خبر یزد

آخرين مطالب

پوزخند کرونا به خیابان‌های شلوغ یزد مقالات

  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد - تاخت و تاز ویروس کرونا مانع از آن نشد که در نخستین روزهای هفته جاری خیابان‌های یزد شاهد حضور پررنگ مردم و اصناف مختلف نباشد، در این روزها با وجود اعلام مسئولان مبنی بر پرهیز از ترددهای غیرضروری، حضور چشمگیر مردم و خودروها در سطح شهر و بازگشایی بسیاری از مغازه‌ها چهره متفاوتی از یزد را نسبت به سه هفته گذشته به نمایش گذاشته است.

خیابان‌های یزد در این روزها میزبان تردد خودروهای زیادی است و حضور شهروندان در سطح شهر قابل مقایسه با هفته قبل نیست، این درحالی است که گزارش روزانه مسئولان بهداشت و درمان استان یزد از وضعیت ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا هنوز روند کاهشی نیافته و تنها به مرحله ثبات رسیده و میزان ورودی و خروجی مراکز درمانی تقریبا در یک حد ثابت مانده است.
برخی از اصناف که حتی در روزهای معمولی نیز مشتریان زیادی ندارند، در این روزها با بازگشایی مغازه‌ها، فعالیت اقتصادی را از سرگرفته‌اند، پیاده‌روهای هسته مرکزی شهر یزد که بخش قابل توجهی از اصناف مهم در آن قراردارد و بخش اعظم مراجعات به این محدوده‌ها صورت می‌گیرد، شاهد تردد زیاد شهروندانی است که گاهی برای عبور از کنار یکدیگر مجبور به شکستن قواعد فاصله‌گذاری اجتماعی می‌شوند.
مشاهدات دو سه روز گذشته از هفته جاری مبین حضور پررنگ شهروندان در فروشگاه‌های برخی اصناف مانند لباس و کفش فروشی‌هاست، شواهد گویایی آن است که برخی شهروندان با احساس اینکه خطر کرونا کاهش یافته، امور به تاخیر افتاده در روزهای پایانی سال گذشته مانند خرید لباس و کیف و کفش نو را در این روزها جبران می‌کنند.
هفته قبل معاون دانشگاه علوم پزشکی یزد نسبت به افزایش حضور مردم در سطح شهرها و بازگشایی برخی اصناف که زمینه‌ساز افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کروناست، هشدار داده بود و از شهروندان خواسته بود که از ترددهای غیرضروری اجتناب و اصول فاصله‌گذاری اجتماعی را در مواقع اجبار برای حضور در معابر عمومی رعایت کنند.
بدون شک با توجه به دوره 2 هفته‌ای نهفتگی ویروس کرونا در بدن افراد مبتلا، در صورت تداوم حضور چشمگیر مردم در سطح شهرها از هفته آتی احتمالا با موج جدیدی از افزایش مبتلایان به این ویروس روبرو خواهیم شد.
صاحب یک مغازه عینک فروشی در خیابان فرخی یزد در گفت و گو با گزارشگر ایرنا در خصوص بازگشایی مغازه اظهار داشت: نزدیک به یک ماه است که کسب و کار ما تعطیل شده و در این مدت درآمدی نداشته‌ام، با توجه به اجاره مغازه و سنگینی هزینه‌های زندگی، چاره‌ای غیر از بازگشایی مغازه نداشتم، اما از ابتدای این هفته نیز به دلیل فعالیت نکردن بسیاری از چشم پزشکان، عملا مشتری برای سفارش عینک نیست و در نتیجه درآمدی نیز حاصل نکردم.
ر . زارع‌زاده مغازه داری در خیابان امام که پوشاک عرضه می‌کند نیز گفت: قبل از عید مقداری جنس به صورت چکی خریداری کردم که پایان فروردین سررسید چک این اجناس است، از روزهای پایانی سال گذشته تا اوایل این هفته، مغازه تعطیل بوده و غیر از این شغل منبع درآمد دیگری ندارم، با وجود هراس زیادی که از ابتلا به ویروس کرونا دارم، اما مجبور به بازگشایی مغازه شده‌ام .
میلاد فلاح فروشنده کیف و کفش نیز که یک بسته‌ دستکش یکبار مصرف روز میزکارش گذاشته بود، گفت: من همه موارد بهداشتی را در زمینه ارائه خدمات رعایت می‌کنم و به مشتری اجازه دست زدن به کیف و کفش بدون استفاده از دستکش را نمی‌دهم و اگر مجبور نبودم مغازه را باز کنم، بدون شک تا پایان یافتن فعالیت این ویروس در خانه می‌ماندم.
ظرفیت پارکینگ خیابان طالقانی یزد که در مجاورت چندین اداره پر مراجع مانند دادگستری، ثبت اسناد، پزشکی قانونی، بیمارستان شهید رهمنون و ... قراردارد نیز در این روزها مملو از خودروهایی است که در فاصله بسیار نزدیک به هم پارک شده‌اند و برخی از شهروندانی که به ادارات مجاور این پارکینگ مراجعه می‌کنند، بدون ماسک و دیگر لوازم پیشگیری در کوچه‌ و خیابان‌های اطراف اداراتی که بازگشایی شده‌اند، تردد می‌کنند.
هم اکنون وضعیت تردد در سطح شهر یزد تقریبا مشابه دوران قبل از شیوع ویروس کرونا شده و این وضعیت چشم انداز خوبی را برای روزهای آتی نشان نمی‌دهد.
در هفته‌های گذشته خبرهای متعددی از درخواست‌های کادر درمانی سراسر کشور منتشر شده بود که از شهروندان خواهش می‌کردند با ماندن در خانه و پرهیز از تردد در سطح شهرها، خود را در معرض آلودگی به ویروس کرونا قرار ندهد تا از فشاری که در 2 ماهه گذشته بر این قشر زحمتکش تحمیل شده، اندکی کاسته شود، اما پرسه‌زنی‌های ویروس کرونا در ازدحام جمعیت نگرانی‌ را برای روزهای آتی ایجاد کرده است.
برچسب‌ها
ویروس کرونا یزد کسب و کارهای کوچک
پروندهٔ خبری
کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/124645/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

برگزاری‌ مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی در استان یزد/ خسارت سیل به 21 رشته قنات

مصاف پاریزه رکردستان با نماینده یزد

تخصیص بیش از 3 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تأمین برق شهرک‌های صنعتی یزد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

اجرای برنامه هفتم توسعه نیازمند اهتمام ویژه

اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت در یزد

ادامه رگبار باران در جنوب شرق کشور

خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

فروش امتیاز مسکن ملی توسط برخی سازمان ها، واقعیت یا شایعه؟

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق در استان یزد

یادواره شهید گمنام در جهاددانشگاهی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی در یزد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

چایی‌های قاچاق به مقصد نرسید

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی –خاکی در استان یزد

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل/خسارت سیل به 9 منزل مسکونی

بازدید هیات مالزی از کمک ها به زلزله زدگان هرات

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور

اختصاص 3000 میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی

انتقال چای قاچاق با قطار

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل

نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد رعایت شود

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود