خبر یزد

آخرين مطالب

چوب کرونا لای چرخ اقتصاد پویای یزد اقتصادي

چوب کرونا لای چرخ اقتصاد پویای یزد
  بزرگنمايي:

خبر یزد - ایسنا/یزد در حالی استان یزد با تمام قدرت با کرونا ویروس مبارزه می‌کند که تاکنون میزان قابل توجهی به صنایع نساجی، مواد غذایی، خدمات و گردشگری خسارت وارد شده و در صورت تداوم این وضعیت ممکن است عواقب بدی استان را تهدید کند.

به دنبال شیوع کرونا ویروس در کشور، سایه شوم این ویروس بر اقتصاد کشور افتاده و در موارد جزئی‌تر و در ابعاد استانی، تاثیرات آن متناسب با نوع اقتصاد گرداننده هر استان نمود متفاوتی داشته است.
این وضعیت در استان یزد که از اولویت‌های اقتصادی حال حاضر آن می‌توان به صنایع، معادن و گردشگری اشاره کرد نیز خسارت‌هایی به میزان چشمگیری بر هر کدام از این بخش‌ها وارد کرده است.
«محمدعلی طالبی» استاندار یزد در همین رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان این که حوزه خدمات و گردشگری بیشترین تاثیرپذیری را از کرونا داشته است، اظهار کرد: علاوه بر صنعت گردشگری و خدمات در استان، صنایع غذایی و تولیدکنندگان استان نیز با تاثیرپذیری بالا از این اپیدمی، دچار خسارت شدند.
استاندار: توقف صادارت به علت محدودیت‌های اعمال شده در مرزهای کشور تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا بخش‌هایی از صنعت استان را دچار خسارت کرده است. وی عمده علت خسارات وارده به بخش از صنایع استان را متوقف شدن صادرات در این بخش‌ها خواند و تصریح کرد: متاسفانه صادرات محصولات این تولیدکنندگان به برخی از کشورها به علت محدودیت‌های اعمال شده در مرزهای کشور، تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا متوقف شده است.
استاندار با اشاره به برآورد نشدن میزان خسارت ناشی از کرونا ویروس به اقتصاد استان یزد، خاطرنشان کرد: هر چند هنوز میزان این خسارات و زیان‌ها برآورد نشده اما در راستای کاهش این میزان خسارات در شرایط کنونی، پیشنهاداتی در سطح ملی و استانی در حال جمع‌بندی و پیگیری است.
براورد خسارات بخش تولید استان تا 40 روز آینده
«علی اکبر کلانتر» رییس خانه صنعت و معدن استان یزد نیز در رابطه با تاثیر کرونا بر اقتصاد استان به مشکلات ناشی از توقف صادرات اشاره و در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: متاسفانه به دنبال شیوع کرونا در استان، نقدینگی واحدها به دلیل کاهش عرضه محصولات کاهش یافته و برخی از آنها تحت تاثیر شیوع این بیماری با مشکلاتی مواجه شده‌اند.
وی افزود: با وجود این که میزان قابل توجهی از صنایع استان شامل صنایع فولادی، معدنی و کاشی و سرامیک هستند که کمتر تحت تاثیر مسائل اجتماعی مانند شیوع کرونا قرار دارند و قاعدتاً باید وضعیت بهتری نسبت به سایر صنایع داشته باشند ولی به دنبال مسدود شدن مرزهای کشور به دنبال شیوع ویروس کرونا، این واحدها نیز با محدودیت‌های صادراتی مواجه شده‌اند و خسارات وارده به آنها به مرور زمان مشخص خواهد شد.
رییس خانه صمت یزد: نوعی ناامیدی و دلسردی بر جامعه صنعت و تولید استان حاکم شده است. کلانتر با اشاره به تاثیر چشمگیر کرونا بر صنایع نساجی و موادغذایی به عنوان نیمی از صنایع فعال در این استان، تصریح کرد: علاوه بر تاثیر کرونا بر نقدینگی و مشکلات پیرامونی آن، نوعی ناامیدی و دلسردی بر جامعه صنعت و تولید استان حاکم شده که البته این مسئله محدود به استان یزد نیست و تمام دنیا را تحت تاثیر قرار داده است.
وی دلیل ناتوانی در محاسبه و برآورد خسارت‌های وارد شده به این حوزه‌ها را به خاطر تاثیر دراز مدت عامل آن یعنی کروناویروس خواند و گفت: وصول نشدن چک‌ها و مشکل نقدینگی، فروش نرفتن محصولات و تامین نشدن مطالبات این بخش و همچنین تعطیلی نمایشگاه‌ها به خصوص در آستانه ایام نوروز، همگی عواملی هستند که بیش از پیش، بخش تولید را متاثر از این بیماری کرده است.
رییس خانه صمت یزد از برآورد خسارات به این حوزه تا 40 روز آینده خبر داد و گفت: میزان خسارت دو بخش اصلی نساجی و صنایع غذایی که تعداد زیادی از واحدهای تولیدی و شاغلان استان را شامل می‌شوند، قابل توجه خواهد بود هر چند که تداوم این بحران در روزهای آتی می‌تواند تاثیر بسزایی در این مورد داشته باشد.
هتل‌ها و واحدهای اقامتی در معرض ورشکستگی
اما در کنار این صنایع یکی از محورهای اقتصادی استان که در سال‌های اخیر روند رو به رشد و موثری را در توسعه استان پیش گرفته بود، صنعت گردشگری است که در سال جاری تحت تاثیر نوسانات زیادی قرار گرفت اما کرونا آخرین و محکم‌ترین ضربه به این صنعت در سال 98 بود به طوری که با لغو تورهای گرشگری و تعطیلی واحدهای اقامتی و آژانس‌های گردشگری، تاکنون میزان هنگفتی خسارت به این بخش وارد کرده است.
«سیدمصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، ضمن اشاره به تاثیر چشمگیر کرونا ویروس بر صنعت گردشگری، اظهار کرد: متاسفانه تحت تاثیر این ویروس، ضررهای سنگینی به بخش‌های هتل‌داری، رستوران‌ها و اماکن پذیرایی و اقامتی، آژانس‌های گردشگری، حمل و نقل، بازار و به تبع آن صنایع‌دستی وارد شده است.
وی با بیان به این که کرونا ویروس در زمان پیک گردشگری، این صنعت را متضرر و دچار مشکل کرده است، گفت: کمیته ارزیابی تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد گردشگری و صنایع دستی در اداره کل میراث فرهنگی، تشکیل و در حال بررسی میزان خسارت‌هاست اما میزان ضرر این صنعت از اواخر دی تا اوایل اردیبهشت ماه یزد با احتساب وجود 10 هزار تخت با میانگین ضریب اشغال 15 درصد پس از وقایع و نوسانات سیاسی اخیر در این بازه زمانی، مبلغ سنگین و قابل توجهی خواهد بود.
مدیر کل میراث فرهنگی یزد: خطر ورشکستگی صنعت هتل‌داری استان را به علت ناتوانی در بازپرداخت هزینه‌ها تهدید می‌کند. این مسئول با اشاره به این که لغو رزروهای هتل‌ها و آژانس‌های گردشگری نیز هزینه‌های سنگینی را به بخش هتل‌دارای و اقامت متحمل کرده است، گفت: اکثر هتلداران با هزینه‌های رزرو، مواد غذایی خریداری کرده‌ و علاوه بر پرداخت حقوق پرسنل، بخشی از این هزینه‌ها را صرف ارتقای خدمات خود کرده‌اند ولی اکنون ناتوانی در بازپرداخت این هزینه‌ها، حتی خطر ورشکستی این واحدها را به همراه دارد.
فاطمی در پایان گردشگری را صنعتی زنجیره‌ شده به صنایع و مشاغل دیگر خواند و گفت: این صنعت، مشاغل و صنوف دیگری را نیز تحت تاثیر قرار داده و زنجیره‌ای از اقتصاد استان را دچار مشکل کرده است.
البته در این هیاهوی ناشی از شیوع کرونا، برخی از صنایع و تولیدکنندگان مانند تولیدی‌های مواد ضروری بهداشتی و اقلامی مانند دستکش و ماسک و انواع داروها رونق بهتری گرفته‌اند و با توجه به افزایش تقاضای عمومی، این صنایع تولیدات خود را حتی به بیش از 3 برابر قبل رسانده‌اند ولی قطعاً رونق این بخش کوچک نمی‌تواند میزان خسارات سنگین و هنگفت سایر بخش‌های اقتصادی استان را جبران کند.
به نظر می‌رسد تسریع در پیدا کردن راهکارهای موثر و کاربردی برای کاهش و جلوگیری از خسارت بیشتر به صنایع یک ضرورت حیاتی است تا اقتصاد استان تحت تاثیر این ویروس بیماری‌زا، زمین نخورد و جبران زیان‌های وراده را سخت‌تر نکند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/119742/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد با 15 مصدوم

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

آغاز مرحله غیرمتمرکز بیست و نهمین المپیاد علمی دانشجویی در اصفهان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

اتحادیه شهرداران در کشور تشکیل می‌شود

وقتی مرمت و بازسازی آب انبار قدیمی در یزد به فراموشی سپرده شد + فیلم

شناسایی 600 ملک مازاد دولتی در استان یزد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دستگاه‌ها وظایف قانونی خود را انجام دهند

استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای کاهش خسارت‌های سیلاب

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

جلسه شورای اجتماعی استان یزد برگزار شد

کمک 10 میلیارد ریالی پدر شهید برای ساخت مدرسه

بررسی رویه‌های پوشش و عفاف در دانشگاه یزد

ضرورت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

اهمیت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

یزد، میزبان اردوی تیم ملی اسکواش بانوان

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار با جانبازان دفاع مقدس در میبد

خلاقیت و نوآوری در میان دانش‌آموزان تقویت شود

راهپیمایی حمایت از عملیات غرور آفرین «وعده صادق»

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

تجلیل از کارکنان آزمایشگاه مرکز بهداشت مهریز

(تصاویر) بارش باران در یزد

منطقه زیبای پامنار خوزستان

هدایت دانشجویان در قالب طرح بورسیه به صنایع میبد

رگبار پراکنده و بارندگی در برخی مناطق استان یزد

ساماندهی و اصلاح نقاط حادثه خیز در میبد

بارش باران در یزد

نقش ارتش در دفاع مقدس و امنیت تبیین شود

غیر قانونی بودن ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 در رابطه با مشاغل محیط زیستی

ابطال آرای کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله تا پنج ماه آینده + عکس

برپایی نمایشگاه دست‌های کوچک اندیشه‌های بزرگ در یزد

اعزام 10 تیم هلال احمر یزد به سیستان و بلوچستان

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

احتمال وقوع سیل در این سه استان

تجهیزات شهرداری اردکان مناسب نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله به زودی

تشریح برنامه‌های هفته سلامت در مهریز