خبر یزد

آخرين مطالب

تقویت منابع آبی با خاموشی چاه‌های کشاورزی اقتصادي

  بزرگنمايي:

خبر یزد -  با توجه به کاهش میزان بارش‌ها و افزایش پدیده خشکسالی در 2 دهه اخیر در ایران خصوصا در مناطق مرکزی ایران به دلیل دوری از دریا و ابرهای بارانزا یکی از راه‌های تقویت منابع آب‌های زیرزمینی خاموشی چاه های کشاورزی در فصل زمستان و مدیریت منابع آبی است.

اجرای طرح ملی احیا و تعادل بخشی منابع آب های زیرزمینی،خاموشی چاه های کشاورزی از سال 1393 خورشیدی در ایران آغاز شد و همچنان ادامه دارد.
البته خاموشی چاه های کشاورزی الگویی برای مدیریت برداشت آب برای کشاورزان شد تا با استفاده از روش های نوین آبیاری در بهره وری از این مایه حیاتی درست برداشت و استفاده کنند .
ابرکوه به عنوان بخشی از استان یزد در ناحیه مرکزی ایران قرار دارد، به دلیل وجود عرصه های بیابانی و کویری از لحاظ منابع آبی بسیار فقیر است، به همین دلیل سطح منابع آبی آن هر سال نسبت به سال قبل رو به افزایش است و به همین دلیل فروچاله های متعددی در آن مشاهده می شود.
حدود 50 سال قبل در استان یزد کشاورزان و مردم از چاه های چهل گزی( هر «گز »حدود 95 سانتیمتر )آب مورد نیاز خود را تامین می کردند که با گذشت زمان به دلیل توسعه زندگی شهرنشینی، افزایش جمعیت و نیاز به تولید محصولات بیشتر، با حفر چاه های عمیق و نیمه عمیق، این منابع خشک شد و دیگری آ ثاری از آن نیست، نام این منابع آبی گذشته را تنها می توان در کتاب های تاریخی جست و جوکرد.
ابرکوه با توجه به مطالب ذکر شده از لحاظ منابع آبی عمدتا به شمال استان فارس متکی است که به گفته مسوولان محلی و باور کشاورزان به نوعی حق آنها تضییع می شود، و به گفته آنها برداشت ها بی رویه و بدون مجوز در بالادست، مشکلات کشاورزان را دوچندان کرده است .
لازم است مسوولان ذی ربط براساس تعادل بخشی منابع آبی ، تدابیری اتخاذ کنند؛ تا کشاورزانی که تلاش دارند آب این بخش را که با خاموش کردن چاه تقویت و مدیریت کنند و حق آنها ضایع نشود.
12 میلیون مترمکعب صرفه جویی آب با خاموشی چاه کشاورزی
به گفته رییس اداره منابع آب ابرکوه در قالب طرح تحویل حجمی آب در بخش کشاورزی، در پنج ماهه سال آبی 99 - 98 ، 12 میلیون مترمکعب آب در این شهرستان صرفه جویی شده است .
محمدعلی شرافت با بیان اینکه شرکت آب منطقه‌ای امسال طرح خاموشی 60 روزه چاه ها را مدیریت و کشاورزان آن را به صورت تحویل حجمی اجرا کردند ،افزود: طرح تحویل حجمی برداشت آب بخش کشاورزی از مهرماه امسال شروع شد و تا فروردین ماه 1399 ادامه دارد.
وی اظهار کرد: با اجرای طرح یادشده ، مدیریت برداشت آب در اختیار کشاورزان قرار داده شد تا با مدیریت بهینه کاشت محصول خود زمان بندی آبیاری و برداشت آب را مدیریت کنند.
رییس اداره منابع آب ابرکوه با بیان اینکه کشاورزان از 662 حلقه چاه آب برداشت می کنند، خاطرنشان کرد: 97 درصد چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمند مجهز شد و از سال 1395، کشاورزان با مشارکت در طرح خاموشی چاه‌ها در مدیریت برداشت آب حضور فعالی دارند.
وی باقدردانی از همراهی کشاورزان و اعضای شورای حفاظت منابع آب ، خاطرنشان کرد: با اجرای طرح خاموشی از چهار سال گذشته و با ارتقای آگاهی بهره برداران، بستر و سرمایه اجتماعی مناسبی به منظور اصلاح روند مصرف و بازگرداندن تعادل به آب های زیرزمینی و پایداری آن فراهم شده است.
رییس اداره منابع آب ابرکوه ، اضافه کرد: جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه و هدر رفت آب و افزایش راندمان تولید در واحد سطح در بخش کشاورزی از مزایای اجرای این طرح‌ است.
همچنین رییس شورای حفاظت منابع آب ابرکوه باقدردانی از همراهی کشاورزان پرتلاش و همکاری اعضای شورای حفاظت منابع آب گفت: با اجرای طرح خاموشی 30 روزه چاه‌ها در سال 1395، 15 میلیون مترمکعب ،45 روزه در سال 1396، 16.7 میلیون مترمکعب و 60 روزه در سال 1397 حدود 20 میلیون مترمکعب در مصرف آب سفره های زیر زمینی صرفه‌جویی شده است.
محمد کاظمی نسب با اعلام موفقیت این طرح در مدیریت برداشت منابع آبی منطقه افزود: به دلیل خشکسالی، ایجاد 36 فرو چاله‌ و خشک شدن قنات‌ها ، دشت ابرکوه از مناطق ممنوعه کشور است و مدیریت آب‌های زیرزمینی در شهرستان اجتناب‌ناپذیر است.
وی اضافه کرد: کاهش بارندگی و روند فزاینده افت سطح آب‌های زیرزمینی باعث شد در کنار کم‌آبی، هجوم آب‌های شور از کفه ابرکوه به سمت آبخوان‌ها آغاز شود که شوری و تلخی آب چاه‌های کشاورزی را دو چندان کرده است.
فرماندار ابرکوه در ادامه یادآورشد: با نصب کنتورهای هوشمند استحصال آب از پنج هزار و 300 لیتر در ثانیه در سال 1394 هم‌اکنون به سه هزار و 500 لیتر در ثانیه کاهش یافته است.
مدیریت آب با بهره وری مجازی
همچنین مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: بهره وری آب مجازی و کشت محصول های کشاورزی به روش نوین بهترین راهکار مدیریت برداشت آب در این منطقه که در حاشیه بیابان های استان یزد قرار دارد ، است، زیرا حوزه آبریز آن در شمال استان فارس قرار دارد.
مهدی غیب الهی افزود: البته کشاورزان در چند سال اخیر در مصرف و مدیریت آب با توسعه محصول های کم آبخواه ، با روش آبیاری نوین( قطره ای ، بارانی و نواری) تلاش خوبی کرده اند.
اراضی قابل کشاورزی شهرستان 20 هزار هکتار است که به علت کم آبی و تداوم 2 دهه پدیده خشکسالی 15 هزار هکتار آن به کشت محصول کشاورزی اختصاص دارد.
از این میزان هشت هزار هکتار به باغ‌های میوه و بقیه هم به اراضی زراعی اختصاص دارد و 35 درصد اشتغال وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است که دراین زمینه هشت هزار خانوار امرار معاش می‌کنند.
140 میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی ابرکوه به مدت 10 ماه از 662 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و 13 رشته قنات استحصال می شود و با این میزان آب از 15 هزار هکتارسطح زیرکشت، سالانه 200 هزار تن محصول کشاورزی و دامی تولیدمی شود.
افزایش فرونشست ها و فروچاله ها
همچنین مسوول امور آب و خاک اداره جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: به خاطر کم آبی در این منطقه، دشت ابرکوه یکی از چهار دشت ممنوعه بحرانی استان یزد است .
احمدرضا زرنگار افزود: تغییر کیفیت و افزایش شوری آب چاه‌ها و وقوع پدیده فرونشست و فروچاله‌ها گواه محکمی بر افت منابع آب های زیرزمینی منطقه است .
وی بیان کرد: در 27 سال گذشته در چهار هزار و 500 هکتار اراضی و باغ‌های ابرکوه، روش‌ آبیاری نوین اجرا شده است.
پرداخت تسهیلات کم بهره برای کاشت محصولات کم آبخواه
همچنین به گفته مسوول تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه ، با توجه به محدودیت منابع آبی ، کشاورزان فرایند برداشت آب را با تغییر الگوی کاشت محصول کم آبخواه در برنامه کاری خود قرار داده اند.
حسن زارع با اشاره به اینکه دیگر کاشت محصول پرآبخواه مقرون به صرفه نیست خاطرنشان کرد: توسعه کشت گیاهان دارویی و پسته در اولویت برنامه کار کشاورزان برنامه ریزی قرار گرفته است.
وی افزود: به همین منظور بهره بردارانی که بیش از یک هکتار اراضی خود را به کشت زعفران اختصاص دهند، 540 میلیون ریال تسهیلات با بهره کم دریافت می کنند.
مرکز شهرستان 55 هزار نفری ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
 

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/119432/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ذخیره 2 میلیون مترمکعب آب در بند خاکی فهرج

برخورد با متخلفین تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در مهریز

رعایت نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

7 بوم‌گردی برتر یزد که باید بشناسید

حضور شمشیربازان چادرملو در رقابت‌های انتخابی آسیا

آغاز عملیات روکش آسفالت 10 کیلومتر محور طبس یزد

نقش آفرینی جوانان نخبه در توسعه جهش تولید/جلوی مونتاژ‌ها را بگیرید

بازدید مدیر عامل شرکت آبفای استان یزد از تصفیه خانه آب شهر میبد

انجام 2 پرواز به مقصد مدینه منوره

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

پیش بینی آسمان ابری در آدینه استان یزد

اقدام فوری برای مرمت بند خاکی ابراهیم آباد

فجر ساعت پخش زنده بازی مس کرمان و چادرملو اردکان‌ + پخش آنلاین

رواج بی حجابی در جامعه توطئه دشمنان است

جهش تولید با رشد استعداد کارگران محقق می‌شود

رشد 10 برابری طرح حوزه راه شهرستان مهریز

نرخ بازار باید منصفانه و اسلامی باشد/ ضرورت توجه به حق و حقوق کارگران

امتیاز صدرشیمی در لیگ برتر فوتبال ساحلی کشور به مهریز انتقال یافت

ایجاد سامانه اعلام بار مجازی راهگشای مشکلات حمل‌ و نقلی مهریز است

کارگران رکن مهم اقتصاد کشور هستند

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

برگزاری‌ مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی در استان یزد/ خسارت سیل به 21 رشته قنات

مصاف پاریزه رکردستان با نماینده یزد

تخصیص بیش از 3 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تأمین برق شهرک‌های صنعتی یزد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

اجرای برنامه هفتم توسعه نیازمند اهتمام ویژه

اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت در یزد

ادامه رگبار باران در جنوب شرق کشور

خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است