خبر یزد

آخرين مطالب

استاندار یزد: بهره‌برداری مناسب از ظرفیت اتباع بیگانه صورت نگرفته است سياسي

استاندار یزد: بهره‌برداری مناسب از ظرفیت اتباع بیگانه صورت نگرفته است
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد - استاندار یزد گفت: در سال‌های گذشته هیچگونه برنامه منسجمی برای بهره‌برداری مناسب از ظرفیت حضور اتباع بیگانه در جامعه صورت نگرفته است.

محمدعلی طالبی شنبه شب در شورای فرهنگ عمومی استان یزد که با دستور کار بررسی پدیده مهاجرت اتباع بیگانه در استان برگزار شد، یکی از مهمترین مولفه‌ها در پذیرش اتباع بیگانه را، جامعه‌پذیری آنان متناسب با فرهنگ جامعه میزبان عنوان کرد و افزود: در تمامی جوامع، مهاجران با فرهنگ جامعه میزبان خود را هماهنگ می‌کنند اما به دلیل فقدان رویکرد شفاف در این زمینه، انتظارات از جامعه‌پذیری اتباع بیگانه در کشور برآورده نشده است.
وی ادامه داد: با اینکه در سطح کلان برنامه منسجمی برای جامعه‌پذیری اتباع بیگانه وجود نداشته اما در استان یزد اقداماتی برای تحقق این مهم صورت گرفته که البته کافی نبوده و با توجه به زمان‌بر بودن اقدامات اجتماعی و ضرورت استمرار در این گونه امور، کارهای زیادی در این زمینه هنوز باید انجام شود.
طالبی، حاکمیت نگاه موقتی به حضور اتباع بیگانه در کشور را از عواملی دانست که مانع از اجرای برنامه‌های بلندمدت در این حوزه شده و یادآور شد: در این زمینه نیاز به فرهنگ‌سازی بیش از پیش احساس می‌شود و انتظار از رسانه‌ها نیز روشنگری در این زمینه است.
وی، جمع‌آوری اتباع بیگانه غیرمجاز را از برنامه‌های استان عنوان کرد و گفت: در خصوص برخی مسائل مرتبط با این حوزه، تقاضا طرح مباحث در شورای امنیت ملی به وزیر کشور ارائه شده که برخی اقدامات مقدماتی آن نیز انجام شده است.
استاندار یزد در خصوص وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان نیز اظهار داشت: با توجه به اختیاراتی که از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا به استان‌ها داده شده، اعمال برخی سخت گیری‌ها با توجه به شرایط هر منطقه قابل انجام است و با وجود افزایش تعداد مبتلایان و آمار فزاینده در روزهای اخیر، هنوز وضعیت استان قرمز نشده و در صورت رعایت شهروندان نیاز به اعمال محدودیت نیست.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد نیز با تبیین برخی تجربیات جذب اتباع بیگانه در کشورهای عربی همسایه گفت: در ارتباط با این پدیده مسائلی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی وجود دارد و باید به تمامی ابعاد آن توجه شود.
آیت‌الله محمدرضا ناصری یزدی افزود: سیاست کشورهای اروپایی و آمریکایی در جذب مهاجران، گلچین کردن نخبگان علمی و سرمایه‌گذاران اقتصادی است که در این موضوع منافع خود را بیشتر از منافع مهاجران مد نظر دارند.
وی با هشدار در خصوص کاهش جمعیت کشور، اظهار داشت: یکی از نقشه‌های دشمنان برهم زدن ترکیب جمعیتی ایران از طرق مختلف است و اگر در این زمینه هوشیار نباشیم در 30 سال آینده آثار زیانبار جمعیتی آن را خواهیم دید.
امام جمعه یزد همچنین در خصوص برنامه‌های پیشگیرانه از شیوع کرونا گفت: مسئولان در اعمال تعطیلی‌ها بلافاصله سراغ نمازجمعه و جماعات نروند و بسترهای دیگری را که در شیوع این ویروس تاثیر دارد، کنترل کنند.
ناصری یزدی همچنین با انتقاد از دامن زدن به دوچرخه سواری بانوان گفت: ارزش اصلی زن به این نیست که با حضور در فعالیت‌های اقتصادی و امور دیگر هرچه بیشتر زمان خود را در خارج از خانه بگذراند، بلکه ارزش اصلی برای این قشر تربیت انسان و نقش مادری است.
دبیر کانون تفکر سلامت اجتماعی دانشگاه یزد نیز در این نشست با ارائه گزارش از جلسات این کانون گفت: یکی از موضوعاتی که در چندین جلسه در خصوص مسائل آن بحث و تبادل نظر انجام شده، موضوع مهاجرت اتباع بیگانه و آثار اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن در استان یزد بوده که در نهایت به بیانیه‌ای از سوی این کانون منجر شد.
سیدرضا جوادیان افزود: بر اساس سرشماری سال 85 تعداد مهاجران افغانستانی که 90 درصد اتباع بیگانه استان را تشکیل می‌دهند، 30 هزار نفر بوده که این آمار در سرشماری سال 95 به حدود 52 هزار نفر افزایش یافته است.
وی مهمترین آسیب‌های ناشی از حضور اتباع بیگانه در استان را تقابل با فرهنگ و بافت اجتماعی استان ، فاصله اجتماعی و وضعیت دوگانه همراه با جذب و طرد، ضعف آموزش ، فقدان آمار دقیق به خصوص برای اتباع غیرمجاز، مشکلات تعارضی نسل دوم و سوم مهاجران، بروز برخی تخلفات مالی، رانندگی و فقدان نظام مالیاتی برای آنان، تشکیل کلونی‌ها و گروه‌های داخلی و ... بر شمرد.
جوادیان در خصوص راهکارهای ساماندهی هرچه بهتر اتباع بیگانه استان پیشنهادات کانون تفکر سلامت اجتماعی استان یزد را بدین صورت تشریح کرد؛ ایجاد بانک اطلاعاتی دقیق از اتباع ، آموزش متناسب با نیازهای جامعه، استفاده از ظرفیت‌های علمی، تخصصی و سرمایه گذاری اتباع در استان، بازنگری قوانین تابعیت اتباع بیگانه متناسب با وضعیت این قشر، ارائه آموزش‌های شهروندی، استفاده از اتباع بیگانه تحصیلکرده برای آموزش آنان و ... .
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری یزد نیز با ارائه گزارشی از فعالیت‌های فرهنگی و اقدامات اجتماعی این اداره کل در زمینه اتباع بیگانه استان گفت: در استان یزد 18 هزار نفر دانش آموز اتباع مشغول به تحصیل هستند و در دانشگاه های استان نیز تعداد دانشجویان این قشر 620 نفر است که عمدتا اتباع کشور افغانستان هستند.
سعید پرویزی افزود: هر ساله آمایش جمعیتی و آمارگیری اتباع بیگانه در استان انجام و برنامه های متعدد فرهنگی برای ارتقاء میزان جامعه پذیری این قشر اجرا می شود.
در ادامه این نشست شرکت کنندگان دیدگاه‌های خود را در زمینه ساماندهی هرچه بهتر امور اتباع بیگانه استان ارائه کردند.
برچسب‌ها
اتباع خارجی یزد محمدعلی طالبی

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/139285/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از عملیات وعده صادق

حمایت مردم یزد از اقدام شجاعانه علیه اسراییل غاصب

ترویج بی‌حجابی مقدمه تحقق اهداف دشمن در کشور است

راهپیمایی مردم شهرستان خاتم در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق +فیلم

روز ملی گندم و نان یادآور تلاش کشاورزان ایرانی

دستگیری فروشنده کلاهبردار در یزد

سپاه مهمترین نقش را در دفاع از انقلاب ایفا کرده است

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

ترویج بی حجابی در جامعه از توطئه‌های دشمن است

بدحجابی، مقدمه‌ای برای ایجاد فساد در جامعه

حضور دانشگاه آزاد اسلامی یزد در هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ایران

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

تصادف اتوبوس با کامیون در یزد؛ آخرین وضعیت مسافران/ عکس

فروشنده‌ی کلاهبردار در دام پلیس یزد

راهپیمایی مردم یزد در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی منابع انسانی شرکت آبفای استان یزد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

31 فروردین، روز ملی گندم و نان

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ صادق

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

افتتاح طرح توسعه مسجد راستان یزد

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

15 مصدوم در برخورد اتوبوس مسافربری با کامیون بنز در یزد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس مسافربری در جاده مهریز

اوقات شرعی جمعه 31 فروردین در یزد

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد 15 زخمی بر جا گذاشت

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد با 15 مصدوم

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

آغاز مرحله غیرمتمرکز بیست و نهمین المپیاد علمی دانشجویی در اصفهان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

اتحادیه شهرداران در کشور تشکیل می‌شود

وقتی مرمت و بازسازی آب انبار قدیمی در یزد به فراموشی سپرده شد + فیلم

شناسایی 600 ملک مازاد دولتی در استان یزد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دستگاه‌ها وظایف قانونی خود را انجام دهند