خبر یزد

آخرين مطالب

نمایشگاه‌های مجازی روزنه‌ی نجات صنایع دستی از بحران کرونا فرهنگي

  بزرگنمايي:

خبر یزد - ایسنا/یزد اداره کل میراث فرهنگی استان یزد با توجه به وضعیت بسیار نامطلوب فعالان صنایع دستی به دنبال وقوع بحران کرونا تصمیم به راه‌اندازی صندوق کمک به اقشار آسیب دیده گرفته است تا از طریق حمایتی جدی ارگان‌های متولی و دولت از نابودی این صنعت جلوگیری کند.

متاسفانه این روزها صنایع دستی حال و روز خوبی ندارد و گویا با تداوم روند فعلی و تداوم بحران کرونا رو به نابودی می‌رود چرا که فعالان این صنعت که تنها از طریق تولید و فروش کارهای دستی خود درآمدزایی می‌کردند، در شرایط کنونی بعضاً با نیاز معیشتی شدیدی روبرو هستند.
بحران کرونا ناجوانمردانه با هدف گرفتن این حوزه مانند تمام صنایع، محکم‌ترین ضربه خود را بر پیکره صنایع دستی وارد کرده است به طوری که حتی استادکار و پر سابقه‌های این بخش هم در شرایط ناگواری به سر می‌برند و حتی عده‌ای در این میان به فکر تغییر شغل و عده‌ای نیز به دنبال دریافت تسهیلات برای جبران خسارات‌ وارده به حرفه‌ی خود هستند.
از مقروض شدن تا شرمندگی مقابل نیروها
«سیاوش میرزاده» فعال صنایع دستی که 20 سال از عمر خود را وقف تولید و فعالیت در این صنعت کرده است، از روزهای ناخوش حوزه صنایع دستی می‌گوید؛ از روزهایی که حتی خودش نیز به دلیل نیازهای معیشتی ناچار به قرض کردن پول برای تامین مایحتاج زندگی‌اش شده است.
وی که این روزها علاوه بر مشکلات خود از شرمندگی در مقابل نیروهای کارش رنج می‌برد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار می‌کند: با داستان‌های تحریم و نوسانات سیاسی و اقتصادی کشورمان قبل از کرونا سر و کله می‌زدیم که کرونا کار را یکسره کرد و از کار بیکار شدیم.
این فعال صنیاع دستی با بیان این که قبلاً مشکل کم شدن میزان فروش را داشتیم اما با آمدن کرونا از اوایل اسفند ماه ناچار به تعطیلی کارگاه‌هایمان شدیم، اضافه می‌کند: دفتر فروش ما در زندان اسکندر قرار گرفته لذا پس از تعطیلی این محل ناچار شدیم فروشنده خود را در کارگاه مستقر کنیم ولی پس از جدی‌تر شدن بحران کرونا، برای حفظ سلامت جامعه و نیروها، کارگاه نیز تعطیل شد.
وی با اشاره به فسخ سفارشات کارگاه خود می‌گوید: امسال سفارش‌های زیادی برای گالری‌های یزد و شهرهای دیگر کشور داشتیم به طوری که بیش از 15 استان کشور از تولیدات ما خریداری می‌کردند که همگی آنها به دنبال شیوع کرونا لغو شد و تنها امیدمان به درآمد امسال هم از بین رفت و از آنجایی که هیچ پس اندازی برای این بنگاه خرد اقتصادی باقی نمانده بود، در تامین حقوق نیروهای خود نیز بازماندیم.
وی ادامه می‌دهد: اکثر نیروهای ما افرادی هستند که اوضاع مالی نامطلوبی دارند و از طرفی درگیر مشکلات دیگری مانند افراد کارافتاده هستند بنابراین ناچار به فروش طلاهای همسرم و قرض مبالغی شدم تا بتوانم عیدی و حقوق کارکنانم را تامین کنم و اکنون نیز منتظر بهتر شدن اوضاع برای فروش خودرو و پرداخت بدهی‌هایم هستم.
اکثر نیروهای فعال در بخش صنایع دستی دارای اوضاع مالی نامطلوبی هستند لذا ناچار به فروش طلاهای همسرم و قرض مبالغی برای پرداخت حقوقشان شدم و منتظر بهتر شدن اوضاع برای فروش خودرو خود و تامین بدهی‌هایم هستم. میرزازاده با بیان این که سال پیش وضعیت اقتصادی نسبت به دو سال گذشته بهتر شده بود، می‌گوید: سال گذشته نسبت به امسال هر چند مشکل داشتیم، اما عید نوروز بسیار شلوغ و با استقبال گردشگران همراه بود ولی نوروز امسال همه‌ی تلاش‌هایمان بر باد رفت.
وی با بیان این که هر ساله بدهی‌های طول سال را از فروش عید نوروز تامین می‌کردیم، تصریح می‌کند: قرار بود مانند همیشه، بدهی‌های پارسال را با عید نوروز امسال صاف کنیم و به همین منظور نیز بیش از 150 میلیون تومان خرید نقدی اجناس اولیه برای تولیدات داشتیم ولی متاسفانه کرونا همه فروش ما را در انبار و بدون مشتری رها کرد و ما با یک دنیا بدهی و نیاز و مشکلات مالی ماندیم.
سایه سنگین مشکلات بر سر فعالان صنایع دستی
«مهدی نیکوکار» هم که این روزها از وضعیت نامطلوب شرایط صنایع دستی گله‌مند است، به خبرنگار ایسنا، می‌گوید: دو سالی است در حوزه صنایع دستی با سه نیروی کاری فعال هستم اما وضعیت صنایع دستی در شرایط کنونی نابود شده و مشکلات مالی و بدهی تنها داشته‌هایی ما جوانان شده است.
وی با بیان این که حوزه صنایع دستی تمام هزینه های جاری طول سال خود را از فروش تولیدات خود در ایام نوروز و بعضاً فروش اندکی در طول سال تامین می‌کنند، می‌گوید: متاسفانه تمام امیدهایمان ناامید شده و زحماتمان بر باد رفته است.
وی اضافه می‌کند: اکنون هیچ منبع درآمدی نداریم و این وضعیت نیز تنها شامل حال ما نیست بلکه دامنه گسترده آن تمام فعالان صنایع دستی را در برگرفته است اما وضعیت ما که مجرد هستیم شاید کمی بهتر از افرادی باشد که با این درآمد نیازهای یک خانواده را تامین می‌کردند.
این فعال صنایع دستی که شنبه پیش رو باید چک‌ها و اقساط خود را بپردازد، تصریح می‌کند: همیشه در این روزها 70 درصد از تولیدات نوروزی ما به فروش رفته بود و با خیال راحت اقساط و چک‌های خود را پرداخت می‌کردیم اما اکنون که این امید چک کشیده‌ایم حالا بدون هیچ فروشی باید بدهی‌هایمان را بپردازیم.
وی با بیان این که میراث فرهنگی می‌توانست زودتر با راه اندازی صفحات و فروشگاه‌های مجازی از تضرر بیشتر این صنعت جلوگیری کند، می‌گوید: میراث فرهنگی درآمد زیادی ندارد اما می‌توانست زودتر با فروش اینترنتی و کمک‌های مشابه حتی فروش به کشورهای دیگر را در همین بحران داشته باشد هرچند که اکنون در این راستا در حال انجام اقداماتی است.
نیکوکار : میراث فرهنگی درامد زیادی ندارد اما می‌توانست زودتر با فروش اینترنتی و کمک‌های مشابه حتی فروش به کشورهای دیگر برای کمک به فعالان این بخش کمک کند. نیکوکار با بیان این که پایان وضعیت فعلی و اتمام کرونا هنوز مشخص نیست، می‌گوید: از میراث فرهنگی خواستار ایجاد فرصت‌های گردشگری به خصوص در تابستان هستیم چرا که هنوز پایان ماجرای فعلی مشخص نیست و ما نیز اوضاع خوبی نداریم.
اوضاع نامساعد صنایع دستی هر چند در بحران فعلی مسئله‌ای طبیعی است اما اداره کل میراث فرهنگی با تدابیر بهتری می‌توانست به استقبال این وضعیت برود و برای نجات فعالان خود گام بردارد لذا به سراغ مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد رفتیم تا بدانیم برای جلوگیری از وضعیت فعلی چه برنامه‌ای در نظر گرفته‌اند.
«سید مصطفی فاطمی» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد با اشاره به این که تعدادی از هتل‌ها و راهنمایان گردشگری و صنعتگران صنایع‌دستی وضعیت مالی مساعدی ندارند، به خبرنگار ایسنا، می‌گوید: از آنجایی که روند رکود صنعت گردشکری حداقل تا اردیبهشت ماه تداوم دارد و پس از آن نیز با فرا رسیدن ماه رمضان وضعیت مطلوبی نخواهد داشت، باید اقدامی برای حفظ این افراد در صنعت گردشگری با کمک حداقلی و تامین نیاز معیشتی این گروه انجام دهیم.
ضرورت راه اندازی صندوق کمک به اقشار آسیب دیده
این مسئول از ضرورت راه اندازی صندوق کمک به اقشار آسیب دیده به خصوص برای فعالان گردشگری و صنایع دستی می‌گوید و تصریح می‌کند: از فعالان گردشگری با وضعیت بهتر کمک خواستیم تا صندوقی به همین منظور راه اندازی شود که خوشبختانه در این زمینه نیز شاهد اعلام آمادگی فعالان گردشگری استانمان بودیم.
وی ادامه می‌دهد: تعدادی از فعالان گردشگری در راستای تحقق این طرح که از صبح روز گذشته 13 فرودین ماه آغاز شد، به صورت مشارکتی مبلغی را میان گذاشته و تاکنون نیز مبالغی جمع آوری شده است.
مدیر کل میراث فرهنگی یزد از مشارکت خانه فرهنگ صدوقی در این زمینه خبر می‌دهد و می‌گوید: این محل نیز با اعلام آمادگی کمک به اقشار آسیب دیده همانند طرح اجرا شده در زمینه کمک به کادر درمان و سلامت استان، در این زمینه مشارکت دارد.
وی با بیان این که هنوز ساز و کار و نحوه کمک رسانی در دست برنامه ریزی است، گفت: اگر خانه فرهنگ صدوقی بتواند با تقبل این مسئولیت و ارائه ساز و کارهای مشابه قبل در کمک‌رسانی‌های استان همکاری کند، این فرآیند با سرعت و دقت بیشتری پیش خواهد رفت و در همین راستا از تمام افراد توانمند خواستار مشارکت در این امر خیر هستیم.
مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد: بهترین زمان برای خرید آثار تولیدی صنیاع دستی با تخفیفات زیاد و در نظر گرفتن سود حداقلی برای فعالان این بخش است به همین منظور درصدد ایجاد کمپینی برای فروش صنایع دستی و راه اندازی نمایشگاهی مجازی هستیم. فاطمی با یاداوری مشکلات فعالان گردشگری به خصوص صنایع دستی، خاطرنشان می‌کند: فعالان صنایع دستی استان در ایام گذشته با توجه به فرارسیدن ایام نوروز، تولیدات زیادی داشتند که در حال حاضر با توجه به سلب فرصت فروش، این تولیدات باقی مانده و این گروه با مشکلات مالی روبرو هستند لذا بهترین زمان برای خرید آثار تولید شده با تخفیفات زیاد و در نظر گرفتن سود حداقلی برای آن‌هاست و به همین منظور درصدد ایجاد کمپینی برای فروش صنایع دستی و راه اندازی نمایشگاهی مجازی هستیم.
با توجه به این که یزد، استانی گردشگر پذیر و گردشگر محور است تعداد فعالان صنایع دستی در این حوزه نیز تعداد قابل توجهی را شامل می‎شوند که درآمدشان صرفاً از طریق تولید و فروش صنایع دستی تامین می‌شود لذا نمی‌توان فقط به کمک‌های مالی خیری و میراث فرهنگی استان در این راستا بسنده کرد و لازم است دولت توجه ویژه‌ای به این حوزه داشته باشد چرا که یکی از راه‌های درآمدزایی و ارزآوری کشور از طریق فروش صنایع دستی است و بی‌توجهی به این مسئله به معنای دست روی دست گذاشتن برای نابودی یکی از ستون‌های اقتصادی کشورمان است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/121195/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مقام اول تیم‌ های رباتیک یزد در مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران

هفته‌ای طوفانی و بارانی در انتظار یزدی‌ ها

یزد از استان‌های پیشتاز در طرح بزرگ 4 هزار حافظ قرآن کریم

امام جمعه یزد: دانشگاه و مدارس برای مقابله با بی‌حجابی پای کار بیایند

پویش بزرگ وعده صادق در یزد

عملیات وعده صادق سایه جنگ را از کشور دور کرد

پاسداشت یاد و خاطره شهدای امنیت در مهریز

کشف لوازم یدکی لیفتراک قاچاق در یزد

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

حمایت مردم میبد از عملیات مقتدرانه سپاه

تأسیس سپاه پاسداران یکی از معجزات الهی است

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز 15 زخمی بر جا گذاشت

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از عملیات وعده صادق

حمایت مردم یزد از اقدام شجاعانه علیه اسراییل غاصب

ترویج بی‌حجابی مقدمه تحقق اهداف دشمن در کشور است

راهپیمایی مردم شهرستان خاتم در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق +فیلم

روز ملی گندم و نان یادآور تلاش کشاورزان ایرانی

دستگیری فروشنده کلاهبردار در یزد

سپاه مهمترین نقش را در دفاع از انقلاب ایفا کرده است

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

ترویج بی حجابی در جامعه از توطئه‌های دشمن است

بدحجابی، مقدمه‌ای برای ایجاد فساد در جامعه

حضور دانشگاه آزاد اسلامی یزد در هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ایران

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

تصادف اتوبوس با کامیون در یزد؛ آخرین وضعیت مسافران/ عکس

فروشنده‌ی کلاهبردار در دام پلیس یزد

راهپیمایی مردم یزد در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی منابع انسانی شرکت آبفای استان یزد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

31 فروردین، روز ملی گندم و نان

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ صادق

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

افتتاح طرح توسعه مسجد راستان یزد

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

15 مصدوم در برخورد اتوبوس مسافربری با کامیون بنز در یزد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس مسافربری در جاده مهریز

اوقات شرعی جمعه 31 فروردین در یزد

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد 15 زخمی بر جا گذاشت

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد با 15 مصدوم

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد