خبر یزد

آخرين مطالب

11 دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از نگاه آمار در یزد سياسي

11 دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از نگاه آمار در یزد
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد - میزان مشارکت مردم استان یزد در 10 دوره انتخابات گذشته مجلس شورای اسلامی فراز و نشیب هایی داشت و درصد مشارکت در دوره دهم که با حضور 54 نامزد برگزار شد، 74 درصد بود.

یزد با 10 شهرستان و چهار حوزه انتخابیه همواره از استان های پیشتاز در انتخابات های مختلف در ایران بود و بُعد دمکراسی آن جلوه ای نمایان و برجسته داشته و دارد.
انتخابات مجلس با توجه به جایگاه رفیع این قوه در قانونگذاری و لزوم در صدر بودن آن به فرموده امام خمینی (ره )، همواره مورد توجه مردم فهیم و قدرشناس یزد بود به گونه ای که در 9 دوره انتخابات مجلس ، میانگین میزان مشارکت مردم 60 درصد بود و در دوره دهم با 74 درصد مشارکت در در میان 31 استان کشور درجایگاه پنجم قرار گرفت .
جمعه هفته گذشته( دوم اسفند) یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی همزمان با سراسر کشور در یزد با 722 هزار واجدان شرایط حق رای برگزار شد.
آمار این دوره به تفکیک شهرستان‌ های استان در ابرکوه 34 هزار و 655 ‌نفر، اردکان 61 ‌هزار و 445 نفر، اشکذر 21 هزار و 133 نفر، بافق 30 هزار و 827 نفر، بهاباد ‌١٠ هزار و 977 نفر، تفت 30 هزار و 68 نفر، خاتم 23 هزار و 587 نفر، مهریز 33 هزار و 149 نفر، ‌ میبد 61 هزار و 662 نفر و شهرستان یزد 415 هزار و 55 نفر اعلام شد.
آمار رای اولی‌های استان 39 ‌هزار و 916 نفر است که 20 هزار و 419 نفر دختر و بقیه پسر هستند.
در ادامه مروری بر آمار دوره های مختلف انتخابات مجلس در یزد و سپس تحلیلی کوتاه بر آمارهای دوره یازدهم خواهیم داشت.
این استان تا دوره پنجم سه حوزه انتخابیه داشت که از دوره ششم مهریز نیز به تعداد حوزه های انتخابیه اضافه شد .
در نخستین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که در سال 1358 پس از پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن سال 57 برگزار شد، تعداد واجدان شرایط حق رای 232 هزار و 258 نفر و میزان مشارکت 64.91 درصد بود که شهید سیدرضا پاکنژاد (میان دوره محمدعلی صدوقی) از یزد، ابوالقاسم وافی از تفت و سیدمحمد خاتمی از اردکان منتخب مردم شدند.
در دوره دوم مجلس که سال 1362 برگزار شد، تعداد واجدان شرایط 277 هزار و 247 نفر بود که 75.23 درصد مردم مشارکت کردند که در نهایت سیدجلیل صدر طباطبایی از یزد ، ابوالقاسم وافی از تفت، سیدمحمد حسینی نژاد از اردکان به مجلس راه یافتند.
انتخابات مجلس سوم که در سال 1366 با مشارکت 74.02 درصد برگزار شد، 330 هزار و 950 نفر واجدان شرایط حق رای بودند که سیدمحمد رضوی یزدی از یزد ، علیرضا فرزاد از تفت ، سید اسماعیل داودی شمسی از اردکان به عنوان نمایندگان مردم در قوه مقننه انتخاب شدند.
انتخابات دوره چهارم مجلس سال 1370 با 395 هزار و 55 نفر واجدان شرایط حق رای و با مشارکت 63.56 برگزار شد و سید عباس پاکنژاد از یزد ، سید محمدتقی محصل همدانی از تفت و سید اسماعیل داودی شمسی از اردکان انتخاب شدند.
دوره پنجم انتخابات در سال 1374 در استان با تعداد واجدان شرایط 457 هزار نفر و با مشارکت 70.04 درصد برگزار شد که در نتیجه سید عباس پاکنژاد از یزد ، سید محمدتقی محصل همدانی از تفت و سیدمحمد حسینی نژاد از اردکان به مجلس راه یافتند.
دوره ششم انتخابات مجلس در سال 78 برگزار شد که حوزه مهریز به تعداد حوزه های انتخابیه استان اضافه شد که با 457 هزار و 484 نفر واجدان شرایط حق رای و مشارکت 70.87 درصد مردم، سید محمد رضوی یزدی از یزد ، سراج الدین وحیدی مهرجردی از تفت ، سید محمدکاظم مرتضوی از مهریز و محمدرضا تابش از اردکان انتخاب شدند.
دوره هفتم انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 82 با 578 هزار و 732 نفر واجدان شرایط حق رای برگزار شد، میزان مشارکت هم 49.17 درصد بود که سیدعباس پاکنژاد از یزد ، سید محمدتقی محصل همدانی از مهریز ، سیدجلال یحیی زاده از تفت و محمدرضا تابش از اردکان به عنوان نمایندگان حوزه های انتخابیه استان یزد به مجلس راه یافتند.
دوره هشتم مجلس در سال 86 با تعداد واجدان شرایط حق رای 565 هزار و ‎ 301نفر و با مشارکت 56 درصد برگزار شد، و علی اکبر اولیاء از یزد ، کاظم فرهمند از مهریز ، سیدجلال یحیی زاده از تفت و میبد و محمدرضا تابش از اردکان از سوی مردم برای نمایندگی مجلس انتخاب شدند.
دوره نهم مجلس در سال 1390 برگزار شد که از 413 هزار و 822 نفر واجدان شرایط حق رای 67.86 درصد آنان در انتخابات شرکت کردند.
در این دوره محمدصالح جوکار از یزد ، دخیل عباس زارع زاده از مهریز، سیدجلال یحیی زاده از تفت و محمدرضا تابش از اردکان راهی ساختمان بهارستان شدند و برای مدت چهار سال برکرسی نمایندگی مجلس تکیه زدند.
انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی در هفتم اسفند 1394 با 665 هزار و 504 نفر واجدان شرایط حق رای و با مشارکت 74.22 درصد مردم برگزار شد و سید ابوالفضل موسوی از یزد ، کمال دهقانی فیروزآبادی از تفت ، محمدرضا تابش از اردکان از سوی مردم به مجلس راه یافتند و انتخابات در حوزه مهریز با رقابت بین محمدرضا صباغیان و محمدرضا بابایی به دور دوم کشیده شد که نهایتا با پیروزی صباغیان به پایان رسید.
میانگین مشارکت مردم استان یزد در 9 دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی 60 درصد بود که این رقم در دوره دهم به 74 درصد رسید.

خبر یزد


در دهمین دوره انتخابات مجلس 665 هزار و 504 نفر واجدان حق رای حضور داشتند که از این تعداد 52 هزار و 115 نفر مربوط به حوزه اردکان ، 86 هزار و 417 نفر مربوط به حوزه تفت و میبد ، 121 هزار و 293 نفر مربوط به حوزه های مهریز، ابرکوه ، بافق ، بهاباد و خاتم و 405 هزار و 679 نفر هم مربوط به حوزه یزد و اشکذر است.
درصد مشارکت مردم استان در این دوره از انتخابات 74 درصد اعلام شد ضمن آنکه 54 نامزد در انتخابات حضور داشتند.
انتخابات دوره یازدهم مجلس که در نخستین جمعه اسفندماه 98 برگزار شد، از 722 ‌هزار و 557 واجد شرایط حق رای ،میزان مشارکت 48.1 درصد است که یزد از لحاظ مشارکت در میان 31 استان کشور در ردیف 11 استان ها قرار گرفت.
بر اساس نتایج اعلام شده در این دوره ، در حوزه انتخابیه یزد و اشکذر محمدصالح جوکار با کسب 71.1 درصد ، بیشترین رای را کسب کرد و در حوزه انتخابیه تفت و میبد سیدجلیل میرمحمدی میبدی از سایر رقبا پیشی گرفت و با 38.58 درصد موفق به کسب بیشترین رای شد.
در حوزه انتخابیه اردکان محمدرضا دشتی اردکانی با کسب 57.3 درصد موفق به کسب اکثریت در انتخابات شد و در حوزه انتخابیه بافق، بهاباد، خاتم، ابرکوه و مهریز محمدرضا صباغیان بافقی نماینده فعلی در دوره دهم با کسب 36.6. درصد، برای دومین بار به عنوان نماینده مردم این حوزه به مجلس یازدهم راه یافت.
در انتخابات این دوره در مهلت قانونی 239 نفر، داوطلبی خود را با ثبت نام برای حضور در رقابت ها اعلام کردند که از این تعداد 147 نفر تایید شدند و در مجموع یزدی ها از میان 100 نامزد باقی مانده مورد تایید شورای نگهبان ، چهار نفر را برای چهار سال به نمایندگی از خود در قوه مقننه انتخاب کردند.
استان یزد بر اساس سرشماری سال 1395 با یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت چهار نماینده دارد.
برچسب‌ها
مشارکت انتخاباتی یزد انتخابات مجلس شورای اسلامی
پروندهٔ خبری
گام هفتم، اعلام نتایج انتخابات انتخابات مجلس در یزد

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/118591/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

ریزش و تخریب یک واحد مسکونی فرسوده در شهر یزد بر اثر بارندگی

پیشنهاد افزایش 40 درصدی تعرفه شهریه آموزشگاه‌های آزاد هنری یزد

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در استان یزد

مصوبات کارگروه توسعه بر زمین مانده است

تامین برق پایدار حوزه‌های برگزاری کنکور سراسری در استان یزد

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در یزد

کشف رشوه‌خواری 20 میلیارد ریالی دو نفر از مدیران ارشد استان یزد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

صرفه جویی 40 درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی

مسئولان استان متناسب با "تحقق شعار سال" برنامه‌ریزی کنند

«نوچاد»، دریچه نوآوری در چادرملو

پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند

توسعه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی برای مدد جویان کمیته امداد امام خمینی (ره)

بررسی دغدغه‌ی کارگران استان یزد

بارش بی سابقه در روستای قطرم بافق

دومین رویداد جایزه ملی و استانی جوانی جمعیت در یزد برگزار می‌شود

تخصیص بیش از 3 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد

مشکلات مردم تا پایان برنامه هفتم توسعه کشور مرتفع خواهد شد

تخریب یک واحد مسکونی فرسوده بر اثر بارندگی در یزد

بارش بی سابقه باران در روستای قطرم بافق

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

در نشر و انتقال آرمان‌های انقلاب دچار ضعف هستیم

بازدید معاون مدیر منطقه ای برنامه جهانی غذا از یزد

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد

تداوم بارش‌های رگباری در استان یزد

آشنایی معاونان و معلمان پرورشی مدارس یزد با فرهنگ اهدای خون

المپیاد ملی آموزش هنر نخستین گام در جهت رقابت بین آموزشگاه‌ها

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

طرح جمع آوری اتباع غیر مجاز در استان یزد

کشف رشوه خواری و پولشویی بیش از 20 میلیاردی در استان یزد

بافق میزبان کنفرانس بین المللی تحقیقات شتر

معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های اقتصادی استان یزد در نمایشگاه ایران اکسپو

114 هکتار نخاله‌ ساختمانی طبیعت مهریز را ویران می‌کند

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

فقط 3 درصد از پسماندهای خانگی یزد تفکیک می‌شوند

114 هکتار نخاله‌های ساختمانی طبیعت مهریز یزد را ویران می‌کند

کشف رشوه خواری و پولشویی بیش از 20 میلیاردی

برنامه پیشرفت فرهنگی استان یزد به‌زودی رونمایی می‌شود

آموزشگاه‌های آزادهنری معاف از مالیات می‌باشند