خبر یزد

آخرين مطالب

استقبال کشاورزان ابرکوه از سامانه نوین آبیاری اقتصادي

استقبال کشاورزان ابرکوه از سامانه نوین آبیاری
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد - شهرستان ابرکوه به دلیل شرایط اقلیمی، کاهش بارندگی‌ها و افت سطح منابع آب‌های زیرزمینی در سال اخیر برای توسعه بخش کشاورزی نیاز به حذف کشت سنتی، کاشت گیاهان کم آبخواه با روش‌های آبیاری نوین دارد.

با توجه به ادامه 2 دهه خشکسالی و تبعات ناشی از آن، بهترین روش توسعه کشاورزی کاهش سطح زیرکشت محصول زراعی پرآبخواه و توسعه باغ ها و کشت گیاهانی همانند پسته ، زرشک ، زعفران ، گیاهان دارویی و محصولات گلخانه ای است که باید در فرایند کار بیشتر مورد توجه تولیدکنندگان قرار گیرد.
چرا که با برداشت حدود پنج هزار لیتر آب در ثانیه و مصرف آن در حوزه کشاورزی به روش غرقابی و سنتی علاوه بر اینکه در نابودی برداشت منابع آبی تلاش می کنیم ، منافعی هم از تولید محصول این مقدار آب نخواهیم برد.
مدیریت آب با بهره وری مجازی و سامانه آبیاری نوین
لذا بهره وری آب مجازی و کشت محصول های کشاورزی به روش نوین بهترین راه کار مدیریت برداشت آب در این منطقه که در حاشیه بیابان های استان یزد قرار دارد، است، زیرا حوزه آبریز آن در شمال استان فارس قرار دارد.
البته کشاورزان در چند سال اخیر در مصرف و مدیریت آب با کشت های نوین و با ارزش افزوده بالا تلاش خوبی کرده اند، همچنان باید مسوولان بویژه بانک های عامل در تسهیل پرداخت تسهیلات ، با کاهش مسایل بروکراسی اداری تولیدکنندگان را بیش از پیش حمایت و تشویق کنند.
کاهش 2 هزار هکتار سطح زیرکشت گندم در استان یزد
به گفته مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد سطح زیرکشت گندم در سال زراعی 99 - 98 با 2 هزار هکتار کاهش به 9 هزار و 100 هکتار رسید.
محمدعلی حاتمی زاده علت کاهش سطح زیرکشت را خشکسالی و افت سطح آب های زیرزمینی و تغییر الگوی کشت به محصول کم آبخواه و افزایش سطح زیرکشت باغ ها نظیر پسته ، زیتون و گیاهان گلخانه ای ذکر کرد.
تولید 14 برابری محصول کم آبخواه پسته در ابرکوه
به گفته مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه به دلیل کمبود آب ، زمین های کشاورزی برای کشت محصول هایی مانند پسته ، زرشک ، زعفران ، گیاهان دارویی و گلخانه ای بسیار مناسب است.
مهدی غیب الهی در گفت و گو با گزارشگر ایرنا تصریح کرد: سید احمد هاشمی در سال زراعی جاری 21 تن پسته خشک در هر هکتار برداشت کرد.
وی متوسط عملکرد تولید پسته خشک در واحد سطح را 1.5 تن ذکر کرد در حالیکه این باغدار با بهره گیری از روش های نوین آبیاری تولید را 14 برابر افزایش داد.
به گفته غیب الهی برای نخستین بار 2.5 تن محصول زرشک خشک به همت «احمد کارگر» در روستای اسدآباد دهستان اسفندآباد بخش بهمن از سه هزار و 800 مترمربع برداشت شد.
وی خاطرنشان کرد: در هرصورت مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه آماده همکاری با کشاورزان برای توسعه محصول های کم آبخواه با پرداخت تسهیلات بانکی است که مصرف آب را با روش آبیاری نوین( قطره ای ، بارانی و نواری) مدیریت و با مصرف آب کم ، بیشترین محصول در واحد سطح برداشت شود.
افزایش پدیده فرونشست و فروچاله ها
همچنین مسوول امور آب و خاک اداره جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: به خاطر کم آبی در این منطقه، دشت ابرکوه یکی از چهار دشت ممنوعه بحرانی استان یزد است .
احمدرضا زرنگار افزود: تغییر کیفیت و افزایش شوری آب چاه‌ها و وقوع پدیده فرونشست و فروچاله‌ها گواه محکمی بر افت منابع آب های زیرزمینی منطقه است .
وی بیان کرد: در 27 سال گذشته در چهار هزار و 500 هکتار اراضی و باغ‌های ابرکوه، روش‌ آبیاری نوین یادشده اجرا شده است.
این کارشناس کشاورزی خاطرنشان کرد: نیمی از آبیاری نوین مربوط به پنج سال زمان مدیریت دولت تدبیر و امید است که کشاورزان تمایل بیشتری به اجرای این طرح با کمک های بلاعوض دولت دارند.
کاشت محصول پرآبخواه مقرون به صرفه نیست
همچنین به گفته مسوول تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه ، با توجه به محدودیت منابع آبی ، کشاورزان فرایند برداشت آب را با تغییر الگوی کاشت محصول کم آبخواه در برنامه کاری خود قرار داده اند.
حسن زارع با اشاره به اینکه دیگر کاشت محصول پرآبخواه مقرون به صرفه نیست خاطرنشان کرد: توسعه کشت گیاهان دارویی و پسته در اولویت برنامه کار کشاورزان برنامه ریزی قرار گرفته است.
وی افزود: به همین منظور بهره بردارانی که بیش از یک هکتار اراضی خود را به کشت زعفران اختصاص دهند، 540 میلیون ریال تسهیلات با بهره کم دریافت می کنند.
رتبه هفتم کشوری یزد از نظرکسری مخزن آب
نهم دیماه گذشته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد با بیان اینکه استان به دلیل واقع شدن در منطقه بیابانی گرم و خشک از نظر منابع آبی چندان غنی نیست، گفت: همچنین از نظر کسری مخزن در میان 31 استان کشور در جایگاه هفتم قرار دارد.
محمدمهدی جوادیان زاده در دومین نشست منطقه ای معاونان و مدیران برنامه ریزی و فناوری اطلاعات و توسعه مدیریت شرکت‌های سهامی آب منطقه ای استان های یزد ، اصفهان، فارس ، قم ، مرکزی ، هرمزگان سیستان و بلوچستان در شهر یزد افزود: به همین علت در حال حاضر آب شرب 230 روستای استان با تانکرهای سیار تامین می شود..
وی با بیان اینکه یزد دوره‌های ترسالی و خشکسالی را تجربه می کند تصریح کرد: طی 10 سال اخیر دوره های خشکسالی دوام بیشتری پیدا کرد که روی منابع آبی منطقه تاثیر منفی زیادی گذاشته است.
کاهش 45 درصدی برف در 19 سال اخیر
جوادیان زاده با اشاره به اینکه میزان پوشش برف طی پنج سال اخیر منطقه نسبت به متوسط 19 ساله حدود 45 درصد کاهش یافت ، اظهار داشت: کاهش میزان و مدت ماندگاری برف موجب کاهش تغذیه منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌ها شده به گونه ای که میزان روان آب رودخانه «دهبالا» شهرستان تفت در محل ایستگاه هیدرومتری باغستان در 10 سال اخیر نسبت به دراز مدت حدود 67 درصد کاهش یافت،البته برداشت های غیرمجاز و ذخیره سازی های انسانی نیز در این کاهش نقش داشته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد با اشاره به طرح سازگاری با کم آبی در استان، ابراز امیدواری کرد که با اجرای برنامه‌های تعادل بخشی وضعیت سفره‌های آب زیرزمینی در یک دوره پنج تا 10 ساله به تعادل نزدیک شود.
کاهش اراضی کشاورزی ابرکوه به 15 هزار هکتار
اراضی قابل کشاورزی شهرستان ابرکوه 20 هزار هکتار است که به علت کم آبی و تداوم 2 دهه پدیده خشکسالی 15 هزار هکتار آن به کشت محصول کشاورزی اختصاص دارد که از این میزان هشت هزار هکتار به باغ‌های میوه و بقیه هم به اراضی زراعی اختصاص دارد و 35 درصد اشتغال وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار از این طریق امرار معاش می‌کنند.
140 میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی ابرکوه به مدت 10 ماه از 662 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و 13 رشته قنات استحصال می شود و با این میزان آب از 15 هزار هکتارسطح زیرکشت، سالانه 200 هزار تن محصول کشاورزی و دامی تولید که بخشی از آن در بازار استان‌های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می شود.
مرکز شهرستان 55 هزار نفری ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
 
 

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/113025/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مقام اول تیم‌ های رباتیک یزد در مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران

هفته‌ای طوفانی و بارانی در انتظار یزدی‌ ها

یزد از استان‌های پیشتاز در طرح بزرگ 4 هزار حافظ قرآن کریم

امام جمعه یزد: دانشگاه و مدارس برای مقابله با بی‌حجابی پای کار بیایند

پویش بزرگ وعده صادق در یزد

عملیات وعده صادق سایه جنگ را از کشور دور کرد

پاسداشت یاد و خاطره شهدای امنیت در مهریز

کشف لوازم یدکی لیفتراک قاچاق در یزد

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

حمایت مردم میبد از عملیات مقتدرانه سپاه

تأسیس سپاه پاسداران یکی از معجزات الهی است

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز 15 زخمی بر جا گذاشت

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از عملیات وعده صادق

حمایت مردم یزد از اقدام شجاعانه علیه اسراییل غاصب

ترویج بی‌حجابی مقدمه تحقق اهداف دشمن در کشور است

راهپیمایی مردم شهرستان خاتم در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق +فیلم

روز ملی گندم و نان یادآور تلاش کشاورزان ایرانی

دستگیری فروشنده کلاهبردار در یزد

سپاه مهمترین نقش را در دفاع از انقلاب ایفا کرده است

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

ترویج بی حجابی در جامعه از توطئه‌های دشمن است

بدحجابی، مقدمه‌ای برای ایجاد فساد در جامعه

حضور دانشگاه آزاد اسلامی یزد در هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ایران

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

تصادف اتوبوس با کامیون در یزد؛ آخرین وضعیت مسافران/ عکس

فروشنده‌ی کلاهبردار در دام پلیس یزد

راهپیمایی مردم یزد در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی منابع انسانی شرکت آبفای استان یزد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

31 فروردین، روز ملی گندم و نان

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ صادق

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

افتتاح طرح توسعه مسجد راستان یزد

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

15 مصدوم در برخورد اتوبوس مسافربری با کامیون بنز در یزد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس مسافربری در جاده مهریز

اوقات شرعی جمعه 31 فروردین در یزد

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد 15 زخمی بر جا گذاشت

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد با 15 مصدوم

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد