پیشنیازهای رونق سرمایهگذاری در یزد
اقتصادي
بزرگنمايي:
خبر یزد - ایجاد سازگاری بین انسان و طبیعت در اقلیم گرم و خشک کویر مرکزی ایران باعث شده تا استان یزد همچون جواهری در این اقلیم بدرخشد و با اندک آبی که طبیعت در اختیار ساکنان این استان قرار داده، با چاشنی تلاش و پشتکار، حیات و آبادانی را در این سرزمین خشک به جریان انداخته و بنای فرهنگی را نهادهاند که هر وقت صحبت از تلاش و پشتکار میشود، ناخودآگاه نام یزد و یزدی در اذهان متبادر میشود.
امروز در جای جای این شهر تاریخی به آنچه که از گذشتگان میراث بردهایم، افتخار می کنیم و یقینا نسل حاضر نیز بایستی تلاش کنند تا مایه افتخار آیندگان باشد و این میراث را نسل به نسل با ایجاد ارزش افزوده انتقال دهند.
بدون شک سرمایهگذاری و جلب مشارکت سرمایهگذاران برای رشد و توسعه هر منطقهای نقش کلیدی دارد، لیکن برای استانی که با کمبود آب روبروست، کمترین سهم را از بارشهای سالیانه دارد، منابع آبی زیرزمینی آن نیز هر روز رو به کاهش است، پوشش گیاهی آن رو به نقصان است، نیروی انسانی جوانش را افراد تحصیل کردهای تشکیل میدهند که شاید رغبتی برای کار در مراکز تولیدی نداشته باشند و به جایگاهی بالاتر میاندیشند و این مساله به مهاجرت افراد از شهرهای دور و نزدیک به این استان به همراه پیامدهای فرهنگی و اجتماعی منجر شده و ... چگونه میبایست سرمایهگذاران را مجاب کرد که سرمایه گذاری در این استان ریسک پایینی دارد و میتوان به آینده آن امیدوار بود تا از این رهگذر و بهبود بخشیدن به سایر شاخصها به اشتغال پایدار و نهایتا توسعهای پایدار برسیم.
البته در کنار نقصانهایی که با آن دست و پنجه نرم میکنیم، میتوان به این نکات نیز اشاره نمود که یزد دومین شهر معدنی با ذخایر فراوان به شمار میآید، یزد به عنوان شهر میراث جهانی و انرژی پایدار در سطح بین الملل شناخته شده که صنعت گردشگری را میتواند رونق بخشد، آفتابی که بر کویر میتابد منبع عظیمی از ثروت را با خود به همراه دارد، کالاهای تولید یزد که بخشی از بازارهای داخلی و خارجی را تحت تاثیر خود قرار دادهاند از جمله صنایع کاشی و حضور یزد در سایر رتبهبندیهای کشوری نشان از خوش درخشیدن آن با وجود برخی کاستیها در عرصههای مختلف دارد و اینها نقاط قوتی است که می توان با برنامه محور بودن مدیریت در هر بخش، توجه به اساتید فن و تجارب ارزشمند فعالان عرصه کار و تلاش و همچنین بهرهگیری از تاثیر رسانهها به عنوان نگاهبانان همیشه هوشیار جامعه در جلب نظر سرمایهگذاران استفاده کرد.
وقتی برای توسعه استان نقشه راهی ترسیم شود که تمامی جوانب از جمله آیندهنگری لازم در آن دیده شده باشد و امور استان بر اساس برنامه محوری نه بر اساس رویههای قائم به فرد دنبال شود، تکلیف خیلی از مسایل از جمله سرمایه گذاری روشن میشود، فرآیند دستیابی به آن تدوین دقیق شرایط انتخاب سرمایهگذار، میزان سرمایهگذاری، توجیه اقتصادی، نحوه سرمایهگذاری، شیوههای مشارکت و ... است تا سرمایهگذار نیز با خیالی آسوده از بین طرحهایی که به او پیشنهاد میشود، ارزیابی لازم را انجام و گزینهای را انتخاب کند.
در کنار سایر مسایل بایستی به فکر رفع موانع و تسهیل در امور کارها نیز بود، گاهی همکاریهای بین دستگاهی و تنظیم رابطهی منطقی بین چند دستگاه اجرایی میتواند به سرعت بخشیدن به انجام کارهای یک سرمایهگذاری کمک نماید که بخشی از آن در درون استانی و در برخی موارد فرا استانی است که علاوه بر مکاتبات معمول اداری بین دستگاهی، نیازمند پیگیریهای ویژه است.
آنچه مسلم است سرمایهگذاری در حوزه های مختلف میتواند توسعه و آبادانی استان را به دنبال داشته باشد و تلاش در این زمینه به ارتقا جایگاه استان در حوزههای مختلف کمک میکند که البته بایستی شرایط استان و نقاط قوت و ضعف آن را نیز مد نظر قرار داد
رسانه ها نیز به سهم خود با استفاده از ظرفیتهای اطلاع رسانی با انعکاس و تحلیل وضعیت استان و معرفی مطلوبیتهای سرمایهگذاری به نوعی نقش دو جانبه منتقد و تسهیل کننده روند توسعه را میتوانند ایفا کنند و در تحقق اهداف توسعه استان مشارکت فعال داشته باشند.
* کارشناس رسانه
برچسبها
توسعه اقتصادی یزد سرمایه گذاری
پروندهٔ خبری
سال 99؛ سال جهش تولید
-
شنبه ۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۲:۱۷
-
۱۶۳ بازديد
-
-
خبر یزد
لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/138633/