خبر یزد

آخرين مطالب

تئاتر خیابانی تریبونی برای بیان مباحث اجتماعی است سياسي

تئاتر خیابانی تریبونی برای بیان مباحث اجتماعی است
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد - مدیرکل دفتر اموراجتماعی و فرهنگی استانداری یزد با بیان اینکه هنر، زبانی مطلوب برای آموزش است، گفت: زبان هنر به طور عام و تئاتر به طور خاص، به ویژه تئاتر خیابانی به دلیل طیف وسیع مخاطب می‌تواند تریبون مطلوبی برای بیان مباحث اجتماعی باشد.

فخرالسادات خامسی هامانه در خصوص برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی چتر زندگی برای سومین سال متوالی در یزد، افزود: در دومین دوره این جشنواره شاهد استقبال خوب شهروندان هستیم که برگزاری آن در سطح ملی کمک کرده تا شاهد افزایش تبادل تجربه در حوزه آسیب‌های اجتماعی و خانواده از سوی استان‌های مختلف در این رویداد فرهنگی باشیم.
وی با بیان اینکه نگاه به مقوله‌های اجتماعی در استان‌های مختلف متفاوت است، تصریح کرد: لازم است برگزارکنندگان جشنواره با تحلیل و ارزیابی از دوره‌های گذشته حوزه‌های مغفول مانده در ارتباط با موضوع خانواده را شناسایی و به محورهای جشنواره‌های آتی اضافه کنند.
به گزارش کمیته اطلاع رسانی جشنواره، خامسی تاکید کرد: استفاده از هنر تئاتر خیابانی و تولید اثر با موضوعاتی از قبیل زنان، اعتیاد و خودکشی می‌تواند نقش بسزایی در آگاه سازی عمومی جامعه ایفا کند که فعالیت در این زمینه در استان یزد با کمک همه ارگان‌های فرهنگی و اجتماعی آغاز شده است.
خامسی گفت: ارتباط گسترده هنر با حوزه‌های علمی و دانشگاهی عاملی است که می‌تواند به تاثیرگذاری بیشتر آن کمک کند و این مهم می‌تواند به عنوان یکی از بخش‌های جشنواره در سال‌های بعد دیده شود.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد با بیان اینکه لازم است متولیان برگزاری جشنواره چتر زندگی قبل از انتشار فراخوان به موضوعات و اولویت های استان در حوزه خانواده و آسیب‌های اجتماعی توجه داشته باشند، خاطرنشان کرد: هم‌افزایی نهادهای مختلف در این حوزه می‌تواند به هرچه بهتر برگزار شدن اینگونه جشنواره‌ها کمک کند که این مهم در استان یزد در حال رخ دادن است.
خامسی هامانه رسیدن به گفتمان مشترک در حوزه آسیب‌های اجتماعی و پیوند آن با هنر را ضروری دانست و گفت: پیشنهاد می‌شود در تیم داوران جشنواره چتر زندگی یک متخصص حوزه خانواده از رشته‌های روانشناسی یا جامعه شناسی عضویت داشته باشد چراکه وقتی تئاتر زبان موضوعات اجتماعی می‌شود، لازم است از نگاه اجتماعی هم مورد ارزیابی قرار بگیرد تا داوری‌ها صرفا جنبه هنری نداشته باشد.
نمایش خیابانی یاریگر بیان مسائل مرتبط با حوزه خانواده است
مدیرکل ورزش و جوانان استان یزد نیز در خصوص سومین جشنواره تئاتر خیابانی چتر زندگی در یزد گفت: نمایش خیابانی به عنوان هنری که بی‌واسطه و اغلب به زبانی انتقادی با مخاطب عام سخن می‌گوید، می‌تواند در بیان بسیاری موضوعات از جمله مسائل مرتبط با خانواده که موضوع اصلی این جشنواره استریال یاریگر باشد.
مسعود شریعتی با بیان اینکه چنین جشنواره‌ای استمداد از هنرمندان برای کمک به اصلاح جامعه و رفع کاستی‌ها است، افزود: استان یزد نشان داده که معمولا در میزبانی از چنین رویدادهایی موفق عمل می‌کند و از برکات آن همچون ایجاد فضایی بانشاط در سطح شهر و کمک به ارتقای سطح کیفی این هنر در استان‌ نیز بهره‌مند می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: هدف وزارت ورزش و جوانان برای مشارکت دربرگزاری این جشنواره، تشویق هنرمندان به اندیشه کردن در مسائل اجتماعی و موضوعات مبتلابه خانواده‌های ایرانی و بیان آنها با زبان جذاب هنر است.
شریعتی با بیان اینکه جشنواره چتر زندگی جدای از جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی آن، محلی برای برقراری ارتباط میان هنرمندان یزدی و هنرمندان برجسته استان‌هاست افزود: این ارتباط منجر به ارتقای سطح کیفی تولیدات هنری در این عرصه شده و همچنین برگزاری جشنواره، هنرمندان یزدی را تشویق می‌کند تا این هنر را جدی‌تر گرفته و به تولید آثاری بپردازند که قابل رقابت در عرصه ملی باشند.
وی تصریح کرد: شاید سه سال پیش که این جشنواره کلید خورد، در سطح استان یزد نمایش خیابانی جز به صورت پراکنده و در ایام معدود اجرا نمی‌شد اما در طول این سال‌ها شاهد بودیم که نمایش خیابانی به یکی از هنرهای پرطرفدار یزد بدل شده و شاهد تولید آثار زیادی با موضوعات مختلف هستیم.
شریعتی در ادامه با بیان این که این دوره جشنواره به شکل مطلوب‌تری مورد استقبال هنرمندان کشوری قرار گرفته، افزود: تعداد زیاد آثار رسیده به دبیرخانه و حضور هنرمندان صاحب‌نام کشور در این دوره از جشنواره مبین استقبال خوب هنرمندان است.
مدیرکل ورزش وجوانان استان یزد با بیان اینکه جشنواره چتر زندگی ظرفیت لازم برای بین‌المللی ‌شدن را دارد، گفت: انتظار بیجایی نیست اگر در مسیر بلوغ جشنواره برای آن چشم‌اندازی بین‌المللی متصور شویم زیرا با توجه به همکاری و هماهنگی خوب دستگاه‌های فرهنگی اجتماعی استان و نتایج خوب حاصل از برگزاری این سه دوره امیدواریم بتوانیم در دوره‌های بعد شاهد حضور هنرمندانی از دیگر کشورها در این جشنواره باشیم.
جشنواره چتر زندگی ظرفیتی برای ثبت برندی جدید برای یزد است
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد هم جشنواره تئاتر چتر زندگی را ظرفیت قابل توجهی در زمینه ثبت برندی جدید در حوزه گردشگری برای یزد عنوان کرد.
به گزارش کمیته اطلاع رسانی جشنواره، سیدمصطفی فاطمی با تبیین اهمیت برگزاری جشنواره تئاتر چتر زندگی در یزد اظهار داشت: این تئاتر می‌تواند یزد را در حوزه گردشگری رویدادهای فرهنگی و هنری معرفی کند و با توجه به ثبت یزد به عنوان پایتخت هنرهای نوین، می‌توان امیدوار به ثبت برند جدیدی برای یزد در این حوزه بود.
وی با بیان این که جشنواره تئاتر زندگی می‌تواند به تقویت گردشگری شبانه در یزد کمک کند، حمایت از هنرمندان را یکی از ظرفیت‌های دیگر این جشنواره در استان برشمرد و گفت: به تازگی در استان یزد شاهد افزایش حمایت از علاقمندان به حوزه تئاتر هستیم و این جشنواره می‌تواند هنرمندان را مورد حمایت قرار دهد و از طرفی فعالیت‌های فرهنگی و هنری این جشنواره منجر به حضور گردشگران دوستدار این هنر به یزد خواهد شد.
وی ثبت برندهای متنوع گردشگری را یکی از مهمترین عوامل رونق این صنعت خواند و افزود: تنوع گردشگری، طیف گسترده‌تری از گردشگران را پوشش می‌دهد و همین مسئله می‌تواند تبدیل به نقطه قوتی برای گردشگری استان یزد شود.
جشنواره ملی تئاتر خیابانی چتر زندگی بعد از ظهر امروز / جمعه/ در یزد آغاز و تا 11 ادامه دارد که در مجموع از 158 اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره 18 اثر به بخش مسابقه راه یافتهاند.
آشتی دادن اقشار مختلف جامعه با تئاتر و همچنین معرفی ظرفیت این هنر نمایشی از مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره است.
چشمان کاملا بسته به کارگردانی سید پویا امامی از اصفهان، رادیکال زندگی به کارگردانی سیدفاضل خانی از ایوان غرب، یک وال برای خدا نامه نوشت به کارگردانی بهنام کاوه از آبادان، تیک تاک به کارگردانی نازیلا امینی از آذربایجان غربی، عروس آب به کارگردانی مهدی صالحیار از تبریز و هشتگ لاکچری به کارگردانی میثم سرآبادانی از تفرش از جمله آثار راه یافته به این جشنواره است.
دست کاری به کارگردانی مهدی ضیائیان پور از تهران، آدم‌های با فرهنگ به کارگردانی رضا فقیهی از تهران، منذور به کارگردانی ملیحه دهقانی از تهران، گل پری به کارگردانی سعید بالینی از زاهدان، چسب زخم به کارگردانی امیر رجب پور از قزوین، یک نمایش واقعی به کارگردانی مرتضی اسدی مرام از کرمانشاه، دیفرنس به کارگردانی پژمان شاهوردی از لرستان و کالبد شکافی یک اتفاق به کارگردانی مهدی حبیبی از ملایر از دیگر آثار حاضر در این جشنواره است.
همچنین تئاتر نابودگر به کارگردانی زمان ارکمان ، آشیانه درد به کارگردانی حسین خانی ، خط آبی به کارگردانی مریم نیک آئین و سرقرار به کارگردانی محمد قائمی هر چهار اثر از یزد از دیگر آثار راه یافته به جشنواره است.
هیات بازبینی و انتخاب جشنواره متشکل از سید حسین پیغمبری، سامان خلیلی و سیدمحمد گلزاری است .
برچسب‌ها
تئاتر خیابانی یزد نمایش

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/103570/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برپایی آئین های شکرگزاری در روز گندم و نان

آزادی یک زندانی با یاری کانون خدمت رضوی

تداوم روند رشد صدور اسناد مالکیت در استان یزد برای سومین سال

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پیش بینی رگبار و رعدوبرق پراکنده در یزد

دوره آموزشی آشنایی با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز گندم

بارش پراکنده باران در برخی از مناطق کشور

جمهوری اسلامی ایران جلوی خشونت بی مهابای رژیم صهیونیستی را گرفت

یزد از استان‌های پیشتاز در طرح بزرگ حافظ قرآن کریم

تکمیل پروژه‌ها و تحقق اهداف دانشگاه آزاد یزد در سال 1403

راهپیمایی مردم ارومیه و یزد درحمایت از عملیات وعده صادق

رونمایی از تمثال شهید سلیمانی در شهرستان اشکذر

زیباسازی فضای سبز و ساختمان با استفاده از تکنیک‌های نورپردازی

برگزاری کارگاه طراحی روی پارچه در شهرستان اشکذر

رشد 37 درصدی درآمد‌های وصولی گمرک یزد در سال 1402

نورپردازی در فضای سبز اِلمانی تاثیر گذار در فضا‌های شهری

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

مدیریت آب ها در هرات

اوقات شرعی شنبه 1 اردیبهشت در یزد

فعالیت جدی کمیته مناسب سازی با هدف رفاه افراد آسیب پذیر

پیش‌بینی رگبار و رعدوبرق پراکنده در یزد

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

احکام جدید بیش از 29 هزار بازنشسته استان یزد صادر شد

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

نجات بانو یزدی در ارتفاعات دره گاهان تفت

مقام اول تیم‌ های رباتیک یزد در مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران

هفته‌ای طوفانی و بارانی در انتظار یزدی‌ ها

یزد از استان‌های پیشتاز در طرح بزرگ 4 هزار حافظ قرآن کریم

امام جمعه یزد: دانشگاه و مدارس برای مقابله با بی‌حجابی پای کار بیایند

پویش بزرگ وعده صادق در یزد

عملیات وعده صادق سایه جنگ را از کشور دور کرد

پاسداشت یاد و خاطره شهدای امنیت در مهریز

کشف لوازم یدکی لیفتراک قاچاق در یزد

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

حمایت مردم میبد از عملیات مقتدرانه سپاه

تأسیس سپاه پاسداران یکی از معجزات الهی است

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز 15 زخمی بر جا گذاشت

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از عملیات وعده صادق

حمایت مردم یزد از اقدام شجاعانه علیه اسراییل غاصب

ترویج بی‌حجابی مقدمه تحقق اهداف دشمن در کشور است

راهپیمایی مردم شهرستان خاتم در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق +فیلم

روز ملی گندم و نان یادآور تلاش کشاورزان ایرانی