خبر یزد

آخرين مطالب

قراردادهای چند جانبه ضامن بقای روابط تجاری ایران در دوران بحران اقتصادي

قراردادهای چند جانبه ضامن بقای روابط تجاری ایران در دوران بحران
  بزرگنمايي:

خبر یزد - دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه تهیه پروتکلی جامع برای انعقاد قراردادهایی دو جانبه یا چندجانبه با شرکای تجاری و صادراتی قوی کشور شامل مسائل تجاری، بهداشتی و امنیت زیستی را راهکاری برای جلوگیری از خسارت‌های عظیم اقتصادی دانست.

«عباس علوی‌راد» با اشاره به تاثیر روانی کرونا بر صنایع استان، اظهار کرد: آنچه که امروزه در رابطه با کرونا ویروس در فعالیت‌های اقتصادی مورد توافق و اتفاق نظر واقع شده است، بر زنجیره تامین، تولید و خدمات و ایجاد اختلال در تمام سطوح شهر و کشور تاثیرگذار است که تمام آن ناشی از بعد روانی و ترس ناشی از آن است.
وی از اختلال در چرخه صنعت گردشگری و زنجیره مشاغل وابسته به آن به دنبال تاثیر بعد روانی کرونا یاد کرد و گفت: برخلاف صنعت گردشگری صنایعی مانند کاشی و سرامیک که نسبت به انتقال ویروس کمتر دچار نگرانی هستند نیز اخیراً به علت عواملی مانند ترس دیگر کشورها از آلوده بودن رانندگان حامل این محصولات تاثیر پذیرفته‌اند لذا این مسئله نشان می‌دهد که کرونا در محیط اقتصاد و در چرخه تامین و تولید مانند خدمات نیز تاثیر گذاشته است.
این فعال اقتصادی از متفاوت بودن میزان تاثیرگذاری کرونا ویروس بر کسب و کارها خبر داد و گفت: برخی از صنایع در این بحران حتی از بین می‌روند و برخی نیز خسارت خواهند دید که ممکن است خسارت‌های جبران ناپذیری باشند اما مهمترین تاثیر بر کسب و کارهای کوچک و متوسط اعمال شده است.
وی افزود: هرچند در حوزه تولید امکان دپو محصولات وجود دارد اما مشاغل وابسته به مناسبات و فصول در حیطه خدماتی مانند آرایشگری، گردشگری، فروشندگی و سایر کسب و کارهای کوچک در آن برهه زمانی متضرر خواهند شد.
این فعال اقتصادی با بیان این که شدت تاثیر ترس از کرونا نیز بر کسب و کارها یکسان نیست، گفت: بیشترین تاثیر آن بر کسب و کارهای کوچک و فصلی و در حوزه خدمات اعمال می‌شود در حالی که تولیدکنندگان می‌توانند خود را ریکاوری و بازیابی کنند.
وی غفلت صنایع از بحران‌های قبلی را عامل تاثیر قابل توجه کرونا ویروس بر این صنعت خواند و گفت: ما در گذشته نیز بحران‌هایی مانند سارس و آنفلوانزا داشته‌ایم که بر زنجیره تولید و خدمات تاثیر گذاشته است اما غفلت از رخدادهای قبلی منجر شده تا آثار جنگ روانی کرونا ویروس دوباره خود را نشان دهد و از آنجایی که هیچ کدام از بازیگران صحنه اقتصاد نیز آمادگی این ویروس را نداشتند، تاثیرات قابل توجهی بر این حوزه اعمال شده است.
علوی‌راد با بیان این که اقتصاد کشور عوامل تاثیرپذیر و ریسک‌پذیر مشابه گذشته را تبیین نکرده است، گفت: اگر در موارد قبلی، ریسک‌های احتمالی که می‌توانست اقتصاد را تحت تاثیر قرار دهد، تبیین و بررسی شده بود به دنبال شیوع کرونا ویروس، شاهد سرگردانی رانندگان کامیون و صادرات کشورمان نمی‌بودیم.
وی با تاکید بر این که پس از عبور از بحران کرونا باید به منظور مدیریت ریسک ناشی از چنین وقایعی بر کسب و کارها، آینده‌پژوهی دقیقی انجام شود، گفت: این آینده‌پژوهی در بحران‌های آینده می‌تواند از زمین‌گیری کشور به شکل کنونی جلوگیری کند و آثار خسارات‌ را به حداقل برسد.
انعقاد تفاهم نامه‌های چند جانبه از مهمترین راهکارهای جلوگیری از خسارات عظیم اقتصادی کشور در هنگام بحران‌هایی مانند کروناست. این فعال اقتصادی انعقاد تفاهم نامه‌های چند جانبه را از مهمترین راهکارهای جلوگیری از خسارت‌های عظیم در اقتصاد دانست و در این زمینه پیشنهاد کرد: پروتکلی جامع برای انعقاد قراردادهایی دو جانبه یا چندجانبه تهیه شود به طوری که شرکای تجاری و صادراتی که مراودات زیادی با ایران در مسائل تجاری، بهداشتی و امنیت زیستی دارند، براساس این توافقات در فواصل بعدی، روابط تجاری کشور را دچار تزلزل نکند.
وی با تاکید بر این که استان یزد نیز به عنوان یکی از استان‌هایی با تجارت قوی و صادرات مطلوب باید این مسئله را مورد توجه قرار دهد، در رابطه با راهکارهای جبران خسارت‌های صنعت گردشگری نیز تصریح کرد: تعطیلی پس از بحران، هر چند راهکار مناسبی برای جبران خسارت‌های صنعت گردشگری است اما نمی‌تواند به راحتی عملی شود ولی با راهکارهای تشویقی مانند اعطای سهمیه سوخت یا مواردی مشابه می‌توان این صنعت را دوباره پویا کرد.
این دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه در پایان نیز ایجاد هفته‌های گردشگری مخصوص هر استان و تهیه بسته‌های گردشگری را نیز در این رابطه موثر برشمرد و گفت: نباید کشور را یکجا تعطیل کنیم بلکه می‌توانیم به منظور توزیع سفر و جبران خسارت‌های صنعت گردشگری، هفته‌ها و مناسباتی مانند سالگرد جهانی شدن یزد را ایجاد کنیم.
 

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/119988/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

برگزاری‌ مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی در استان یزد/ خسارت سیل به 21 رشته قنات

مصاف پاریزه رکردستان با نماینده یزد

تخصیص بیش از 3 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تأمین برق شهرک‌های صنعتی یزد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

اجرای برنامه هفتم توسعه نیازمند اهتمام ویژه

اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت در یزد

ادامه رگبار باران در جنوب شرق کشور

خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

فروش امتیاز مسکن ملی توسط برخی سازمان ها، واقعیت یا شایعه؟

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق در استان یزد

یادواره شهید گمنام در جهاددانشگاهی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی در یزد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

چایی‌های قاچاق به مقصد نرسید

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی –خاکی در استان یزد

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل/خسارت سیل به 9 منزل مسکونی

بازدید هیات مالزی از کمک ها به زلزله زدگان هرات

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور

اختصاص 3000 میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی

انتقال چای قاچاق با قطار

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل

نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد رعایت شود

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود