاصله 400 کیلومتری

اسپیس ایکس از لباس جدید مخصوص راهپیمایی فضایی خود رونمایی کرد

چند ثانیه قبل از مرگ چه اتفاقی می افتد؟

پیش بینی بارش ها و دمای هوا تا آخر خرداد

جلسه وبیناری برنامه عملیاتی معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد

تشکل‌ها بازوی توانایی برای بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند

احراز 50 پروند رزمندگان فاقد مدارک بالینی در استان البرز

تو را با غیر میبینم، صدایم درنمی‌آید

به مناسبت سالروز درگذشت دانشمند و جغرافی‌دانِ قرن چهاردهم، عبدالرزاق بغایری

شاهکار مهندسی SpaceX

با این تی‌شرت دیگر هنگام ورزش به بطری آب نیاز ندارید

رآکتور همجوشی هسته‌ای WEST رکورد زد؛ حفظ پلاسمای 50 میلیون درجه‌ای به‌مدت 6 دقیقه

برگزاری جشن بزرگ مروارید‌های ایران در اشکذر

چراغ های پانزدهمین جشنواره سراسری بچه های مسجد روشن شد