خبر یزد

آخرين مطالب

رئیس جهاددانشگاهی یزد در گفت‌وگو با ایسنا:

جهاددانشگاهی بهترین فرصت برای اعتماد به تولید داخلی و جبران تحریم‌هاست علمي

جهاددانشگاهی بهترین فرصت برای اعتماد به تولید داخلی و جبران تحریم‌هاست
  بزرگنمايي:

خبر یزد - ایسنا/یزد رییس سازمان جهاد دانشگاهی استان یزد با گلایه از کمتر دیده شدن ظرفیت‌های این نهاد انقلابی، جهاددانشگاهی را بهترین فرصت برای اعتماد به تولید و نیروهای داخلی و جبران تحریم‌ها دانست.

«مهدی باصولی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با ارائه گزارشی از دستاوردهای سازمان جهاددانشگاهی استان یزد طی شش سال گذشته، اظهار کرد: عدم تفکیک فعالیت‌های واحد جهاددانشگاهی از دانشگاه علم و هنر تا قبل از سال 1392 باعث شده بود تا عمده تمرکز جهاددانشگاهی یزد به آموزش عالی محدود شود.
وی در این باره افزود: قبلاً از آنجایی که در اغلب دوره‌ها ریاست دانشگاه و جهاددانشگاهی مشترک بود، نه تنها پرسنل ستاد مرکزی جهاددانشگاهی استان در دانشگاه مستقر بودند بلکه برخی از حوزه‌های تشکیلاتی مانند معاونت‌های پشتیبانی و فرهنگی هر دو یکی بود و این امر نه تنها مجموعه را دچار مشکلاتی نموده بود بلکه غفلت از بخشی ظرفیت‌های موجود در جهاددانشگاهی را به دنبال داشت.
باصولی ادامه داد: تا قبل از سال 92 زیرساخت‌های درآمدی سازمان جهاددانشگاهی محدود بوده و به انسجام لازم نرسیده بود لذا نیاز به ساختار و برنامه‌ریزی خاصی داشت تا این تصور که جهاددانشگاهی صرفاً یک مرکز آموزش عالی است، اصلاح شود.
وی با اشاره به رفع چالش‌های درآمدی سازمان در برنامه‌ای پنج ساله و رسیدن به جایگاهی مناسب در این زمینه، این موفقیت را حاصل تعامل مثبت و موثر با اجزای درونی به خصوص در زمینه فکری و حمایتی با دانشگاه به منظور دست‌یابی دو سویه به اهداف دانست.
این مسئول همچنین به ارتباط و تعامل دو جانبه جهاددانشگاهی با سازمان‌های بیرونی اشاره و تصریح کرد: در همین راستا تلاش شد تا علاوه بر تقویت تعامل و ارتباط با سازمان مرکزی و واحدهای استانی دیگر جهاددانشگاهی، در نشست‌ها و تعاملات با دستگاه‌های مختلف استان به معرفی بیشتر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های جهاد دانشگاهی بپردازیم و به بهترین نحو اعتماد همه کارفرمایان را جلب کنیم و با بسیاری از سازمان‌های استان همکاری‌هایی را در حوزه‌های مشترک پژوهشی، آموزشی و فرهنگی داشته باشیم.
توسعه درآمدها در نوسانات اقتصادی
باصولی با بیان این که فعالیت‌های جهاددانشگاهی یزد در شش سال اخیر علاوه بر ارتقای زیرساخت‌ها بر توسعه درآمدها متمرکز شد، گفت: درصد کمی از درآمد این سازمان از محل بودجه دولتی تامین می‌شود لذا در زمان بروز محدودیت‌ها، توسعه فرایند سخت‌تری دارد ولی خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته درآمد سازمان طی این بازه شش ساله به بیش از سه برابر افزایش یافته والبته در عین حال نیروهای انسانی آن نیز حدود دو برابر شده است.
وی تعریف ساز و کارهای توسعه‌ی درآمد با افزایش ارزش افزوده برای مراکز آموزشی این سازمان و افزایش حجم قراردادهای مراکز خدمات تخصصی با ارتقای کیفیت فعالیت‌ها و همچنین افزایش اخذ مجوزهای زیرساختی با هدف توسعه درآمدی را از جمله اقدامات موثر در این رابطه برشمرد و خاطرنشان کرد: به منظور توسعه متوازن درآمدی در سازمان، علاوه بر ایجاد و تجهیز مراکز آموزشی کوتاه مدت و سوق دادن آموزش‌های عمومی به تخصصی، در جهت افزایش سهم درآمدهای این معاونت تلاش شد به نحوی که طی این مدت درآمد حوزه آموزشی سازمان تا چهار برابر افزایش یافته است.
رییس جهاد دانشگاهی استان یزد در رابطه با فعالیت‌های حوزه پژوهشی سازمان طی این مدت نیز تصریح کرد: ایجاد پژوهشکده در جهاددانشگاهی برای حرکت در مرزهای دانش یکی از محورهای فعالیتی سازمان در حوزه پژوهشی طی این مدت بود و از آنجایی که یزد از دیرباز در حوزه سرامیک‌های صنعتی فعالیت‌های خوبی داشت با راه‌اندازی یک گروه جدید و اخذ موافقت قطعی یک گروه دیگر و تجمیع سه گروه تحقیقاتی سرامیک‌های صنعتی، نانو مواد و بایو مواد سرامیکی مجوز راه‌اندازی پژوهشکده مواد نوین سرامیکی را اخذ کنیم که یه گام مبارک بود.
وی افزود: علاوه بر آن مرکز تخصصی گیاهان دارویی و همچنین گلخانه‌ای برای کشت گیاهان دارویی را طی این مدت راه اندازی کردیم و در حال اخذ مجوز بسته‌بندی گیاهان دارویی نیز هستیم که امیدواریم از این طریق تحولی را در این حوزه شاهد باشیم.
وی کسب مجوز راه‌اندازی مرکز خدمات تخصصی محیط زیست و آلودگی‌های محیطی و همچنین مرکز تولید قطعات سرامیکی را از دیگر این اقدامات ذکر کرد و گفت: جهاددانشگاهی قبل از راه‌اندازی این سه مرکز، سه مرکز دیگر شامل مرکز خدمات تخصصی مطالعات اجتماعی، مرکز خدمات تخصصی خاک و مصالح ساختمانی و مرکز تشخیص طبی را نیز در اختیار داشت که طی این مدت تجهیز و کیفی سازی خدمات آنها دنبال شد.
این مسئول با بیان این که هر کدام از این مراکز اقدامات موثر و قراردادهای کاری خوبی را دنبال می‌کنند، انعقاد قراردادهای قابل قبول در شهرستان‌های یزد توسط مرکز مطالعات محیط زیست در رابطه با پسماندها، اقدام به تجاری سازی گیاهان دارویی و زینتی و اهلی کردن بسیاری از این گیاهان را از دیگر دستاوردهای این سازمان در طول مدیریت شش ساله خود عنوان کرد.
وی از ورود مرکز گیاهان دارویی جهاددانشگاهی در زمینه تولید رنگ‌های گیاهی نیز خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با تولید آنها در مقیاس پایلوت، امکان استفاده از این رنگ‌ها در صنایعی مانند لوازم آرایشی بهداشتی، رنگرزی و سایر بخش‌ها مورد بررسی قرار گیرد.
رییس سازمان جهاددانشگاهی استان به اقدامات صورت گرفته در جهت تجاری سازی و تبدیل یافته‌های پژوهشی این سازمان به ثروت نیز اشاره و در این باره با اشاره به فعالیت مرکز تولید قطعات سرامیکی جهاددانشگاهی استان، تصریح کرد: این مرکز با حمایت‌های معاونت علمی ریاست جمهوری به صورت پایلوت موفق به طراحی و فرمولاسیون جرم‌های خاص برای تولید در مقیاس‌های بالا کرده و ضمن کسب آمادگی تولید انبوه در این زمینه، به عنوان یکی از 10 طرح فن‌آورانه‌ی جهاد دانشگاهی توسط معاون اول ریاست جمهور رونمایی شد.
برگ‌برنده‌های معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی
دکتر باصولی در ادامه به فعالیت و موفقیت‌های مراکز فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان در قالب خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا و مرکز افکارسنجی ایسپا را نیز یادآور شد و گفت: خوشبختانه طی شش سال اخیر با حمایت‌هایی که صورت گرفت هر کدام از این مراکز شاهد ارتقا جایگاه کشوری خود بودند و حتی اخیراً مرکز افکارسنجی جهاددانشگاهی طی نظرسنجی دقیقی میزان مشارکت مردم استان در انتخابات مجلس یازدهم را به درستی و قبل از انتخابات ارائه کرد که امیدواریم با اعتماد بیشتر سازمان‌های مختلف شاهد افزایش همکاری و ارائه خدمات نظرسنجی از سوی جهاددانشگاهی در استان باشیم.
وی کسب مجوز و فعالیت مرکز انتشارات جهاددانشگاهی برای چاپ کتب مختلف به ویژه کتب دانشگاهی و نیز راه‌اندازی مرکز تولیدات کالاهای فرهنگی موسوم به مکفا در جهاددانشگاهی یزد را از دیگر این موفقیت‌ها ذکر کرد و در ادامه به اجرای طرح دانش‌آموزی نجات آب(داناب) به عنوان یکی از مهمترین و موفق‌ترین دستاوردهای معاونت فرهنگی این سازمان با نظارت شرکت آب منطقه‌ای و همکاری اداره کل آموزش و پرورش یزد و انعقاد تفاهم‌نامه‌ای پنج ساله‌ای به منظور تداوم این فعالیت‌ها از سوی جهددانشگاهی استان، اشاره کرد.
رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان از انتخاب معاونت فرهنگی این سازمان به عنوان عامل توسعه خوشه زیلو را از افتخارات در این دوره برشمرد و گفت: خوشبختانه فعالیت‌های توسعه‌ای مطلوبی در رابطه با این دست‌بافت ارزشمند ایرانی و جهانی در این راستا صورت گرفته است.
این مسئول در ادامه به ایجاد دفتر فرهنگی این سازمان در محل دانشگاه یزد و ارائه فعالیت‌های مطلوبی به همه دانشگاه‌های استان نیز اشاره و تصریح کرد: برگزاری مسابقات مناظرات دانشجویی و دفاع سه دقیقه‌ای با حضور همه دانشگاه‌های استان گام مهمی در راستای ارائه متوازن خدمات جهاددانشگاهی استان به همه دانشگاه‌ها بوده است.
وی علاوه بر توسعه زیرساختی و درآمدی، مشارکت همه پرسنل سازمان در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها را از دیگر اقدامات سازنده در این سازمان بیان و در ادامه به کسب افتخارات متعدد پرسنل جهاددانشگاهی استان مانند عناوین پژوهشگر برتر و جهادگران نمونه اشاره کرد.
باصولی گریزی به فعالیت‌های موثر دانشگاه علم و هنر وابسته به سازمان جهاد دانشگاهی در ارتقای زیرساخت‌ها و کیفی خدمات آموزشی نیز زد و گفت: علاوه بر افزایش رشته‌های تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه، با نواوری‌های سازمانی شاهد پرورش دانشجویانی کارآفرین و دارای مهارت‌های کسب و کار هستیم.
وی که حالا پس از شش سال تلاش در این سازمان منجر به ثبات درامدی و نگرانی های گذشته این سازمان شده است، به خبرنگار ایسنا گفت: اکنون که سازمان در مکانی ثابت و ملکی مستقر شده، دیگر نگران درآمد و محل استقرار نیستیم و با برخورداری از منابع درآمدی متنوع به مراتب نگرانی کمتری داریم، از طرفی در همه حوزه‌ها از نیروهای جوان و با انگیزه و تحصیل کرده‌ای برخوردار هستیم.
وی با گلایه از اعتماد نکردن برخی دستگاه‌ها به فعالیت جهاددانشگاهی به عنوان یک مشکل کشوری، گفت: جهاددانشگاهی و فعالیت‌ها و دستاوردهایش، بهترین فرصت برای اعتماد به تولید و نیروهای داخلی و جبران تحریم‌هاست اما حمایت‌ها در این زمینه محدود است به عنوان نمونه در حالی که جهاددانشگاهی یزد موفق به تولید جرم‌های نسوز در داخل کشور شده است هنوز هم برخی صنایع و دستگاه‌ها حاضر به استفاده از این تولیدات نیستند و آنها را به روش‌های مختلف از خارج کشور وارد می‌کند.
توسعه استان، محور فعالیت‌های جهاددانشگاهی یزد
باصولی به تخصیص بودجه مطلوبی به دنبال انتخاب طرح‌های پژوهشی این سازمان به خصوص در زمینه سرامیک‌های صنعتی و گیاهان دارویی اشاره و تصریح کرد: البته مهمترین گلایه جهاددانشگاهی استان یزد غفلت و کمتر دیده شدن این سازمان علمی در نقشه جامع علمی استان با وجود حضور این دستگاه در کارگروه پژوهش و فناوری است.
وی تاکید کرد: با این وجود، این سازمان آمادگی دارد که در نقشه جامع علمی استان با واگذاری ماموریت‌های بیشتری به این سازمان، نقش‌افرینی موثرتری داشته باشد.
این مسئول ایجاد مراکز و پژوهشکده جهاددانشگاهی را هم راستا با سیاست کلان استان برشمرد و گفت: سرامیک و گیاهان دارویی هر دو مباحث اقتصادی و آب را به عنوان محورهای توسعه ای استان در نظر دارند، صنایع های‌تک نیز با آوردن رشته‌هایی مانند مهندسی پزشکی به دانشگاه علم و هنر مورد اهتمام است.
باصولی در پایان افزود: پذیرش دانشجویان گردشگری در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به عنوان اولویت‌های اقتصادی استان، تنوع بخشی فعالیت‌ها و ارائه خدمات به تمام دانشگاه‌ها، تربیت دانشجویان مهارت‌محور و بازار محور براساس آمارهای رسمی از دیگر دستاوردها و موفقیت‌های این سازمان در استان یزد به شمار می‌رود که در طول این سال‌ها شاهد آن هستیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/118912/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وقتی مرمت و بازسازی آب انبار قدیمی در یزد به فراموشی سپرده شد + فیلم

شناسایی 600 ملک مازاد دولتی در استان یزد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دستگاه‌ها وظایف قانونی خود را انجام دهند

استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای کاهش خسارت‌های سیلاب

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

جلسه شورای اجتماعی استان یزد برگزار شد

کمک 10 میلیارد ریالی پدر شهید برای ساخت مدرسه

بررسی رویه‌های پوشش و عفاف در دانشگاه یزد

ضرورت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

اهمیت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

یزد، میزبان اردوی تیم ملی اسکواش بانوان

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار با جانبازان دفاع مقدس در میبد

خلاقیت و نوآوری در میان دانش‌آموزان تقویت شود

راهپیمایی حمایت از عملیات غرور آفرین «وعده صادق»

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

تجلیل از کارکنان آزمایشگاه مرکز بهداشت مهریز

(تصاویر) بارش باران در یزد

منطقه زیبای پامنار خوزستان

هدایت دانشجویان در قالب طرح بورسیه به صنایع میبد

رگبار پراکنده و بارندگی در برخی مناطق استان یزد

ساماندهی و اصلاح نقاط حادثه خیز در میبد

بارش باران در یزد

نقش ارتش در دفاع مقدس و امنیت تبیین شود

غیر قانونی بودن ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 در رابطه با مشاغل محیط زیستی

ابطال آرای کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله تا پنج ماه آینده + عکس

برپایی نمایشگاه دست‌های کوچک اندیشه‌های بزرگ در یزد

اعزام 10 تیم هلال احمر یزد به سیستان و بلوچستان

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

احتمال وقوع سیل در این سه استان

تجهیزات شهرداری اردکان مناسب نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله به زودی

تشریح برنامه‌های هفته سلامت در مهریز

1200 تن شکر در سکوهای تنظیم بازار یزد توزیع می‌شود

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

پزشک قلابی در خاتم یزد دستگیر شد

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

فعالیت سامانه بارشی تا پیش از ظهر امروز در استان