خبر یزد

آخرين مطالب

قطار یزد- شیراز روی ریل انتظار؛

زیرساخت مثلث گردشگری ایران لنگ می‌زند/9 استان در انتظار یک وعده سياسي

  بزرگنمايي:

خبر یزد - فارس، یزد و اصفهان مدتی است به عنوان مثلث گردشگری ایران معرفی شده‌اند اما کمبود برخی زیرساخت‌ها به ویژه در حوزه حمل‌ونقل، چرخه سفر در این مثلث را ناقص کرده است.

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها- نیره شفیعی‌پور: پس از آنکه مقوله گردشگری به عنوان یک صنعت در کشور ترسیم و تلاش شد در کنار ظرفیت‌های مختلف استان‌ها، گردشگری نیز به عنوان یکی از منابع درآمدی پایدار مدنظر قرار گیرد، برخی استان‌ها نظیر یزد، اصفهان و فارس در رأس توجه قرار گرفتند، استان‌هایی که از دیرباز هم گردشگرانی از سراسر دنیا برای تماشای آثار تاریخی و باستانی آنها، رنج سفر را به جان می‌خریدند.
طی دهه‌های مختلف، پس از آنکه زیرساخت‌های اصلی گردشگری یعنی هتل و اماکن اقامتی توسعه یافت و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی و.... نظم و نسق گرفت، برنامه‌ریزان این حوزه در صدد فراگیر کردن سفر به مناطق مختلف برآمدند و برای هر استان برنامه‌ای تدوین کردند که البته اجرای آن توانست به خوبی به جذب گردشگران داخلی و خارجی منجر شود.
پیوند مرکز 3 استان تاریخی در مثلث گردشگری ایران
یکی از این برنامه‌ها تدوین مثلث گردشگری یزد، اصفهان و شیراز بود، سه استانی که هم مرز یکدیگر هستند و با پیمایش بین 300 تا 550 کیلومتر مسیر، مرکز یک استان به استان دیگر این مثلث پیوند می‌خورد و گردشگران در این مسیر با مجموعه‌ای از زیباترین، هنرمندانه‌ترین و باستانی‌ترین بناهای تاریخی جهان مواجه می‌شوند.
طی دو سه سال اخیر، روند بازدید گردشگران داخلی و خارجی در قالب تورهای مختلف از این سه استان افزایش یافته و با جهانی شدن بافت تاریخی یزد بر تعداد گردشگران به ویژه گردشگران خارجی افزوده شده است به نحوی که حتی قطارهای گردشگری با مسافرانی از سراسر جهان پس از ورود به ایران به یزد و مثلث گردشگری ایران نیز سفر کرده‌اند.

خبر یزد


اما این مثلث گردشگری در حوزه حمل‌ونقل چرخه‌ای ناقص دارد به ویژه حمل‌ونقل ریلی و هوایی زیرا از یزد به مقصد شیراز هیچ خط ریلی وجود ندارد و پروازهای یزد به مراکز استان‌های اصفهان و فارس نیز به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی اغلب لغو می‌شود.
در حال حاضر مسافرانی که از مقصد یکی از کشورهای اروپایی به ایران سفر می‌کنند، از یزد، ناچار به سفر جاده‌ای هستند که این امر خطرات بسیاری را به دنبال دارد در حال حاضر مسافرانی که با قطارهای عقاب طلایی از مقصد یکی از کشورهای اروپایی به ایران سفر می‌کنند، به اصفهان و یزد نیز مسافرت می‌کنند اما از یزد، ناچار به سفر جاده‌ای هستند که این امر خطرات بسیاری را به دنبال دارد و تاکنون نیز چند حادثه در این جاده به وقوع پیوسته است.
پس از آنکه اهمیت راه‌اندازی خط آهن در مسیر یزد به شیراز نه تنها به خاطر مسافران و گردشگران بلکه به دلیل ایجاد ارتباط بین شهرهای معدنی و حمل و نقل بار مسجل شد، این مقوله در دو استان یزد و فارس با جدیت مورد پیگیری قرار گرفت.
راه آهن یزد اقلید؛ پروژه‌ای که یک دهه پیش مصوب شد
در سال 1388 بود که راه‌آهن یزد - اقلید در سفر رئیس جمهور وقت به عنوان یکی از پنج طرح حمل و نقل ریلی استان یزد مصوب شد و از همان زمان نیز کار انتخاب پیمانکار و کلنگ‌زنی پروژه آغاز شد اما با گذشت بیش از یک دهه، هنوز خبری از راه‌اندازی این پروژه مهم نیست.

خبر یزد


این طرح تکمیل کننده راه آهن شیراز به اصفهان نیز به شمار می‌رود و در واقع یک میان‌بر ریلی برای استان‌های بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و فارس به استان‌های یزد، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان است اما مردم این 9 استان، بالغ بر 10 سال است که در انتظار تحقق این وعده مانده‌اند.
هر بار سفر یکی از مسئولان به استان‌های یزد و فارس به عنوان مجریان اصلی این طرح، همراه با وعده و وعیدی بود که در نهایت تاکنون منجر به بهره‌برداری از این پروژه مهم نشده است.
ضریب افزایش درآمد در حوزه حمل و نقل ریلی با راه‌اندازی خط آهن یزد اقلید
این پروژه نه تنها حمل و نقل مسافر و گردشگر بلکه حمل و نقل بار را نیز تسهیل می‌کند و تأثیر خوبی بر میزان درآمدهای استان‌های یزد و فارس دارد و ضریب درآمد استان در حوزه حمل و نقل ریلی را افزایش می‌دهد زیرا شهرهای معدنی در مرکز ایران را به یکدیگر متصل می‌کند.
طی یک دهه اخیر، مسئولان بسیاری قول پیگیری برای تسریع در اجرای این طرح را از طریق وزارتخانه متبوع دادند اما عملی نشد طی یک دهه اخیر، مسئولان بسیاری قول پیگیری برای تسریع در اجرای این طرح را از طریق وزارتخانه متبوع دادند اما عملی نشد تا اینکه در سفر اخیر هیئت دولت به استان یزد، این طرح دوباره توسط مسئولان استان یزد به دولتمردان ارائه شد.
امیدوار به تحقق وعده معاون رئیس جمهور هستیم
فرماندار ابرکوه در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از سهم این پروژه در استان یزد در ابرکوه اجرایی می‌شود، اظهار داشت: در سال 98 با سفر نوبخت، معاون رئیس جمهور به ابرکوه، 450 میلیارد تومان برای تکمیل و راه‌اندازی این پروژه اختصاص یافت و قرار شد با تأمین اعتبار کامل، این طرح در پایان سال 1399 به بهره‌برداری برسد.
محمد کاظمی نسب عنوان کرد: برای تکمیل این پروژه در مجموع به 800 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که امیدواریم بقیه اعتبار مورد نیاز نیز در قالب پروژه‌های سفر رئیس جمهور به استان یزد به این طرح اختصاص یابد.
وی بیان کرد: این پروژه در استان یزد 12 ایستگاه و 12 پل دارد و با گذر از شهرهای مهریز و ابرکوه به ایستگاه اقلید می‌رسد.
فارسی‌ها در تکاپو برای اجرای سهم خود از پروژه خط ریلی
کاظمی‌نسب با بیان اینکه استان فارسی‌ها نیز در تکاپو برای تکمیل این پروژه هستند، تصریح کرد: با راه‌اندازی و بهره‌برداری از این پروژه، سالانه یک میلیون مسافر و یک میلیون تن بار از این مسیر حمل و نقل می‌شود.
اگر در این پروژه تنها موضوع گردشگری و حمل مسافر را در نظر بگیریم، خواهیم دید که نقطه ضعف اصلی در سفر قطارهای عقاب طلایی، عدم اتصال یزد به شیراز است.

خبر یزد


این قطارها 60 نفر ظرفیت دارند و هر قطاری که به کشور و به دنبال آن مثلث گردشگری ایران وارد می‌شود، حداقل از 10 کشور مسافر دارد و نبود این اتصال، مسافران را وادار می‌کند تا برای ادامه سفر خود، از یکی از مسیرهای هوایی یا زمینی استفاده کنند که این امر لطمه بسیاری به اعتبار گردشگری ایران وارد می‌کند.
انتظارها در نخستین روز سال 1400 به سر می‌رسد
اما به نظر می‌رسد امسال دیگر بعد از حدود 11 سال، عزم مسئولان برای راه‌اندازی این خط و تکمیل چرخه مثلث گردشگری ایران جزم است زیرا برخی خبرها حاکی از آن است که مسافران نوروزی 1400، می‌توانند از این خط ریلی برای سفر خود استفاده کنند.
مدیرکل راه آهن استان یزد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: خط آهن یزد اقلید در حال حاضر از پیشرفت فیزیکی 75 درصدی برخوردار است و طبق قول معاون اول رئیس جمهور، اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه، در سال 99 پرداخت می‌شود که در این صورت، راه آهن یزد - اقلید در نخستین روز سال 1400 قابل بهره‌برداری است.
سیدمصطفی داودی با اشاره به مختصات فنی این خط بیان کرد: این خط از ایستگاه رخش در یزد آغاز می‌شود و به طول 300 کیلومتر به سمت اقلید در استان فارس ادامه می‌یابد که این بخش تنها حلقه مفقوده ریلی در مسیر یزد به شیراز بوده زیرا در حال حاضر راه آهن از اقلید تا شیراز فعال است و به حمل و نقل بار و مسافر می‌پردازد.
در صورت تحقق وعده دولت در سال جاری و تکمیل چرخه حمل‌ونقل ریلی در مثلث گردشگری ایران، به طور قطع می‌توان حساب بیشتر و بهتری روی گردشگری در این منطقه به عنوان یک صنعت و منبع درآمدی پایدار باز کرد.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/121140/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بچه‌های مسجد برگزار شد

تصویر روز ناسا؛ معروف‌ترین سیاهچاله جهان

داستانک/ زمین‌ گرد است

ساخت نقشه سه‌بعدی جدید مغز انسان توسط دانشمندان هاروارد و گوگل

رونمایی از نقاشی تندیس 13 با حضور خدام رضوی در اشکذر-یزد

رونمایی از نقاشی «تندیس 13» با حضور خدام رضوی در اشکذر

جانبازان سرمایه‌های ارزشمند نظام اسلامی و دانش آموختگان مکتب دفاع مقدس هستند

شعر خوانی دلنشین باران نیکراه

«دست خدا» در اعماق فضا

برق جان 2 کارگر را در اشکذر گرفت

تاکید مخبر بر حل مشکلات و مسائل ناشران و کارخانه های تولید کاغذ ایرانی

تصویر ⁧هابل ⁩ از ESO 422-41 با فاصله ی 34 میلیون سالِ نوری از زمین

بررسی اقدامات انجام شده برای ثبت جهانی روستای تاریخی فهرج -یزد

تجلیل از دختران برگزیده یزد

2 کشته و 3 مصدوم در واژگونی خودرو در تفت

شهر بی یار مگر ارزش دیدن دارد؟

درمان افسردگی بدون دارو با کمک یک هدبند

همایش زائرین بیت الله الحرام یزد

برگزاری شمشیربازی آزاد کشور به میزبانی یزد

افزایش محبوبیت کتاب صوتی

ابرنواخته واقعی چه شگلی است؟

واژگونی خودرو پارس 2 فوتی به جا گذاشت

شعر زیبای دکتر کاکاوند در هنگام خداحافظی

هوش مصنوعی سلول‌های قاتل سرطان را شناسایی می‌کند

تمام دنیا ایران را پس از وعده صادق تحسین می‌کنند

قهرمانان شمشیربازی آزاد کشور مشخص شدند

دشمنان کرامت دختران و زنان ایرانی را نشانه گرفته اند

مسیر آگاهی از دید سوگل مشایخی

انتصاب سرپرست هیأت‌های ژیمناستیک و پزشکی ورزشی استان یزد

معرفی برترین‌های رشته بسکتبال با ویلچر المپیاد ورزش محلات یزد

برگزاری مجمع عمومی سالانه هیات ورزش‌های ناشنوایان استان

ورزش سبب کاهش جرم در جامعه می‌شود

هفتمین پرواز فضایی تجاری ویرجین گلکتیک انجام می‌شود

ناسا ویدیوهای حیرت‌انگیزی از شراره‌های خورشیدی کلاس ایکس منتشر کرد

خروج فضاپیمای استارشیپ (Ship-26) از آشیانه، برای آخرین تست های قبل از پرتاب

ببینید | رانندگی پسربچه 10 ساله با پراید در یزد؛ واکنش پلیس چه بود؟

گرمای هوا در راه یزد

جشنواره‌ای با عطر گل در شهابیه خمین

تشکیل شورای جهش تولید با مشارکت مردم

ضریب اشغال بوم‌گردی‌های استان یزد به 65 درصد رسید

اجرای 7 راهبرد برای نوروز امسال در یزد

اجرای هفت راهبرد برای نوروز امسال در یزد

بازدید استاندار یزد از پست نوروزی اشکذر

پیوند سازمان هواشناسی با جامعه علمی تقویت شود

مانع‌زدایی از مسیر رونق تولید در واحدهای تولیدی یزد

مسکن و آب دو ابر طرح مهم و حیاتی استان یزد

دیدار مدیر کل امور اجرایی زکات کمیته امداد کشور با معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد

سرمایه گذاری در عرصه گردشگری به پشتیبانی و مانع زدایی نیاز دارد

حمایت از فعالیت‌های مردمی و گسترش خدمت به محبان امام رضا (ع)

لزوم تدوین برنامه‌ای فراگیر برای معرفی یزد