خبر یزد

آخرين مطالب

گلخانه‌ها، اقتصاد کشاورزی ایران را شکوفا می‌کنند مقالات

گلخانه‌ها، اقتصاد کشاورزی ایران را شکوفا می‌کنند
  بزرگنمايي:

خبر یزد - تهران- هم‌اکنون 7 هزار هکتار گلخانه در کشور وجود دارد که 150 هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در آن‌ها مشغول فعالیت هستند.

تولیدات گلخانه‌ای به عنوان یکی از بخش‌های مهم کشاورزی و به منظور بهره‌گیری از حداقل منابع تولید و حصول درآمد کافی برای تولیدکنندگان مطرح است. تجربه کشاروزی گلخانه‌ای در کشور نشان داده که شرایط آب و خاک ایران مستعد کاشت محصولاتی همچون خیار، گوجه فرنگی، فلفل، توت فرنگی و صیفی‌جات به این صورت است که بسته به اقلیم و شرایط خاک هر منطقه می‌توان شرایط کشت گلخانه‌ای را در کشور فراهم آورد. حالا در منطقه‌ای گرم و خشک مثل یزد توانسته‌اند برداشت محصول در گلخانه‌های مدرن را نسبت به کشت باز به بیش از 30 برابر افزایش دهند. البته این تمام ماجرا نیست و همین چند روز پیش بود که 4500 تن محصول تولیدی شهرک‌های گلخانه‌ای همدان به خارج صادر شد.
طی سال‌های اخیر که بحث‌ کم آبی در ایران بیش از پیش یقه کشاورزان را چسبید و آن‌ها به عینه مشاهده کردند که دیگر نمی‌توانند مثل سابق به فعالیت‌هایشان ادامه دهند، گزینه‌های دیگری را روی میز خود قرار دادند تا حداقل بتوانند به امرار معاش بپردازند. اما در این میان، به مواردی رسیدند که شاید باید سال‌ها قبل آن را شروع می‌کردند. یکی از بهترین راه‌های تولید محصول با کمترین آب و هزینه و بیشترین برداشت، سیستم گلخانه‌ای است. کاری که حالا در بسیاری از استان‌های ایران آغاز شده و بازده آن برای همگان روشن است.
**افزایش تولید تا 14 برابر
در بسیاری از استان‌های کم‌آب، کشت گلخانه‌ای مورد توجه مسئولان و سرمایه‌گذاران و کشاورزان قرار گرفته است. از جمله این استان‌ها می‌توان به یزد اشاره کرد. «با توجه به اینکه استان یزد با مشکل آبی روبه‌روست و بهره‌وری آب در فضای گلخانه‌ای بسیار بیشتر از فضای باز است به همین دلیل کشت‌های استان را به سمت کشت گلخانه‌ای برده‌ایم.» این‌ها بخشی از حرف‌های رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد است که با بیان اینکه در فضای باز به ازای هر مترمکعب، یک و نیم کیلوگرم محصول برداشت می‌شود، می‌گوید: «اما این میزان در فضای گلخانه‌ای بیش از 14 برابر یعنی بین 22 تا 23 کیلوگرم محصول برداشت می‌شود که با وضعیت کم‌آبی استان یزد، می‌توان به سمت این نوع کشت‌ها رفت.»
سیدجمال سجادی‌پور ادامه می‌دهد: «وقتی کشت محصولات به سمت گلخانه‌های مدرن یا کشت‌های هیدروپونیک برده شود میزان برداشت محصول به بیش از 55 تا 60 کیلوگرم به ازای هر مترمکعب محصول می‌رسد که رشد قابل توجه و چشمگیری را هم در صرفه‌جویی در منابع آبی و هم در برداشت محصولات کشاورزی در پی دارد.» وی به شهرستان‌های پیشگام در توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در استان اشاره و تأکید کرد: «یزد، اشکذر، تفت، مهریز و خاتم از جمله شهرستان‌هایی هستند که به سمت توسعه کشت‌های گلخانه‌ای گام برداشتند. گوجه، خیار سبز، بادمجان، آلوئه‌ورا، فلفل، انواع گیاهان دارویی، تیل عسلی، سبزیجات و برخی دیگر از محصولات در گلخانه‌های استان یزد کشت و برداشت می‌شود.»
**جلفا قطب گلخانه ایران و جهان
چند روز پیش بود که مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی استان همدان با بیان اینکه 4 هزار و 530 تن محصول تولیدی شهرک‌های گلخانه‌ای استان همدان صادر شد، گفت: «صادرات شهرک‌های گلخانه‌ای استان در سال گذشته حدود 70 درصد افزایش یافت.»
محمد خدادادی با اشاره به اینکه 7 شهرک گلخانه‌ای در سطح استان همدان فعال است، افزود: «گوجه فرنگی، فلفل و خیار تولیدات گلخانه‌ای است که در سال گذشته از 21 هزار تن محصولات گلخانه‌ای تولید شده در شهرک‌های گلخانه‌ای استان حدود 5 هزار تن صادر شد.» وی با بیان اینکه کشورهای همجوار نظیر عراق، کویت، قطر، عمارات، جمهوری آذربایجان و روسیه کشورهای مقصد صادرات محصولات شهرک‌های گلخانه‌ای استان همدان بودند، ابراز کرد: «امسال برنامه ویژه‌ای برای افزایش تعداد گلخانه‌ها و محصولات برداشتی از آن‌ها داریم.».
اما خبر بهتر در مورد گلخانه‌های ایران از آذربایجان‌شرقی به گوش می‌رسد. جلفا در نقطه صفر مرزی میزبان بزرگ‌ترین گلخانه ایران است که به زودی به یکی از 10 گلخانه بزرگ جهان تبدیل می‌شود. در شمال آذربایجان‌شرقی و در حاشیه رود ارس، جلفا میزبان بزرگ‌ترین گلخانه کشور و خاورمیانه و حتی آسیاست که با تولید 450 تن محصول در هر هکتار، رونق تولید و اقتصاد مقاومتی را تعبیر کرده است. این مجتمع گلخانه‌ای 50 هکتاری یکپارچه که 30 هکتار آن تحت کشت گلخانه‌ای است، از سال 96 کشت خود را با تکنولوژی کشت هیدروپونیک هلند آغاز کرد و امروز بیش از 90 درصد محصول خود را تحت برند Atavita در بازارهای روسیه و کشورهای عربی به فروش می‌رساند.
به گفته سرمایه‌گذاران بومی این شرکت، هدف از اجرای این پروژه علاوه بر انتقال تکنولوژی گلخانه‌های شیشه‌ای هیدروپونیک به کشور، ایجاد اشتغال، ارزآوری و تولید محصول سالم و ارگانیک است. بزرگ‌ترین گلخانه کشور اکنون بیش از 450 نفر را در امر کشت و تولید، شاغل به کار کرده که قرار است با راه‌اندازی فاز دوم توسعه که تا شهریور محقق می‌شود، تا هزار نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کند.
**ایجاد شغل برای 150 هزار نفر
اوایل امسال مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی با اشاره به کشت گیاهان گلخانه‌ای در 13 هزار هکتار از اراضی کشور گفته بود: «به‌زودی طرح انتقال کشت سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه و محیط‌های کنترل شده به صورت پایلوت در 6 استان اجرایی می‌شود.»
غلامرضا تقوی با اشاره به پیش‌بینی توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در برنامه اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه اظهار داشت: «در این حوزه بیش از 48 هزار هکتار به سطح گلخانه‌ها و محیط‌های کنترل شده افزوده می‌شود بنابراین به همین نسبت باید زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نیز فراهم شود که یکی از این روش‌ها راه‌اندازی و حمایت از نمایشگاه‌ها و رویدادهای نمایشگاهی است.»
وی با اشاره به طرح ایجاد تنوع کشت در گلخانه‌ها بیان کرد: «این طرح کمک می‌کند تولیدات در یک حد متعادلی به بازار عرضه شوند و به اقتصادی شدن واحدهای تولیدی کمک کنند که نسخه‌ای برای بازار داخل در جلوگیری از نوسانات قیمت محصولات است.»
 
  

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/106687/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ذخیره 2 میلیون مترمکعب آب در بند خاکی فهرج

برخورد با متخلفین تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در مهریز

رعایت نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

7 بوم‌گردی برتر یزد که باید بشناسید

حضور شمشیربازان چادرملو در رقابت‌های انتخابی آسیا

آغاز عملیات روکش آسفالت 10 کیلومتر محور طبس یزد

نقش آفرینی جوانان نخبه در توسعه جهش تولید/جلوی مونتاژ‌ها را بگیرید

بازدید مدیر عامل شرکت آبفای استان یزد از تصفیه خانه آب شهر میبد

انجام 2 پرواز به مقصد مدینه منوره

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

پیش بینی آسمان ابری در آدینه استان یزد

اقدام فوری برای مرمت بند خاکی ابراهیم آباد

فجر ساعت پخش زنده بازی مس کرمان و چادرملو اردکان‌ + پخش آنلاین

رواج بی حجابی در جامعه توطئه دشمنان است

جهش تولید با رشد استعداد کارگران محقق می‌شود

رشد 10 برابری طرح حوزه راه شهرستان مهریز

نرخ بازار باید منصفانه و اسلامی باشد/ ضرورت توجه به حق و حقوق کارگران

امتیاز صدرشیمی در لیگ برتر فوتبال ساحلی کشور به مهریز انتقال یافت

ایجاد سامانه اعلام بار مجازی راهگشای مشکلات حمل‌ و نقلی مهریز است

کارگران رکن مهم اقتصاد کشور هستند

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

برگزاری‌ مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی در استان یزد/ خسارت سیل به 21 رشته قنات

مصاف پاریزه رکردستان با نماینده یزد

تخصیص بیش از 3 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تأمین برق شهرک‌های صنعتی یزد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

اجرای برنامه هفتم توسعه نیازمند اهتمام ویژه

اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت در یزد

ادامه رگبار باران در جنوب شرق کشور

خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است