خبر یزد

آخرين مطالب

هدایت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر به بازار سرمایه وزارت رفاه

هدایت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر به بازار سرمایه
  بزرگنمايي:

خبر یزد - برخورداری‏ از تامین‏ اجتماعی‏ از نظر بازنشستگی، بیکاری‏، پیری، ازکارافتادگی، بی‏سرپرستی‏، در راه‏ ماندگی‏، حوادث‏ و سوانح‌‏، نیاز به‏ خدمات‏ بهداشتی‏ و درمانی‏ و مراقبت‌های‏ پزشکی‏ به‏ صورت‏ بیمه‏ و...، حقی‏ است‏ همگانی‏.

دولت‏ موظف‏ است‏ طبق‏ قوانین‏ از محل‏ درآمدهای‏ عمومی‌و درآمدهای‏ حاصل‏ از مشارکت‏ مردم، این خدمات‏ و حمایت‌های‏ مالی ‏ را برای‏ ‏افراد کشور تامین‏ کند. براساس این اصل هم صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در سال 1384 با مصوبه هیات دولت و به منظور حمایت از روستاییان و عشایر و کشاورزان در ایران تاسیس شد تا این اقشار نیز زیرپوشش حمایت‌های اجتماعی قرار گیرند. این صندوق یکی از صندوق‌های چهارگانه و زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و رویکرد آن ارائه خدمات بیمه اجتماعی به کشاورزان، روستاییان و عشایر در بخش‌های مستمری بازنشستگی، از کارافتادگی و فوت است. این صندوق از جوانترین صندوق‌های بیمه‌گر اجتماعی کشور است که توانسته در طول 15 سال فعالیت نزدیک به دو میلیون خانوار روستایی و عشایری را تحت پوشش خود قراردهد و خدمات بیمه‌ای لازم را برای این تعداد از خانوارها برقرار کند که به گفته مدیرعامل این صندوق، افزایش تعداد بیمه‌شدگان، از برنامه‌های مهم و جدی صندوق در سال جاری است.
هدایت صندوق به بازار سرمایه 
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون ، کارورفاه اجتماعی "علی شیرکانی"، مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در گفت ‌وگو با روزنامه «دنیای‌اقتصاد» گفت: تاسیس صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در سال 1384 یکی از نخستین اقدامات اجرایی پس از تصویب قانون ساختار بود که با هدف بهره‌مندشدن این اقشار از خدمات رفاهی و اجتماعی انجام گرفت، وی در ادامه گفت: با وجود اینکه بخش زیادی از جامعه در دهه‌های گذشته تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار گرفته بودند، اما یکی از اقشاری که هیچ نوع بیمه اجتماعی برای آنها تعریف نشده بود، کشاورزان، روستاییان و عشایر بود که با تمهیداتی که اندیشیده شد، در اواخر سال 83 موضوع راه‌اندازی یک صندوق بیمه مطرح شد و در ماه‌های ابتدایی سال 84 صندوق بیمه روستایی و عشایر فعالیتش را آغاز کرد.
وی تصریح کرد: اطلاع‌رسانی نسبت به خدمات صندوق بیمه اجتماعی روستاییان از طریق دهیاری‌ها، بهورزان خانه‌های بهداشت، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، ادارات جهادکشاورزی و آموزش و پرورش انجام می‌شود و علاوه‌بر روستاییان و عشایر، کارکنان مراکز و شرکت‌های وابسته به سازمان مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مستقر در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر و اعضای نظام دامپزشکی نیز می‌توانند زیر پوشش این صندوق قرار گیرند.
به گفته شیرکانی از آنجا که صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خود را موظف به توسعه پوشش بیمه‌ای در جهت تعمیم جامعه هدف به بیمه فراگیر افراد غیرمزد بگیر می‌داند، ازاین رو این صندوق این شرایط را فراهم کرده تا تمامی‌روستاییان و عشایر و کشاورزان بتوانند با مراجعه به کارگزاری‌ها، خودشان را تحت پوشش این صندوق قرار دهند و در زمان تهدید معیشت خانواده از مزیت‌هایی که صندوق فراهم کرده است، استفاده کنند.
2میلیون خانوار تحت پوشش داریم
مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در تشریح اقدامات و برنامه‌های این صندوق گفت: این صندوق توانسته در طول 15 سال فعالیت، نزدیک دو میلیون خانوار روستایی و عشایری را تحت پوشش قرار دهد و خدمات بیمه‌ای لازم را برای این تعداد از خانوارها برقرار کند که ازاین تعداد حدود یک‌میلیون و 200 هزار خانوار جزو اعضای فعال ما به شمار می‌آیند.
وی با بیان اینکه افزایش تعداد بیمه‌شدگان از برنامه‌های مهم این صندوق است، چون اعتقاد داریم با اهداف پیش‌بینی شده فاصله داریم، تاکید کرد: اگر جامعه هدف مدنظر صندوق را حدود 7 میلیون خانوار روستایی و عشایر در نظر بگیریم، با پوشش دادن یک میلیون و 200 هزار خانوار فعال در این صندوق، به نظر می‌رسد که ما چیزی در حدود 20 درصد از جامعه هدفمان را توانسته‌ایم پوشش دهیم که این مهم نشان از این دارد که هنوز تا هدف نهایی که پوشش حداکثر است فاصله وجود دارد.
وی در ادامه مشکلات اقتصادی وعدم نفوذ فرهنگ بیمه‌ای در کشور به خصوص در روستاها را از موانع مهم رشد و توسعه فعالیت این صندوق عنوان کرد و افزود: کاهش قدرت خرید مردم از یک سو و نبود فرهنگ بیمه‌ای مناسب در کشور از سوی دیگر سبب شده تا بیمه در سبد هزینه‌های خانوارها، به خصوص خانوارهای روستایی جایگاه چندان مناسبی نداشته باشد و ضریب نفوذ بیمه را دراین مناطق به شدت کاهش دهد.
به گفته وی از آنجا که خدمات بیمه‌ای که صندوق ارائه می‌دهد، خدمات بلند مدت به شمار می‌آید و برای آرامش آتی افراد در نظر گرفته شده است، به دلیل ملموس نبودن این خدمات برای این اقشار یکی از سختی‌های کار ما در حال حاضر توجیه این افراد برای بیمه شدن است.
شیرکانی ادامه داد: اما با وجود این موانع و مشکلات، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر از طریق 1800 کارگزاری خود در سراسر کشور، اعم از شرکت‌های تعاونی روستایی، دهیاری‌ها و نیز کارگزاری‌های مستقل، در مراکز دهستان‌ها و روستاها تاکنون نزدیک 2 میلیون خانوار را تحت پوشش قرار داده است.
وی با بیان اینکه برخورداری روستاییان‌ از مستمری بازنشستگی از کارافتادگی و فوت، می‌تواند باعث ایجاد آرامش در دوره سالمندی برای آنها شود و در زمان ازکارافتادگی کمک خوبی عاید آنها کند، تصریح کرد: برای بهبود این وضعیت، یکی از اهداف و برنامه‌ریزی‌های سال جاری را اطلاع‌رسانی و تبلیغات وسیع‌تر قرار دادیم تا گامی‌برای نهادینه کردن این موضوع و جذب بیشتر افراد برای تحت پوشش قرار گرفتن در صندوق برداریم. از آنجا که بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر یک خدمت اختیاری است و اجباری برای بهره‌مندی از آن وجود ندارد، لازم است که در این حوزه اقدامات گسترده‌تری انجام شود و در زمینه اطلاع‌رسانی، اقدامات بیشتری انجام شود.
وی تصریح کرد: در این راستا تلاش داریم تا با همکاری و تعامل هرچه بیشتر با شرکت‌های تعاونی روستایی، دهیاری‌ها و همچنین آموزش‌های لازم به کارگزاری‌های مستقر در مراکز دهستان‌ها و روستاها، این هدف را محقق کرده تا بتوانیم ضریب نفوذ این بیمه را در بین روستاییان و عشایر افزایش دهیم.
اثرات مثبت حمایت بیمه‌ای صندوق بر اقتصاد
شیرکانی حمایت هرچه بیشتر ازاین قشر از جامعه که فعالیت‌شان تاثیر زیادی بر تولید ناخالص داخلی دارد را از اهداف مهم صندوق دانست و گفت: از آنجا که این صندوق با ارائه خدمات بیمه‌ای و اجتماعی، آرامش خاطری برای این اقشار جامعه به ارمغان می‌آورد، این موضوع در نهایت می‌تواند بر رونق فعالیت‌های روستایی و کشاورزی تاثیر مثبت داشته باشد و این یعنی گامی‌در جهت بهبود شرایط اقتصادی کشور.
به گفته مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، در عین حال حمایت از روستاییان و عشایر کشور، قطعا می‌تواند باعث کاهش روند مهاجرت‌های بی‌رویه به شهرها و حاشیه‌نشینی و مسائل آن شود و این موضوعی است که در صندوق ما توانستیم بخشی از آن را محقق کنیم . تضمین معیشت و امید به آینده خانوارهای روستایی و عشایری در محل زندگی خودشان قطعا زمینه کاهش مهاجرت‌های غیرضروری را فراهم خواهد کرد، ضمن اینکه با این اقدامات در حال انجام، گامی ‌هم درجهت پایداری روستاها، افزایش امنیت غذایی، کمک به مسائل زیست محیطی و... برداشته‌ایم.
شیرکانی در ادامه، کم کردن تعهدات و دغدغه‌های دولت نسبت به تامین خدمات بیمه و مالی این اقشار را از دیگر دستاوردهای این صندوق عنوان کرد و گفت: از آنجا که دولت‌ موظف‌ است‌ طبق‌ قانون‌ خدمات‌ بیمه‌ای و حمایت‌های‌ مالی‌ لازم ‌ را برای‌ ‌ افراد جامعه تامین‌ کند، بنابراین با حمایت‌هایی که این صندوق از اقشار روستایی و عشایر داشته است، توانسته دراین زمینه باری از دوش دولت بردارد و دغدغه‌های دولت در این بخش را کاهش دهد.
وی در همین راستا خواستار همکاری و حمایت‌های بیشتر دولت از این صندوق شد، تا صندوق بتواند به شکل مناسب و پایدار به فعالیتش ادامه دهد. او با بیان اینکه تلاش داریم در کنار ارائه خدمات بیمه‌ای، تسهیلاتی را به بیمه‌گذاران ارائه کرده تا از این طریق حمایت بهتری از بیمه‌شدگان داشته باشیم، یادآورشد: دراین زمینه همکاری را با بانک صادرات شروع کرده تا با کمک سیستم بانکی تسهیلات لازم را با شرایط آسان و بدون تضامین، به بیمه‌گذاران پرداخت کنیم. تمام این اقدامات در این راستا است که بتوانیم براساس هدف‌گذاری، تعداد بیمه‌شدگان فعال صندوق را تا پایان سال به یک میلیون و 500هزار خانوار برسانیم .
پایداری صندوق نیازمند اصلاحات پارامتریک
شیرکانی در ادامه صحبت‌ها، برای پایداری فعالیت این صندوق و سایر صندوق‌ها در کشور که معیشت تعداد زیادی از سالمندان در کشور به وضعیت آنها گره خورده است، بر اصلاحات پارامتریک و ساختاری تاکید کرد وافزود: اصلاحات در سن بازنشستگی و تغییر در نحوه بازنشستگی از اصلاحات پارامتریک و مهم است که باید دراین حوزه انجام گیرد. افزایش سن و سنوات مورد نیاز برای بازنشستگی و تغییرات در موضوع بازنشستگی‌های پیش از موعد ازجمله اصلاحاتی است که می‌تواند انجام گیرد. توجه به موضوع هزینه-فایده از دیگر موضوعات مهمی‌است که باید مورد توجه قرار گیرد. ضمن اینکه حمایت‌های دولت ازاین صندوق‌ها نیز از الزامات است. به گفته او در راستای اصلاحات پارامتریک که به آن اشاره شد، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر نیز اصلاحات در آیین نامه و ایجاد تغییردر شیوه محاسبه مستمری را در دستور کار قرار داده که اگر این مهم محقق شود می‌توان از بروز بسیاری از مشکلات در آینده پیشگیری کرد.
انتخاب استراتژی سهامداری
وی در ادامه به افزایش درآمدهای صندوق اشاره کرد و گفت: ما در بحث درآمدزایی به جای بنگاهداری، تلاش کرده ایم به سمت سهامداری حرکت کرده که دراین راستا افزایش درآمد صندوق از این محل را جزو برنامه‌های مهم سال‌جاری‌مان قرار داده‌ایم. سهامداری صندوق چند مزیت دارد؛ دردسر‌های بنگاهداری را ندارد، نقدشوندگی آن راحت تر است و حق انتخاب بیشتری داریم که البته اینها فقط بخشی از مزیت‌هاست. شیرکانی تصریح کرد: به هرحال استراتژی صندوق را به سمت سهامداری با یک سبد سهام متنوع سوق داده و تلاش کرده‌ایم بخش عمده‌ای از دارایی صندوق را در بورس سرمایه‌گذاری کنیم تا ازاین محل درآمد صندوق را که همان پس‌اندازهای خرد بیمه‌شدگان روستایی و عشایری است، افزایش دهیم که البته در این مسیر موفق هم بوده‌ایم.
شیرکانی مشارکت در پروژه‌های نیمه تمام را از برنامه‌های آتی برای افزایش درآمدزایی صندوق عنوان کرد و گفت: این استراتژی را تعریف کرده و در حال رایزنی برای انجام آن هستیم تا با مشارکت در پروژه‌های نیمه تمام گامی ‌در جهت افزایش درآمدزایی شرکت برداریم. البته مزیت این کار فقط برای صندوق نیست و این موضوع می‌تواند راهی برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام در کشور شود که این خود کمک به حرکت چرخ اقتصاد خواهد کرد.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/138686/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

31 هزار شغل به همت ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه در استان یزد احیا شد

رویکرد تقویت و اصلاح نور و رنگ در راستای بهبود کیفیت منظر شهری

رقابت یک هزار و 362 داوطلب در آزمون استخدامی تامین اجتماعی استان یزد

کشف 3 تن چوب قاچاق به ارزش 3 میلیارد ریال در بافق

استقبال یزدی‌ها از طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

اجرای ویژه برنامه استانی "سپاس سردار" در مدارس استان یزد

قدردانی فرمانده سپاه الغدیر از نمایندگان ارتش در یزد

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

مدیریت بحران آبفای یزد در آماده باش کامل

اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی به همت دامپزشکی شهرستان اشکذر

توزیع بیش از 130 هزار جلد پاسپورت در هرات

آماده باش آتش‌نشانان یزدی برای کنترل آبگرفتگی‌های احتمالی

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

مدیریت بحران آبفا در آماده باش کامل است

مدیریت بحران آبفا در آماده باش کامل

استقبال 90 درصد یزدی‌ها از طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

طلاب باید به بحث تولید علم ورود کنند

استقرار تیم بازرسی اداره کل بازرسی استان یزد در جهادکشاورزی

ساخت 22 هزار مسکن ملی در شهرهای یزد/رشد 3 برابری مقاوم‌سازی روستا

پرهیز از سفر‌های غیرضروری به مناطق ییلاقی

ناترازی شدید حوزه مسکن به دلیل یک دهه توقف در تولید

کشور به تولید واقعی نیاز دارد نه مونتاژکاری!

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

فرونشست زمین سفره‌های آب زیرزمینی را می‌بلعد

برگزاری مراسم شهدای امنیت در یزد

آسمانِ یزد بارانی است

مرکز انتقال خون اردکان باید تجهیز شود

بدون مشارکت و جلب رضایت شهروندان، هیچ خدمتی مؤثر واقع نخواهد شد

حرکت سپاه پاسداران، منطبق بر موازین بین المللی بود

پلمب واحد‌های متخلف تهیه و توزیع در استان یزد

آغاز عملیات ساخت بلوار شهید سلیمانی در مهریز

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دولت سه لایحه جدید به مجلس ارسال کرد

آغاز بارش‌ها در استان یزد/ تداوم بارندگی‌ها تا فردا + فیلم

دیدار استاندار یزد با جمعی از خانواده‌های شهدای ارتش

نوسانات بازار ارز و طلا زندگی مردم را با مشکل مواجه می‌کند

هوشمند سازی 13 گله شتر استان یزد

شهرداری عواقب معامله زمین‌های غیرقانونی تفکیک شده‌ را شفاف و گسترده به مردم اطلاع‌رسانی کند

پنتاگون جزئیات جدیدی درباره حمله ایران فاش کرد

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

شروع بارندگی در استان یزد