خبر یزد

آخرين مطالب

کمبود سوخت، تیغ کمباین‌ها را در یزد کند کرد اقتصادي

کمبود سوخت، تیغ  کمباین‌ها را در یزد کند کرد
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد - مدتی از فصل خوشه چینی در مزارع استان یزد می‌گذرد و با توجه به گرمای بیش از حد هوا تاخیر در برداشت محصول، میزان ریزش و پرش خوشه هنگام درو را افزایش می‌دهد، این در حالی که علاوه بر کمبود کمباین برای برداشت محصول در مزارع استان، تامین نشدن سوخت مورد نیاز ماشین آلات موجود نیز مشکل کشاورزان را بیشتر کرده و به دلیل تاخیر در برداشت، هدر رفت محصول را افزایش می دهد.

غلاتی مانند گندم و جو از محصولات استراتژیک محسوب می شوند و افزایش تولید این محصولات علاوه بر خودکفایی و قطع نیاز به واردات، در زمینه صرفه جویی ارزی نیز برای کشور اهمیت دارد در دولت تدبیر و امید در هفت سال گذشته با تدابیر مناسب گام‌های موثری برای افزایش تولید و بهره وری از منابع بخش کشاورزی با اقداماتی مانند توسعه زیرساخت‌های آبیاری نوین ، تامین بذر مناسب با شرایط اقلیمی هر منطقه و خرید تضمینی و... برداشته شده اما کمبود برخی از ماشین آلات کشاورزی و یا مشکلاتی مانند نبود سوخت برای فعالیت تمام وقت این ماشین الات مشکلاتی را برای کشاورزان ایجاد کرده است.
یکی از مشکلاتی که کشاورزان گندم و جو کار استان یزد با آن مواجه هستند، کمبود ماشین آلات کشاورزی به خصوص کمباین در فصل برداشت محصول است و کمباین های موجود نیز با دلیل تامین نشدن سوخت مورد نیاز و سهمیه ناکافی سوخت با توجه به زمان فعالیت، باتمام ظرفیت در زمان برداشت محصول نمی توانند فعالیت کنند.
برخی از کشاورزان استان در گفت و گو با گزارشگر ایرنا با انتقاد از کمبود ماشین آلات برداشت محصول و مشکلاتی که برای تامین سوخت این ماشین آلات وجود دارد از مسئولان کشاورزی استان خواستند با توجه به تاخیر ایجاد شده در زمان برداشت محصول و زیانی که از آن برای کشاورزان باقی خواهد ماند، برای سرعت بخشیدن به این فرایند اقدامات لازم را در پیش گیرند.
مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان یزد با تایید مشکلاتی که کشاورزان یزدی با آن دست به گریبان هستند، گفت: هم اکنون کمباین های موجود در استان یزد کمتر از نیمی از نیاز استان هستند اما همین تعداد نیز با کمبود سوخت (نفت وگاز) مواجه بوده و این مسئله باعث کندی برداشت غلات در استان یزد شده است.
محمدعلی حاتمی‌زاده افزود: هر دستگاه کمباین روزانه برای برداشت محصول نیاز به 300 لیتر نفت و گاز دارد اما سهمیه روزانه این ماشین آلات کشاورزی 200 لیتر است که انهم گاهی با تاخیر تحویل می‌شود که این روند نارضایتی کشاورزان و کمباین داران را باعث شده است.
وی با تاکید بر اینکه برای برداشت 12 هزار هکتار اراضی زیرکشت گندم ، جو و کلزا در استان نیاز به حدود 30 دستگاه کمباین است، اظهارکرد: هم اکنون 12 دستگاه کمباین با فناوری قدیمی مورد استفاده قرار می گیرد که باعث افزایش ریزش و هدر رفت محصول در هنگام درو می شود .
این مسوول خاطرنشان کرد کمباین داران برای تامین بخشی از نیازهای سوخت خود متوسل به رانندگان وسایل نقلیه سنگین و دیگر ادوات کشاورزی می شوند و از آنها درخواست سوخت می کنند.
حاتمی زاده تصریح کرد: اگر نیاز استان به کمباین تامین شود یا سوخت مورد نیاز کمباین های موجود تامین شود، علاوه بر جلوگیری از خسارت و ریزش محصول، کشت پاییزه کشاورزان نیز به موقع انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه کار برداشت محصول تا اواخر مرداد ماه در استان یزد ادامه دارد، تصریح کرد: 9هزار و 100 هکتار از زمین های کشاورزی استان به کشت گندم اختصاص دارد که حدود 40 درصد محصول آن برداشت شده و از مجموع اراضی زیر کشت محصول جو به میزان 2هزار و 550 هکتار نیز تاکنون 90 درصد آن برداشت شده است .
تولید 36 هزار تن گندم در استان یزد
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد نیز گفت: با توجه به آبیاری و کودهی به موقع، استفاده کشاورزان از دانش فنی روز و مبارزه با آفت سن گندم امسال تولید این محصول با احتساب برداشت 3.8 تا 4.5 تن در هر هکتار به 36 هزار تن می‌رسد.
سید جمال سجادی پور به ایرنا افزود: امسال از 9 هزار و 200 هکتار سطح زیرکشت 36 هزار تن محصول تولید شود که این عدد نسبت به سال قبل چهار هزار تن کاهش دارد که علت آن تغییر الگوی کشت و کاهش آب سفره های زیرزمینی است.
وی ادامه داد: پیش بینی می شود امسال افزون بر 12 هزارتن گندم مازاد شامل 6 هزار و 800 تن گندم از کشاورزران خاتم، پنج هزار تن از تولیدکنندگان ابرکوه، 350 تن از بهاباد و شهرستان‌های یزد و مهریز هم هرکدام 50 تن توسط مراکز خرید شرکت های تعاونی روستایی و غله استان خریداری شود .
پیش بینی خرید 12 هزارتن گندم در استان یزد
مدیر تعاون روستایی استان یزد نیز از خرید هزار و 800 تن محصول گندم به ارزش 45 میلیارد ریال از کشاورزان استان خبرداد و گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال 50 درصد افزایش یافته است.
یدالله جوادپور افزود: افزایش خرید تضمینی گندم از کشاورزان به خاطر اهتمام ویژه دولت در پرداخت به روز مطالبات گندمکاران در اجرای طرح خودکفایی این محصول است .
وی با اشاره به پرداخت 90 درصد مطالبات گندمکاران استان، اظهار کرد: محصول گندم مازاد بر مصرف کشاورزان با قیمت تضمینی از قرار کیلویی 25 هزار ریال از آنها خریداری می‌شود.
جوادپور پیش‌ بینی کرد: تا پایان فصل خرید که آبان ماه است افزون بر 12 هزار تن محصول مازاد بر نیاز از کشاورزان استان خریداری شود.
در استان یزد کشاورزان و دامداران با رعایت الگوی کشت نوین و بهره وری از آب مجازی در بخش کشاورزی و دامداری سالانه افزون بر یک‌ میلیون و 630 هزار تن انواع محصول کشاورزی و دامی تولید می کنند.
این میزان تولید به همت 70 هزار خانوار روستایی، کشاورز و دامدار تولید می‌شود که شامل 790 هزارتن محصول زراعی و باغی، 510 هزار تن محصول گلخانه‌ای و 380 هزارتن محصول دامی است.
یزد با 73 هزار هکتار وسعت و یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت در منطقه گرم و خشک ناحیه مرکزی ایران قرار دارد و از مناطق کم باران کشور است.
برچسب‌ها
گندم یزد اراضی کشاورزی

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/139230/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ذخیره 2 میلیون مترمکعب آب در بند خاکی فهرج

برخورد با متخلفین تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در مهریز

رعایت نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

7 بوم‌گردی برتر یزد که باید بشناسید

حضور شمشیربازان چادرملو در رقابت‌های انتخابی آسیا

آغاز عملیات روکش آسفالت 10 کیلومتر محور طبس یزد

نقش آفرینی جوانان نخبه در توسعه جهش تولید/جلوی مونتاژ‌ها را بگیرید

بازدید مدیر عامل شرکت آبفای استان یزد از تصفیه خانه آب شهر میبد

انجام 2 پرواز به مقصد مدینه منوره

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

پیش بینی آسمان ابری در آدینه استان یزد

اقدام فوری برای مرمت بند خاکی ابراهیم آباد

فجر ساعت پخش زنده بازی مس کرمان و چادرملو اردکان‌ + پخش آنلاین

رواج بی حجابی در جامعه توطئه دشمنان است

جهش تولید با رشد استعداد کارگران محقق می‌شود

رشد 10 برابری طرح حوزه راه شهرستان مهریز

نرخ بازار باید منصفانه و اسلامی باشد/ ضرورت توجه به حق و حقوق کارگران

امتیاز صدرشیمی در لیگ برتر فوتبال ساحلی کشور به مهریز انتقال یافت

ایجاد سامانه اعلام بار مجازی راهگشای مشکلات حمل‌ و نقلی مهریز است

کارگران رکن مهم اقتصاد کشور هستند

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

برگزاری‌ مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی در استان یزد/ خسارت سیل به 21 رشته قنات

مصاف پاریزه رکردستان با نماینده یزد

تخصیص بیش از 3 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تأمین برق شهرک‌های صنعتی یزد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

اجرای برنامه هفتم توسعه نیازمند اهتمام ویژه

اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت در یزد

ادامه رگبار باران در جنوب شرق کشور

خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است