خبر یزد

آخرين مطالب

همت داوطلبانه میبدی‌ها برای تولید ماسک اقتصادي

  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد- مردم این روزها با عزم و اراده و همتی داوطلبانه با حضور در پایگاه‌ها و مکان‌های فرهنگی و مذهبی در پشت جبهه درمان در آماده کردن لوازم مورد نیاز برای مقابله و پیشگیری از مبتلا شدن همنوعان خود به کرونا با هم همکاری دارند.

این عزم و حضور یادآور همراهی و همکاری‌های پشت جبهه در زمان جنگ هشت ساله در دهه 60 است.
این روزها بخش‌های بستری بیماران کرونایی و بخشهای ویژه بیمارستان‌ها خط مقدم و خط پدافند جبهه‌های مقدس درمانی است و تداعی کننده حماسه حضور رزمندگان در جبهه های مقدس جنگ هشت سال می‌باشد.
نزدیک به یک ماه است که رنج طاقت فرسای بیماری کرونا همه را درگیر کرده ، اما با این حال این بیماری حماسه آفرینی‌های قبل و بعد از پیروزی انقلاب و به خصوص جنگ تحمیلی هشت ساله را نیز در اذهان تداعی کرده و بزرگترهای هر خانواده را به سخن گفتن از آن دوران وا می‌دارد.
امروز ویروس کرونا باعث رنج زیاد بیماران بر روی تخت‌های بیمارستان بدون داشتن پرستاری از اعضای خانواده بر بالین خود و افزایش زحمات و در عین حال فداکاری‌های پرستاران و کادر درمانی و خدمات بیمارستان‌ها شده‌است.
پرستاران و پزشکان هم درمان‌گر و هم تسلی دهنده و آرامش بخش بیماران دردمند و غمناک بر تخت‌های بیمارستان هستند ، خدمات و پرسنل نیز علاوه بر انجام وظایف روزمره و روتین خود کمک کننده به بیمارانی می باشند که افزون بر درد بیماری قادر نبودن به کمک گرفتن از اعضای خانواده در محیط بیمارستان نیز آنها را آزار می‌دهد.
از آن سوی هم اطرافیان بیمار نیز هر لحظه دلشان برای دیدن فرد بیمار خانواده بستری بر روی تخت های بیمارستان می‌تپد در حالی که حتی فرصت یک وقت ملاقات نیم تا یک ساعته را نیز برای دیدن بیمار ندارند.
اما با این اوضاع مردم علی رغم چهره غم و اندوه و رنجی که به خاطر مبتلا شدن همشهریان خود به این بیماری دارند و همچنین دلواپس سلامتی خود و فرزندان و خانواده های خود هستنند در مقابله با این بیماری که قدرت سرایت بالایی دارد دست همراهی و کمک به هم داده‌اند.
حضور مردان و زنان در تهیه مواد ضد عفونی و نیز ضد عفونی کردن اماکن و معابر و خیابان‌های شهر، دور هم جمع شدن شیرزنان و شیر مردان در مساجد ، تکایا و حسینیه ها برای تامین مواد غذایی و تهیه لباس های رزم و به خصوص لباسهای بافتنی که به دستان بانوان و با دو میل و قلاب بافتنی برای گرما بخشیدن به وجود وجود قهرمانان خط مقدم جبهه بافته می‌شد ، شکستن قند ، بسته بندی مواد غذایی و ... به یادها می‌آورد.
چندین روز است که در هر شهر و محله و کوی و برزن کارگاه‌های خیاطی و مساجد و تکایا و پایگاه‌های بسیج و بعضی منازل به کارگاه‌ها و پایگاه های تهیه و تولید مواد ضد عفونی و مراقبتی پیشگیری و مقابله با کرونا مبدل شده‌است.
مردم میبد نیز همچون دیگر شهرهای استان یزد و کشور ایران اسلامی پای کار آمده اند و شهر و محله‌های آن چهره‌ای دیگر به خود گرفته‌است.
مردم از یک سو غم و درد ناشی از افزایش بیماران کرونا را دارند و از سویی نیز در عین حال که از زندگی روزمره خود بازمانده‌اند باز هم سعی دارند در جهت همراهی و پشتیبانی کادر درمان و پیگیری و مساعدت برای تامین نیازهای ضروری بیمارستان‌ها و حمایت از همنوعان در داشتن لوازم مورد نیاز ضد عفونی و خود مراقبتی قدمی بردارند.
این روزها شاهد گزارش‌های کوتاهی از فعالیت‌های مردمی با همراهی بسیج و سپاه و فرمانداری و ادارات مرتبط درفضاهای مجازی هستیم.
بنا به گفته‌های مدیرعامل موسسه اندیشه مطهر مهر یکی از مراکز تحت پوشش اداره بهزیستی میبد به دنبال فراخوان دادن این موسسه حدود 20 نفر از بانوان هر روزه در شیفت های صبح و بعد از ظهر برای دوخت ماسک در محل فاطمیه محله شاه جهان آباد و نیز 15 نفر از بانوان در منازل خود از محلات مختلف برای دوخت ودوز ماسک داوطلب شده و همکاری دارند.
افسر زارعی با اشاره به اینکه این فعالیت به نوعی فعالیت کردن و همکاری در پشت جبهه‌های جنگ است از بانوانی که از راه‌های دور در محلات مختلف شهر نظیر کاشف آباد و فیروزآباد هر روزه به محل فاطمیه برای دوخت و تهیه ماسک آمده و در این تلاش و پویش همکاری دارند تشکر کرد.
وی با ذکر تولید روزانه بیش از 2 هزار ماسک در روز در فاطمیه و نیز درمنازل در ارتباط با فعالیت موسسه گفت: این موسسه یک موسسه فرهنگی مذهبی اجتماع محور و مردم نهاد است که در حوزه‌های پیشگیری و پیگیری امور مردمی فعالیت دارد.
رییس هیئت امنای موسسه یاد شده و سرپرست هیئت فاطمیه شاه جهان آباد نیز گفت: این فعالیت از 20 اسفند که از 2 روز قبل از آن نیز فراخوان داده شده شروع شده‌است.
علی اکبر زارعشاهی افزود: بانوان با آوردن چرخهای خیاطی از منازل خود در محل فاطمیه و با تامین میز و صندلی که از سوی هیئت در اختیار آنها گذاشته شده با موسسه و هیئت در دوخت ماسک همکاری دارند.
وی ادامه داد : پارچه‌های ماسک از طرف فرمانداری تامین شده و در یک کارگاه تولیدی برش زده می‌شود و در اختیار بانوان برای دوخت قرار می‌گیرد و بعد از آن هم ماسکهای دوخته شده به فرمانداری برای انجام اقدامات استرلیزه و ضد عفونی و سپس توزیع رایگان در بین مراکزی که نیاز به آن دارند ، ارسال می‌گردد.
طیبه زارعی ساکن محله محمود آباد خانم میانسال زحمت کشی است که بیشتر به عنوان خبرنگار او را در کسوت راننده آزانس دیده‌ام اما این روزها او اوقات خود را برای دوخت ماسک در فاطمیه می‌گذراند و می گوید حاضرم هر کاری از دستم برآید برای کمک به مردم و مبتلا نشدن آنها به این بیماری انجام دهم.
کبری دهقانی از محله فیروزآباد نیز گفت : به خاطر کمبود ماسک و نیازی که نسبت به آن در سطح شهر دیده می‌شود برای دوخت آن همکاری دارم.
به گفته فاطمه حسین دوست یک از بانوان که دردوخت ماسک همکاری دارد از مسوولان و خیرین انتظار است که در تامین ماسک مخصوص ، دستکش و مواد ضد عفونی برای کسانی که در دوخت ماسک همکاری دارند مساعدت کنند.
وی در حالی که دستان خود را نشان می‌داد گفت: دستان همه بانوان به خاطر حساسیت نسبت نخ و مواد ضد عفونی که برای دوخت ماسک به دست می‌زنند ، به این صورت رو زخمی شدن است.
عزم و اراده مردان و زنان کشور اسلامی ایران بیماری و وضعیت دشوار اقتصادی نمی‌شناسد ، همه قدم در راه حمایت از همنوعان خود گذاشته‌اند.
پایگاههای بسیج در محلات ، نیروهای جهادی ، گروه‌های مردم نهاد ، مسوولان در ادارات و ... همه و همه قدم در مسیر صورت عملی بخشیدن به دستور العملهای ایمنی و بهداشتی و آموزش خود مراقبتی به شهروندان تا ریشه کن شدن کرونا گذاشته‌اند.
اما در این میان تنها موضوعی در این روزهای درگیری با ویروس کرونا که در حال تبدیل شده به یک ماه گذشته است و هر روزه هشدار داده می‌شود ، دعوت از شهروندان و مردم هر شهر و دیار به ماندن در منازل خود و قرنطینه خانگی است که این موضوع نیز نیاز به اندیشیدن تدابیری از سوی مسوولان دارد.
سخنگوی ستاد پیشگیری مقابله با کرونا در یزد شنبه شب در گفت و گو با ایرنا گفت: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون هزار و 244 نفر با علائم حاد تنفسی در مراکز درمانی و بهداشتی استان بستری شدند که در این مدت 538 نفر بهبود یافتند و از بیمارستان مرخص شدند.
دکتر ابراهیم سلمانی افزود: در این مدت از مجموع افراد بستری، نمونه 681 نفر اخذ و برای تایید نهایی به آزمایشگاه ارسال شده است و از مجموع افراد مبتلا ١٣٣ مورد مربوط به یزد، ٧٣ مورد هم از میبد، ٥٩ مورد مربوط به اردکان و هفت مورد هم از ابرکوه است که گزارش آن اعلام شد.
وی تصریح کرد: ٦ مورد ابتلای قطعی مربوط به بهاباد همین تعداد هم مربوط به بافق است ، ٢ مورد مربوط به مهریز، یک مورد از آن خاتم، ٢ مورد در اشکذر و یک مورد هم از شهرستان تفت گزارش شده است.
این مسوول با اشاره به تعطیلات پیش رو و تعطیلی اصناف، از مردم خواست، از رفت و آمدهای برون و درون شهری و غیرضروری در شهر خودداری کنند و برای کاهش شیوع بیماری در استان در خانه های خود بمانند.
مرکز شهرستان 105هزار نفری میبد در 50 کیلومتری شمال غرب شهر یزد قرار دارد.
برچسب‌ها
ویروس کرونا میبد دفاع مقدس یزد
پروندهٔ خبری
پویش اجتماعیِ سهم من در کرونا کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/120303/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ببینید دنیای کوانتوم چه قدر غیر قابل باوره!

نسل جدیدی از نانوذرات نقره به تولید صنعتی رسید

بارش‌ها در میبد و جاده چادرملوی اردکان +فیلم و عکس

هلال احمر استان یزد در حالت آماده باش/در صورت وقوع حادثه با شماره 112 تماس بگیرید

تاسیس 16 موسسه فرهنگی و هنری در استان

تامین آب شرب در بخش آکرم آباد یزد

واگذاری سایت دوازدهم آزادشهر به متقاضیان

سیلاب شدید در مسیرهای شهرستان بهاباد | ویدئو

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

شاعرانه/ چه خوش است با خیال تو نهفته رازکردن

عرضه رمان ایرانی «باغ کَج» در بازار نشر

پرش فضانورد و ماجراجوی اتریشی Felix Baumgartner از فاصله ی حدود 39 کیلومتری زمین

ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد

مدارس سمای بافق جزء برترین‌های استان یزد با بالاترین میزان ارتقاء و رشد کیفیت

دورهمی پیشکسوتان عرصه موسیقی و تئاتر استان یزد

جاری‌شدن سیل در بهاباد یزد

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

شعری فوق العاده زیبا از مولانا

داستانک/ دوستت دارم

«متاورس» بازگشته است

اعتراض مدیرعامل چادرملو به لغو بازی سرنوشت‌ساز

آماده باش اکیپ‌های مدیریت بحران شرکت آب و فاضلاب یزد

حمل 40 درصد از کالای استان یزد مربوط به مصالح معدنی است

آماده باش کامل اکیپ‌های مدیریت بحران شرکت آب و فاضلاب یزد

استان یزد میزبان اولین کنگره بین المللی شتر در کشور می‌شود

بررسی مسئولیت‌های اجتماعی صنایع و معادن بافق

آزادی یک زندانی به همت مدیر نیکوکار یزدی

استان یزد میزبان اولین کنگره بین‌المللی شتر در کشور می‌شود

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 4 اردیبهشت 1403

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

به ظاهر دوست اما دشمنانند

«وویجر 1» پس از 5 ماه با زمین تماس گرفت

نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران

اختراعی با قدمت دوهزار سال| یخچال‌هایی در دل کویر

برخورد با مدارس فوتبال فاقد مجوز در یزد

بررسی مسائل و مشکلات محلات حاشیه نشین شهر یزد

هلال احمر استان یزد در حالت آماده باش

احیای سنت گلابگیری در یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

بررسی مسئولیت‌های اجتماعی صنایع و معادن بافق در پیشبرد اهداف آموزش و پرورش

اشتباهات داوری به ضرر چادرملو و به سود رقیبان است

56 پروژه نیمه‌تمام در ابرکوه منتظر تامین اعتبار

یزدی‌ها منتظر آبگرفتگی معابر سطح شهر باشند

گیتی آذرپی درگذشت

خودروِ ترکیبی یا دورگه؟

ربات انسان‌نمای Menteebot با قابلیت درک زبان طبیعی معرفی شد

مردمی سازی سلامت در مهریز

آفریقا سرزمین فرصت‌ها برای شرکت‌های یزدی

فقط 3 درصد از پسماند‌های خانگی تفکیک می‌شوند