خبر یزد

آخرين مطالب

توجه به مشاغل خانگی، کلید طلایی جهش تولید اقتصادي

توجه به مشاغل خانگی، کلید طلایی جهش تولید
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد- کسب و کارهای خانگی به عنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر دنیا محسوب می شوند و قابلیت انجام این نوع کسب و کار در منزل با مزایای بسیاری برای شاغلان آن همراه است.

امروزه مشاغل خانگی و خرد، نقش بسیار زیادی در رفع معضل بیکاری ایفا می‌کنند و با دریافت تسهیلاتی اندک می‌توانند اشتغال گسترده‌ای را در جامعه ایجاد کنند.
در سال‌های اخیر حمایت از مشاغل خانگی و خرد به یکی از سیاست‌های کشورهای پیشرفته دنیا تبدیل شده است و برنامه ریزی جدی برای ورود دولت‌ها به آنها در خوشه‌ها و شاخه‌های مختلف و متعدد صورت می‌گیرد.
امروزه نقش مشاغل خانگی در رونق اقتصادی و تثبیت درآمد برای دهک‌های پایین اقتصادی جامعه و ایجاد فرصت‌های شغلی برای تمامی فعالان اقتصادی محرز شده و طرح‌ها و برنامه‌های متنوعی را در این زمینه به مرحله اجرا گذاشته‌اند.
حدود 90 درصد اشتغال کشور و دنیا در بخش مشاغل خرد و بنگاه‌های کوچک شکل گرفته و بنابراین باید به بخش مشاغل خانگی به صورت منسجم‌تر و دقیق‌تر ورود کنیم.
قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در ایران در سال 1390 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد تا از طریق ارایه تسهیلات تا سقف یک میلیارد ریال به صورت تسهیلات قرض الحسنه با کارمزد چهار درصد این مشاغل خانگی و کارآفرینی شکل بگیرد.
با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در سال های اخیر و نامگذاری سال 99 به نام جهش تولید، سیاست ها و برنامه‌های دستگاهها هم باید به این سو گرایش پیدا کند، زیرا که حمایت از مشاغل خانگی علاوه بر تحقق راهبردهای اقتصادی، دارای مزیت های اجتماعی مثبتی است که نباید به آن بی توجه بود.
اختصاص 40 میلیارد ریال وام به متقاضیان مشاغل خانگی
مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی یزد گفت: در سال 1398 از سوی بانک‌های عامل 40 میلیارد ریال وام به متقاضیان مشاغل خانگی استان پرداخت شد که این مبلغ در اختیار متقاضیان 307 طرح با اشتغالزایی 338 نفر قرار گرفت.
محمدحسین ریاحی افزود: در مشاغل خانگی تفکیک جنسیتی وجود ندارد و زنان و مردان می‌توانند با توجه به مهارت های خود، شغل ایجاد کنند.
مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی یزد تصریح کرد: برای رسیدن به اشتغال پایدار و کاهش آمار بیکاری توجه به مشاغل خانگی موثر است.
توسعه مشاغل خانگی نیاز به افزایش منابع مالی دارد
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد گفت: منابع اختصاص یافته به مشاغل خانگی بسیار اندک است و سالی که به جهش تولید نامگذاری شد باید در آن عزم جدی، ملی و استانی وجود داشته باشد تا اینگونه کسب و کارها را توسعه دهیم. 
وی افزود:این مشاغل باید به عنوان فرهنگ کسب و کار در جامعه رونق پیدا کند و در سال 99 با همدلی و وفاقی که وجود دارد توسعه این گونه رشته ها در دستور کار دستگاه های اجرایی استان قرار گیرد.
این مسوول ، پیوند تولید محصول مشاغل خانگی به بازار فروش و تامین مواد اولیه این نوع کسب و کارها را حایز اهمیت برشمرد و اظهار داشت: چند سالی است که طرح‌های پشتیبان مشاغل خانگی به عنوان یک فرصت مطرح است.
اهمیت توسعه مشاغل خانگی در استان
استاندار یزد در کارگروه اقتصادی اشتغال و سرمایه‌گذاری استان گفت: توسعه مشاغل خانگی نقش مهمی در تولید و اشتغال دارد و در سال 1399 بیش از گذشته مورد توجه متولیان در استان قرار گیرد.
محمدعلی طالبی افزود:گسترش و تقویت مشاغل خانگی در تحقق اهداف نظام در اشتغال ضروری است.
وی با بیان اینکه باید با برنامه‌محوری و جدیت برای تولید و اشتغال در سال‌جاری اقدام مناسب به عمل آید به ضرورت بررسی مسائل و مشکلات بخش تولید و همچنین توجه به موضوع بیمه مشاغل خانگی فعال تاکید کرد.
طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی
مدیرکارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد هم گفت: مشاغل یا کسب و کار خانگی آن دسته از فعالیت هایی است که توسط عضو یا اعضا خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار شکل می گیرد و منجر به تولید خدمت و یا کالایی قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می شود. 
فریبا آیت اللهی با بیان اینکه در مشاغل خانگی تفکیک جنسیتی وجود ندارد و زنان و مردان می توانند با توجه به مهارت خود در خانه، نه تنها برای خود بلکه برای سایر اعضای خانواده شغل ایجاد کنند افزود: همچنین می تواند در کنار خانواده و همراه با مراقبت از فرزندان، 
در محیط آرام، راحت و امن خانه مشغول به کار و کسب در آمد شوند.
اهداف مشاغل خانگی
آیت اللهی شناسایی و توسعه ظرفیت‌های کسب و کار خانگی در جهت توسعه فرصت های شغلی، ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی و اشتغال اعضاء خانوار و کاهش هزینه های تولید و خدمات برای حضور فعال و مستمر در بازار رقابت را از اهداف مشاغل خانگی بیان کرد.
وی افزود: افزایش بهره‌وری سرمایه و صرفه جویی در هزینه‌های جانبی اشتغال و افزایش درآمد خانواده ، ارتقاء مدیریت کسب و کار خانگی از طریق پیوند با بنگاه‌های بالادستی و تشکل‌های خوشه ای، اتحادیه‌ها ، تعاونی ها و صنوف و تسهیل مقررات مربوط به کسب و کار خانگی از دیگر اهداف این مشاغل است.
مزیتهای مشاغل خانگی
مدیرکارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد خاطر نشان کرد: کاهش هزینه‌های رفت و آمد و همچنین مشکالت ناشی از ترافیک ، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه‌های کار خانوادگی و توسعه فرهنگ کار در خانواده از مزیت این مشاغل است.
رشته‌های مشاغل خانگی
آیت اللهی اضافه کرد: در سال 97، 322 رشته و در سال 98، 330 رشته برای مشاغل خانگی در نظر گرفته شد این رشته‌ها عبارتند از گروه‌های صنایع دستی، فرش دستباف و رشته‌های مرتبط به صنایع، تولیدی، امور تولیدات دامی، شیلات، صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، عشایری، امور تولیدات گیاهی و فعالیت‌های فرهنگی و هنری است.
مدیرکارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد خاطرنشان کرد: در صورتیکه شغل مورد نظر متقاضی در فهرست مشاغل خانگی موجود نباشد، متقاضی می‌تواند شغل مد نظر خود را پیشنهاد نماید مشاغل پیشنهادی متعاقبا بررسی و در صورت تصویب ، به فهرست مشاغل خانگی اضافه خواهند شد.
وی اضافه کرد: انجام فعالیت همزمان در چند شغل خانگی در صورت تائید دستگاه اجرایی ذیربط و چنانچه مجموع ساعات کارخانگی توسط هر یک از شاغلان خانگی از 44 ساعت کار در هفته بیشتر نشود، بلامانع است.
آیت اللهی خاطر نشان کرد: متقاضیانی که دارای مجوز کسب و کار خانگی است ، در صورت وجود اعتبار و تخصیص آن به استان می توانند از تسهیلات بهره مند شوند که سقف تسهیلات برای متقاضیان مستقل 533 میلیون ریال و برای متقاضیان پشتیبان یک میلیارد ریال می باشد و حداکثر مدت بازپرداخت تسهیلات قرض الحسنه برای متقاضیان حداکثر 5 سال و با نرخ سود 4 درصد است.
وی ادامه داد: برای انجام کسب و کار خانگی الزم است کار صرفا توسط عضو یا اعضاء خانواده در واحد مسکونی انجام شود، حجم تولید با شرایط و فضای واحد مسکونی تناسب داشته باشد، آلودگی‌های زیست محیطی ، صوتی و بصری ایجاد نکند.
مدیرکارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد تصریح کرد: همچنین عرضه و فروش محصول کالا و خدمات در خارج از واحد مسکونی صورت گیرد، تردد غیر متناسب با فضای محل سکونت به ویژه در مجتمع های مسکونی انجام نشود.شغل مجاز باشد و با محیط مسکونی تناسب داشته باشد.
افزون بر 23 هزار مجوز مشاغل خانگی در استان
آیت اللهی افزود: از ابتدای سال 90 تاکنون 23 هزار و 321 مجوز مشاغل خانگی به صورت مستقل و پشتیبان در استان صادر شد که از این تعداد 17 هزار و 50 مجوز مربوط به زنان بود یعنی 70 درصد مجوزهای صادر شده مربوط به زنان است.
وی خاطر نشان کرد : از 17 هزار زن دارای مجوز تعداد 9 هزار و 364 نفر به بانک های عامل معرفی شدندیعنی 55 درصد ردصد زنان دارای مجوز به بانکهای عامل معرفی شدند.
مدیرکارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد خاطر نشان کرد: از این تعدادپنج هزار و 411 نفر موفق به دریافت تسهیلات شدند به عبارتی 58 درصد افراد معرفی شده تسهیلات دریافت نمودند و زمینه اشتغال پنج هزار و 486 نفر را فراهم آوردند.
قالبیافب بیشترین مجوز صادر شده در رشته های مشاغل خانگی
وی بیشترین مجوز صادره شده در رشته‌های مشاغل خانگی را قالیبافی را با هفت هزار و 461 مورد مجوز بیان کرد گفت: بیش از 40 درصد مجوزهای صادر شده مربوط به این رشته است.
مدیرکارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد خاطر نشان کرد: همچنین دوخت لباس 2 هزار و 969 مجوز،صنایع دستی 2 هزار و 938، است که این رشته رتبه های اول تا سوم را دارند.
وی تصریح کرد: در شهرستان یزد چهار هزار و 291 مجوز،مهریز یکهزار و 995 و خاتم یکهزار و 828 مجوز صادر شد.
اجرای طرح توانمندسازی مبتنی بر الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری یزد هم با اشاره به اجرای طرح توانمند سازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی گفت: این طرح ملی به کارفرمایی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، و نظارت وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی توسط جهاد دانشگاهی از سال 1398 در استان حال اجرا است.
فاطمه دانش یزدی افزود: در این زمینه ، جهاد دانشگاهی استان توانمندسازی 89 زن سرپرست خانوار که تحت حمایت هیچ یک از ارگان‌های حمایتی قرار نداشتند تقبل کرد.
وی خاطر نشان کرد: این طرح از طریق شناسایی پیشرانهای اقتصادی در هر منطقه و آموزش به جامعه هدف به منظور تولید محصولات مطابق استانداردهای پیشرانها و تضمین خرید محصولات آموزش دیدگان توسط شرکت‌های پیشران انجام می‌شود.
برگزاری کارگاههای آموزش دوخت با استانداردسازی جهانی
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری یزد افزود: کارگاه آموزش دوخت با استانداردسازی جهانی با همت کانون کارآفرینی و با جامعه هدف بانوان مددجوی کمیته امداد استان برگزار شد که در این کارگاه بانوان سرپرست خانوار با طراحی و مدلینگ تحت یک برند ملی(هپیلند) آشنا شدند، این آموزش‌ها با هدف رونق کارگاه‌های مشاغل خانگیِ مرتبط انجام شد.
مشاغل خانگی راهکار رونق تولید
دانش یزدی ادامه داد: حمایت از کسب و کارهای خانگی مبتنی بر ظرفیت‌های بومی و محلی راهکاری است که علاوه بر رونق تولید و اشتغالزایی برای افراد، پیامدهای مثبت اجتماعی به همراه دارد. 
وی خاطر نشان کرد: ایجاد هر کار خانگی به مثابه یک کارخانه است و امروزه بزرگترین مشکلات و آسیب های اجتماعی ناشی از بیکاری است که با ایجاد مشاغل خانگی علاوه بر درآمدزایی، همبستگی خانوادگی نیز به وجود می آید.
دانش یزدی گفت: با توجه به این که بسیاری از جوانان جامعه پس از دانش آموختگی از دانشگاه فاقد مهارت هستند، ایجاد مشاغل خانگی ساده راه برون رفت از این بحران بیکاری و افزایش اشتغال است.
زمینه اشتغال با دریافت تسهیلات اشتغال
مدیر یک کارگاه خیاطی هم گفت: با دریافت تسهیلات مشاغل خانگی زمینه اشتغال 10 نفر در کارگاه خیاطی ام فراهم کرده است.
فاطمه حسینی افزود: اگر حمایت از مشاغل خانگی صورت نگرفته بود قطعا بر راه اندازی کارگاه با مشکلات زیادی روبرو میشدم و از این توانستیم برای خودم و دیگران اشتغال ایجاد کنم خرسندم.
وی اظهار داشت: فعالیت و ورود دارندگان مشاغل خانگی به شبکه های اجتماعی و بازاریابی برای فروش تولیدات این مشاغل از طریق فضای مجازی می تواند گام مهمی در رونق این نوع کسب و کار داشته باشد.
برچسب‌ها
جهش تولید یزد سازمان بهزیستی کشور

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/138727/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

به‌کارگیری توانمندی داخلی در تعمیر تجهیزات خط میبد - نائین

اعلام اسامی محرومان هفته بیست و هشتم لیگ یک

پیروزی نماینده بافق در مرحله پلی‌آف فوتسال

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

رشد درآمد‌های وصولی گمرک یزد

کمک کانون آستان قدس شهید چمران یزد به آزادی زندانیان غیر عمد

اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارت به شبکه زیرساختی قنوات

«از هرات تا تهران» آماده نمایش شد

دستگاه‌ها وظایف خود را در بحث کودکان کار و خیابان جدی‌تر دنبال کنند

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

رشد 7 برابری استقبال از رویداد ایده شو

افتتاح طرح‌های بزرگ در بهاباد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

بررسی و کنترل وضعیت آبگیری بندهای تغذیه مصنوعی در حین وقوع سیل

دلیل تعویق بهره برداری خط انتقال آب از دریا به استان چیست؟

طرح‌های بزرگی در بهاباد افتتاح می‌شود

اجرای ضوابط مناسب سازی مستلزم همکاری همه دستگاه ها

برگزاری آزمون المپیاد دانشجویی کشور در دانشگاه اصفهان

پیروزی تیم پاس بافق در هفته اول مرحله پلی آف لیگ دسته 2 فوتسال

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

پیروزی نماینده بافق در مرحله پلی آف فوتسال

ساخت مسکن برای محرومان با نگاه ویژه انجام شود

تولید 750 تن ماهی سردآبی در استان یزد

ایجاد 31 هزار اشتغال به همت ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضائیه در استان یزد

ارتقای سیما و منظر شهری با تقویت روشنایی شهر

توصیه امام جمعه یزد به دانشگاه‌ها درباره بی‌حجابی

وصول بیش از 161 هزار میلیارد ریال درآمد از بخش‌های مختلف استان

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

برپایی آئین های شکرگزاری در روز گندم و نان

آزادی یک زندانی با یاری کانون خدمت رضوی

تداوم روند رشد صدور اسناد مالکیت در استان یزد برای سومین سال

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پیش بینی رگبار و رعدوبرق پراکنده در یزد

دوره آموزشی آشنایی با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز گندم

بارش پراکنده باران در برخی از مناطق کشور

جمهوری اسلامی ایران جلوی خشونت بی مهابای رژیم صهیونیستی را گرفت

یزد از استان‌های پیشتاز در طرح بزرگ حافظ قرآن کریم