خبر یزد

آخرين مطالب

درخواست مهریزی‌ها برای ساماندهی سکونت شهروندان خارجی اجتماعي

  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد - جمعی از مردم مهریز با اشاره به حضور شهروندان خارجی که در سال های اخیر روند رو به رشدی پیدا کرده و در محله های مختلف مرکز شهرستان زندگی می‌کنند، گسترش این پدیده را به دلیل بروز برخی آسیب های اجتماعی و فرهنگی ، مشکل‌زا دانسته و ساماندهی آنها را ضروری عنوان کردند.

موقعیت جغرافیایی منطقه و قرار گرفتن آن در کنار جاده اصلی تهران به استان های هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان و ایجاد واحدهای متعدد صنعتی و تولیدی در شهرستان موجب تردد و حضور بیشتر شهروندان خارجی و زندگی و سکونت آنها در مهریز شده است.
آنها به صورت پراکنده و در بیشتر محله ها به خصوص در بافت‌های قدیمی و حتی تاریخی منطقه و برخی شهرک‌های جدید اقماری با وجود فرهنگ خاص و بعضا رعایت نکردن موازین فرهنگی، آزادانه رفت و آمد می‌کنند .
در این مورد جمعی از شهروندان و مسوولان مهریز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) با اشاره به مهاجرپذیر بودن منطقه و افزایش حضور شهروندان خارجی به اهمیت ساماندهی، نظارت و ایجاد مهمان شهر در منطقه برای آنها تاکید کردند.
به گفته آنها حضور اتباع خارجی با آداب و رسوم مختلف و تردد زیاد آنها در شهر و تعدادی از روستاها در بروز برخی ناهنجاری‌ها و آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی تاثیرگذار است و باید اقدام مناسبی برای رفع مشکل صورت گیرد .
ضرورت ساماندهی اتباع
یکی از ساکنان بافت تاریخی شهر مهریز با ابراز ناخرسندی از حضور زیاد اتباع خارجی گفت: بسیاری از آنها سال‌هاست که با اجاره منزل در این منطقه در کنار مردم محلی زندگی می کنند.
حسین زارع بیدکی افزود: زندگی و تردد این افراد به خاطر برخی مسایل فرهنگی به مرور زمان بر مردم منطقه به خصوص نسل جوان تاثیرگذار است و در آینده شاهد تغییر سبک زندگی و بروز برخی آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در منطقه خواهیم بود.
وی اظهار کرد: تنها راهکار رفع مشکل موجود، افزایش نظارت ، ساماندهی و همچنین همکاری نکردن مردم به خصوص در بافت تاریخی و فرهنگی محله ها و اجاره ندادن منزل به اتباع خارجی است .
به گفته وی بخشی از مشکلات ناشی از بی توجهی برخی افراد بومی در اجاره منزل کلنگی با قیمت بالا به صورت اجاره و رهن به این افراد است و کار مسوولان را در خصوص نظارت سخت‌تر می‌کند.
این شهروند مهریزی از اینکه برخی اتباع خارجی صبح‌ها برای یافتن کار در میدان شهرداری تجمع می‌کنند انتقاد کرد و رسیدگی به این وضعیت نامناسب را به عنوان یک مطالبه عمومی از مسوولان خواستار شد.
زارع بیدکی اظهار کرد: تاکنون مردم بارها از حضور اتباع خارجی در میدان شهرداری نارضایتی خود را به مسوولان اعلام کره ‌اند که با وجود اهمیت موضوع و رسیدگی به آن هنوز اقدامی نشده است .
مسوولان همکاری کنند
همچنین رییس شورای شهر مهریز گفت: حضور اتباع خارجی در محله های مختلف مرکز شهرستان به دلیل برخی ناهنجاری‌ها و آسیب های اجتماعی، همواره موجب نارضایتی شهروندان بوده و آنها بارها، رسیدگی و نظارت بیشتر را خواستار شدند.
علیرضا ابویی افزود: یکی از مطالبات مهم مردم، نظارت، ساماندهی و ایجاد محلی برای اسکان شهروندان خارجی در شهر است امیدواریم برای تحقق این موضوع که اهمیت زیادی هم دارد امسال اقدام شود.
وی اظهار کرد: ساخت مهمان ‌شهر و نظارت بر رفت و آمد و فعالیت اتباع خارجی در چارچوب مقررات رسمی ایران از ناهنجاری‌ها و انتقال برخی مسایل فرهنگی‌ به مردم محلی جلوگیری می‌کند و باید با همکاری خود مردم و همراهی و اقدام مناسب مسوولان محقق شود.
این مسوول اظهار کرد: شورای شهر تاکنون در این مورد جلسه‌هایی برگزار کرده و مطالبات به نحو مناسب به اطلاع مسوولان رسیده و بدون شک برای اجرای آن به همکاری بخش‌های مختلف ضروری است .
ابویی در خصوص حضور اتباع خارجی در میدان شهرداری برای کار روزانه یادآور شد: این موضوع یک واقعیت است که سال‌هاست وجود دارد و باید برای رفع آن کار جدی با همکاری دستگاه‌های مختلف صورت گیرد .
وی از آمادگی شهرداری و شورای شهر برای همکاری در این بخش و مشخص کردن مکانی مناسب برای کاریابی اتباع خارجی خبر داد که در صورت همکاری سایر دستگاه‌ها اقدام مناسب به عمل می‌آید.
مهمان ‌شهر ایجاد می‌شود
همچنین به گفته معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری مهریز در خصوص ساماندهی اتباع خارجی تاکنون جلسه‌های مکرری با حضور مسوولان دستگاه‌های مختلف برای حل مشکل برگزار شده و عزم جدی در این خصوص در منطقه وجود دارد.
محمد جواد برزگر افزود: به دنبال جانمایی فضایی مناسب در شهر برای حضور اتباع خارجی و حل مشکل موجود در میدان شهرداری هستیم ، امیدواریم هرچه زودتر این درخواست مردم منطقه جنبه عملی پیدا کند.
وی اظهار کرد: برای اجرای هر طرح و برنامه ای در شهر در ارتباط با موضوع‌های مختلف همکاری و همت مردم و مسوولان نیاز است و در ساماندهی اتباع خارجی بیش از سایر موارد به تعامل و پیگیری نیاز داریم تا اقدام مناسب صورت گیرد.
این مسوول اظهار کرد: ایجاد مهمان ‌شهر از جمله مطالبات مردم و مسوولان محلی است که در این ارتباط زمینی پیش‌بینی و هم‌اکنون به دنبال ایجاد زیرساخت‌های لازم در آن هستیم که امسال نسبت به رفع این مشکل در شهرستان اقدام می‌شود.
برزگر تصریح کرد: همه اقدام‌ها باید در راستای منافع مردم و کشور و مقررات رسمی صورت گیرد و در این ارتباط مسوولان نیز وظایف خود را بسیار جدی با همکاری همگان در شهرستان انجام می‌دهند که جای قدردانی دارد، تعامل باید ادامه داشته باشد .
قبلا در این خصوص فرماندار و امام جمعه مهریز بر ضرورت نظارت و ساماندهی اتباع خارجی در شهرستان و ایجاد مهمان ‌شهر تاکید کرده بودند .
تاکنون آمار دقیقی از تعداد اتباع خارجی در شهرستان مهریز که 55 هزار نفر جمعیت دارد، اعلام نشده است .
همچنین 28 اردیبهشت ماه 99 فرماندار یزد از حضور شهروندان غیرمجاز افغان به عنوان یکی از مشکلات مرکز استان یاد کرده بود و خواهان ساماندهی حضور آنها در این شهرستان شد و گفت: نباید در این مورد غفلت کرد.
سیدمحمد رستگاری در نشست ساماندهی اتباع خارجی مرکز استان افزود: اگر در این مورد برنامه ریزی صورت نگیرد این مشکل به صورت حادتری در آینده نزدیک بروز می کند.
وی بدون اشاره به تعداد اتباع خارجی مجاز و غیرمجاز (افغان ها) ادامه داد: البته اگر یزدی ها به آنها خانه اجاره ندهند و آنها را به کار نگیرند، بخش زیادی از مشکلات رفع می شود و از مردم هم خواست در این زمینه همکاری لازم را با فرمانداری داشته باشند.
رییس شورای تامین شهرستان یزد اظهار کرد: با توجه به مصوبه شورای شهر و شهرداری ساخت مهمان شهر در جلساتی مورد موافقت مسوولان استان یزد قرار گرفت و برای کسب مجوزهای قانونی از طریق مرکز اقدام می شود.
همجواری یزد با استان‌های شرقی و قرار گرفتن در کانون کریدور ارتباطی شمال به جنوب و شرق به غرب کشور باعث شده تا جاده‌های استان برای انتقال کالای قاچاق، موادمخدر و قاچاق انسان در قالب انتقال اتباع بیگانه غیرمجاز از مناطق شرقی ایران به دیگر مناطق مورد سوء استفاده قرار گیرد.
تردد خودروهای جابه جا کننده اتباع بیگانه غیرمجاز که در منطقه به « افغان‌کِش »شهرت یافته‌اند و با شتاب زیاد برای گریز از کنترل ماموران انتظامی در جاده‌ها تردد می کنند، علاوه بر ایجاد حوادث رانندگی برای سایر خودروها، گاه با حوادثی مانند ناتوانی راننده در کنترل خودرو یا به دلیل تعداد نامتعارف مسافر گاه تا 13 نفر به دلیل ترکیدن لاستیک خودرو سواری منجر و مرگ و زخمی شدن سرنشینان این خودروها را باعث می‌شود.
شهرستان مهریز به عنوان دروازه ورودی استان یزد از سمت کرمان و دیگر استان‌های شرقی کشور، بیشترین حوادث خودروهایی که اقدام به جابه جایی اتباع بیگانه غیرمجاز می‌کنند، را شاهد است و یکی از مطالبات شهروندان مهریزی از مسوولان برخورد جدی با این معضل و اقدام مناسب برای رفع آن است.
جابه جایی اتباع بیگانه از مجاری غیررسمی قاچاق انسان محسوب می‌شود که طبق مقررات موجود فعالیتی غیرقانونی و مجرمانه است که در سال‌های اخیر این آسیب افزایش یافته و حوادث متعددی را رقم زده است .
به گفته برخی شهروندان مهریزی انتقال اتباع خارجی تاکنون موجب مرگ برخی جوانان شهرستان و همچنین خسارت مالی شده و یکی از راهکارهای اصولی برای مبارزه با قاچاق انسان در این شهرستان را انتقال پاسگاه شهید مدنی که در جوار ورودی شهر مهریز قرار دارد به ابتدای ورودی جنوبی شهرستان از مسیر کرمان عنوان می کنند و این در حالی است که با وجود وعده های سال‌های گذشته برای این جابه جایی هنوز هیچ اقدام عملی انجام نشده است .
در استان آمارهای غیررسمی از سکونت 150 هزار اتباع بیگانه مجاز در 10 شهرستان استان حکایت دارد که 20 درصد در مهمانشهرها سکونت دارند.
بیشتر اتباع خارجی در استان یزد افغان هستند که عمدتا در کارهای ساختمانی ، کارگاه های تولید تیرچه بلوک، موزاییک ، بخش کشاورزی، دامداری و حناسایی فعالیت دارند.
مرکز شهرستان مهریز در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد واقع است.
همچنین تعداد دانش آموزان افغان مشغول به تحصیل در واحدهای آموزشی استان یزد از سوی آموزش و پرورش در سال تحصیلی 99- 98 حدود 17 هزار نفر اعلام شدکه بیشتر آنها در شهرستان یزد تحصیل می کنند..
برچسب‌ها
مهریز اتباع خارجی افغانستان آسیب ها

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/132293/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ذخیره 2 میلیون مترمکعب آب در بند خاکی فهرج

برخورد با متخلفین تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در مهریز

رعایت نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

7 بوم‌گردی برتر یزد که باید بشناسید

حضور شمشیربازان چادرملو در رقابت‌های انتخابی آسیا

آغاز عملیات روکش آسفالت 10 کیلومتر محور طبس یزد

نقش آفرینی جوانان نخبه در توسعه جهش تولید/جلوی مونتاژ‌ها را بگیرید

بازدید مدیر عامل شرکت آبفای استان یزد از تصفیه خانه آب شهر میبد

انجام 2 پرواز به مقصد مدینه منوره

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

پیش بینی آسمان ابری در آدینه استان یزد

اقدام فوری برای مرمت بند خاکی ابراهیم آباد

فجر ساعت پخش زنده بازی مس کرمان و چادرملو اردکان‌ + پخش آنلاین

رواج بی حجابی در جامعه توطئه دشمنان است

جهش تولید با رشد استعداد کارگران محقق می‌شود

رشد 10 برابری طرح حوزه راه شهرستان مهریز

نرخ بازار باید منصفانه و اسلامی باشد/ ضرورت توجه به حق و حقوق کارگران

امتیاز صدرشیمی در لیگ برتر فوتبال ساحلی کشور به مهریز انتقال یافت

ایجاد سامانه اعلام بار مجازی راهگشای مشکلات حمل‌ و نقلی مهریز است

کارگران رکن مهم اقتصاد کشور هستند

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

برگزاری‌ مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی در استان یزد/ خسارت سیل به 21 رشته قنات

مصاف پاریزه رکردستان با نماینده یزد

تخصیص بیش از 3 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تأمین برق شهرک‌های صنعتی یزد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

اجرای برنامه هفتم توسعه نیازمند اهتمام ویژه

اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت در یزد

ادامه رگبار باران در جنوب شرق کشور

خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است