خبر یزد

آخرين مطالب

گوشه چشم شبانه‌ی مسئولان یزد به مجموعه تاریخی امیرچقماق فرهنگي

گوشه چشم شبانه‌ی مسئولان یزد به مجموعه تاریخی امیرچقماق
  بزرگنمايي:

خبر یزد - ایسنا/یزد بنابر دستور اکید استاندار یزد مشکل نورپردازی مجموعه امیرچقماق باید با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی و شهرداری برطرف شود.

مجموعه تاریخی و فرهنگی امیرچقماق که به حسینیه شهدای یزد نیز مشهور است، یکی از مجموعه‌های نفیس تاریخی دیدنی و بستری مناسب برای برگزاری رویدادهای فرهنگی، سیاسی و مذهبی مانند جشن‌ها، راهپیمایی‌ها و مراسم‌های مذهبی و آیینی مانند نخل‌برداری در تاسوعا و عاشورای حسینی در مرکز استان یزد است.
این مجموعه نفیس که هر ساله میزبان گردشگران زیادی از داخل و خارج کشورمان است، هر ساله در آستانه‌ی ایام عید تعطیلات نوروز، دچار تغییرو تحولات زیادی می‌شود و از کف گرفته تا مجاور آن، همه دست‌خوش تحول می‌شود چرا که هنوز این میراث تاریخی شهر جهانی یزد فاقد طرح جامع و کاملی است.
در همین راستا استاندار یزد و جمعی از مسئولان مربوطه در بازدیدی شبانه از این مجموعه تاریخی که هنوز هم دارای ضعف‌های زیادی است، مشکلات موجود را مورد بررسی قرار دادند که از جمله مسائل مطرح شده در این بازدید ناهمسان بودن گلزار شهدای گمنام واقع در این مجموعه با بافت تاریخی شهر بود.

همسان‌سازی گلزار شهدای گمنام با نمای بافت تاریخی
«مجتبی فرهمند» معاون شهرسازی شهرداری یزد در جریان این بازدید از اجرای طرحی مناسبی از سوی بنیاد حفظ آثار برای گلزار شهدای گمنام مجموعه امیرچخماق خبر داد و در این رابطه اظهار کرد: طرح ارائه شده از سوی بنیاد حفظ آثار، بسیار زیبا و در شان شهدای والامقام است و در آن سنگ قبرهای نفیس و دارای نقوش زیبای تاریخی در نظر گرفته شده که همخوانی لازم را نیز با بافت تاریخی شهر خواهد داشت.
وی با بیان این که طرح مذکور در صورت تامین اعتبار تا سه ماه آینده قابل اجراست، در رابطه با جزئیات این طرح به حاضران در این بازدید گفت: طرح مذکور با چند پله در مجموع حدود 40 سانتی‌متر رو به پایین است، به طوری که قبور شهدا همسطح با کف مجموعه قرار می‌گیرد.
فرهمند همچنین از خریداری مجموعه مجاور بقعه ستی فاطمه واقع در کنار مجموعه امیرچخماق از سوی شهرداری خبر داد و گفت: گنبد ستی فاطمه همسر امیرچقماق که ایجاد مجموعه تاریخی امیرچقماق به همت وی انجام شده است، با اعتبار حدود یک میلیارد و 700 میلیون تومان مدنظر قرار گرفته تا در نهایت بقعه مذکور مجدداً به این مجموعه تاریخی ملحق شود.
«حسین صالحیان» معاون خدمات شهری شهرداری یزد هم در این بازدید به استاندار یزد در رابطه با مشکلات تداخل و ناهماهنگی برنامه‌های مختلف فرهنگی و مذهبی در مجموعه امیرچقماق اشاره و از اهمیت هماهنگی در این زمینه به منظور ارائه خدمات با کیفیت بیشتری یاد کرد.
وی از فراهم شدن امکان بازدید گردشگران معلولان، سالمندان و اقشار ناتوان و کم توان جامعه از زورخانه امیرچقماق خبر داد و گفت: اقدامات خوبی در این زمینه نیز انجام و مجموعه امیرچقماق برای تمام گردشگران و بازدیدکنندگان با هر نوع وضعیت جسمانی آماده شده است.

اجرای طرح مناسب مجموعه امیرچخماق پس از نورپردازی
یکی از مشکلات اساسی مطرح شده در بازدید شب گذشته مسئولان از مجموعه امیرچخماق، نورپردازی نامناسبی آن بود که نه تنها گردشگران را برای ماندن در این مجموعه تاریخی ترغیب نمی‌کند بلکه موجب گلایه آن‌ها و برخی از شهروندان نیز شده است.
در همین راستا نیز «محمدعلی طالبی» استاندار یزد هم با ارائه دستور اکید، نورپردازی این مجموعه را حائز اهمیت خواند و خاطرنشان کرد: به محض افتتاح نورپردازی باید طرح مناسبی برای مجموعه شهدای امیرچقماق اجرا شود تا حفظ ماندگاری تمام مجموعه برای آینده مهیا شود.
«سیدمصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی یزد نیز در این بازدید از ساماندهی بازار تاریخی مجموعه امیرچقماق در اواخر ماه جاری با همکاری شهرداری خبر داد.
یکی از موضوعات دیگری که در این مجموعه به عنوان مشکل مطرح شد کمبود سرویس بهداشتی در این مکان بود که با وجود سرویس‌های بهداشتی مسجد امیرچقماق در مجاورت مموعه تاکنون مرتفع نشده لذا در این رابطه ایجاد سرویس بهداشتی در محلی روبروی مسجد برای ایام عید نوروز پیشنهاد و مطرح شد.
در حاشیه این بازدید به سراغ استاندار یزد رفتیم تا جزئیات بیشتری را در رابطه با تدابیر اتخاذ شده در مورد این مجموعه تاریخی جویا شویم و این گفت‌وگو را با نبود طرح جامعی برای این مجموعه تاریخی آغاز کردیم.

نبود تجمیع فکری در طرح‌های پیاده‌روی یزد
«محمدعلی طالبی» استاندار در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا از مشکلات مربوط به نورپردازی به عنوان نارسایی اصلی مجموعه امیرچقماق یاد کرد و گفت: این مجموعه با ارزش بسیار زیاد معماری و فرهنگی، که یکی از نمادهای اصلی یزد به شمار می‌رود، دارای جذابیت‌های بصری مناسبی است که الزام نورپردازی در این مجموعه تاریخی را محسوس‌تر می‌کند.
وی با تاکید بر الزام تهیه و ارائه طرح نورپردازی با مشارکت شهرداری و میراث فرهنگی یزد، افزود: این طرح باید با مشارکت دو دستگاه مذکور تهیه و اجرایی شود و طرح کف‌سازی باقی‌مانده میدان و ساماندهی بازارهای اطراف آن نیز در دستور کار قرار گیرد.
استاندار گفت: از آنجایی که مجموعه امیرچقماق نیازمند ارتقای هماهنگی‌هایی در برگزاری تمام رویدادهای مربوط به ساماندهی با همکاری و تعامل دستگاه‌های مختلف مربوطه است، این مهم در دستور کار قرار گرفته است.
وی در رابطه با مطالبه پیاده محوری در جهانشهر یزد نیز تاکید کرد: هرچند شهرداری اقداماتی را با هدف پیاده‌ محوری و ایجاد پیاده‌راه‌هایی در سطح شهر به منظور استفاده شهروندان آغاز کرده ولی متاسفانه بعضا با مخالفت‌ها یا دغدغه‌هایی از سوی مردم همراه بوده است.
وی معتقد است که باید در اجرای این طرح‌ها با مردم گفت‌وگو و مشورت شود و مشارکت گروه‌های اجتماعی در تحقق این امر جلب شود که البته تاکنون کمتر این موضوع مورد توجه قرار گرفته است.
طالبی در پایان نیز از تدارک برنامه‌های مطلوبی برای این مجموعه تاریخی و فرهنگی خبر داد و متذکر شد: البته در زمینه پیاده‌محوری با همه آمادگی‌های مسئولان و شهرداری برای پرداختن به این موضوع، هنوز تجمیع فکری در رابطه با طرح‌های ارائه شده وجود ندارد اما امیدوار به حل آن هستیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/112419/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

در نشر و انتقال آرمان‌های انقلاب دچار ضعف هستیم

بازدید معاون مدیر منطقه ای برنامه جهانی غذا از یزد

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد

تداوم بارش‌های رگباری در استان یزد

آشنایی معاونان و معلمان پرورشی مدارس یزد با فرهنگ اهدای خون

المپیاد ملی آموزش هنر نخستین گام در جهت رقابت بین آموزشگاه‌ها

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

طرح جمع آوری اتباع غیر مجاز در استان یزد

کشف رشوه خواری و پولشویی بیش از 20 میلیاردی در استان یزد

بافق میزبان کنفرانس بین المللی تحقیقات شتر

معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های اقتصادی استان یزد در نمایشگاه ایران اکسپو

114 هکتار نخاله‌ ساختمانی طبیعت مهریز را ویران می‌کند

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

فقط 3 درصد از پسماندهای خانگی یزد تفکیک می‌شوند

114 هکتار نخاله‌های ساختمانی طبیعت مهریز یزد را ویران می‌کند

کشف رشوه خواری و پولشویی بیش از 20 میلیاردی

برنامه پیشرفت فرهنگی استان یزد به‌زودی رونمایی می‌شود

آموزشگاه‌های آزادهنری معاف از مالیات می‌باشند

لایروبی بند‌های تغذیه مصنوعی استان یزد برای مدیریت سیلاب

10 محور شریانی و غیر شریانی کشور همچنان مسدود است

تمدید مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به الکترونیکی تا 25 اردیبهشت ماه

کشف رشوه خواری و پولشویی بیش از 20 میلیارد در یزد

تضعیف فرهنگ جهاد و شهادت، هدف دشمنان انقلاب

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

لایروبی و رسوب برداری 280 هزار مترمکعب از بند‌های تغذیه مصنوعی استان یزد

خداحافظی والیبالیست نسل طلایی/ مهدی مهدوی وارد دنیای مربیگری شد

توجه جدی معاونت اقتصادی استاندار یزد بر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد

دومین رویداد جایزه ملی و استانی جوانی جمعیت برگزار می‌شود

مراسم گرامیداشت شهید منتظر قائم و شهدای مدافع امنیت در یزد

فرونشست زمین در میدان امام حسین (ع) یزد + ویدئو

برخی به دنبال فراموش شدن امام خمینی(ره) هستند

در معرفی انقلاب به جهانیان ضعیف عمل کردیم

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

سند جامع سلامت، محور کار شورای سلامت باشد

مهدوی به عنوان مربی در تیم شهداب ماند

همکاری های دوجانبه کانونهای خدمت رضوی استان و سازمان جهادکشاورزی استان یزد

معرفی بیش از یکصد واحد متخلف به مراجع قضایی استان یزد

ارتقای سواد سلامت مردم/ محور کار شورای سلامت، سند جامع سلامت باشد

114 هکتار نخاله‌های ساختمانی، طبیعت مهریز یزد را ویران می‌کند

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت / ترافیک سنگین در محور چالوس

خداوند در حادثه صحرای طبس نصرت خود را آشکار کرد