خبر یزد

آخرين مطالب

برداشت‌های غیرمجاز 60 درصد جرائم فضای مجازی یزد است سياسي

  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد- رییس پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان یزد گفت: 60 درصد جرائم فضای مجازی در این استان در زمینه برداشت‌های اینترنتی غیرمجاز است و کلاهبرداری‌های رایانه‌ای با 17 درصد در رتبه دوم قرار دارد.

سرهنگ مرتضی ابوطالبی روز شنبه در جریان بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی دفتر یزد افزود: اخاذی و هتک حرمت در رتبه‌های بعدی جرائم فضای مجازی در استان یزد است.
وی با بیان اینکه هدف برداشت‌های اینترنتی غیرمجاز و کلاهبرداری‌ها در این فضا، اقتصادی است اظهار داشت: در مجموع، 77 درصد جرائم در حال انجام در فضای مجازی استان یزد اقتصادی است که به شکل‌های مختلف اتفاق می افتد.
وی سن بیشتر مجرمان این فضا را 18 تا 26 سال ذکر کرد و یادآور شد: با راه اندازی رمز پویای یکبار مصرف، جرائم اقتصادی این فضا به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.
سرهنگ ابوطالبی، اغلب متهمان و مجرمان فضای مجازی را غیربومی اعلام کرد و از عدم آگاهی کاربران بعنوان یکی از اشکالات اساسی فضای مجازی یاد کرد .
وی آموزش و آگاهسازی را ضروری ترین نیاز کاربران فضای مجازی دانست و افزود: باید از ظرفیت رسانه‌ها در این زمینه استفاده کرد.
وی فضای مجازی را مشمول زمان، مکان و جغرافیا ندانست و تصریح کرد: از آنجا که هر اتفاقی می‌تواند در این فضا رخ دهد، آگاه سازی رسانه‌ای و پیشگیری از وقوع جرائم بسیار مهم است .
ابوطالبی، در نظر داشتن ابعاد فضای مجازی در تمام کارگروه‌های اجرایی استان را لازم دانست و بر تامین امنیت این فضا تاکید کرد و با بیان اینکه جرائمی در این حوزه اتفاق میفتد که می‌تواند برای رسانه‌ها خوراک خبری باشد و افزود: لازم است رسانه‌ها از این فضا برای آموزش چهره به چهره و پیشگیری استفاده کنند.
رییس پلیس فتای فرماندهی انتظامی یزد توصیه‌هایی را برای جلوگیری از گرفتار شدن شهروندان در دام سوء استفاده کنندگان از فضای مجازی ارائه کرد که در ادامه می آید.
کلاهبرداری با روش ارسال پیامک:
کلاهبرداران با ارسال پیامک‌هایی با محتوهای مختلف لینکی را برای ثبت نام معرفی می نمایند که در نهایت به درگاه بانکی جعلی(فیشینگ) منتهی که پس از ورود اطلاعات بانکی ( شماره کارت وcvv2 و رمز دوم و تاریخ انقضاءکارت بانکی) در آن درگاه اینترنتی, کل مبلغ موجود در حساب قربانی به سرقت می برند: شگردهایی مانند ثبت نام سبد کالا، قطع یارانه نقدی، ثبت‌نام کارت سوخت، بسته حمایت دولت، گرفتن وام آسان در کمترین زمان ممکن با عناوین تسهیلات قرض الحسنه وتسهیلات بنیاد شهید، برنده شدن کالا در طرح هزاران لبخند همراه اول یا اپراتور مشابه، یافتن سکه و طلا، برنده کالا در نظرسنجی برنامه تلویزیونی، و اخیرا" شگرد بخشش و تخفیف جریمه رانندگی
کلاهبرداری تلفنی
برخی کلاهبرداران از طریق تماس تلفنی با برخی شهروندان, ضمن معرفی خود به عنوان نماینده شرکت‌های تلفن همراه، مژده برنده شدن آنها را در قرعه کشی این شرکت با عنوان برنده شدن هزینه سفر به عتبات عالیات و حج را می دهند و در ادامه از قرباینان درخواست می کنند برای دریافت جایزه به دستگاه عابر بانک مراجعه نمایند که پس از کشیدن ایشان پای دستگاه عابر بانک با جلب اعتماد آنها با گرفتن اطلاعات کارت بانکی حساب آنها را خالی می کنند.
همچنین برخی کلاهبرداران با جلب اعتماد قربانیان در وهله اول مبالغی پول به حساب آنان واریز می‌کنند و پس از جلب اعتماد، حساب قربانی را خالی می کنند.
کلاهبرداری از طریق شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها
برخی کلاهبرداران نیز از طریق تبلیغ مواردی از قبیل: شارژ ارزان قیمت، بسته اینترنتی ارزان قیمت، افزایش ممبر و فالوور بگیر، اپلیکیشن‌های صیغه یابی و دوستیابی , فیلم‌های مستهجن، ماهواره جیبی و ... کاربران را به صفحات فیشینگ و درگاه جعلی بانکی هدایت و پس از سرقت اطلاعات بانکی قربانی حساب وی را خالی می کنند.
طراحی سایت‌های جعلی خرید و فروش کالا نی از دیگر اقدامات برای کلاهبرداری، طراحی سایت‌های فروش اجناس ممنوعه (اسلحه و وسایل دفاع شخصی نایاب وکمیاب، ماهواره, لوازم جنسی, همسر یابی و...) کلاهبرداری از طریق سایت‌های مجاز از دیگر شیوه های مورد استفاده آنان است.
رییس پلیس فتای فرماندهی انتظامی یزد از کلیه شهروندان خواست برای خریدهای اینترنتی از سایت‌ها و صفحاتی که دارای نشان نماد الکترونیک می باشند خرید نمایید و برای خرید در اینترنت از کارت های بانکی استفاده کنند که موجودی آنها مبالغ پائین باشد، همچنین با مراجعه به بانک، نسبت به فعال سازی رمز دوم(اینترنتی) یکبار مصرف اقدام کنند.
به دلیل این که در جرایم اینترنتی و برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی, 24 ساعت اول بسیار طلایی و مهم است، امکان کشف و عودت پول سرقت شده وجود دارد و با توجه به وجود شیفت شبانه روزی در پلیس فتا، کلیه مالباختگان در استان یزد می توانند با شماره (03521825050) پلیس فتا تماس حاصل نمایید.
کلیه اطلاعات ارائه شده به صورت جامع وکامل در سایت پلیس فتا به ادرس cyberpolice.ir و با جستجوی کلمه فتا در موتور جستجوقابل دسترسی است.
برچسب‌ها
یزد پلیس پلیس فتا

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/106110/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

برگزاری‌ مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی در استان یزد/ خسارت سیل به 21 رشته قنات

مصاف پاریزه رکردستان با نماینده یزد

تخصیص بیش از 3 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تأمین برق شهرک‌های صنعتی یزد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

اجرای برنامه هفتم توسعه نیازمند اهتمام ویژه

اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت در یزد

ادامه رگبار باران در جنوب شرق کشور

خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

فروش امتیاز مسکن ملی توسط برخی سازمان ها، واقعیت یا شایعه؟

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق در استان یزد

یادواره شهید گمنام در جهاددانشگاهی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی در یزد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

چایی‌های قاچاق به مقصد نرسید

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی –خاکی در استان یزد

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل/خسارت سیل به 9 منزل مسکونی

بازدید هیات مالزی از کمک ها به زلزله زدگان هرات

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور

اختصاص 3000 میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی

انتقال چای قاچاق با قطار

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل

نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد رعایت شود

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود