خبر یزد

آخرين مطالب

میبد شهری بدون تذکره نویسندگان سياسي

میبد شهری بدون تذکره نویسندگان
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد- در دیار نویسندگان و اندیشمندان به نام ایران زمین از جمله ابوالفضل رشید الدین میبدی نویسنده « تفسیر کشف الاسرار و عده الابرار» و قاضی میرحسین میبدی صاحب «شرح هدایه»، «منشآت» و «جام گیتی نما» تذکره‌ای از نویسندگان میبد از گذشته در دسترس نیست.

14 تیر ماه روز قلم است روزی که نوشتن گزارش و مقاله‌ای به یاد اهل قلم از هر دیاری به ذهن افراد خطور می‌کند تا از آمار نویسندگان و شاعران یک شهر، نام و نشانی از آنها جویا ‌شوند.
نویسندگان و شاعرانی که روزگاری تنها با استفاده از قلم و کاغذ می‌نوشتند و از صنعت چاپ امروزی بی بهره بودند و نوشته‌های آنها امروز به صورت کتاب های خطی در کتابخانه‌ها تحت عنوان « آثار نفیس » به چشم می‌خورد.
البته ، در سال های اخیر به مدد تکنولوژی نوین شاهد پیشرفت‌هایی چشمگیری در حوزه چاپ و نشر کتاب هستیم و نویسندگان سختی‌هایی که زمان های قدیم در ارتباط با آثار خود، چاپ و تکثیر آنها داشتند را ندارند.
آنچه مسلم است، سال ها قبل در هر شهری بدون شک نویسندگان و شاعرانی زندگی می کردند و چشم از جهان فروبسته‌اند ، همچنین در سال های اخیر شهرها از وجود نویسندگان ،شاعران ، محققان و اندیشمندان بی‌بهره نیست.
نام شاعران و نویسندگان در هر حوزه‌ای در قالب تذکره و مجموعه به چاپ می‌رسد یا در صفحات «وب» فهرست بندی شده و با آنها آشنا می‌شویم.
متاسفانه با نگاهی گذرا و کوتاه اگر بخواهیم نام نویسندگان و شاعران میبد را در صفحات وب جستجو کنیم ، فهرستی از آنها که به صورت الفبا مجزا شده ‌باشد ، به چشم نمی‌خورد .
حتی در ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد نام هر شهری را جست و جو کنیم فهرستی الفبایی از نویسندگان یا شاعران دیده می شود اما در مورد میبد شاید فقط نام « ابوالفضل رشید الدین میبدی» را بیابیم.
تذکره و کتابی هم که نام همه نویسندگان و شاعران و یا حتی شماری از آنها را در خود داشته‌ باشد کمتر به چشم می‌خورد.
هم اکنون با تلاش‌های انجام شده از سوی نویسندگان در حوزه‌های گوناگون اجتماعی ،اخلاقی ، دفاع مقدس ، کودکان و همچنین هنرصنایع میبد کتاب هایی به زیور طبع آراسته شده است.
از جمله کتاب های منتشر شده سال های اخیر می‌توان به «والدین موفق» نوشته حجت الاسلام یوسف بدرالدین ، « عمار حلب » به قلم محمدعلی جعفری ، « سیمای باستانی شهر میبد» اثر سید عبدالعظیم پویا از محققان معاصر میبد و نیز «جلوه زیبایی در زیلوی میبد» نوشته انسیه طاهره آقایی میبدی اشاره کرد.
روز قلم بهانه‌ای است که به مشکلات و مسایل نویسندگان و شاعران و معاصر و در یک کلام اهل قلم که نویسندگان جراید و روزنامه ها و نشریه را هم در بر می‌گیرد، پرداخته ‌شود.
محمدسعید جانب اللهی صاحب کتاب های «چهل گفتار» شامل هشت جلد و «سفرنامه مردم‌شناختی سیستان و بلوچستان» از سال 45 از زمان دانشجویی کار نویسندگی خود را به دنبال تحقیقاتی که به عمل آورده شروع کرده ‌است.
وی آنچه را کم لطفی‌ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد و شهر میبد نامید، گفت: کتاب ها را با هزینه شخصی و تعدادی از آنها را با سرمایه گذاری همسرم به چاپ رساندم اما کمتر حمایتی در توزیع و انتشار آنها می‌شود.
جانب اللهی تصریح کرد: چاپ کتاب هایی که به تاریخ و فرهنگ یک شهر مربوط می‌شود سودی برای چاپخانه‌ها و انتشارات مربوطه ندارد و کمتر حاضر به چاپ آن می‌شوند و نویسندگان خود باید سرمایه گذاری کنند.
وی ادامه داد :تنها علاقه‌ام به ثبت و ضبط فرهنگ میبد باعث شد که به نوشتن کتاب چهل گفتار روی آورم.
همچنین ملیحه رسولی نویسنده رمان «سایه شیطان» هم از جمله مشکلات حوزه نویسندگی را نبود حمایت در توزیع کتاب ذکر کرد.
وی که یکی از اعضای انجمن نویسندگان میبد هم است ، افزود: «قول همکاری دادند اما هیچ حمایتی در ارتباط با معرفی و توزیع کتاب از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای شهر، شهرداری و کتابفروشی‌ها از من نشد.»
رسولی به نبود همکاری نویسندگان میبد با سرای اهل قلم اشاره کرد که با توجه به تلاش‌های انجام شده آنها در نشست‌ها و گردهمایی‌ها انجمن حضور ندارند.
دیگر عضو انجمن نویسندگان میبد هم هزینه چاپ کتاب را بالا عنوان کرد و گفت: با وجود بالا بودن هزینه چاپ ، حمایتی در توزیع و فروش آثار نمی‌شود.
نجمه پارسائیان افزود: « چند سالی مطالبی را می نویسم و در دوران دانشجویی هم برای چاپ نشریات ارسال می‌کردم اما فقط یک کتاب به توصیه دوستان در حوزه کودک چاپ کردم که متاسفانه هنوز هم کتاب ها روی دستم مانده‌است.»
وی در این مورد حمایت از انجمن نویسندگان میبد را خواستار شد.
انجمن نویسندگان میبد تابستان سال 1397 با هدف برگزاری گردهمایی‌های نویسندگان ارتقا و تقویت نویسندگی در این منطقه فعالیت خود را آغاز کرده‌است .
به گفته مسوول انجمن نویسندگان میبد، این تشکل به جز برگزاری نشست‌ها در سال 2 دوره (ترم) که هر دوره حدود 6 هفته است را نیز برگزار می‌کند.
فهیمه میرزایی افزود: در برگزاری دوره‌های آموزشی هنرجویان با سبک و سیاق نویسندگی با بهره‌گیری از نویسندگان و مدرسان این حوزه آشنا می‌شوند.
وی با اشاره به حضور نویسنده و کارگردان موفق سینمای ایران« نرگس آبیار» در یکی از نشست‌های برگزار شده یادآور شد: استعدادیابی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی مانند ساخت انیمیشن نیز پیگیری شده است که انجام همه این اقدامات نیاز به هزینه های دولتی و کمک خیران دارد.
نویسنده رمان‌های « عروسک چشم سبز» ، «باغبان» و « رابطه‌ها» ادامه داد: در حوزه هنر و چاپ و نشر کتاب کمترین حمایت صورت می‌گیرد ،در شهری صنعتی مانند میبد در حوزه فرهنگی ، چاپ و توزیع کتاب باید اقداماتی چشمگیری انجام شود.
وی همچنین گفت: نشست های انجمن با شیوع ویروس کرونا در اوایل اسفند 98 پس از مدتی برگزار نشد اما از طریق فضای مجازی فعالیت ها ادامه یافت .
14 تیر به پیشنهاد انجمن قلم ایران و تصویب شورای فرهنگ عمومی ،به عنوان « روز قلم » در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده‌ است.
میبد بیش از 200 نویسنده و شاعر دارد.
مرکز شهرستان 105 هزار نفری میبد در 50 کیلومتری شمال غرب شهر یزد واقع شده‌است.
برچسب‌ها
میبد نویسندگان یزد

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/139208/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیستم بادبان خورشیدی پیشرفته ناسا؛ شاهکار جدید فناوری‌ فضایی!

دیوار‌های کارخانه نوآوری درخشان برداشته شود

تورم ماهانه و نقطه به نقطه یزد مهار شد

نبودی در دلم انگار طوفان شد، چه طوفانی!

تصاویری شگفت‌انگیز از سحابی horsehead و Orion

ناسا نقشه ٧٢ پرواز هلیکوپتر نبوغ در مریخ را به‌ نمایش گذاشت

فروشگاه‌ها تامین مالی می‌شوند

شعرخوانی زیبا از باران نیکراه

تلاش محمد دلاوری برای شکافتن هسته در سازمان انرژی اتمی

اولتیماتوم سازمان لیگ به صدرشیمی

مهار کامل تورم ماهانه و نقطه به نقطه استان یزد

جاری شدن سیل در بهاباد یزد (فیلم)

(ویدئو) سیلاب شدید در مسیرهای شهرستان بهاباد

شهروندان کشتار غیرمجاز دام را گزارش کنند

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!

بافق، میزبان اولین کنگره بین المللی شتر در کشور

ارتقای روشنایی معابر جهان شهر تاریخی یزد

انتصاب مدیرکل جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد

افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه

گلاب برای عتبات | ماجرای گلاب گیری در یزد بعد از 250 سال

امدادرسانی هلال احمر یزد به سیل زدگان سیستان و بلوچستان

پیوستن دانش‌آموزان تفت به پویش «امروز من بدون کیسه پلاستیکی»

پذیرفته شدگان پانزدهمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد معرفی شدند

درخواست جهاد کشاورزی مهریز از مردم

شیشه‌هایی که مانع از رشد بیوفیلم دریایی می‌شوند

سیلاب شدید در بهاباد ؛ حجم وحشتناک آب را ببینید

راه اندازی پویش امروزِ من، بدون کیسه پلاستیکی

اخذ مجوز ماده 23 برای اجرای باند دوم دهق به گلپایگان

معرفی مدیرکل جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد

کتاب «قوانین و مقررات صادرات و واردات» منتشر شد

ببینید دنیای کوانتوم چه قدر غیر قابل باوره!

نسل جدیدی از نانوذرات نقره به تولید صنعتی رسید

بارش‌ها در میبد و جاده چادرملوی اردکان +فیلم و عکس

هلال احمر استان یزد در حالت آماده باش/در صورت وقوع حادثه با شماره 112 تماس بگیرید

تاسیس 16 موسسه فرهنگی و هنری در استان

تامین آب شرب در بخش آکرم آباد یزد

واگذاری سایت دوازدهم آزادشهر به متقاضیان

سیلاب شدید در مسیرهای شهرستان بهاباد | ویدئو

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

شاعرانه/ چه خوش است با خیال تو نهفته رازکردن

عرضه رمان ایرانی «باغ کَج» در بازار نشر

پرش فضانورد و ماجراجوی اتریشی Felix Baumgartner از فاصله ی حدود 39 کیلومتری زمین

ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد

مدارس سمای بافق جزء برترین‌های استان یزد با بالاترین میزان ارتقاء و رشد کیفیت

دورهمی پیشکسوتان عرصه موسیقی و تئاتر استان یزد

جاری‌شدن سیل در بهاباد یزد

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

شعری فوق العاده زیبا از مولانا