خبر یزد

آخرين مطالب

محدودیتی برای برگزاری رویداد ایران باشکوه در یزد نیست فرهنگي

محدودیتی برای برگزاری رویداد  ایران باشکوه در یزد نیست
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد- یزد از جمله استانهای تاریخی با ویژگی‌های منحصر بفردی است که همه ساله، گردشگران و مسافران داخلی و خارجی زیادی را به سوی خود جلب می‌کند.

یزد با تمدنی چند هزار ساله، علاوه بر داشتن بناهای تاریخی و فرهنگی منحصر بفرد، مردمان خونگرم و تلاشگری دارد که رسم میهمان نوازی و پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی را به نیکی می دانند و آن را تا سر حد توان به کار می‌گیرند.
این استان با داشتن بناهای مختلف مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاه‌های زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی، بادگیرها و بازارچه‌ها گنجینه‌ای از هنر، فرهنگ و تمدن ایرانی محسوب می شود.
یزد با عناوینی از جمله نخستین شهر خشت خام، دومین شهر تاریخی جهان، شهر بادگیرها، کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود.
تاکنون آثاری بسیاری از استان شامل بافت تاریخی مرکز استان، باغ های دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز و قنات های زارچ و حسن آباد مشیر در فهرست میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد ( یونسکو ) به ثبت رسیده و نام این استان تاریخی را بیش از پیش در جهان پرآوازه کرده است.
استان یزد 2 هزار و 270 هکتار بافت تاریخی و 6هزار و 500 اثر تاریخی دارد که از این تعداد تاکنون، یکهزار و 720 اثر به ثبت ملی رسیده است.
اخیرا هم ثبت بافت تاریخی یزد در یونسکو ، یزد را به یک شهر جهانی مبدل کرد و حالا نگاه جهانیان به این استان تاریخی است.
یکی از جشن‌ها و آیین‌هایی که در 9 استان و از جمله استان تاریخی یزد با هدف جذب گردشگر برگزار می شود سال نو چینی است که تحت عنوان "ایران باشکوه" برپا می‌شود.
سال نوی چینی از مهم‌ترین تعطیلات سنتی مردم چین است؛ گاهشماری چینی، ترکیبی شمسی - قمری است و در آن حرکت خورشید، ماه و ستارگان، تعیین‌کننده روزها، ماه‌ها و سال‌ها است؛ این جشن هر سال بهمن‌ماه برگزار می‌شود.
سال نو، با پدیدار شدن ماه در نخستین روز سال آغاز می‌شود و به همین علت گاه به آن سال نوی قمری نیز گفته می‌شود؛ جشن سال نو، عموماً 15 روز به طول می‌انجامد و با جشن فانوس پایان می‌یابد.
در بیشتر کشورهایی که چینی‌ها اکثریت را تشکیل می‌دهند یا اقلیت قدرتمندی هستند، سال نوی چینی جشن گرفته می‌شود؛ از آن جمله می‌توان به چین، هنگ کنگ، تایوان، برونئی، کره شمالی و کره جنوبی، مغولستان، نپال، بوتان، ویتنام، سنگاپور، اندونزی، مالزی، فیلیپین و تایلند اشاره کرد.
علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چندی پیش در جریان سفر به چین در مصاحبه‌ای که با برخی شبکه‌های تلویزیونی این کشور داشت از چینی‌ها دعوت کرد تعطیلات سال نوشان را در ایران که ارزان‌ترین مقصد سفر در جهان معرفی شده است، سپری کنند.
رویداد «ایران باشکوه» به‌مناسبت عید سال نوی چینی‌ها در 9 استان کشور شامل تهران، اصفهان، یزد، کرمان، البرز، سمنان، فارس، قزوین، همدان و مناطق آزاد از چهارم تا بیستم بهمن برگزار می شود.
برگزاری جشنواره ها و ورویدادهای گردشگری موجب رونق اقتصادی شهر میزبان و توسعه حوزه گردشگری آن شده و استان یزد با برگزاری جشنواره "ایران باشکوه" همزمان با شروع سال نو در کشور چین، میزبان گردشگرانی از این کشور تا 20 بهمن خواهد بود.
یزد در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران، مقصد نخست گردشگران خارجی و اروپایی است و این مهم، گردشگری را یکی از محورهای توسعه استان قرار داده است.
جذب گردشگر، هدف برپایی رویداد ملی "ایران با شکوه" است
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد به خبرنگار ایرنا گفت: جذب گردشگران کشورهای چین، ترکیه و هند از برنامه‌های این اداره کل است .
سید مصطفی فاطمی افزود: برگزاری جشن سال نو چینی ها در سال گذشته با تبلیغاتی که صورت گرفته بود گردشگران زیادی را در استان ما جذب و در این رویداد شرکت کردند.
وی خاطرنشان کرد: مراسم سال نو چینی برای دومین سال در استان برگزار شد و استقبال خوبی از سوی این گردشگران صورت گرفته است.
فاطمی با بیان اینکه برگزاری این جشن می تواند در جذب مسافران و گردشگران تاثیرگذار باشد اظهار داشت: رویداد ملی "ایران باشکوه" به منظور معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری ایران و استان به گردشگران داخلی و خارجی برگزار می‌شود.
وی با اشاره به بیماری کرونا در چین افزود: البته در زمینه این بیماری و جذب گردشگر با توجه با بالابودن تعداد گردشگران چینی، نگرانی‌های وجود دارد اما این به صورت مقطعی است که با رفع شدن این بیماری، دوباره ترددها گردشگردان برقرار می شود.
افتتاح رستوران چینی در یزد
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد با اشاره به افتتاح تنها رستوران چینی مثلث گردشگری ایران با ارائه غذاهای چینی در یزد در دیماه امسال با هدف جذب گردشگر در استان گفت: این رستوران در یکی از خانه‎های تاریخی یزد در مساحت یکهزار متر مربع مرمت و بازسازی شده و مورد بهره‎برداری قرار گرفت.
وی تصریح کرد: این رستوران در یکی از خانه‌های تاریخی یزد با اشتغالزایی برای 14 نفر ، در مساحت یکهزار متر مربع مرمت و بازسازی شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است.
فاطمی ادامه داد: دکوراسیون این رستوران کاملا به سبک چینی آماده شده است و دارای 10 اتاق و ظرفیت 300 نفر است.
برگزاری قطعی سال نو چینی در یزد
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد هم به ایرنا گفت: همزمان با چهارم بهمن ماه مصادف با آغاز سال نو چینی برای دومین سال مراسم ویژه ای با حضور گردشگران چینی و رویداد ایران باشکوه در یزد برگزار شد.
هما خورشیدی افزود: اجرای مراسم نمادین تحویل سال نو چینی همزمان با تحویل سال، اجرای موسیقی سنتی، نقل تاریخچه ارتباطات ایران و چین در دوره اشکانیان به زبان فارسی و چینی، برگزاری مسابقات مهیج و بیان خاطرات متناسب با موضوع توسط گردشگران چینی و مهمانان ایران از جمله برنامه های سال نو چینی در یزد است.
وی اظهار داشت: این مراسم در رستوران چینی که به همت هسته تورهای ورودی کشور چین در یزد و با هدف ارائه خدمات و عرضه غذاهای چینی به گردشگران و جلب و جذب بیشتر گردشگران چینی تاسیس شده است، برگزار شد.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد اضافه کرد: در این مراسم 54 نفر از گردشگران چین هم حضور داشتند و استقبال خوبی از این مراسم شد.
قرن ها دوستی ؛ دومین سال عید بهاره چینی در ایران
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد گفت: شعار رویداد ایران با شکوه "قرن ها دوستی، دومین سال عید بهاره چینی در ایران " نامگذاری شده است.
وی خاطرنشان کرد: در راستای برگزاری رویداد ایران با شکوه، استان یزد هم همچون دیگر استانهای منتخب این رویداد،برنامه های خود را در این زمینه به وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد.
خورشیدی با اشاره به اینکه برای رویداد یاد شده برنامه های مختلفی در نظر گرفته شده است افزود: در این مدت تخفیفاتی برای گردشگران چینی در هتل ها ، اقامتگاه های بوم گردی ، کویرگردی و اماکن تاریخی در نظر گرفته شده است.
وی اظهار داشت: همچنین اقلام تبلیغاتی، بروشورهای معرفی جاذبه های گردشگری، تاریخی و نقشه های گردشگری در استان یزد تهیه و تدوین شده است.
خورشیدی گفت: این رویداد با همکاری سفارت چین در ایران و سفارت ایران در چین، کنسولگری‌ها و رایزنان فرهنگی و تورگردانان دو کشور برگزار می‌شود.
غذای چینی و ایرانی روی میز گردشگران چینی
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد خاطر نشان کرد: همچنین در مراکز گردشگری و اقامتی علاوه بر سرو غذاهای مورد علاقه آنان ، غذای چینی هم به گردشگران این کشور ارائه می شود.
وی اضافه کرد: نخستین رستوران چینی در استان در دیماه با هدف فراهم کردن زمینه جذب گردشگر و غذاهای مورد علاقه آنها در استان راه اندازی شده است.
هیچ محدودیتی برای برگزاری رویداد "ایران با شکوه" نیست
معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد همچنین با اشاره به شیوع بیماری "کرونا" در کشور چین، به خبرنگار ایرنا گفت: مبادی ورودی و مرزهای کشور توسط نهادها و مسوولان مربوطه تحت کنترل است و ضوابط و مقررات بهداشتی و امنیتی برای ورود گردشگران به کشور انجام می شود.
خورشیدی یادآور شد: البته کشور چین هم برای گردشگران مشکوک به این ویروس محدویت های قائل شده است و اجازه خروج به آنها نمی دهد.
وی اضافه کرد: تاکنون تصمیم و ابلاغی مبنی بر تغییر زمان برگزاری ویژه برنامه سال نو چینی‌ها با عنوان "ایران باشکوه" در این خطه به دلیل شیوع ویروس "کرونا" گرفته نشده است؛ همچنین هیچ ممنوعیتی در زمینه برگزاری ادامه این رویداد از سوی وزارت بهداشت و درمان به سازمان میراث فرهنگی ابلاغ نشده است.
معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد اضافه کرد: جای نگرانی برای حضور پر ازدحام چینی ها در استان و انتقال بیماری کرونا وجود ندارد.
حضور افزون بر 113 هزار گردشگری خارجی در استان
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد افزود: تا پایان آذرماه سالجاری استان پذیرای 113 هزار گردشگر خارجی از کشورهای مختلف جهان بوده است که این رقم تنها شمار کسانی است که در هتل ها و خانه های بومگردی این استان اقامت کرده اند.
وی اظهار داشت: از تعداد گردشگران خارجی بیشترین آنها از چین و سپس ایتالیا، چین، فرانسه، اسپانیا و آلمان بودند.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد ادامه داد: یکی کشورهای مورد هدف گردشگری استان ، چین است و در زمینه اقدامات از سوی بخش خصوصی ، هسته تورهای ورودی کشور چین در دستور کار این اداره کل قرار دارد.
خورشیدی افزود:رویداد ایران با شکوه علاوه بر انتقال آداب و رسوم دو کشور می تواند اوضاع گردشگری این استان را رونق بدهد.
 
 

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/113288/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ویدیویی از کاوشگر کنجکاوی که مناطق رسوبی در مریخ را نشان می دهد

تداوم پنجشنبه‌های مهربانی با کمک یکی از کارمندان زندان یزد

ارتقای روابط تجاری با افتتاح یک مسیر ریلی جدید + فیلم

اختصاص یک هزار و 780 میلیارد ریال اعتبار به طرح‌های عمرانی نیر

رسمی: مهدی مهدوی خداحافظی کرد و مربی شد!

خداحافظی رسمی ستاره تیم‌ملی والیبال

42/5 میلیمتر باران در بهاباد یزد ثبت شد

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

اوقات شرعی پنج شنبه 6 اردیبهشت در یزد

تداوم جریان سیل در استان یزد

جلوه زیبای گل محمدی در باغات اشکذر

ثبت و ضبط تاریخ شفاهی یزد قدیم در اولویت مرکز اسناد

آغاز نوبت اول آزمون سراسری در استان یزد

نوعدوستی کارمند یزدی برای آزادی زندانیان

جلوه‌هایی زیبا از بارش باران در یزد

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

توسعه روشی برای بهبود مصرف انرژی در دستگاه‌های مخابراتی

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

تو که با عاشقان درد آشنایی

خدایا زندگی رو زیر و رو کن

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

شدت باران در استان یزد و آبگرفتگی معابر شهر یزد+عکس

باران سیل آسا شهر یزد را دچار آبگرفتگی کرد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

فیلم / باران شدید و سیل در یزد

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ضرورت شناسایی و تشکیل بانک نخبگان جهت استفاده در پست‌های مدیریتی کشور

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

توجه به نیروی انسانی رویکرد قوه قضائیه است

خسارت‌های ناشی از سیل در جاده‌های استان یزد (فیلم)

بارش بی‌سابقه باران در تفت / جاری شدن سیل در رودخانه‌ها+فیلم

آخرین جزئیات سیل کم‌سابقه در یزد

امدادرسانی آتش‌نشانان یزد به خودروهای درگیر در فرونشست زمین

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

راه حل برون رفت از مشکلات کشور ایمان به شعار ما می‌توانیم است

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

با روش تخلیه الکتریکی آشنا شوید

آمادگی استان برای مواجهه با خطرات احتمالی، خسارات‌های ناشی از سیل را کاهش داد

آمادگی استان برای مواجهه با خطرات احتمالی، خسارات‌ ناشی از سیل را کاهش داد

تا 24 ساعت آینده میزان خسارت‌ها برآورد می‌شود

تکمیل راه آهن خواف هرات

وضعیت جاده‌های استان یزد / خسارت 6000 میلیارد تومانی سیل سال گذشته

جاری شدن سیل در رودخانه‌های تفت

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟