خبر یزد

آخرين مطالب

فرماندار یزد:

برخی با وجود برخورداری از دانش سلامت به آن عمل نمی‌کنند اجتماعي

  بزرگنمايي:

خبر یزد - ایسنا/یزد فرماندار یزد با بیان این که باید جامعه به این باور برسد که بیماری‌ها برای افراد خطرناک هستند، گفت: باید جامعه را در این باره حساس کنیم چرا که خیلی‌ از افراد از دانش سلامت برخوردار هستند اما باز هم به سمت مواد آسیب‌رسان به سلامت سوق می‌یابند.

«سیدمحمد رستگاری» در نشست مجمع سلامت شهرستان یزد که امروز پنج شنبه دوازدهم دی ماه در محل فرمانداری یزد برگزار شد، با بیان این که در دو مجمع قبلی سلامت شهرستان، پایگاه‌های سلامت و دستگاه‌ها نیز برای ارتقای سواد سلامت شهروندان درگیر شدند، اظهار کرد: باید نتایج مصوبات مجمع‌های قبلی به ویژه در رابطه با آموزش‌های ارائه شده، مورد بررسی قرار گیرد.
وی کسب دانش را موضوع اصلی سومین مجمع سلامت شهرستان خواند و تصریح کرد: براساس آمار دریافتی، وضعیت برخی از بیماری‌ها در بعضی از مناطق مختلف شهر خوب نیست و این مسائل لزوم توجه به سواد سلامت در استان را می‌طلبد.
این مسئول با تاکید بر این که تغییر رفتار فردی می‎تواند به طور مستقیم بر تغییر رفتار اجتماعی و گروهی تاثیرگذار باشد، گفت: گاهاً مسئله اصلی، ارتقای دانش افراد نیست چرا که برخی از افراد حتی پزشکان با وجود آگاهی از مضرات دخانیات، در هنگام خستگی به سمت آن‌ها می‌روند لذا نکته اصلی تغییر نگرش افراد است.
وی اظهار کرد: با توجه به این که خیلی‌ از افراد جامعه با وجود برخورداری از دانش سلامت، باز هم به سمت مواد آسیب رسان به سلامت خود سوق می‌یابند، باید جامعه را به این باور رساند که بیماری‌ها برای افراد خطرناک هستند و براساس این رویکرد جامعه را در این باره حساس کنیم.
76 درصد بار درمانی بر دوش بیماری‌ها غیرواگیر
«سیدعلی اکبر موسوی ندوشن» مدیر شبکه بهداشت شهرستان یزد نیز در این نشست ضمن ارائه آماری از تعداد مراکز بهداشتی شهرستان و نیروهای فعال در این حوزه، گفت: بنابر برخی آمار 30 درصد فوتی‌ها در استان یزد به علت بیماری‌های قلبی، 13 درصد دیابت و 7 درصد بر اثر حوادث بوده لذا 76 درصد بار درمانی بر دوش بیماری‌های غیرواگیر مزمن مانند دیابت و فشار خون است.
وی عوامل اصلی این بیماری‌ها را نیز کم تحرکی، مصرف الکل، مصرف دخانیات و تغذیه عنوان کرد و در ادامه با اعلام این که امسال 1772 مورد حیوان گزیدگی سگ و گربه در شهرستان اتفاق افتاده است، گفت: این عوامل بیشتر از جانب سگ ولگرد و گربه ایجاد شده است و افراد به دنبال آن واکسن هاری دریافت کردند که هزینه آن به ازای هر فرد 44 یورو یعنی 3 میلیون تومان و در مجموع پنج میلیارد تومان در سال جاری بوده است.
موسوی ندوشن در ادامه آمارهایی از خود مراقبتی نیز اعلام کرد و در رابطه با آموزش در سطح شهرستان گفت: امسال بیش از 200 دوره آموزشی برای دانش اموزان و 11 دوره آموزشی نیز برای مسئولان برگزار شده و کتب متعددی نیز در رابطه با سواد سلامت توزیع شده است.
وی از کاهش چهار درصدی نمک نان در سال جاری نسبت به گذشته خبر داد و گفت: با وجود این که میانگین مصرف نمک در شهرستان یزد با دو درصد بالاتر از میانگین نمک نان وضعیت خوبی نداشت، آموزش به 250 نانوا از سوی اداره کل بهداشت انجام شد.
وی از همکاری کلیه سازمان‌ها و مراکز جامعه خدمات سلامت و خود مراقبتی سازمان‌های دولتی و غیردولتی و دانشگاه‌ها نیز یاد کرد و گفت: اگر دانشجویان یک واحد درسی در رابطه با سواد سلامت داشتند، می‌توانستیم از ظرفیت دانشجویان به عنوان سفیران سلامت نیز بهره‌مند شویم از طرفی اگر دوره‌های ازتقای سواد سلامت برای جامعه کارگری و کارفرمایی الزامی بود، تاثیر زیادی در استان داشت.
آموزش سواد سلامت به خانه‌ها وارد شود
« احمد حائریان» مشاور مرکز بهداشت استان یزد نیز در مجمع سلامت این شهرستان با یادآوری آماری از مرگ و میر عمده کودکان کمتر از 5 سال به علت اسهال و استفراغ در دهه 1360، اظهار کرد: این در حالی بود که با واکسن این بیماری کاملا می‌توانست پیشگیری شود و در نهایت نیز با ارتقای سواد جامعه و پوشش 100 درصدی واکسن در کشور کنترل شد اما در همه بیماری‌های غیرواگیر که یزد رتبه‌های بالای کشور را داریم با واکسن نمی توان پیشگیری کرد.
وی با تاکید بر ای نکه آموزش باید در خانه‌های افراد جامعه وارد شود، گفت: بیماری‌هایی مانند دیابت با راه‌هایی همچون تغییر شیوه زندگی و تغذیه قابل کنترل است اما ارتقای این بخش از سواد سلامت جامعه بسیار سخت و دشوار است.
این مسئول با اشاره به رسالت مجمع سلامت در خصوص ارتقای سلامت، تصریح کرد: افرادی که در ساختارهای سلامت شرکت می‌کنند، نگاه درمانی دارند لذا به سفیران پیشگیری نیز نیاز است.
ضعف مشارکت سمن‌ها در حوزه سواد سلامت
«فخرالسادات خامسی» دبیر کارگروه اجتماعی فرهنگی استان و مدیر کل امور اجتماعی استانداری یزد هم با بیان این که یکسری پراکندگی موضوعی و وظایف در مجمع شورای سلامت شهرستان وجود دارد، گفت: این جلسات برای استان بسیار مطلوب و خوب هستند اما به نظر می‌رسد که نقشه راه کارگروه‌ها تبیین شده نیست و هنوز نقشه راه جامع و کامل در این جلسات وجود ندارد.
وی افزود: باید مجمع سلامت در اجتماعی کردن و مشارکتی کردن سلامت تلاش کند لذا باید آنچه در این جلسات انجام می‌دهند را به داخل جلسات بیاورند و برای موضوع هم اندیشی شود.
وی با ارایه پیشنهاد ایجاد بسته سلامت در استان در قالب تقویم سلامت اجتماعی گفت: بحث اصلی ما بیشتر بر روی بیماری‌های غیرواگیر است لذا بیماری‌های واگیر نقشه سالیانه نمی‌خواهند اما قابل پیشگیری بیماری‌های غیرواگیر که تا 70 درصد قابل پیشگیری هستند، به نقشه راه نیاز دارند.
این مسئول اعلام کرد: در سنوات آینده پیش‌بینی شده است که سه درصد بیماری‌های واگیردار کاهش اما بیماری‌های غیرواگیر تا 17 درصد رشد خواهند داشت.
وی از وضعیت همکاری و مشارکت سمن‌های مردمی در زمینه ارتقای سواد سلامت گلایه کرد و گفت: حضور همه مسئولان و مشارکت در این حوزه نشان از دغدغه‌مندی در زمینه سلامت دارد و این مسئله مستلزم استفاده حداکثری از تشکل‌های غیردولتی و مردمی است با این حال مشارکت سمن‌ها در حوزه سواد سلامت ضعیف است لذا برای همراهی کنون‌هاو تشکل‌های مردمی اعلام آمادگی می‌کنیم.
این مسئول بررسی چگونگی این ارتباط‌ها در شورای سلامت را ضروری خواند.
روحیانیون به ارتقای سواد سلامت جامعه کمک کنند
دکتر «حمید اخوان» نماینده دبیرخانه شورای‎عالی سلامت و امنیت غذایی و مسئول برگزاری مجامع سلامت کشور هم در این نشست ضمن یادآوری سیاست‌های مقام معظم رهبری در سلامت همگانی، اظهار کرد: سلامت جامعه برای تنها نسل کنونی نیست لذا با ایجاد این مجمع سلامت، وظایفی که وزارت بهداشت به تنهایی قادر به انجام آن‌ها نبود به مطالبه از استاندار و فرماندار یزد تبدیل شده است.
وی با بیان این که جامعه باید در مقابل سلامت احساس مسئولیت کنند، گفت: وظیفه ما در این زمینه 25 درصد است اما اگر ماشینی تولید می‌شود که باعث آلودگی هوا می‌شود و صدا و سیمای کشورمان به تبلیغ پفک و روغن می‌پردازد، خارج از حوزه وظایف ماست.
این مسئول افزود: استاندار و فرماندار یزد در ارزیابی فرمانداران و استانداران مجامع سلامت بررسی می‌شوند لذا باید متوجه شویم مصوبات قبلی مجمع تا چه درصد منجر به ارتقای سلامت جامعه شده‌اند.
اخوان در ادامه روحانیون را قشر قابل اعتماد مردم دانست و گفت: مردم هنوز خطبه‌های روحانیون را قبول دارند لذا این قشر نیز باید بخشی از صحبت‌های خود را به ارتقای سواد سلامت جامعه اختصاص دهند.
مسئول مجامع کشور و شورای امنیت غذایی کشور به حمایت نمایندگان مردم از بحث سلامت خبر داد و تصریح کرد: موضوعاتی که مصوب می‌شود از شهرستان به استان و مجمع ملی می‌آید لذا اگر موضوعی را می‌توان در مجمع ملی مطرح کرد با همکاری استانداری آماده پذیرش آن‌ها هستیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/110468/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آبشار‌های فصلی روستای شادکام یزد (فیلم)

معاون سیاسی استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

ابداع صفحات خورشیدی خم شونده و قابل شستشو

افزایش آمادگی استان یزد برای آمادگی در سامانه جدید بارشی

یک فوتی و 4 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی تیبا در یزد

نانوایی متخلف در یزد شناسایی شد

طالبان حمله تروریستی داعش در ولسوالی گذره را محکوم کرد

استان یزد، غرفه برتر نمایشگاه ایران اکسپو 2024

همدلی سازمان منطقه آزاد، نهادها و اصناف برای بهبود شرایط کارگران/ امضای تفاهم نامه تنظیم امور کار درجزیره کیش

شاعرانه/ بگو به باران ببارد امشب

معمای عجیب پزشکی: این 500 کوتوله از دیابت، سرطان و بیماری قلبی در امانند

فیبر کربن، یکی از قدرتمندترین الیاف مصنوعی ساخته دست بشر

یک فوتی در حادثه واژگونی خودروی تیبا

معاون استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

داستانک/ آداب و رسوم الکی

کشف رازی غیرمنتظره در مورد سحابی حلقه جنوبی

نانوایی محتکر در یزد شناسایی شد

برگزاری همایش مدیران بیمه دی در شیراز

دل دوستان شکستی!

تصور روز ناسا: سحابی کله‌ماهی!

شعرخوانی زیبا دکتر کاکاوند از سعدی

نقشه‌ تلسکوپ فضایی «جیمز وب» از آب‌وهوای یک سیاره فراخورشیدی

یک گام تا جهانی شدن روستای تاریخی فهرج

ادای احترام رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام شامخ شهدای مازندران

با الگوپذیری از معلم شهید مطهری نقش واقعی معلم و استاد را در کشور به ثمر برسانیم

بن کتاب دانشجویان و طلاب چقدر است؟

خورشید گرفتگی در‌مریخ‌ از نگاه کاوشگر استقامت

رشد 43 درصدی میزان بارش ها در استان یزد

تفکیک نشدن زباله منجر به مصدوم شدن پاکبان شهرداری یزد شد

جزئیات جدید از پشت پرده مسمومیت پزشکان در شیراز

سخنان دلنشین دکتر مجتبی شکوری

انتشار اعلان نمایشگاه کتاب

راهپیمایی کیهانوردان روسی شروع شد

رشد 43 درصدی میزان بارش در استان یزد

رونمایی از پویش با انرژی در یزد

هشدار سیل برای پایان هفته جاری

درخشش غرفه سازمان منطقه آزاد کیش در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

از شبنم عشق خاک آدم گل شد

بهبود کیفیت تصاویر MRI با غباری از الماس

اولین پهپاد پاک‌کننده نقوش گرافیتی در جهان آغاز به کار کرد

رونمایی از کتاب در جستجوی آداب آبادانی در یزد

رویداد علمی «خشتانه» چه هدفی دارد؟/از ساخت عناصر معماری در قالب کوچک تا ورکشاپ‌های تخصصی

جلسه کارگروه آرد و نان شهرستان مهریز

دو بانده شدن 2 جاده دو طرفه در شهرستان نجف آباد

رسالت اصلی و وظایف ذاتی قوه قضاییه در اولویت است

پیش‌بینی رگبار باران و رعد‌و‌برق در استان یزد

ادعای بایدن درباره مخالفت حماس با آتش بس

داستانک/ اهمیت همسر

تکه ای از ماه که به سیارک تبدیل شد