خبر یزد

آخرين مطالب

یک روانپزشک: از تهدید کرونا فرصت‌سازی کنیم، شنیدن اخبار منفی ممنوع گفتگو

یک روانپزشک: از تهدید کرونا فرصت‌سازی کنیم، شنیدن اخبار منفی ممنوع
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد- یک متخصص اعصاب و روان به پیامدهای روانی ترس از بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه ممکن است ایام قرنطینه کرونا طولانی شود به نظر می رسد باید سبک زندگی را تغییر دهیم و از این تهدید جهانی، بعنوان یک فرصت نگاه کنیم.

دکتر امیر رضا چمنی عصر پنجشنبه به ایرنا گفت: با شیوع بیماری کرونا در سطح جهان به نظر می‌رسد که استرس و نگرانی ها هم به تبع آن افزایش یافته است.
وی افزود: همه در حال تجربه یک شرایط جدید هستیم؛ ترس از ابتلا به بیماری خودمان و خانواده مان و استرس ناشی از اختلال در فعالیت‌های شغلی، فعالیت‌های اقتصادی و کسب و کار و همچنین استرس ناشی از بیکاری و محرومیت از ارتباط با فامیل، دوستان. اقوام و آشنایان و از طرف دیگر استرس از کسالت و روزهای طولانی قرنطینه خانگی و استرس ناشی عدم حضورمان در فعالیت های اجتماعی که از قبل داشتیم چون رفتن به پارک، سینما، باشگاه ورزشی یا محرومیت مسافرت‌های نوروزی، مهمانی رفتن یا دید و بازدید و استرس های تحصیلی دانشجویان و دانش آموزان از پیامد های منفی بروز و شیوع کرونا است.
وی اظهار داشت : نگرانی افراد سالمند و ناتوان و آسیب پذیر از بیماری و همچنین خشمی که از عدم رعایت قرنطینه خانوادگی از جانب دیگران را داریم و همچنین دریافت انبوهی از دریافت اطلاعات نقص و نادرست و شایعاتی که در مورد بیماری کرونا وجود دارد باعث افزایش استرس شده و تنش میزان آن هر روز اضافه می شود.
وی با بیان اینکه در حقیقت استرس، یک مکانیزم دفاعی و واکنش طبیعی بدن است که در اثر تغییرات محیطی ایجاد می شود گفت: تاثیر استرس بر روح و روان افراد بسته به ماهیت استرس ، شدتش و نیز قدرت تحمل فرد و بعبارتی آستانه تاب آوری فرد دارد.
این روانپزشک یادآور شد: از طرف دیگر برداشت ذهنی هر شخص از این رویداد نیز موثر است و همچنین ویژگی‌های شخصیتی افراد در اثر پذیری فرد در استرس می تواند متفاوت باشد.
وی ادامه داد: به عبارت دیگر هر فردی دارای یک ظرفیت روانی مشخصی است که اگر میزان استرس ها مفرد، مکرر، زیاد و دائم و فراتر از تحمل فرد باشد این استرس ها و تنش می تواند باعث آسیب های جسمی و روحی در فرد شود.
وی تصریح کرد: در زمینه این بیماری، چند گروه، بیشتر در معرض خطر هستند که گروه نخست کودکان و خردسالان بعلت ضعف در مهارت‌های روانی و شناحتی، گروه دوم سالمندان بعلت مسائل جسمی و احیانا تنهایی و مشکلات خاص خود و گروه سوم پرسنل بیمارستانی که در تماس مستقیم با این بیماران و خطرات آن، تنش ها و سختی کار خود میباشند.
وی خاطر نشان کرد: از طرفی هم بیماران اعصاب روان به علت سابقه های قبلی و زمینه هایی که برای آنها وجود دارد بیشتر در معرض آسیب و استرس هستند.
دکتر چمنی گفت: افزایش استرس در حقیقت می تواند منجر به اضطراب و تنش در ما شود و انواع اقسام اختلالات روحی چون اختلال خواب و خوراک، تحریک پذیری، پرخاشگری، بیقراری و افسردگی و نهایتا وسواس را می تواند ایجاد کند.
وی افزود: در بیماری کرونا به علت اشتغال ذهنی که افراد با موضوع کرونا پیدا کردند فرد ممکن است علائمی چون تنگی نفس، گلودرد، سرفه، احیانا علائم گوارشی، کمر درد، دردهای عضلانی را تجربه کند که همه اینها منشا و ماهیت آن عصبی و روانشناختی باشد که ما تحت عنوان بیماری های روان تنی نام می بریم.
این متخصص اعصاب و روان اضافه کرد: علاوه بر این اشتغال ذهنی در خصوص آلودگی به ویروس می تواند باعث بروز یا شیوع اختلالات واسوس را در افراد افزایش دهد، همچنین بعلت اینکه ما ساعت زیادی در خانه هستیم و ارتباط با دیگران کمتر شده و فعالیت فیزیکی و شغلی هم کاهش یافته و افکار منفی در این زمینه بیشتر است احتمال بروز اضطراب و افسردگی بیشتر می شود.
چگونه سلامت روان خود را حفظ کنیم ؟
دکتر چمنی در زمینه راهکار حفظ سلامت روان افراد در این روزها اظهار داشـت: شاید این فرصت دوباره برای ما تکرار نشود که چرخ عظیم دنیا برای مدتی از حرکت ایستاده و این فرصت مناسبی است که ما با یک برنامه ریزی به کارهای عقب مانده خود رسیدگی کنیم که شاید این کارها سالها و ماه‌ها به علت مشغله زیاد آن ها به تعویق افتاده است.
دکتر چمنی افزود: کتاب‌های زیادی خریداری کردیم اما هیچ موقع فرصت مطالعه آنها را نداشتیم، فیلم‌ها و سریال‌های بوده که فرصت دیدن آنها نداشتیم از طرف دیگر معاشرت، گفت و گو و ارتباط با خانواده را باید در نظر داشته باشیم و با خلاقیت مشارکت را در خانه افزایش دهیم.
وی خاطر نشان کرد: همچنین بازی‌های گروهی را برای اعضای خانواده خود تعریف کنیم از طرف دیگر برای دوستان قدیمی خود از طریق تلفن ارتباط برقرار کنیم و خاطرات خوب گذشته را با هم مرور و لحظاتی شادی را با هم داشته باشیم.
این روانپزشک با اشاره به اینکه همچنین مرور عکس ها، آلبومها و فیلم ها دوران قدیم است که می تواند لذت بخش باشد خاطرنشان کرد: انجام فعالیت‌های ورزشی و فیزیکی که متناسب با شرایط خونه باشد می تواند باعث نشاط و سر زندگی ما در این ایام باشد.
وی گفت: گوش دادن به موسیقی های آرام و لذت بخش می تواند از اضطراب و تنش ها ما در ایام را کم کند؛ ارتباط تصویری با والدین ، اقوام و دوستان در این ایام موجب افزایش ارتباط با دیگران می شود.
وی توصیه کرد : از شنیدن مکرر خبرهای منفی، همچنین اخبار جعلی غیر مستند و غیرعلمی و شایعات فضای مجازی در زمینه بیماری کرونا به شدت خودداری کنید؛ دعا، نیایش، توکل و توسل در این روزها میتواند باعث آرامش، و کاهش استرس و اضطراب در افراد شود.
برچسب‌ها
ویروس کرونا یزد
پروندهٔ خبری
کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/120886/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری کلاس مربیگری درجه B آسیا در یزد

تجمع اتباع یزد در حمایت از حمله ایران به اسرائیل

مشکل صادرات واحد‌های تولیدی حل می‌شود

زباله گردها دختر تهرانی را دزدیدند

تکمیل زیرساخت خطوط آبرسانی سایت اقدام ملی مسکن شهید محمدخانی یزد

آغاز عملیات اجرایی باند دوم سه راهی مهردشت به حسین آباد

اعلام اسامی محرومان هفته بیست و هشتم لیگ یک فوتبال

میزبانی چادرملو از نفت و گاز گچساران

مدیرکل دامپزشکی یزد: با کشتار غیرمجاز دام برخورد می‌شود

ثبت رکورد جدیدی در نمایشگاه بین‌المللی یزد

قتل راننده تاکسی ترکیه ای به دست مسافر ایرانی

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار

ماجرای دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر

امیرعبداللهیان: قصد پاسخگویی به اسرائیل را نداریم

فعالیت 103 اتوبوس درون‌شهری در شهر یزد

برخورد قضایی با پرنده فروشان دوره گرد در بافق

تاکید نماینده مردم اردکان بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام حوزه بهداشت

امید آفرینی و مشارکت عمومی نقش مهمی در تحقق شعار سال دارد

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

«از هرات تا تهران» آماده نمایش شد/2 انتصاب در انجمن سینمای جوانان

استاندار یزد: گره‌های ذهنی حجاب پاسخ داده شود

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

به‌کارگیری توانمندی داخلی در تعمیر تجهیزات خط میبد - نائین

اعلام اسامی محرومان هفته بیست و هشتم لیگ یک

پیروزی نماینده بافق در مرحله پلی‌آف فوتسال

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

رشد درآمد‌های وصولی گمرک یزد

کمک کانون آستان قدس شهید چمران یزد به آزادی زندانیان غیر عمد

اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارت به شبکه زیرساختی قنوات

«از هرات تا تهران» آماده نمایش شد

دستگاه‌ها وظایف خود را در بحث کودکان کار و خیابان جدی‌تر دنبال کنند

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

رشد 7 برابری استقبال از رویداد ایده شو

افتتاح طرح‌های بزرگ در بهاباد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

بررسی و کنترل وضعیت آبگیری بندهای تغذیه مصنوعی در حین وقوع سیل

دلیل تعویق بهره برداری خط انتقال آب از دریا به استان چیست؟

طرح‌های بزرگی در بهاباد افتتاح می‌شود