خبر یزد

آخرين مطالب

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد:

تنها یک پنجم ساخت و سازهای استان در حیطه‌ نظارتی نظام مهندسی است اقتصادي

تنها  یک پنجم ساخت و سازهای استان در حیطه‌ نظارتی نظام مهندسی است
  بزرگنمايي:

خبر یزد - ایسنا/یزد رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد با بیان این که تنها یک پنجم ساخت و سازهای استان تحت نظارت این سازمان انجام می‎‎شود، عمده دلیل وجود بسیاری از مشکلات صنعت ساختمان استان را ناشی از نبود بخش زیادی از ساخت و سازهای استان در حیطه‌ی نظارتی سازمان نظام مهندسی استان به دلیل برخی فرآیندهای معیوب و اهمال کاری‌ها دانست.

«مهدی سالاری» امروز یکشنبه چهارم اسفندماه و در آستانه روز مهندس(پنجم اسفند) در جمع خبرنگاران، ضمن گرامیداشت این مناسبت، اظهار کرد: شکوفایی تمدن بشر برآیند تلاش مهندسان برای اجرایی کردن ایده‌‌هاست لذا نقش مهندسان در حوزه‌‌های مختلف اعم از عمرانی و اقتصادی تا حتی سیاسی، پرواضح و انکارناپذیر است.
وی با بیان این که کشورهایی مانند آمریکا، روسیه و ایران بالاترین تولید مهندس جهان را به خود اختصاص داده‌اند، اظهار کرد: اگر کشور انگلستان را سیاستمردان آن و آمریکا را حقوقدانان آن اداره می‎‎کنند، قطعاً ایران را مهندسان اداره می‎‎کنند به طوری که شاخص تعداد مهندسین نسبت به جمعیت در کشورمان بسیار بالاتر از میانگین جهانی است.
سالاری از فعالیت بالغ بر 550 هزار مهندس در کشور و بیش از هفت هزار مهندس در هفت رشته شغلی در قالب شبکه نظام مهندسی خبر داد و گفت: نظام مهندسی ساختمان یکی از سازمان‌‌هایی در کشور است که به خوبی و با نظم توانسته بخشی از مهندسان را در جامعه ساماندهی کند و این در حالیست که هنوز نظام مهندسی در استانی مانند یزد به خیلی از موضوعات از جمله مسائل عمرانی در روستاها یا ترافیک و شهرسازی ورود پیدا نکرده‌ است.
وی نبود اقتدار اجتماعی را لازمه ورود مهندسان به تمام حوزه‌‌های کشورمان خواند و افزود: البته باید برای تحقق این مهم هم مردم برای دریافت خدمات مهندسی به سازمان نظام مهندسی مراجعه کنند و هم به خدمات مهندسان اعتماد کنند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان عمده دلیل وجود بسیاری از مشکلات در صنعت امروز ساختمان استان را این دانست که بخش زیادی از ساخت‌و‌سازهای یزد به دلیل برخی فرآیندهای معیوب و اهمال کاری‌ها در حیطه‌ی نظارتی سازمان نظام مهندسی استان قرار ندارد.
وی در این رابطه تصریح کرد: در حالی که بنا بر آمارهای امسال حدود دو میلیون و 400 هزار مترمربع ساخت و ساز در استان انجام شده، نظام مهندسی ساختمان استان در 11 ماه گذشته از سال تنها به حدود 568 هزار متر مربع ساخت و ساز ورود داشته است و این در حالی است که طبق قانون، نظام مهندسی زمانی می‌تواند به حوزه ساخت و ساز ورود کند که برای ساختمان سازی پروانه دریافت شده باشد.
سالاری ادامه داد: در سال گذشته شهرداری یزد بیش از 13 هزار پرونده را در کمیسیون ماده 100 مورد بررسی و اعلام نتیجه قرار داده و ایندر حالیست که تنها 613 پروانه ساخت به مساحت 335 هزار مترمربع در شهرداری یزد صادر شده و مابقی ساختمان‌ها به صورت غیرمجاز و بدون نظارت ساخته شده است.
وی در این باره از شهرداری خواست تا در زمینه صدور پروانه و نظارت بر ساخت و سازهای غیرمجاز همت بیشتری بکار گرد.
این مسئول ساختمان را کالایی مهم و گران در کشورمان خواند که باید 80 تا 100 سال عمر کند لذا مردم باید در طراحی و ساخت آن حساسیت بیشتری صرف کنند.
به گفته وی، در حالی که هزینه های خدمات مهندسی ساختمان در کشورهای توسعه یافته بین سه تا هشت درصد هزینه‌های ساختمان سازی را شامل می‌‌شود، این سهم در کشورمان به مراتب کمتر و درحدود 2.5 تا پنج درصد است که در قیاس با مسئولیتی که مهندسان برعهده دارند، بیسار اندک و گاهاً موجب گلایه مهندسان است.
سالاری با تاکید بر این که رونق صنعت ساختمان اشتغال بسیار زیادی را ایجاد می‌کند، گفت: عمده آمار بیکاری یزد مربوط به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است و صنعت ساختمان می‌تواند به عنوان یک صنعتی که کمترین وابستگی را به تحریم ها دارد بخش زیادی از مشکلات اشتغال کشورمان برطرف کند ولی با این حال کمتر در کارگروه رفع موانع تولید به این بخش توجه شده است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که در سال آینده جزو اولویت‌های نظام مهندسی ساختمان استان خواهد بود، علاوه بر افزایش سهم مهندسان از بازار ساخت و ساز، توسعه شبکه نوآوری در صنعت ساختمان است.
سالاری در این خصوص یادآور شد: اعتراف می‌کنیم که امروز صنعت ساختمان در استان یزد سنتی است و روش‌های طراحی، نظارت و به ویژه مصالح و روش‌های ساخت و ساز استان به صورت سنتی انجام می‎‎شود که حاصل این رو‌ش‌ها نیز ساختمان‌هایی از نسل دو و سه است که گاها از پایداری لازم برخوردار نیست و مصرف انرژی در آنها به شدت بالااست.
وی افزود: این در حالی است که امروزه در دنیا تکنولوژی ساختمان‌های نسل چهار و پنج که بناهای سبز و هوشمند است، مورد استفاده قرار می‌‌گیرد، چنین ساختمان‌هایی به صورت هوشمند اقدام به کنترل مصرف انرژی و نگهداری ساختمان می‌کنند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد در پایان با اشاره به سفر قریب الوقوع رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به یزد جهت راه اندازی شبکه توسعه نوآوری صهنعت ساختمان کشور در این استان، از آمادگی استان برای اجرای این شبکه به صورت پایلوت خبر داد و گفت: در این رابطه اماده حمایت از ایده های جدید، ایجاد شتابدهنده و حمایت از شرکت‌های فناور در حوزه صنعت ساختمان هستیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/118657/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل

نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد رعایت شود

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود

مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد برگزار می‌شود

توجه جدی به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

ریزش و تخریب یک واحد مسکونی فرسوده در شهر یزد بر اثر بارندگی

پیشنهاد افزایش 40 درصدی تعرفه شهریه آموزشگاه‌های آزاد هنری یزد

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در استان یزد

مصوبات کارگروه توسعه بر زمین مانده است

تامین برق پایدار حوزه‌های برگزاری کنکور سراسری در استان یزد

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در یزد

کشف رشوه‌خواری 20 میلیارد ریالی دو نفر از مدیران ارشد استان یزد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

صرفه جویی 40 درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی

مسئولان استان متناسب با "تحقق شعار سال" برنامه‌ریزی کنند

«نوچاد»، دریچه نوآوری در چادرملو

پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند

توسعه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی برای مدد جویان کمیته امداد امام خمینی (ره)

بررسی دغدغه‌ی کارگران استان یزد

بارش بی سابقه در روستای قطرم بافق

دومین رویداد جایزه ملی و استانی جوانی جمعیت در یزد برگزار می‌شود

تخصیص بیش از 3 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد

مشکلات مردم تا پایان برنامه هفتم توسعه کشور مرتفع خواهد شد

تخریب یک واحد مسکونی فرسوده بر اثر بارندگی در یزد

بارش بی سابقه باران در روستای قطرم بافق

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

در نشر و انتقال آرمان‌های انقلاب دچار ضعف هستیم

بازدید معاون مدیر منطقه ای برنامه جهانی غذا از یزد

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد

تداوم بارش‌های رگباری در استان یزد

آشنایی معاونان و معلمان پرورشی مدارس یزد با فرهنگ اهدای خون

المپیاد ملی آموزش هنر نخستین گام در جهت رقابت بین آموزشگاه‌ها

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

طرح جمع آوری اتباع غیر مجاز در استان یزد

کشف رشوه خواری و پولشویی بیش از 20 میلیاردی در استان یزد