خبر یزد

آخرين مطالب

مهر گزارش می‌دهد؛

حرکت به سمت زندگی مسالمت‌آمیز با کرونا مقالات

حرکت به سمت زندگی مسالمت‌آمیز با کرونا
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد ـ کرونا که حالا دیگر سبک زندگی را در ابعاد مختلف تغییر داده، به سمتی حرکت کرده که به نظر می‌رسد باید نوعی زندگی مسالمت‌آمیز را با این ویروس تجربه کنیم.

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها: کرونا ، ویروس موذی که تاخت و تاز خود را از چین آغاز کرد، خیلی زود کشورهای بسیاری را درگیر کرد و در ایران نخستین زمزمه‌های شیوع این ویروس با مشکوک شدن به دو گردشگر چینی و آلمانی در یزد آغاز شد.
بهمن ماه 98 بود که وزیر بهداشت در جلسه‌ای، انجام تست کرونا از دو گردشگر در یزد را رسانه‌ای کرد اما خوشبختانه جواب آزمایش هر دوی آنها منفی بود.
بعد از اینکه شیوع کرونا در ایران قطعی و نمونه‌های مثبت در یکی از استان‌ها مشاهده شد، یزد نیز به تب و تاب افتاد و نخستین ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای کشور در یزد شکل گرفت.
ثبت نخستین مورد مثبت کرونا در 6 اسفند 98 در یزد
یزد به‌رغم تردد بالای چینی‌ها تا مدتی بعد از شیوع کرونا استان سفید بود و با وجود اینکه موارد مشکوک بسیاری مراجعه کرده بودند اما آزمایش آنها منفی بود و نخستین مورد مثبت در ششم اسفندماه در این استان به ثبت رسید.
در هفته اول، آمار ابتلاء و فوت چندان نگران کننده نبود اما ناگهان از هفته دوم و سوم آمار مبتلایان یکباره روند صعودی پیدا کرد و ظرف سه هفته، آمار مبتلایان قطعی به کرونا از مرز 700 نفر گذشت.

خبر یزد


این آمار نگرانی جدی در یزدی‌ها به وجود آورد و در نخستین اقدام، کمپین‌ها و پویش‌های متعددی شکل گرفت که هر یک از آنها به نوعی آموزش و فرهنگ سازی در زمینه مقابله با شیوع کرونا را بر عهده گرفتند و البته به خوبی نیز از عهده این کار برآمدند.
فعالیت کارخانه‌ها در مقطعی آمار ابتلاء به کرونا را افزایش داد
تعطیلی اصناف، اماکن عمومی و مذهبی، موزه‌ها و اماکن تاریخی و حتی تعطیلی ناوگان حمل و نقل عمومی توانست تا حدی از سرعت شیوع و ابتلای این ویروس بکاهد اما فعال بودن کارخانه‌ها عاملی بود که همچنان از میان کارگران قربانی می‌گرفت و تعداد زیادی از افراد مبتلا معتقد بودند که ویروس در محل کارشان به آنها منتقل شده است.
طی روزهای اخیر برخی مقایسه‌ها در گروه‌ها و فضای مجازی موج جدیدی از نگرانی در مردم یزد ایجاد کرد که البته قابل تأمل است.
مقایسه آمار ابتلاء و فوتی‌های یزد و خوزستان
مقایسه یزد با استانی نظیر خوزستان به لحاظ آمار ابتلاء و فوتی‌های کرونا ، نشان می‌دهد که این نگرانی چندان نیز بی‌مورد نیست زیرا بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، استان خوزستان با حدود 5 میلیون نفر جمعیت، هزار و 548 مبتلا به کرونا داشته اما یزد با یک میلیون و 200 هزار نفر، هزار و 400 مبتلا داشته است.
آمار فوتی‌های کرونایی خوزستان 149 نفر و آمار فوتی‌های یزد 197 نفر بوده است که این آمار بالای فوتی‌ها برای یزدی‌ها سوالات بسیاری را به وجود آورد.
این موضوع از سوی خبرنگار مهر با رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد مطرح شد و محمدرضا میرجلیلی در این زمینه اظهار داشت: عوامل متعددی در علت بالاتر بودن آمار فوتی‌های مبتلا به کرونا در یزد نسبت به استانی نظیر خوزستان وجود دارد.
بالا بودن سن مبتلایان اصلی‌ترین عامل افزایش فوتی‌های کرونا در یزد
وی افزود: یکی از مهمترین دلایل، بالا بودن سن اغلب افراد مبتلا به کرونا در یزد نسبت به سایر استان‌هاست و این افراد اغلب بیماری‌های زمینه‌ای نیز داشته‌اند.
میرجلیلی عنوان کرد: واقعیت این است که افراد هرچه دیرتر مبتلا به کرونا شده‌اند، گرفتار نوع ضعیف‌تری از ویروس هستند بنابراین آمار فوتی‌ها رفته رفته کمتر می‌شود زیرا هم ویروس ضعیف‌تر می‌شود و هم ابتلاء از ناقلان اصلی فاصله گرفته بنابراین از آنجا که استانی نظیر خوزستان یا برخی دیگر از استان‌ها که دیرتر درگیر کرونا شدند، آمار فوتی پایین‌تری نسبت به یزد دارند.

خبر یزد


وی افزود: بیشترین آمار فوتی‌های یزد مربوط به هفته‌های اول شیوع کرونا است و در آن زمان استرس بسیار بالایی در بین مردم و مراکز درمانی وجود داشت و هرچه پیش‌تر رفتیم، شرایط بهتر شد و کادر درمان تجربه بیشتری کسب کردند و گرچه درمان قطعی برای کرونا وجود ندارد، ولی درمان‌های بهتری برای مبتلایان در نظر گرفته شد.
میرجلیلی، ثبت دقیق آمار فوتی‌ها را نیز از عوامل افزایش تعداد افراد فوت شده در اثر کرونا اعلام کرد و گفت: در یزد از تمام متوفیان حتی افرادی که در اثر سانحه تصادف فوت شده بودند، تست کرونا گرفته شد و این امر تا حدی سبب شد آمار فوتی‌های کرونایی افزایش یابد در حالی که در بسیاری از استان‌های کشور این اتفاق رخ نداد.
نوید مهار موج اول کرونا تا پایان اردیبهشت ماه
اکنون گرچه هنوز روزانه تعداد زیادی به افراد مبتلا به کرونا در یزد افزوده می‌شود اما مسئولان دانشگاه علوم پزشکی یزد بر این باورند که روند افزایشی آمار روزانه متوقف شده و در حال رسیدن به ثبات در آمار هستیم تا جایی که رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد نوید مهار موج اول کرونا تا پایان اردیبهشت در یزد را داد.
طرح فاصله گذاری اجتماعی در یزد در این مهار مؤثر بود و در مقطعی توانست به خوبی شیوع کرونا را مهار کند اما از هفته گذشته که روال فعالیت اصناف و … به حالت عادی بازگشته، نشانه‌های کمتری از رعایت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در یزد مشاهده می‌شود و این نگرانی وجود دارد که ظرف دو هفته آینده، یکباره شاهد افزایش مبتلایان باشیم.
فرضیه‌هایی که درست از آب درنیامد
به نظر می‌رسد با این شرایط باید به نوعی زندگی مسالمت‌آمیز با کرونا روی بیاوریم زیرا تاکنون هیچ‌یک از فرضیه‌ها در مورد کرونا درست از آب درنیامده، مثلاً فرضیه‌ای که می‌گفت کودکان مبتلا نمی‌شوند یا اینکه گرمای هوا، سبب از بین رفتن ویروس کرونا می‌شود.
آنچه از شواهد پیداست، تنها چیزی که می‌تواند کرونا را مهار کند، حضور کمتر در اجتماع و ماندن در خانه است که البته این امر نیز برای خانواده‌ها تبعات بسیاری به دنبال دارد از جمله مسائل اقتصادی که این روزها همه با آن دست به گریبان هستند.
عوامل مؤثر در کم‌خطر کردن کرونا
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: اگر فعالیت اصناف و حضور مردم در جامعه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد، تا حدی می‌توان به مهار کرونا در یزد امیدوار بود.
محمدرضا دهقانی عنوان کرد: برای داشتن یک زندگی مسالمت‌آمیز با کرونا رعایت بهداشت فردی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، خودداری از حضور غیرضروری در خیابان‌ها و اماکن عمومی و بسیاری از موارد دیگر که از دو ماه پیش مدام توسط رسانه‌های مختلف آموزش داده شد، بسیار مؤثر است.
وی افزود: کاهش اضطراب و تغذیه مناسب و افزایش ایمنی بدن نیز به طور قطع در داشتن یک زندگی کم‌خطر در کنار کرونا مؤثر است.
به طور قطع تعطیلی ادارات و کارخانه‌ها و اصناف و … به لحاظ اقتصادی ضربه‌های جدی به خانواده‌ها وارد می‌کند و این اقدام عملی نیست اما رعایت توصیه‌های پزشکان و پرهیز از رفتارهای پرخطر تا صفر شدن آمار کرونا می‌تواند تا حد زیادی در مدیریت این مقوله اثرگذار باشد.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/124912/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عملیات وعده صادق سایه جنگ را از کشور دور کرد

پاسداشت یاد و خاطره شهدای امنیت در مهریز

کشف لوازم یدکی لیفتراک قاچاق در یزد

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

حمایت مردم میبد از عملیات مقتدرانه سپاه

تأسیس سپاه پاسداران یکی از معجزات الهی است

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز 15 زخمی بر جا گذاشت

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از عملیات وعده صادق

حمایت مردم یزد از اقدام شجاعانه علیه اسراییل غاصب

ترویج بی‌حجابی مقدمه تحقق اهداف دشمن در کشور است

راهپیمایی مردم شهرستان خاتم در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق +فیلم

روز ملی گندم و نان یادآور تلاش کشاورزان ایرانی

دستگیری فروشنده کلاهبردار در یزد

سپاه مهمترین نقش را در دفاع از انقلاب ایفا کرده است

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

ترویج بی حجابی در جامعه از توطئه‌های دشمن است

بدحجابی، مقدمه‌ای برای ایجاد فساد در جامعه

حضور دانشگاه آزاد اسلامی یزد در هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ایران

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

تصادف اتوبوس با کامیون در یزد؛ آخرین وضعیت مسافران/ عکس

فروشنده‌ی کلاهبردار در دام پلیس یزد

راهپیمایی مردم یزد در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی منابع انسانی شرکت آبفای استان یزد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

31 فروردین، روز ملی گندم و نان

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ صادق

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

افتتاح طرح توسعه مسجد راستان یزد

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

15 مصدوم در برخورد اتوبوس مسافربری با کامیون بنز در یزد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس مسافربری در جاده مهریز

اوقات شرعی جمعه 31 فروردین در یزد

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد 15 زخمی بر جا گذاشت

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد با 15 مصدوم

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

آغاز مرحله غیرمتمرکز بیست و نهمین المپیاد علمی دانشجویی در اصفهان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

اتحادیه شهرداران در کشور تشکیل می‌شود