خبر یزد

آخرين مطالب

دعوت از کشاورزان ابرکوه به تسریع در کشت پاییزه گندم سياسي

دعوت از کشاورزان ابرکوه به تسریع در کشت پاییزه گندم
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد - افزون بر 2 دهه از طرح تغییر آبیاری سنتی به نوین در کشور از جمله یزد می‌گذرد و هدف از اجرای آن استفاده بهتر یا به نوعی استفاده بهینه از آب و افزایش بهره‌وری در تولید است.

تاکنون از 15 هزار هکتار زمین زیرکشت افزون بر چهار هزار هکتار اراضی و باغ های شهرستان به آبیاری نوین تجهیز شده است و در این مورد از جمله محصولی که در فصل پاییز نیاز به آب بیشتری دارد ، گندم است که کشاورزان بایستی امسال شخصا برداشت آب را برای 60 روز در اجرای طرح خاموشی چاه های کشاورزی مدیریت کنند.

لذا کشاورزان ابرکوهی هرچه زودتر نسبت به کاشت گندم که فصل آن کم کم رو به اتمام است ، با کشت به موقع ، در بالا بردن تولید با کیفیت گندم تلاش کنند.
کشت این محصول راهبردی از اواخر مهرماه گذشته در ابرکوه شروع شد و تا اواخر آذرماه آینده ادامه دارد.
کاشت گندم در سه هزار و 290 هکتار اراضی
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود : با توجه به مصوبه سی و یکمین نشست شورای حفاظت منابع آب شهرستان این اداره طرح خاموشی 60 روزه چاه‌های کشاورزی امسال اجرا نخواهد کرد، لذا کشاورزان تا آخر فروردین ماه سال 99 بایستی خاموشی چاه های کشاورزی خود را شخصا مدیریت کنند.
مهدی غیب الهی با اشاره به تدوام 2 دهه پدیده خشکسالی و حفظ آب‌های زیرزمینی تاکید کرد: ضروری است، کشاورزان برای مدیریت برداشت آب از روش‌های نوین آبیاری در مزارع و باغ‌ها استفاده کنند.
وی ادامه داد :کشت گندم در سال زراعی 99- 98 در سه هزار و 290 هکتار زمین‌های شهرستان از سوی هزار و 500 گندمکار همچنان ادامه دارد .
وی بابیان اینکه کشت گندم در مزارع شهرستان 100 درصد مکانیزه است، افزود: اداره جهادکشاورزی با تامین یکهزار و 500 تن کود شیمیایی و 160 تن بذر گندم گواهی ‌شده از نوع سیوند، سیروان ، سیستان ، پیشتاز ، نارین و بهاران ،کشاورزان را در اجرای کاشت گندم حمایت می‌کند.
وی بوجاری کردن بذور کشاورزان، در اختیار گذاشتن دستگاه‌های کشت مستقیم ، خطی‌کار و خاکورز حفاظتی را بخشی از حمایت‌ها به گندمکاران ذکر کرد.
نظارت مستقیم 12 کارشناس پهنه در اراضی کاشت گندم
مسئول تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه هم به خبرنگار ایرنا گفت: با هدف طرح خودکفایی گندم، کشت این محصول با نظارت مستقیم 12 کارشناس پهنه در اراضی این شهرستان ادامه دارد.
حسن زارع اظهارداشت : این طرح در قالب ساماندهی بذر، توسعه مزارع الگویی ، مدیریت مزرعه و کنترل پروژه‌های عملیات زارعی اجرا می‌شود.
وی دیگر اهدف اجرای طرح را دستیابی به عملکرد بهتر، افزایش دانش فنی و آگاهی زارعین ، استفاده بهتر از نهاده‌ها و عوامل تولید ، افزایش سطح مکانیزاسیون و کاهش هزینه‌های تولید در مراحل کاشت بیان کرد.
کاهش کشت محصول کشاورزی پر آبخواه تا 30 درصد
مسئول آب و خاک مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه با اشاره به تبعات 2 دهه خشکسالی و افت سطح آب‌های زیرزمینی گفت: برای بهره وری از آب 500 هکتار از اراضی و باغ‌ها به روش آبیاری نوین در دست اجراست.
احمدرضا زرنگار افزود : برای مدیریت برداشت و بهره‌وری بهتر در بخش کشاورزی با حمایت و کمک‌های بلاعوض دولت چهار هزار هکتار از باغ‌ها و اراضی زراعی ابرکوه از سال 1373 تاکنون به سیستم آبیاری نوین تجهیز شده است.
وی ادامه داد: جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه و هدر رفت آب و افزایش راندمان تولید در واحد سطح در بخش کشاورزی از مزایای اجرای این طرح‌هاست.
زرنگار ، کاهش کشت محصول کشاورزی پر آبخواه تا 30 درصد، اجرای 54 طرح آبیاری نوین در 500 هکتار در سال زراعی جاری ، پرداخت تسهیلات بلاعوض به متقاضیان کشت محصول زعفران را از اقداماتی دانست که برای مدیریت مصرف آب انجام‌ شده است .
اراضی قابل کشاورزی شهرستان ابرکوه 20 هزار هکتار است که به علت کم آبی و تداوم 2 دهه پدیده خشکسالی 15 هزار هکتار آن به کشت محصول کشاورزی اختصاص دارد که از این میزان هشت هزار هکتار به باغ‌های میوه و هفت هزار هکتار آن هم به اراضی زراعی اختصاص دارد.
هشتم مهر گذشته مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفته بود با پایان زمان خرید تضمینی محصول گندم از کشاورزان، یک هزار و 324 تن محصول مازاد بر نیاز آنان خریداری شد که این میزان یک سوم محصول خریداری شده در سال گذشته است
غیب الهی علت کاهش خرید گندم از کشاورزان این شهرستان را افزایش قیمت گندم در بازار آزاد در مقایسه با قیمت خرید تضمینی و همچنین گران بودن نهاده های دامی همچون محصول جو عنوان کرد که باعث شد کشاورزان تمایلی به فروش محصول خود به مراکز تعیین شده نداشته باشند.
به گفته وی امسال چهار مرکز شرکت‌های تعاونی روستایی و یک مرکز بخش خصوصی برای خرید تضمینی محصول گندم در ابرکوه ایجاد شد که پارسال چهار هزار و 163 تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شده بود.
وی قیمت تضمینی خرید گندم را کیلویی یک هزار و 730 تومان اعلام کرد و افزود: ارزش گندم خریداری‌شده افزون بر 2 میلیارد و 227 میلیون تومان است که وجه آن توسط تعاونی روستابی و بخش خصوص به حساب کشاورزان پرداخت شده است.
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: برای نخستین بار متوسط تولید محصول راهبردی گندم در این شهرستان به 5.4 تن در هر هکتار رسید و این در حالی است که این میزان سال‌های گذشته 3.8 تا چهار تن در هکتار بوده که نظارت کارشناسان در موقع داشت محصول، علت افزایش راندمان بوده است.
وی ادامه داد: امسال از سه هزار و 200 هکتار اراضی زیرگشت گندم با متوسط 5.4 تن در هر هکتار، 14 هزار تن محصول برداشت شد.
35 درصد اشتغال شهرستان ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار از این طریق امرار معاش می‌کنند.
140 میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی ابرکوه به مدت 10 ماه از 662 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و 13 رشته قنات تأمین می‌شود و سالانه 200 هزار تن محصول کشاورزی و دامی در این شهرستان تولید و بخشی از آن در بازار استان‌های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می شود.
مرکز شهرستان 55 هزار نفری ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
برچسب‌ها
گندم کشاورزی ابرکوه

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/102683/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل

نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد رعایت شود

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود

مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد برگزار می‌شود

توجه جدی به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

ریزش و تخریب یک واحد مسکونی فرسوده در شهر یزد بر اثر بارندگی

پیشنهاد افزایش 40 درصدی تعرفه شهریه آموزشگاه‌های آزاد هنری یزد

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در استان یزد

مصوبات کارگروه توسعه بر زمین مانده است

تامین برق پایدار حوزه‌های برگزاری کنکور سراسری در استان یزد

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در یزد

کشف رشوه‌خواری 20 میلیارد ریالی دو نفر از مدیران ارشد استان یزد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

صرفه جویی 40 درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی

مسئولان استان متناسب با "تحقق شعار سال" برنامه‌ریزی کنند

«نوچاد»، دریچه نوآوری در چادرملو

پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند

توسعه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی برای مدد جویان کمیته امداد امام خمینی (ره)

بررسی دغدغه‌ی کارگران استان یزد

بارش بی سابقه در روستای قطرم بافق

دومین رویداد جایزه ملی و استانی جوانی جمعیت در یزد برگزار می‌شود

تخصیص بیش از 3 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد

مشکلات مردم تا پایان برنامه هفتم توسعه کشور مرتفع خواهد شد

تخریب یک واحد مسکونی فرسوده بر اثر بارندگی در یزد

بارش بی سابقه باران در روستای قطرم بافق

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

در نشر و انتقال آرمان‌های انقلاب دچار ضعف هستیم

بازدید معاون مدیر منطقه ای برنامه جهانی غذا از یزد

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد

تداوم بارش‌های رگباری در استان یزد

آشنایی معاونان و معلمان پرورشی مدارس یزد با فرهنگ اهدای خون

المپیاد ملی آموزش هنر نخستین گام در جهت رقابت بین آموزشگاه‌ها

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

طرح جمع آوری اتباع غیر مجاز در استان یزد

کشف رشوه خواری و پولشویی بیش از 20 میلیاردی در استان یزد