خبر یزد

آخرين مطالب

آهنگ توسعه روستاهای بافق با احیا معادن متروکه اقتصادي

آهنگ توسعه روستاهای بافق با احیا معادن متروکه
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد – معدن سرب و روی متروکه « تاجکوییه» شهرستان بافق سال 1398 پس از گذشت حدود نیم قرن بار دیگر با هدف رونق تولید و مصرف مواد معدنی در بازارهای داخلی، توجه به جایگزینی صادرات فراورده‌های نفتی، پیشگیری از خام فروشی،ایجاد ارزش افزوده بالا و ایجاد حداقل اشتغال برای 350 نفر با حمایت دولت احیا شد.

از آنجا که برنامه احیا یمعادن متروکه به دلیل توجه ویژه رییس جمهوری و دولت دوازدهم و با محور خانه معدن ایران در دستور کار قرار داشت ، پشتیبان این طرح صندوق بیمه معدن، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی و سازمــان توسعـه و نوســـازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بود، معدن یادشده، روی ریل توسعه جان دوباره ای گرفت.
با شروع به کار معدن و پیش بینی ساخت کارخانه کنستانتره و اجرای طرح توسعه، رونق و آبادانی به منطقه گرم و خشک بافق بازگشت و مهاجرت معکوس جوانان به برخی شهرهای استان و استان های همجوار رو به افزایش بود، برای اشتغال در معدن روند دیگری پیدا کرد.
معدن تاجکوییه قبل از انقلاب با حدود 100 کارگر برای چند صباحی فعالیت داشت که بعد از مدتی با تغییر مدیریت و نبود امکانات رفاهی و از همه مهمتر به دلیل نبود جاده مناسب از معدن تا شهر یزد، وجود راه خاکی و مقرون به صرفه نبودن فعالیت ها به دلیل مشکلات یادشده ،ادامه کار در معدن تعطیل و امور ناگهان متوقف شد.
با تعطیلی این واحد کارگران جوان که در این اندیس معدنی کار می‌کردند، راهی شهرهای مختلف شدند و افراد میانسال با ادامه پرداخت حق بیمه به صورت «خویش فرما» بعد از مدتی با 60 سال سن و 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه، بازنشسته‌ شدند.
روستاها خالی از جمعیت پس از مهاجرت جوانان
بعد از پیروزی انقلاب یکی ،دو بار افرادی داوطلب راه اندازی معدن یادشده شدند که تصمیمات آن‌ها راه به جایی نبرد، اما یک سال بعد از شروع به کار دولت دوازدهم، در سال 97 و توجه دولت تدبیر و امید به رونق و شکوفایی روستاها و مناطق محروم آهنگ توسعه در این منطقه شتاب گرفت و بخش خصوصی با درنظرگرفتن تمامی امکانات و برخورداری از حمایت‌های دولت، اقدام به راه اندازی این واحد متروکه در دورترین نقطه شهرستان بافق کرد.
این معدن سال گذشته با رویکرد به کارگیری نیروهای بومی رسما فعالیت خود را با 150 کارگر آغاز کرد که بعد از مدتی با راه اندازی کارخانه تغلیظ 250 نیرو به کارگران موجود افزوده شد و منطقه رنگ توسعه و پیشرفت به خود گرفت و مهاجرت معکوس جوانان از شهرها به روستاهای منطقه آغاز شد.
جهش تولید کشاورزی و فراورده‌های دامی با بازگشت جوانان به روستا
یکی از کارگران معدن سرب و روی تاجکوییه بافق به گزارشگر ایرنا گفت: پس از پایان فعالیت روزانه در معدن ، در روستای محل سکونت خود کارهای کشاورزی انجام می دهد و با پرورش و نگهداری تعدادی مرغ و گوسفند علاوه بر تامین مصرف خانواده خود بخشی از نیاز سایر روستاییان را به تولیدات دامی، لبنی و تخم مرغ تامین می کند.
محمدرضا محمودی در مورد چگونگی بازگشت خود به روستا افزود: پیش از این در شهر یزد مرکز استان روزها،کارگری می کرد، و با مشاهده فرا خوان معدن تاجکوییه و نیاز به کارگر به لطف الهی به روستا بازگشت و مشغول کار در معدن شد.
وی بیان کرد: با توجه به امنیت شفلی در معدن و رعایت تمامی مسایل ایمنی در موقع کار به کار در معدن علاقه دارد و بار دیگر زندگی آرامی را به دور از هیاهوی شهری در روستای آبا و اجدادی خود شروع کرده‌ است.
همچنین یکی دیگر از کارگران معدن گفت: در آغاز کار تعداد نیروهایی که معدن نیاز داشت در روستاهای منطقه نبود لذا مدیریت برای تکمیل نیروهای مورد نیاز ، کارگران مورد نیاز را از شهرستان کوهبنان کرمان که آمار بیکاران آن نسبتا بالاست،تامین کرد.
محمد ابراهیمی اظهارکرد: در این معدن تمام حق و حقوق قانون کار در معادن و مشاغل سخت و زیان آور تعیین کرده است از سوی کارفرما به کارگران پرداخت می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: کارگران خط مقدم معدن، مواد معدنی را پس از استخراج از اعماق 80 متری به سطح زمین انتقال می دهند و با واگن مخصوص و خط آهن ، برای تغلیظ و استحصال کنستانتره به کارخانه فراوری منتقل می‌کنند.
160 هزار تن ذخیره کنونی معدن تاجکوییه
همچنین مدیرعامل معدن سرب و روی تاجکوییه بافق در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ذخیره کنونی سرب و روی معدن یادشده را 160 هزار تن اعلام کرد و یادآور شد: سالانه 17 هزار تن کنستانتره سرب و پنج هزار تن کنستانتره روی در این واحد معدنی تولید می‌شود.
جواد نجم نیا، افزود: با آغاز به کار این معدن و راه اندازی کارخانه کنستانتره در جوار آن زمینه اشتغال 350 نفر به صورت مستقیم فراهم شد که 90 درصد مرد و بقیه زن هستند.
به گفته این فعال معدنی، با راه اندازی این معدن علاوه بر اشتغال مستقیم، برای حدود 200 نفر هم به طورغیرمستقیم در منطقه شغل ایجاد شده است.
وی تصریح کرد: معدن سرب و روی تاجکوییه نزدیک نیم قرن متروکه مانده بود که هم اینک با مشارکت بخش خصوصی و حمایت های دولت تدبیر و امید و با سیاستگذاری جایگزینی صادرات غیرنفتی، جان دوباره ای گرفته است.
محمود مهرپویا، مدیر پروژه واحد معدنی تاجکوییه سبزدشت بافق هم در گفت و گو با ایرنا پیش بینی کرد که با اکتشاف جدید، ذخیره سرب و روی این معدن به یک دوره کاری 25 تا 30 سال افزوده شود که هم اینک کنستانتره روی با عیار51 درصد و کنسانتره سرب با عیار 60 درصد از این معدن استحصال می‌شود.
واحدهای صنعتی یزد مهمترین مصرف کننده سرب و روی بافق
وی تصریح کرد: مهم ترین مصرف کننده هر 2 محصول معدنی، واحدهای صنعتی استان یزد است.
به گفته وی سرب و روی تولید شده پس از انتقال به کارخانه تغلیظ تاجکوییه ، برای مراحل بعدی و تبدیل به شمش به کارخانه ذوب روی بافق واقع در 70 کیلومتری جاده بافق - یزد ارسال می‌شود.
همچنین مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد که از کارخانه تغلیظ معدن سرب و روی تاجکوییه بافق بازدید کرد به گزارشگر ایرنا، گفت: با 950 میلیارد ریال سرمایه گذاری از سوی بخش خصوصی بهره برداری از کارخانه تولید کنستانتره سرب و روی معدن « تاجکوییه» این شهرستان آغاز شد.
محمد زاده رحمانی با اشاره به اهمیت بهره‌برداری از این طرح جوار معدنی اظهار کرد: شروع به کار این کارخانه باعث رونق فعالیت و اقتصادی شدن معادن کوچک سرب و روی در شهرها و مناطق همجوار و نیز ایجاد اشتغال و ارزش افزوده در منطقه سبزدشت می‌شود.
فرماندار سابق بافق در ادامه خاطرنشان کرد: 2 محصول تولیدی این معدن پس از مراحل تغلیظ برای تولید شمش به کارخانه سرب و روی بافق در مسیر یزد ارسال می‌شود.
زاده رحمانی افزود: تحقیقات نشان می‌دهد این معدن به خاطر نبود امکانات اولیه و نداشتن بازار فروش و بی توجهی رژیم گذشته به اینگونه واحدها، قبل از انقلاب تعطیل شد.
به گفته وی هم اکنون این واحدمعدنی با بهره‌ گیری از برق فشار قوی و شبکه برق فشار ضعیف ، تامین آب، گاز، جاده مناسب،تلفن ثابت و همراه، امکانات بهداشتی و درمانی در مرکز دهستان سبزدشت( پنج کیلومتری معدن) با تکنولوژی پیشرفته ،نیروهای کار ماهر و کارگر ساده و سایر امکانات رفاهی و ایمنی به فعالیت ادامه می‌دهد.
زاده رحمانی، ایجاد امکانات روستایی را از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی و توجه ویژه دولت یازدهم و دوازدهم به این مقوله اعلام کرد وافزود: حمایت از بخش خصوصی در راه اندازی معادن متروکه با ارایه تسهیلات ، مشاوره و همکاری از جمله اقدامات دولت تدبیر امید است.
معدن سرب و روی تاجکوییه حدود 50 سال بدون بهره برداری بود که سال 97 توسط بخش خصوصی راه اندازی شد و قبلا حدود 150 نفر در این مجموعه به کار اشتغال داشتند که با بهره برداری از کارخانه تغلیظ ( کنستانتره) 250 نفر به این افراد اضافه شد.
بافق در منطقه گرم و خشک ناحیه مرکزی ایران قرار دارد، علاوه بر فعالیت های کشاورزی شاهد رونق فعالیت های معدنی در این شهرستان هستیم، منطقه از لحاظ اندیس های معدنی غنی است، مهمترین آن را می توان سنگ آهن، فسفات، سرب و روی نام برد و رگه های از اورانیوم را می توان در آن مشاهده کرد که در حال حاضر زندگی 70 درصد جمعیت شهرستان از طریق کار در معادن تامین می شود. 
معدن تاجکوییه در فاصله 105 کیلومتری شهر بافق و 215 کیلومتری مرکز استان یزد واقع است و دهستان سبزدشت هم با پنج هزار نفر جمعیت حدود 50 روستا و آبادی دارد. 
مرکز شهرستان 50 هزار نفری بافق در فاصله 110 کیلومتری جنوب شرق یزد قرار دارد.
برچسب‌ها
اشتغال زایی توسعه روستایی بافق کارآمدی دولت

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/138795/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بررسی و کنترل وضعیت آبگیری بندهای تغذیه مصنوعی در حین وقوع سیل

دلیل تعویق بهره برداری خط انتقال آب از دریا به استان چیست؟

طرح‌های بزرگی در بهاباد افتتاح می‌شود

اجرای ضوابط مناسب سازی مستلزم همکاری همه دستگاه ها

برگزاری آزمون المپیاد دانشجویی کشور در دانشگاه اصفهان

پیروزی تیم پاس بافق در هفته اول مرحله پلی آف لیگ دسته 2 فوتسال

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

پیروزی نماینده بافق در مرحله پلی آف فوتسال

ساخت مسکن برای محرومان با نگاه ویژه انجام شود

تولید 750 تن ماهی سردآبی در استان یزد

ایجاد 31 هزار اشتغال به همت ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضائیه در استان یزد

ارتقای سیما و منظر شهری با تقویت روشنایی شهر

توصیه امام جمعه یزد به دانشگاه‌ها درباره بی‌حجابی

وصول بیش از 161 هزار میلیارد ریال درآمد از بخش‌های مختلف استان

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

برپایی آئین های شکرگزاری در روز گندم و نان

آزادی یک زندانی با یاری کانون خدمت رضوی

تداوم روند رشد صدور اسناد مالکیت در استان یزد برای سومین سال

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پیش بینی رگبار و رعدوبرق پراکنده در یزد

دوره آموزشی آشنایی با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز گندم

بارش پراکنده باران در برخی از مناطق کشور

جمهوری اسلامی ایران جلوی خشونت بی مهابای رژیم صهیونیستی را گرفت

یزد از استان‌های پیشتاز در طرح بزرگ حافظ قرآن کریم

تکمیل پروژه‌ها و تحقق اهداف دانشگاه آزاد یزد در سال 1403

راهپیمایی مردم ارومیه و یزد درحمایت از عملیات وعده صادق

رونمایی از تمثال شهید سلیمانی در شهرستان اشکذر

زیباسازی فضای سبز و ساختمان با استفاده از تکنیک‌های نورپردازی

برگزاری کارگاه طراحی روی پارچه در شهرستان اشکذر

رشد 37 درصدی درآمد‌های وصولی گمرک یزد در سال 1402

نورپردازی در فضای سبز اِلمانی تاثیر گذار در فضا‌های شهری

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

مدیریت آب ها در هرات

اوقات شرعی شنبه 1 اردیبهشت در یزد

فعالیت جدی کمیته مناسب سازی با هدف رفاه افراد آسیب پذیر

پیش‌بینی رگبار و رعدوبرق پراکنده در یزد

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

احکام جدید بیش از 29 هزار بازنشسته استان یزد صادر شد

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

نجات بانو یزدی در ارتفاعات دره گاهان تفت