خبر یزد

آخرين مطالب

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای:

توسعه گلخانه‌های استاندارد در یزد راهکاری مناسب برای اشتغال است اقتصادي

توسعه گلخانه‌های استاندارد در یزد راهکاری مناسب برای اشتغال است
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد توسعه گلخانه‌های استاندارد را برای ایجاد اشتغال در استان مناسب ترین راهکار دانست و گفت: این واحدهای صنعتی، پاک و با ارزش است و با توسعه چنین فضاهای پربازده موافق هستیم و از گسترش آن نیز حمایت می کنیم.

محمد مهدی جوادیان زاده در نشست مشترک با مسوولان سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان با بیان اینکه یزد از نظر سطح زیرکشت دومین استان گلخانه ای کشور است، افزود: یکی از سیاست های لحاظ شده بالا بردن میزان تولید در چنین فضاهای استاندارد و هیدروپونیک است.
به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی سازمان نظام مهندسی کشاورزی یزد، وی تصریح کرد: این واحدها باید به سمت گلخانه های پیشرفته توسعه یابند و به گلخانه های هیدروپونیک که بازدهی محصول را چندین برابر و در مصرف آب صرفه جویی می شود تبدیل گردند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد احداث متعدد گلخانه ها در محل های نامناسب و استفاده از چاه غیرمجاز را یکی از نگرانی های جدی عنوان کرد و گفت: وجود گلخانه های غیراستاندارد و غیر مجوزدار باعث مصرف بی رویه آب شده است و آلودگی منابع آبی را در پی دارد . 
وی اظهارکرد: تنها راه نجات آب ،اجرای طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی است که اطلاع رسانی ، فرهنگ سازی ، همدلی مردم و کشاورزان ، درک بحران پیش آمده در منابع آب توسط مسوولان از عوامل مهم پیشبرد این طرح است. 
جوادیان زاده بیان کرد: در سال جاری فعالیت و نظارت شرکت آب منطقه ای در هر ماه در یک شهرستان متمرکز ششده ،موارد و موقعیت های منطقه را بررسی می کند و مردم را نسبت به بخش های مختلف کشاورزی، صنعت ، آب و غیره آگاه می کند تا بر اساس شرایط منطقه در کسب و کار خود سرمایه گذاری کنند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد اظهار امیدواری کرد که با مساعدت، همکاری و حمایت مردم ، مسوولان کشور ، نهادها و دستگاه های اجرایی در حفظ منابع ارزشمند آب زیرزمینی برای نسل های آینده پیشرفت چشمگیری داشته باشیم چرا که مراقبت منابع آبی، حفظ حیات و تمدن است.
همچنین رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی یزد با ارائه گزارشی از عملکرد و اهداف سازمان و همچنین وضعیت شرکت ها و مراکز ، امور واگذاری ها و برخی دستورالعمل های ابلاغی پرداخت.
محمدرضا خلف باغی به شروع فصل گرما و معضل گلخانه های بدون مجوز و غیراستاندارد اشاره کرد و گفت: در حال حاضر با شروع فصل گرما و نگرانی ساکنان برخی مناطق ، اقدامات اولیه در پایش گلخانه های شهرستان یزد صورت گرفته است. 
وی افزود: گلخانه هایی که بدون مجوز و پروانه تاسیس شروع به کار کردند ، معضلاتی از جمله آلودگی در منطقه، استفاده بی رویه از آب، تولید محصول بی کیفیت ، استفاده غیرمجاز از آب چاه ها و غیره به وجود می آورند.
خلف باغی گفت: در پایش اولیه به این نتیجه رسیدیم که حدود 30 درصد گلخانه ها دارای مجوز و استانداردهای لازم هستند.
وی تصریح کرد: با توجه به شکل گیری گلخانه های ، علاوه بر معضلات که ایجاد می شود باعث ناکارآمدی گلخانه های با کیفیت و استاندارد می شود.
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی یزد خاطرنشان کرد: اعتراض ما به دستگاه های مربوط به آب، برق و گاز این است، گلخانه ای پروانه معتبر از سازمان ندارد به آنها خدمات رسانی شده است.
به گفته وی این درحالی است که آنها طبق قانون در ازای رعایت و ضوابط و تولید استاندارد و سالم می بایست یارانه ای دولتی استفاده کنند . 
خلف باغی در ادامه به دقت و حساسیت بخش خصوصی اشاره کرد و یادآور شد: بخش خصوصی می بایستی جوابگو باشد بیشترین دقت عمل را انجام می دهند تا کمترین خسارت و مشکلات را داشته باشند.
وی در ادامه به اهمیت سلامت محصول اشاره کرد و اظهارداشت: کمتر از یک درصد گلخانه های استان مسوول فنی دارد در صورتی که محصولات گلخانه ای تازه خوری است و مورد استفاده روزانه مردم قرار دارد و نقش سلامت محصول می باست مورد توجه قرار گیرد.
خلف باغی به تعداد فارغ التحصیلان رشته آبیاری اشاره کرد و گفت: در حال حاضر نظام مهندسی یزد 190 عضو دانش آموخته رشته آبیاری دارد، اگر از توانایی آنها در این زمینه استفاده شود بسیاری از مشکلات با این نیروی متخصص رفع می شود.
وی خواستار به کارگیری دانش آموختگان رشته آبیاری شد و افزود: اگر از استعداد و توانایی فارغ التحصیلان و متخصصان در زمینه مربوط به خود استفاده نشود، آنها در جای دیگری مشغول به کار می شوند و این فرصت تخصصی که باید از آن استفاده کنیم از دست می رود.
همچنین دبیرشورای سازمان نظام مهندسی کشاورزی یزد به رویکرد این سازمان اشاره کرد و گفت :نقشه راهی که از ابتدا برای نظام مهندسی تعریف شده است،مهندسی کردن کشاورزی با افزایش رویکردهاست و نظر این تشکل در حفظ منابع آبی با دیگر دستگاه ها مشترک است.
غلامرضا برزگری افزود: در بحث کلان حفظ منابع آبی با همکاری تمامی دستگاه ها می بایستی خط روشنی را برای آینده تدوین و پیگیری کنیم.
محمدرضاکوچک زاده دیگر عضو شورای سازمان یادشده مشکل اصلی را نبود آگاهی دستگاه ها از موانع و مشکلات دانست و اظهار کرد: با برگزاری جلسات کارشناسی متعدد و مطرح کردن مشکلات می توان راهکارهایی را ارایه و برنامه ریزی های راهبردی کوتاه مدت و بلندمدت پیاده سازی کرد.
محمدعلی حاتمی زاده دیگر عضو شورای نظام مهندسی نیز به ناهمگونی برخی برنامه ها اشاره کرد و افزود: اجرای برخی از دستورالعمل ها و برنامه هایی که از وزارتخانه ابلاغ می شود با شرایط استان همخوانی ندارد که اینگونه موارد می بایست با پیگیری چند دستگاه و نمایندگان استان مطرح شود و راهکارهایی مطابق با منطقه و شرایط پیشنهاد و به تصویب برسد.
همچنین چهارم اردیبهشت ماه 99 سید جمال سجادی پور رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد گفته بود: هدف از کشت محصول گلخانه ای افزایش کشت گیاهان کم آبخواه، ایجاد ارزش افزوده بالا و ایجاد اشتغال بیشتر است که در حال حاضر ، 22 درصد تولید خیارسبز گلخانه‌های ایران در یزد تولید می شود.
وی تصریح کرد: سال گذشته از هزار و 843 هکتار سطح زیرکشت ، 533 هزار تن محصول برداشت و روانه بازار مصرف شد و حدود 400 هزار تن ( 60 درصد) محصول به بازارهای روسیه و عراق و کشورهای حوزه خلیج‌ فارس صادر ‌شد.
وی با اشاره به لزوم اتخاد تدابیر لازم در برابر تحولات اقتصادی ناشی از تغییرات آب و هوایی و کاهش قیمت ها به دلیل رکود بازارهای جهانی گفت: به گلخانه داران استان توصیه می شود، ترکیب کاشت محصول توصیه شده در استان بر اساس اولویت شامل خیارسبز ، گوجه فرنگی ، بادمجان ، فلفل و انواع آلوئه وراست را رعایت کنند.
وی با اشاره به اینکه ایجاد شهرک های گلخانه ای یکی دیگر از سیاست های این نهاد است ، تصریح کرد: تولید کنندگان در این حوزه خوب عمل کردند و کشت های نوین گلخانه ای شامل کشت (N. f. t )که باز چرخانی آب است که بهره وری آب برای این گونه کشت بیش از 2 برابر کشت های موجود است.
سجادی پور افزود: در گلخانه های فعلی از هر مترمکعب آب، 25 کیلو گرم محصول برداشت می شود و در گلخانه ها از نوع کشت جدید (N. f. t ) به ازای هر مترمکعب آب، 60 کیلوگرم محصول تولید می شود.
به گفته وی کشت « نشایی باز» از جمله سیاست های وزارت جهاد کشاورزی است که می توان میزان بهره وری آب را بالا برد و در واقع یک ماه از دوره رشد گیاه تا 40 روز را کم کرد و یا دوره مورد نظر را در محیط کوچک گلخانه در قالب کشت های نشایی توسعه داد .
برچسب‌ها
سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور یزد شرکت آب منطقه ای سازمان آب و برق خوزستان

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/133351/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تجهیزات شهرداری اردکان مناسب نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله به زودی

تشریح برنامه‌های هفته سلامت در مهریز

1200 تن شکر در سکوهای تنظیم بازار یزد توزیع می‌شود

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

پزشک قلابی در خاتم یزد دستگیر شد

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

فعالیت سامانه بارشی تا پیش از ظهر امروز در استان

نقش موثر هنر در انتقال اندیشه شهدا به نسل آینده + عکس

پروژه نهضت ملی مسکن شهرستان نیر 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

خدمت رسانی به گردشگران و مسافران بهاباد به نحو احسن

حضور تیم رباتیک دانشگاه آزاد یزد در مسابقات بین‌المللی ربوکاپ

اعزام 10 تیم امدادی هلال احمر یزد به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان

اینفوگرافی/ برجسته‌ترین بنا‌های تاریخی ایران به‌بهانه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

ثبت 62.9 میلیمتر باران در مهریز یزد

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

اجاره‌بها در استان یزد مدیریت شود

دهمین نمایشگاه گل و گیاه یزد

جاری شدن سیل در رودخانه شور آسفیچ

فیلمی از بارش باران در بهاباد

شکوفه‌های بهاری زیر بارش باران

بدمینتون‌باز یزدی اعزامی به مسابقات آسیا تجلیل شد

اعزام 10 تیم امدادی هلال‌احمر یزد به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

بارندگی‌ها خسارتی نداشته است

اوقات شرعی پنجشنبه 30 فروردین در یزد

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

بارش رحمت الهی در استان کویری یزد

هشدار سطح زرد نیز برای کشاورزی صادر شد/احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی از پنجشنبه تا جمعه

فیلمی از جاری شدن آب در مسیل تفت

ادارات مانع اجرای رای کمیسیون‌های شورای شهر نشوند

تحقیق و تفحص از اجرای پروژه بلوار مرحوم ابوترابی

فعالیت سامانه بارشی تا پیش از ظهر فردا در استان

بارش باران در بهاباد و آبگرفتگی معابر

فیلمی از بارش باران در بهاباد و آبگرفتگی معابر

تصاویری از سیل در بهادران مهریز

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

آماده‌باش 490 تیم مدیریت بحران در یزد / کدام مسیرها در یزد مسدود است؟

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

کاهش قیمت گوشت مرغ در بازار یزد

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

آمادگی شهرستان‌های بافق و بهاباد برای مدیریت سیلاب

وعده صادق بخش کوچکی از توانمندی نظامی ایران بود

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر