خبر یزد

آخرين مطالب

لزوم ایجاد صنایع تبدیلی محصول توت در مهریز سياسي

لزوم ایجاد صنایع تبدیلی محصول توت در مهریز
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد- سالانه مقدار قابل توجهی از محصول توت تولیدی مهریز هدر می‌رود که این ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی مناسب برای فرآوری و ایجاد ارزش افزوده در این بخش در شهرستان را ضروری می‌کند.

ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی به خصوص در ارتباط با توت در منطقه علاوه بر جلوگیری از هدررفت محصول، موجب کسب درآمد بیشتر کشاورزان، ایجاد اشتغال، فرآوری و افزایش مدت مصرف، رشد اقتصادی و ایجاد انگیزه در کشت، توسعه و نگهداری آن می‌شود.
توجه به صنایع تبدیلی و فرآوری این محصول با همکاری و جلب مشارکت کشاورزان، همراهی سرمایه‌گذاران و حمایت مسوولان، موجب افزایش تولید، بهره‌وری مناسب و تقویت اقتصاد خانوارها به خصوص دائمی کردن اشتغال در مناطق روستایی دارد.
به رغم اهمیت موضوع و تولید بالای توت در مناطق شهری به خصوص در سطح روستاهای بخش مرکزی این شهرستان هنوز هیچ اقدام عاجلی برای ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی برای فرآوری و افزایش ارزش افزوده آن به عمل نیامده که پیگیری و تحقق آن به خصوص در سال‌جاری به عنوان یک ضرورت نقش مهمی در کمک به کشاورزان دارد.
ضرورت ایجاد واحد فرآوری
در این خصوص تعدادی از کشاورزان منطقه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی با بیان اینکه اکثر محصول تولیدی به خاطر برداشت سنتی و نبود هیچ طرح مناسب برای فرآوری در سال‌های گذشته به راحتی هدر می‌رود، رسیدگی به مشکل موجود و جلوگیری از آن را با ایجاد صنایع تبدیلی خواستار شدند.
یکی از کشاورزان منشاد به وضعیت مناسب آب و هوایی این روستا در تولید توت اشاره می‌کند و می‌گوید: سالانه همزمان با گرم شدن هوا این محصول از درختان زیاد موجود بدست می‌آید که بخش عمده آنها به علت برداشت سنتی و نبود هیچ برنامه مناسب و صنایع تبدیلی به راحتی نابود می‌شود.
حسین دهقان افزود: اگر یک واحد صنایع تبدیلی در منطقه راه‌اندازی شود می‌توان در قبال آن علاوه بر جلوگیری از هدر رفت این محصول، برای مردم درآمد کسب کرد و نقش مهمی در ایجاد اشتغال به خصوص به صورت دائمی، برخورد با معضل بیکاری و تامین نیازهای مختلف مردم را فراهم کرد.
وی اظهار کرد: تاکنون در این خصوص مهم در سال‌های گذشته زمزمه‌هایی مبنی بر ضرورت و ایجاد کارخانه صنایع تبدیلی توت مطرح شده ولی به ر غم اهمیت موضوع و درخواست هایی که بارها توسط کشاورزان مطرح شده ولی هنوز اقدامی صورت نگرفته و باید برای تحقق آن جدی تلاش کرد.
همچنین کشاورز دیگری از روستای ارنان مهریز اعتقاد دارد: ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی و توت به خاطر تولید بالای محصول به خصوص در بخش مرکزی که درختان زیادی دارد یک ضرورت است که در این ارتباط در خیلی از مناطق کشور فعالیت‌های خوبی به عمل آمده است .
رضا فتوحی ادامه داد: هم‌اکنون توت تولیدی در باغات، اراضی کشاورزی و برخی معابر بدون هیچ طرح و برنامه، بخش محدودی استفاده و اکثریت آن به راحتی پای درخت ریخته و نابود می‌شود ولی اگر با همکاری خود کشاورزان و حمایت مسوولان تنها یک واحد صنعت تبدیلی ایجاد شود برکات زیادی برای کشاورزان و منطقه دارد.
وی اظهار کرد: باید جهاد کشاورزی که متولی اصلی این بخش محسوب می‌شود برای جلوگیری از هدررفت محصول تولیدی بیش از گذشته جدیت به خرج داده و با همکاری بخش‌خصوصی و حتی در قالب تعاونی نسبت به راه‌اندازی حتی یک واحد کوچک صنایع تبدیلی اقدام کند که موجب افزایش تولید و کسب درآمد برای فعالان بخش است .
حمایت دولت از صنایع تبدیلی
همچنین رییس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مهریز اعتقاد دارد که هم‌اکنون بیش از 50 درصد تولید توت این شهرستان به خصوص در روستاهای بخش مرکزی در دهستان‌های میانکوه ، بهادران، ارنان، تنگچنار و خورمیزات به خاطر نبود واحد تبدیلی این محصول هدر می‌رود.
احمد باقری‌پناه با بیان اینکه ایجاد واحد صنایع تبدیلی نقش مهمی در فرآوری محصول و کسب درآمد کشاورزان و جلوگیری از هدررفت انواع محصول زراعی و باغی دارد بر آمادگی جهاد کشاورزی برای کمک به بخش‌خصوصی و سرمایه‌گذاران برای ورود به این موضوع خبر داد.
به گفته وی، توت به خوبی و راحتی قابلیت تبدیل به فرآورده‌های متنوع و مفید به خصوص مربا و استفاده از شیره و شربت برای مصارف خوراکی دارد که می‌توان با برنامه‌ریزی و جلب مشارکت بخش‌ خصوصی و کشاورزان در این مورد اقدام کرد.
این مسوول گفت: حدود 120 هکتار از اراضی منطقه به بخصوص در حومه شهر و روستاها به کشت این محصول اختصاص دارد که به طور متوسط از هر هکتار چهار تن توت برداشت می‌شود که با ایجاد کارخانه تبدیلی می‌توان در ارتقای تولید و اشتغال اقدام کرد.
باقری‌پناه خاطر نشان کرد: سالانه بیش از 500 تن توت از درختان منطقه برداشت می‌شود که که اگر برای اقتصادی‌کردن آن با ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی اقدام مناسب صورت گیرد نقش مهمی در تامین نیاز مردم و اشتغال جوانان دارد .
وی ارقام توت منطقه را شامل سفید، سیاه و شاه توت ذکر کرد و یادآور شد: در هر هکتار 350 اصله درخت وجود دارد که علاوه بر تازه‌خوری بخش عمده آن خشک و در فصول دیگر سال استفاده می‌شود.
ضرورت همکاری بخش‌خصوصی
همچنین معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار مهریز با اشاره به اینکه ایجاد واحد صنایع تبدیلی برای این محصول در منطقه خیلی ضروری است گفت: دولت از بخش‌خصوصی و علاقه‌مندان برای ایجاد واحد از سرمایه‌گذاران در چاچوب مقررات حمایت می‌کند.
محمد جواد برزگر افزود: سالانه بخش عمده محصول تولیدی در شهر و روستاها هدر می‌رود که اگر واحدی برای فرآوری و تبدیل آن، راه‌اندازی شود نقش مهمی در اقتصادی کردن و ایجاد اشتغال و افزایش تولید دارد.
همچنین رییس شرکت شهرک صنعتی مهریز گفت: برای ایجاد واحدهای فرآوری و صنایع تبدیلی هیچ مشکلی در همکاری با بخش‌خصوصی در منطقه وجود ندارد و همه زیرساخت‌های لازم در شهرک‌های صنعتی شهرستان وجود دارد.
حمیدرضا بشارت افزود: ایجاد این واحد تولیدی در منطقه به خاطر وجود درختان زیاد توت بسیار ضروری است و نقش مهمی در افزایش تولید، اشتغال و ایجاد انگیزه در کشاورزان برای برداشت صحیح محصول و تامین نیاز مردم دارد.
سطح اراضی کشاورزی مهریز 17 هزار و 500 هکتار است و مرکز این شهرستان 55 هزار نفر در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.
برچسب‌ها
مهریز اراضی کشاورزی صنایع کوچک و متوسط

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/129285/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

ترویج بی حجابی در جامعه از توطئه‌های دشمن است

بدحجابی، مقدمه‌ای برای ایجاد فساد در جامعه

حضور دانشگاه آزاد اسلامی یزد در هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ایران

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

تصادف اتوبوس با کامیون در یزد؛ آخرین وضعیت مسافران/ عکس

فروشنده‌ی کلاهبردار در دام پلیس یزد

راهپیمایی مردم یزد در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی منابع انسانی شرکت آبفای استان یزد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

31 فروردین، روز ملی گندم و نان

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ صادق

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

افتتاح طرح توسعه مسجد راستان یزد

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

15 مصدوم در برخورد اتوبوس مسافربری با کامیون بنز در یزد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس مسافربری در جاده مهریز

اوقات شرعی جمعه 31 فروردین در یزد

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد 15 زخمی بر جا گذاشت

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد با 15 مصدوم

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

آغاز مرحله غیرمتمرکز بیست و نهمین المپیاد علمی دانشجویی در اصفهان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

اتحادیه شهرداران در کشور تشکیل می‌شود

وقتی مرمت و بازسازی آب انبار قدیمی در یزد به فراموشی سپرده شد + فیلم

شناسایی 600 ملک مازاد دولتی در استان یزد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دستگاه‌ها وظایف قانونی خود را انجام دهند

استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای کاهش خسارت‌های سیلاب

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

جلسه شورای اجتماعی استان یزد برگزار شد

کمک 10 میلیارد ریالی پدر شهید برای ساخت مدرسه

بررسی رویه‌های پوشش و عفاف در دانشگاه یزد

ضرورت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

اهمیت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

یزد، میزبان اردوی تیم ملی اسکواش بانوان