خبر یزد

آخرين مطالب

پیش بینی هالیوودی از کرونا! + تصاویر فرهنگي

پیش بینی هالیوودی از کرونا! + تصاویر
  بزرگنمايي:

خبر یزد - شیوع Contagion اگر بعد از شیوع ویروس کرونا اکران عمومی می‌شد، همگان می‌گفتند فیلم داستانش را با الهام از این واقعه گرفته است. اما واقعیت برعکس و این است که ماجرای کرونا داستانش را از این فیلم برداشت کرده است
فیلم شیوع Contagion چگونه ویروس کرونا را پیش بینی کرد؟
آیا فیلم‌های سینمایی می‌توانند الهام‌بخش واقعیت‌هایی باشند که در آینده‌ای دور یا نزدیک اتفاق خواهند افتاد؟ آیا محصولات صنعت سینما می‌توانند پیش‌بینی رخداد‌های آینده را بکنند و خبر از چیز‌هایی بدهند که مدتی بعد اتفاق می‌افتند؟ در نگاه اول بسیاری به این پرسش پاسخ منفی می‌دهند. اما زمانی می‌رسد که وقوع یک اتفاق خاص یا تلخ، ذهن مردم را به این سمت و سو می‌برد که نسبت به این واقعه دانایی و شناخت قبلی داشته‌اند. با کمی فشار به مغز، آدم‌ها به یاد می‌آورند که این حادثه و واقعه را پیش از این در یک فیلم سینمایی و به عنوان ماجرایی تصویری تجربه کرده‌اند.
معمولا هر چند یک بار، این اتفاق می‌افتد و داستان تخیلی یک فیلم سینمایی رنگ و بویی واقعی به خود می‌گیرد. انگار که سازندگان فیلم، ماجرای داستان محصولشان را قبلا در خواب دیده اند و حالا آن خواب رنگ واقعیت به خود گرفته است. «شیوع» Contagion استیون سودربرگ فیلمساز کانادایی تبار سینما که در سال 2011 اکران عمومی شد، یکی از همین فیلم‌هاست که فاجعه ویروس کرونا را به شکلی غیرقابل باور پیش‌بینی کرده بود. اما این تنها محصول صنعت سینما نیست که چنین پیشگویی دقیقی از اتفاقی در آینده را ارائه می‌دهد.


خبر یزد

فیلم شیوع Contagion 2011 ویروس کرونا
هر زمان که رخدادی واقعی درست بودن پیش‌بینی یک فیلم سینمایی را تایید می‌کند، اهل نظر دوباره روی این نکته تاکید می‌کنند که سینما و هنرمندان آن را باید جدی‌تر گرفت و داستان‌های غیرقابل باور (و به ظاهر خیالی) این فیلم‌ها، رنگ و رویی واقعگرا دارند. حتی برخی از تحلیلگران جلوتر رفته و می‌گویند سیاستمداران و فعالان اجتماعی باید برخی اقدامات خود را با فیلم‌های هشدار‌دهنده هماهنگ کنند تا بتوانند از وقوع آنچه که این فیلم‌ها درباره‌اش هشدار می‌دهند، جلوگیری کنند.
این فیلم Contagion اگر بعد از شیوع ویروس کرونا اکران عمومی می‌شد، همگان می‌گفتند فیلم داستانش را با الهام از این واقعه گرفته است. اما واقعیت برعکس و این است که ماجرای کرونا داستانش را از این فیلم برداشت کرده است! ویروس کرونا هشت سال بعد از نمایش عمومی فیلم سودربرگ، چین و بقیه کشور‌های دنیا را در بهت و حیرت و نگرانی فرو برده است.
داستان چندلایه
این درام دلهره‌آور و تعلیقی که محصول شرکت برادران وارنر است، جمع باشکوهی از بازیگران درجه یک سینما را در نقش‌های مختلف خود دارد. ماریون کوتلار فرانسوی که در زمان نمایش عمومی فیلم مورد توجه تماشاگران و منتقدان بود، در کنار مت دیمون، گیوینت پالترو، جودلا، کیت وینسلت، لاورنس فیشبرن و جنیفر ال بازیگران عفونت هستند.


خبر یزد

فیلم شیوع Contagion سودربرگ
داستان فیلم درباره بازگشت یکی از شخصیت‌های آن از سفری از هنگ‌کنگ است. به‌زودی مشخص می‌شود او یک بیماری ناشناخته را با خودش از هنگ کنگ به سوغات آورده است. به‌زودی این ویروس در سطح وسیعی پخش می‌شود. تلاش پزشکان و دانشمندان برای شناسایی ویروس و راه‌های مقابله با آن، با داستان زندگی خانوادگی مبتلایان به این ویروس گره خورده و همراه می‌شود.
الهام از واقعیت‌ها؟
سودربرگ داستانی چندلایه را با حضور شخصیت‌هایی متنوع ارائه می‌دهد تا درامی شبیه دیگر ساخته‌های موفق خود خلق کند. این شیوه روایت چندلایه، جزو سبک کار فیلمساز به حساب می‌آید، که در آن تخصص خوبی دارد. اسکات زد برنز که سال 2009 «خبرچین» را با سودربرگ کار کرده بود، ایده گسترش یک ویروس خطرناک در آمریکا را با سودربرگ مطرح می‌کند. استقبال فیلمساز از درامی پزشکی که جان میلیون‌ها انسان را به خطر می‌اندازد، باعث می‌شود تا برنز سریعا کار نگارش فیلمنامه را شروع کند. این فیلمنامه‌نویس ایده داستان را از چند رخداد تلخ هم، چون اپیدمی سارس در سال 2003 و اپیدمی فلو در سال 2009 گرفته بود. برنز برای ارائه یک داستان واقعگرا، به سراغ تعدادی از همکاران سازمان بهداشت جهانی رفته و مشاوره‌هایی از آنان می‌گیرد.
درام واقعگرا
نکته تلخ این است که کلید فیلمبرداری شیوع Contagion اواسط سال 2010 در هنگ‌کنگ زده می‌شود. شیکاگو، آتلانتا، لندن، جنوا و سان فرانسیسکو مقصد‌های بعدی سازندگان فیلم هستند. اولین نمایش عفونت در جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز 2011 بود، جایی که مورد استقبال بالای منتقدان قرار می‌گیرد. چند روز بعد، اکران عمومی فیلم در آمریکا و بقیه کشور‌های دنیا آغاز می‌شود.
با توجه به هزینه تولید 60 میلیون دلاری این درام دلهره آور، فروش جهانی 136 میلیون دلاری آن‌را می‌توان فروشی خوب و مقبول برای یک کار غیرتجاری و تلخ ارزیابی کرد. سودربرگ آن زمان اعلام کرد به دنبال ساخت درامی واقعگرا از یک داستان تکان‌دهنده و دلهره آور بوده است. به گفته او، داستان فیلم قصد داشته درباره سلامت عمومی مردم جامعه و واکنش دانشمندان به یک اپیدمی خطرناک پزشکی صحبت کند. جالب خواهد بود اگر او و برنز درباره پیشگویی علمی و پزشکی خود با رسانه‌ها به گفتگو بنشینند.
تئوری توطئه؟
شباهت داستان عفونت با ماجرای کرونا، بازار طرفداران تئوری توطئه را هم داغ کرده است. آن‌ها که در پس هر اتفاقی به دنبال یک تئوری پنهان هستند، با توجه به این شباهت عجیب و غریب صحبت از «مسائل پشت پرده» و این جور چیز‌ها می‌کنند. به باور این گروه، ماجرای کرونا یک اتفاق معمولی و یک اشتباه از جانب چند آدم نیست.


خبر یزد

فیلم سینمایی شیوع Contagion
آن‌ها با اشاره به رقابت سخت دو کشور آمریکا و چین در بازار بین‌المللی و اقتصاد و ضربه‌هایی که آمریکا از طرف چین خورده، به این موضوع اشاره می‌کنند که کرونا محصول صادراتی آمریکایی‌ها برای چینی‌هاست! طرفداران تئوری توطئه ادعا می‌کنند برخی در آمریکا (که می‌تواند طیف وسیعی از سیاستمداران و مالکان شرکت‌های بزرگ اقتصادی را دربر بگیرد) با بهره‌گیری از داستان فیلم عفونت، تصمیم گرفته‌اند ماجرا‌های داستان فیلم را در عالم واقعیت بر سر چینی‌ها بیاورند. این گروه نیازی نمی‌بینند برای ادعایشان دلایل زیادی بیاورند. آن‌ها می‌گویند تماشای دوباره فیلم سودربرگ می‌تواند همگان را از صحت این ادعا مطمئن کند.
بیشتر بدانید : فیلم های ترسناک با موضوع ویروس های کشنده و دیوانه وار + عکس
بیشتر بدانید : فیلم‌های آمریکایی قوانین فیزیک را نادیده می‌گیرند
بیشتر بدانید : «شیوع» ویروس مرگبار در سینماها + عکس
منبع: روزنامه جام‌جم

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/116243/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دستگاه‌ها وظایف قانونی خود را انجام دهند

استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای کاهش خسارت‌های سیلاب

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

جلسه شورای اجتماعی استان یزد برگزار شد

کمک 10 میلیارد ریالی پدر شهید برای ساخت مدرسه

بررسی رویه‌های پوشش و عفاف در دانشگاه یزد

ضرورت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

اهمیت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

یزد، میزبان اردوی تیم ملی اسکواش بانوان

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار با جانبازان دفاع مقدس در میبد

خلاقیت و نوآوری در میان دانش‌آموزان تقویت شود

راهپیمایی حمایت از عملیات غرور آفرین «وعده صادق»

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

تجلیل از کارکنان آزمایشگاه مرکز بهداشت مهریز

(تصاویر) بارش باران در یزد

منطقه زیبای پامنار خوزستان

هدایت دانشجویان در قالب طرح بورسیه به صنایع میبد

رگبار پراکنده و بارندگی در برخی مناطق استان یزد

ساماندهی و اصلاح نقاط حادثه خیز در میبد

بارش باران در یزد

نقش ارتش در دفاع مقدس و امنیت تبیین شود

غیر قانونی بودن ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 در رابطه با مشاغل محیط زیستی

ابطال آرای کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله تا پنج ماه آینده + عکس

برپایی نمایشگاه دست‌های کوچک اندیشه‌های بزرگ در یزد

اعزام 10 تیم هلال احمر یزد به سیستان و بلوچستان

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

احتمال وقوع سیل در این سه استان

تجهیزات شهرداری اردکان مناسب نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله به زودی

تشریح برنامه‌های هفته سلامت در مهریز

1200 تن شکر در سکوهای تنظیم بازار یزد توزیع می‌شود

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

پزشک قلابی در خاتم یزد دستگیر شد

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

فعالیت سامانه بارشی تا پیش از ظهر امروز در استان

نقش موثر هنر در انتقال اندیشه شهدا به نسل آینده + عکس

پروژه نهضت ملی مسکن شهرستان نیر 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

خدمت رسانی به گردشگران و مسافران بهاباد به نحو احسن

حضور تیم رباتیک دانشگاه آزاد یزد در مسابقات بین‌المللی ربوکاپ

اعزام 10 تیم امدادی هلال احمر یزد به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان

اینفوگرافی/ برجسته‌ترین بنا‌های تاریخی ایران به‌بهانه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

ثبت 62.9 میلیمتر باران در مهریز یزد