خبر یزد

آخرين مطالب

قنات، تضمین حیات با حکمرانی صحیح آب مقالات

قنات، تضمین حیات با حکمرانی صحیح آب
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد - ایران کشوری خشک و نیمه خشک است، از این رو کمبود آب و منابع آبی همواره از چالش‌های اساسی این کشور از زمان‌های دور بوده است؛ بر این اساس ایرانیان همواره به دنبال راه حلی برای مقابله با این مشکل بودند که همین مساله منجر به احداث قنات یا سازه‌های زیرزمینی برای انتقال آب شده است.

قنات یا کاریز، راه‌آب یا کانالی است که در زیر زمین حفر شده، تا آب را از مناطق پر آب برای رسیدن به سطح زمین به جریان اندازد، این جوی یا کانال در عمق زمین با ارتباط رشته‌چاه‌هایی است که از مادر چاه سرچشمه می‌گیرد به سمت مظهر قنات جایی که آب از زیرزمین به سطح هدایت می‌شود، کشیده شده است .
فناوری حفر و مهندسی قنات در استان یزد تاریخی چند هزار ساله دارد، وجود برخی قنات‌های تاریخی مانند قنات زارچ یزد و حسن آباد مهریز که به ثبت جهانی نیز رسیده، تاریخی از مهندسی آب در میان ایرانیان را در مقابل روی جهان قرارداده، سازه‌هایی که در گرم و خشک‌ترین شرایط اقلیمی در کویر مرکزی ایران، حیات را به جریان انداخته و آب را از سرچشمه‌هایی که بعضا کیلومترها با مظهر قنات فاصله دارد، با شیب بندی مناسب و طراحی دقیق از دل کوه‌ها به سطح زمین جاری می‌سازد.
قنات یکی از عمده‌ترین منابع تأمین آب در اقلیم خشک ایران در طول تاریخ بوده و دیرزمانی از آن نمی گذرد که این کاریزها آب مزارع بیش از 60 هزار روستای کشور را تامین می کردند.
با ورود فناوری جدید، حفر چاه‌های عمیق جایگزین قنات شد و استفاده از موتور پمپ برای هدایت آب از عمق چاه به سطح زمین به تدریج رایج شد، حفر چاه‌های عمیق در سال های گذشته بصورت غیرمجاز و بدون برنامه‌ریزی باعث پایین رفتن سطح آب سفره های زیرزمین شده که این مسئله خشک شدن 90 درصد از قنات‌ها را به دنبال داشته .
بر اساس آمار وزارت نیرو حدود 36 هزار و 300 قنات در ایران شناسایی شده است، قنات هایی در ایران وجود دارد که بیش از 2 هزار سال آبدهی دارند،اکنون که کشور در دوره خشکسالی و کم آبی قرار گرفته به اعتقاد کارشناسان، قنات، الگوی حکمرانی و مدیریت صحیح آب است و می‌تواند کشور را از کمند کم آبی نجات دهد، اگر قنات ها احیا شود، توان این را دارند تا بخشی از مشکلات آبی کنونی کشور را متناسب با الزامات زیست محیطی حل کنند.
استان یزد با اقلیمی کم آب و خشک است حدود 4.3 درصد وسعت کشور را دارد و این در حالی است که بیش از هشت درصد قنوات کشور در این استان قرار دارد، بالا بودن تعداد قنات‌ها در این استان از دلایلی مهمی است که احیاء، مرمت و بازسازی قنات ها را در این بخش از کشور ضرورتی مضاعف می بخشد.

خبر یزد


آب در 2 هزار و 630 رشته قنات استان یزد جاری است
مسوول آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی یزد با بیان این‌که هشت درصد قنات‌های ایران در این استان قرار دارد، گفت: هم‌اکنون آب در 2 هزار و 630 رشته قنات استان جاری است که در مجموع 20 درصد نیاز آبی 30 هزار هکتار مزارع و باغ ها از این سازه کهن آبی تامین می‌شود و کمترین تعداد قنات‌های استان با 13 رشته مربوط به شهرستان ابرکوه است.
عباس بشارتی در گفت و گو با گزارشگر ایرنا افزود : یزد به‌ عنوان مهد این سازه آبی معروف است و از این استان همواره با عنوان سرزمین قنات، قنوت و قناعت یاد می شود که شمار قابل توجهی از مقنیان با تجربه و استادکاران خبره در ایجاد، احیا و بازسازی قنات (کاریز) کشور را در خود جای داده است.
وی با بیان اینکه در سال زراعی 99-98 متوسط آبدهی هر رشته قنات در استان 2 لیتر در ثانیه برآورد شده است، اضافه کرد: این در حالی است که متوسط آبدهی این سازه آبی در سال 1377 یعنی حدود 20 سال قبل چهار لیتر در ثانیه بوده است.
برداشت سالانه 166 میلیون مترمکعب آب از قنات‌های یزد
این مسوول با بیان اینکه بیشترین آبدهی قنات‌های استان مربوط به حسن آباد یزد و تاج آباد هرات با آبدهی هر کدام 120 لیتر در ثانیه است، خاطرنشان کرد: سالانه حدود 166 میلیون متر مکعب آب از قنات‌های استان استحصال می شود.
بشارتی تصریح کرد: 25 سال خشکسالی، کمبود بارش، لایروبی و مرمت نشدن به موقع قنات‌ها از طریق بهره‌برداران و حفر چاه‌های غیرمجاز در حریم قناتها، از دلایل اصلی کاهش آبدهی و خشک شدن این سازه‌های آبی است.
حیات مهریز و تفت به قنات‌های وابسته است
مسوول آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی یزد یادآور شد : 72 درصد آب کشاورزی روستاهای شهرستان‌های تفت و مهریز از چشمه‌ها و قنات‌های منطقه تأمین می‌شود که آبدهی این منابع در گرو بارش و مرمت و حفظ قنات‌هاست که این مهم در اولویت کار جهادکشاورزی استان قرار دارد.

خبر یزد


بشارتی ادامه داد: قنات به‌ لحاظ موقعیت به سه دسته کوهستانی، کوهپایه‎‎ای‎‎(دامنه ای) و دشتی تقسیم می‌شود، که 85 درصد قنات‌های استان یزد در مناطق کوهستانی و کوهپایه‌ای قرار دارد و بقیه در دشت واقع است‎‎.
وی ادامه داد: با توجه به محدودیت منابع آبی در استان بهینه‌سازی مصرف آب و افزایش بهره‌وری از طریق ارتقای راندمان آبیاری، کاهش هدر رفت آب، اصلاح روش‎‎های آبیاری و استفاده از گیاهان کم آبخواه در الگو و ترکیب کشت دارای اهمیت ویژه‎‎ای است.
آب کشاورزی 30 هزار و 662 بهره بردار استان یزد از قنات تامین می‌شود
بشارتی تعداد بهره‎‎برداران مستقیم قنات های استان را 30 هزار و 662 نفر ذکر کرد و یادآور شد: قنات زارچ و حسن آباد مشیر از طولانی‌ترین قنات‌های دنیاست که ثبت جهانی نیز شده است.
وی اضافه داد: سال گذشته مجموعاً 304 میلیارد ریال از محل کمک‌های بلاعوض دولت صرف مرمت و بازسازی قنات‌های استان شد و از سال 1370 تاکنون برای بهره وری بهتر از منابع آبی 30 هزار و 600 هکتار اراضی زراعی و باغی استان یزد به آبیاری نوین تجهیز شد.
چالش های آبی کشاورزی در ابرکوه
شهرستان ابرکوه به عنوان یکی از قطب‌های مهم کشاورزی استان یزد مانند دیگر مناطق استان و کشور چند سالی است که با خشکسالی شدید و کمبود منابع آبی مواجه شده و افت سطح ایستابی سفره‌های زیرزمینی در این شهرستان باعث نشست زمین و ایجاد فروچاله‌های متعددی شده است .
کاهش نزولات جوی و پایین رفتن سطح سفره‌های آب‌ زیرزمینی مهمترین عامل به هم خوردن بیلان آب در این شهرستان بوده که در کنار این عوامل، استفاده غیرمجاز از منابع آب‌ زیرزمینی در برخی مناطق شمال استان فارس که تامین کننده آب سفرهای ابرکوه است، در تشدید شرایط بحرانی آب این شهرستان تاثیر مستقیم داشته است.
سیر نزولی میزان بارش‌های استان یزد در سال‌های اخیر باعث کاهش تغذیه آبخوان‌ها شده و در نتیجه عمق دسترسی به منابع آب زیرزمینی ‌را افزایش داده که کاهش هرچه بیشتر آبدهی قنات‌های منطقه را در پی داشته‌است.
جریان آب 13 رشته قنات از یکصد قنات ابرکوه
برخی از کشاورزان و فعالان حوزه آب شهرستان ابرکوه می‌گویند در یک قرن اخیر یکصد رشته قنات در این شهرستان جریان داشته که بر اثر پدیده خشکسالی هم اکنون فقط 13 رشته آن آبدهی دارد و برخی از این قنات‌ها به شدت نیازمند احیاء و مرمت هستند.
مهدی غیب‌الهی رییس جهاد کشاورزی شهرستان ابرکوه در گفت و گو با گزارشگر ایرنا با بیان اینکه طول قنات‌های این شهرستان 126 کیلومتر و دبی آب استحصالی از 13 رشته قنات موجود حدود 200 لیتر بر ثانیه است، افزود: آب یک هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی ابرکوه را قنات‌ها تامین می‌کنند.
وی بیان کرد: در سال 1361 این شهرستان 87 رشته قنات داشت که براثر تبعات ناشی از خشکسالی و افت سطح آب‌های زیرزمینی این تعداد در اواخر سال‌ 1378 به 42 رشته کاهش یافت و تداوم 2 دهه خشکسالی قنات‌های دارای آب را به 13 رشته کاهش داده است.
اجرای پنج هزار هکتار طرح آبیاری نوین درابرکوه
مسوول امور آب و خاک جهاد کشاورزی ابرکوه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: برای استفاده بهینه از منابع آب در بخش کشاورزی تاکنون در پنج هزار هکتار از اراضی کشاورزی و باغ‌های این شهرستان تجهیزات آبیاری نوین (قطره‌ای ، زیرسطحی و تیپ) اجرا شده‌است.
احمدرضا زرنگار بابیان اینکه ابرکوه دراجرای طرح آبیاری نوین در رده نخست استان قرار دارد ، افزود: کشاورزان این شهرستان در 2 دهه گذشته با تبعات ناشی از خشکسالی دست به گریبان بوده اند و تلاش دارند با حفظ آب‌های موجود، بیشترین بهره‌وری را از منابع داشته باشند.
وی افزود: در 2 دهه گذشته جهاد کشاورزی با کمک‌های بلاعوض برای استفاده بهینه و بهره‌وری از آب، علاوه بر اجرای طرح‌های آبیاری نوین، طرح‌های توسعه کشت محصولات کم آبخواه را در دستور کار قرار داده است.
زرنگار اظهار داشت: کشاورزان ابرکوهی با تغییر الگوی کشت به محصولات کم آبخواه مانند توسعه کشت زعفران، پسته ومحصول گلخانه‌ای در زمینه مدیریت مصرف آب گام‌های موثری برداشته‌اند.
کشاورزان ابرکوه برای آبیاری نوین از کمک‌های دولت استفاده کنند
فرماندار و رییس شورای حفاظت منابع آب ابرکوه نیز گفت: کشاورزان شهرستان از ظرفیت هایی که با کمک‌های بلاعوض دولت فراهم کرده و با اجرای طرح های آبیاری نوین و تغییر شیوه کشت سنتی محصول زراعی و باغی در مدیریت برداشت این ماده حیاتی تلاش کنند.
محمدکاظمی‌نسب در گفت و گو با گزارشگر ایرنا افزود: با توجه به افزایش بارندگی ها در سال آبی 99 - 98 باید به این نکته توجه کرد که زیان انباشته شده ناشی از تداوم پدیده خشکسالی در 2 دهه گذشته، ذخایر آبی منطقه را با میزانی از تراز منفی روبرو کرده که به آسانی قابل جبران نیست.
وی ادامه داد: برای مدیریت در برداشت آب از 662 حلقه چاه کشاورزی شهرستان تاکنون 97 درصد چاه‌ها به سامانه هوشمند تجهیز شده است.
در استان یزد کشاورزان و دامداران با رعایت الگوی کشت نوین و بهره وری از آب مجازی در بخش کشاورزی و دامداری سالانه افزون بر یک‌ میلیون و 630 هزار تن انواع محصول کشاورزی و دامی تولید می کنند.
این میزان تولید به همت70 هزار خانوار روستایی، کشاورز و دامدار تولید می‌شود که شامل 790 هزارتن محصول زراعی و باغی، 510 هزار تن محصول گلخانه‌ای و 380 هزارتن محصول دامی است.
یزد با 73 هزار هکتار وسعت و یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت در منطقه گرم و خشک ناحیه مرکزی ایران قرار دارد و از مناطق کم باران کشور است، 87 درصد جمعیت آن در 21 شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها زندگی می کنند.
از 175 هزار هکتار اراضی قابل کشاورزی استان یزد هم اکنون به دلیل کم آبی، خشکسالی، تغییر الگوی کشت، توسعه کشت گیاهان کم آبخواه و مهاجرت از روستاها به شهرها در 114 هزار هکتار آن کشت و زرع می شود.
مجموع قنات های یزد حدود 6 هزار و 500 رشته تخمین زده می شود که تعدادی از آنها در گذر زمان به دلیل خشکسالی ، حفر چاه های عمیق، بی توجهی به مرمت و بازسازی و وقوع سیلاب تخریب و خشک شده و دیگر قابل استفاده نیست.
گزارشگر: کارگر ابرقویی
برچسب‌ها
یزد اراضی کشاورزی قنات ایرانی

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/139077/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«از هرات تا تهران» آماده نمایش شد/2 انتصاب در انجمن سینمای جوانان

استاندار یزد: گره‌های ذهنی حجاب پاسخ داده شود

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

به‌کارگیری توانمندی داخلی در تعمیر تجهیزات خط میبد - نائین

اعلام اسامی محرومان هفته بیست و هشتم لیگ یک

پیروزی نماینده بافق در مرحله پلی‌آف فوتسال

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

رشد درآمد‌های وصولی گمرک یزد

کمک کانون آستان قدس شهید چمران یزد به آزادی زندانیان غیر عمد

اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارت به شبکه زیرساختی قنوات

«از هرات تا تهران» آماده نمایش شد

دستگاه‌ها وظایف خود را در بحث کودکان کار و خیابان جدی‌تر دنبال کنند

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

رشد 7 برابری استقبال از رویداد ایده شو

افتتاح طرح‌های بزرگ در بهاباد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

بررسی و کنترل وضعیت آبگیری بندهای تغذیه مصنوعی در حین وقوع سیل

دلیل تعویق بهره برداری خط انتقال آب از دریا به استان چیست؟

طرح‌های بزرگی در بهاباد افتتاح می‌شود

اجرای ضوابط مناسب سازی مستلزم همکاری همه دستگاه ها

برگزاری آزمون المپیاد دانشجویی کشور در دانشگاه اصفهان

پیروزی تیم پاس بافق در هفته اول مرحله پلی آف لیگ دسته 2 فوتسال

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

پیروزی نماینده بافق در مرحله پلی آف فوتسال

ساخت مسکن برای محرومان با نگاه ویژه انجام شود

تولید 750 تن ماهی سردآبی در استان یزد

ایجاد 31 هزار اشتغال به همت ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضائیه در استان یزد

ارتقای سیما و منظر شهری با تقویت روشنایی شهر

توصیه امام جمعه یزد به دانشگاه‌ها درباره بی‌حجابی

وصول بیش از 161 هزار میلیارد ریال درآمد از بخش‌های مختلف استان

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

برپایی آئین های شکرگزاری در روز گندم و نان

آزادی یک زندانی با یاری کانون خدمت رضوی

تداوم روند رشد صدور اسناد مالکیت در استان یزد برای سومین سال

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه