خبر یزد

آخرين مطالب

خانه فرهنگ و مفاخر یزد، خانه ندارد فرهنگي

خانه فرهنگ و مفاخر یزد، خانه ندارد
  بزرگنمايي:

خبر یزد -  مدیر خانه فرهنگ و مفاخر استان یزد، نداشتن محل ثابتی برای فعالیت‌های این خانه را مهمترین مشکل فعلی این فضای فرهنگی بیان می‌کند.

«سید حسین سیدعلیزاده» ضمن گلایه از ثابت نبودن و موقتی بودن فضای فعالیت خانه فرهنگ و مفاخر استان یزد، اظهار می‌کند: در حال حاضر خانه نواب به عنوان فضای فعالیت هنرمندان تنها برای مدت پنج ماه در اختیار خانه فرهنگ و مفاخر قرار داده شده و در حالی مدت کوتاهی تا پایان این قرارداد باقی مانده که به زمان ثمربخشی و بازدهی فعالیت‌های انجام شده تاکنون بسیار نزدیک شده است.
وی به وعده مسئولان برای اختصاص محل دیگری به خانه فرهنگ و مفاخر استان اشاره و ابراز امیدواری می‌کند که محل جدید با بازه زمانی بیشتری در اختیار خانه فرهنگ و مفاخر استان قرار گیرد تا شاهد ارائه خدمات بهتری به هنرمندان به ویژه جوانان فعال استان در این بخش باشیم.
این مسئول از سنگ‌اندازی‌هایی که در رابطه با دریافت مجوزهای این موسسه فرهنگی و هنری وجود دارد نیز گلایه می‌کند و می‌گوید: با وجود این که در آستانه ثبت موسسه فرهنگی و هنری خانه مفاخر استان هستیم، اما مشکلات اداری و ساختارهای سیستمی و همچنین محدودیت‎های قوانین اداری داخل استانی، مسئله‌ای است که روند فعالیت‌های فرهنگی و هنری خانه مفاخر را دشوار و زمان‎بر می‎کند.
وی در این مورد اضافه می‌کند: با وجود حمایت‌ و همراهی‌ دستگاه‎‌هایی مانند اداره کل فرهنگ و ارشاد، اداره کل میراث فرهنگی و شهرداری، بعضاً برخورد سلیقه‎ای برخی از مسئولان نیز به مشکلات خانه مفاخر افزوده است.
متاسفانه اکثر جوانان یزدی دچار اعتماد به نفس بیش از حد یا کمبود اعتماد به نفس کافی هستند لذا در جریان‌سازی‎ها که به کار گروهی وابسته است، دچار مشکل می‎شویم.
سیدعلیزاده ضعف جوانان یزدی در انجام فعالیت‌های گروهی را مشکل دیگر پیش روی خانه مفاخر استان ذکر و خاطرنشان می‌کند: متاسفانه اکثر جوانان یزدی دچار اعتماد به نفس بیش از حد یا کمبود اعتماد به نفس کافی هستند لذا در جریان‌سازی‎ها که به کار گروهی وابسته است، دچار مشکل می‎شویم.
این مدیر جوان با اشاره به کارآفرینی، رونق، توسعه، آموزش و عرضه به عنوان پایه‌های اصلی فعالیت‌ خانه مفاخر استان، اظهار می‌کند: عمده‎ترین فعالیت‌های خانه‌ی مفاخر به جوانان تحصیل کرده یا دارای مهارتی که دارای مشکلاتی مانند ناتوانی مالی و نداشتن فضای عرضه برای تولیدات و آثارشان هستند، اختصاص یافته است.
وی ادامه می‌دهد: گروه‎هایی که به فعالیت در عرصه هنر و فرهنگ علاقه دارند اما فضایی برای فعالیت‌هایشان ندارند با حضور در این خانه در فعالیت‌های گروهی، سمن‌ها و اقدامات خیریه‌ای مشارکت خواهند کرد.
وی از جذب بیش از 60 جوان تحصیل کرده به حوزه‌های مختلف خانه مفاخر خبر می‌دهد و می‌گوید: اکثر جوانان در این محل به طور رایگان در کارگاه‌های مختلف شرکت می‌کنند و علاوه بر آموزش، می‌توانند آثار خود را در این فضا ارائه و عرضه کنند و در نهایت نیز برای حضور در بازار کار آماده شوند.
سیدعلیزاده در ادامه برگزاری گالری، نمایشگاه، نگارخانه، کارگاه‎های کوچک گروهی، کلاس‌های تئوری و نشست‌های عمومی و گروهی را از مهمترین ظرفیت‌های این خانه فرهنگی ذکر می‌کند.
وی از صنایع دستی نیز به عنوان یکی از دیگر محورهای فعالیت این خانه یاد می‌کند و می‌گوید: خانه مفاخر علاوه بر رویکردهای فرهنگی، هنری و اجتماعی، با ورود به حوزه صنایع دستی، به جذب هنرمندان این بخش پرداخته و تاکنون هنرمندانی از رشته‌های مس، اسیدکاری، کار چوب، کار با سنگ، سفال، گلیم و حتی صنایع دستی فرش به این مجموعه پیوسته‌اند.
وی دعوت از هنرمندان و مفاخر استان برای برگزاری کارگاه‌ها و جلسات مختلف را یکی از دیگر برنامه‌های این خانه برمی‌شمارد و تصریح می‌کند: به زودی در این مکان، میزبان 15 خوشنویس شاخص از شهرهای مختلف کشور برای برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های خوشنویسی، تذهیب و رنگ کاغذ با مواد طبیعی خواهیم بود.
این مسئول از جوانان فعال و غیرفعال دارای مهارت خاص دعوت به همکاری می‌کند و می‌گوید: هنرمندان می‎توانند برای ارائه آثار خود با تایید گروه کارشناسی و ارزیابی، به طور رایگان از خدمات و فضای خانه مفاخر استان بهره‌مند شوند.
حضور جوانان در فعالیت‌های مختلف فرهنگی و هنری، توسعه اشتغال‌زایی با تکیه بر مهارت‌افزایی و ارتقای دانش کاربردی و همچنین کاهش آسیب‌های اجتماعی در حوزه جوانان را به دنبال خواهد داشت.
سیدعلیزاده با اشاره به فعالیت‌های آموزشی اساتید و پیش‌کسوتان دارای مهارت، تجربه و علم در این مکان، اظهار می‌کند: حضور جوانان در فعالیت‌های مختلف فرهنگی و هنری، توسعه اشتغال‌زایی با تکیه بر مهارت‌افزایی و ارتقای دانش کاربردی و همچنین کاهش آسیب‌های اجتماعی در حوزه جوانان را به دنبال خواهد داشت.
وی بر ضرورت حمایت مسئولان استان از خانه فرهنگ و مفاخر یزد تاکید و خاطرنشان می‌کند: کمبود فضای عرضه آثار هنری و فرهنگی و اجتماعی به شدت در میان جوانان یزدی احساس می‌شود به طوری که در این استان فضاهایی همچون نگارخانه‌ها، فضاهای فرهنگی مانند فرهنگ‌سراها و فضاهای اجتماعی، اندک هستند و حمایت مسئولان از این بخش می‌تواند به توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و هنری استان منجر شد.
مدیر خانه فرهنگ و مفاخر استان در پایان نیز از برگزاری بیش از 30 کارگاه فرهنگی و هنری در خانه کنونی مفاخر یزد خبر می‌دهد و می‌گوید: این دوره‌‎ها و کارگاه‌های رایگان آموزشی که در حال حاضر با موضوع‌های ادبیات انگلیسی، آشنایی با مبانی موسیقی سنتی و کارگاه‌های متفاوت دیگر برگزار می‌شود برای علاقمندان به طور مستمر و متنوع‌ دایر است.
 

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/102444/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مقام اول تیم‌ های رباتیک یزد در مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران

هفته‌ای طوفانی و بارانی در انتظار یزدی‌ ها

یزد از استان‌های پیشتاز در طرح بزرگ 4 هزار حافظ قرآن کریم

امام جمعه یزد: دانشگاه و مدارس برای مقابله با بی‌حجابی پای کار بیایند

پویش بزرگ وعده صادق در یزد

عملیات وعده صادق سایه جنگ را از کشور دور کرد

پاسداشت یاد و خاطره شهدای امنیت در مهریز

کشف لوازم یدکی لیفتراک قاچاق در یزد

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

حمایت مردم میبد از عملیات مقتدرانه سپاه

تأسیس سپاه پاسداران یکی از معجزات الهی است

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز 15 زخمی بر جا گذاشت

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از عملیات وعده صادق

حمایت مردم یزد از اقدام شجاعانه علیه اسراییل غاصب

ترویج بی‌حجابی مقدمه تحقق اهداف دشمن در کشور است

راهپیمایی مردم شهرستان خاتم در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق +فیلم

روز ملی گندم و نان یادآور تلاش کشاورزان ایرانی

دستگیری فروشنده کلاهبردار در یزد

سپاه مهمترین نقش را در دفاع از انقلاب ایفا کرده است

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

ترویج بی حجابی در جامعه از توطئه‌های دشمن است

بدحجابی، مقدمه‌ای برای ایجاد فساد در جامعه

حضور دانشگاه آزاد اسلامی یزد در هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ایران

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

تصادف اتوبوس با کامیون در یزد؛ آخرین وضعیت مسافران/ عکس

فروشنده‌ی کلاهبردار در دام پلیس یزد

راهپیمایی مردم یزد در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی منابع انسانی شرکت آبفای استان یزد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

31 فروردین، روز ملی گندم و نان

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ صادق

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

افتتاح طرح توسعه مسجد راستان یزد

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

15 مصدوم در برخورد اتوبوس مسافربری با کامیون بنز در یزد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس مسافربری در جاده مهریز

اوقات شرعی جمعه 31 فروردین در یزد

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد 15 زخمی بر جا گذاشت

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد با 15 مصدوم

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد