خبر یزد

آخرين مطالب

آثار سوء قاچاق کالا بر سلامت اقتصاد یزد مقالات

آثار سوء قاچاق کالا بر سلامت اقتصاد یزد
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد- یزد به دلیل موقعیت جغرافیایی که در ناحیه مرکزی ایران قرار دارد، در برقراری ارتباط استان‌های جنوب و جنوب شرق به تهران به عنوان پایتخت سیاسی و اقتصادی کشور و همچنین مناطق شمالی و غرب کشور نقش موثری دارد و از گذشته تاکنون بعضا جاده‌های آن برای انتقال کالای قاچاق مورد سوء استفاده قرار می‌گرفت.

کالای قاچاق خارجی در هر سیستم اقتصادی مبتنی بر بازار آزاد، دولتی و حتی تعاونی سبب مختل شدن شاخص‌های رقابت، شفافیت، کیفیت، سلامت و بهداشت محصول و افت اثربخشی سیاست‌گذاری‌های داخلی و فقر کارآمدی مدیریت عرضه و تقاضا در بازار می‌شود و عاملی برای تهدید مدیریت اقتصاد سالم است.
با توجه به شرایط جفرافیایی استان ،قاچاق کالا سبب ضربه به تولید و اشتغال می شود و با وجودتلاش‌های گسترده‌ای که از سوی متولیان امر برای مبارزه با آن صورت می گیرد همچنان شاهد تداوم شیوع این پدیده اقتصادی و اجتماعی هستیم .
اعمال برخی مقررات ،محدودیت‌ها و افزایش نظارت‌ها هرچند در پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا تا حدودی به عنوان نقش «مُسکِن »موثر است، ولی سودجویان برای رسیدن به منافع خود و بدون لحاظ کردن مصالح ملی و تولید به کار نامیمون خود ادامه می‌دهند.
تدادم قاچاق کالا سلامت اقتصاد را تهدید می کند
بدون شک تداوم قاچاق کالا به خصوص در شرایط کنونی که ایران در جنگ تمام عیار اقتصادی با دشمنان قرار دارد، رونق تولید و ایجاد اشتغال نقش مهمی در حل مشکلات جامعه دارد باید مسوولان با همکاری مردم بیش از گذشته در راستای مبارزه با آن اقدام کنند.
فعالیت‌های فرهنگی و اطلاع‌رسانی، اعمال دقیق مقررات و برخورد مناسب با قاچاق کالا باید با همکاری مردم و پیگیری مسوولان افزایش یابد تا بتوان با جلوگیری از آن به رونق تولید در سال جهش تولید، بتوان به ایجاد اشتغال مولد و مفید برای جوانان گام های اساسی برداشت.
در این مورد تعدادی از شهروندان و مسوولان یزدی در گفت و گو با گزارشگر خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا ) با اشاره به آثار مخرب قاچاق کالا بر اقتصاد داخلی و جلوگیری از تولید و اشتغال بر اعمال بهتر مقررات در برخورد با متخلفان اقتصادی تاکید کردند.
به اعتقاد آنها مسوولان امر و نهادهای مرتبط باید به نحوی با قاچاق کالا و فعالان این حوزه برخورد کنند که هرگز به فکر ورود به این پدیده مخرب اقتصادی نباشند و هزینه انجام آن در فعالیت اهای قتصادی به حدی سنگین باشد که دیگر کسی به فکر فعالیت در این حوزه نباشد .
به گفته یک شهروند یزدی ، با توجه به موقعیت استان که در مرکز جغرافیایی کشور و در مجاورت با برخی استان‌های شرقی و جنوبی ایران قرار دارد ،تبدیل به یکی از استان‌های آسیب‌پذیر در قاچاق کالای خارجی شده است .
حسین هدایتی با اشاره به اقدام‌های متولیان امر در مبارزه با قاچاق کالا افزود: در گام نخست افرادی که در این ارتباط فعالیت دارند، باید شناسایی و به جد با آنها برخورد شود و برخوردها هم به گونه ای باشد تا کسی جرات فعالیت در قاچاق کالا را نداشته باشد.
فرهنگ سازی عاملی برای بازدارندگی قاچاق کالا
به اعتقاد او ، مقررات و قوانین خوبی هم در این مورد از سوی نهادهای مربوطه تصویب و موجود است که باید دقیقا اعمال شود ولی از همه مهمتر ، موضوع فرهنگ‌سازی است که مردم اصلا نسبت به خرید کالای بدون اصالت و هویت که قاچاق است اقدام نکنند.
این شهروند یزدی تاکید کرد: باید مردم را بیشتر به خرید و مصرف کالاهای داخلی با کیفیت ترغیب کرد، و این کار نقش مهمی در خرید کالاهای داخلی و مبارزه با روزنه های قاچاق کالا در جامعه دارد و علاوه بر آن موجب دلگرمی تولیدکنندگان داخلی می شود و این کار باید توسط رسانه‌ها و حتی مراکز آموزشی استان فرهنگ‌سازی شود.
پرهیز مردم از خرید کالای خارجی
به گفته هدایتی اگر مردم این کار را از خود شروع و از خرید اجناس خارجی پرهیز کنند این کار آنها گامی موثر در تقویت محصولات داخلی و زمینه‌سازی برای اشتغال فرزندان آنهاست .
همچنین یکی از کسبه بلوار شهید دشتی شهر یزد گفت: باید اذعان کرد ،کالاهای داخلی بدون اغماض هیچ کم و کاستی از کالاهای خارجی ندارد، اگر فرهنگ‌سازی شود و اولویت خرید خانواده‌های یزدی کالای تولید داخلی باشد این کار نقش مهمی در مبارزه با قاچاق کالا دارد.
حسین دشتی با اشاره به عرضه فراوان لوازم خارجی در تعدادی از مغازه های سطح شهر افزود: باید واحدهای صنعتی و فروشگاه‌های عرضه لوازم خانگی اولویت خود را در خرید و عرصه کالاهای داخلی قرار دهند و این کار به همت و همکاری مسوولان دولتی و مردم نیاز است .
وی اظهار کرد: نظارت بر بازار خرید و فروش کالا کار خیلی خوبی است، باید هم تقویت شود و در کنار آن از ورود برخی اجناس خارجی که توسط برخی افراد سودجو با هدف کسب ثروت به صورت قاچاق کالا صورت می‌گیرد باید با همکاری مردم پیشگیری کرد.
کشف 270 میلیارد ریال کالای قاچاق
همچنین به گفته دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز یزد در سه ماهه نخست سال 99 با تشکیل 198 فقره پرونده 270 میلیارد ریال کالای قاچاق در استان کشف شد که این مبلغ نسبت به مدت مشابه پارسال 45 درصد افزایش نشان می‌دهد.
محمدحسین امامی با اشاره به اینکه تمامی اقدام‌ها در مبازه با قاچاق کالا در این استان طبق مقررات صورت می‌گیرد، افزود: آمار کشف کالای قاچاق از لحاظ تعداد پرونده‌ها 15 درصد افزایش دارد و بیشترین کالای کشف شده هم انواع لوازم خانگی است.
وی ادامه داد: همکاری مردم و صاحبان صنوف با مسوولان مبارزه با قاچاق کالا و ارز به خصوص در سال جاری نقش اساسی در کمک به جهش تولید و اشتغال دارد و در این مورد به عزم جدی همگانی نیاز است .
این کارشناس امور اقتصادی اظهار کرد: برای مبارزه با این معضل راه‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها این است تولیدکنندگان داخلی کیفیت محصولات خود را ارتقا و خدمات لازم را نیز به مردم ارائه دهند تا رغبت استفاده از کالاهای خارجی در جامعه کمتر شود.
امامی همچنین به اهمیت فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در خصوص اهمیت مبارزه با قاچاق کالا و ارز بین مردم به عنوان یک ضرورت یاد کرد و گفت: این موضوع مورد تاکید نظام و مسوولان است که بیش از گذشته نیاز به اقدام‌های جدی بیشتری داریم.
قاچاق کالا انگلی اقتصاد سالم است
همچنین کارشناس مبارزه با قاچاق کالا و ارز یزد گفت: معضل قاچاق کالا و ارز از گذشته اقتصاد کشور را رنجور و مورد هجمه قرار داده است هرچند این آسیب‌ها در مقاطع مختلف مشمول اوج و حضیض‌هایی بود ولی خسارت زیادی را بر تولید داخلی وارد می‌کند.
سید عباس رستگاری افزود: اگر شرایط اقتصادی شاهد رونق و مبادلات متراکم تجاری باشد پدیده قاچاق کالا با سوء استفاده از شرایط همانند «انگل» از پیکر میزبان خود تغذیه می‌کند باعث ورود بی رویه کالا از مجاری مختلف می شود.
وی ادامه داد که این کار تا حدودی نامحسوس است سبب تغییر رفتار مصرفی مردم و دگرگونی سلیقه آنها می‌شود و به صورتی واضح و ملموس، قدرت و توان واحدهای تولیدی را به شدت کاهش و تحت تأثیر قرار می دهد .
وی اظهار کرد: در شرایط کنونی که تحت تاثیر تحریم‌های ظالمانه غرب علیه مردم ایران قرار داریم شاهد کاهش ارزش پولی ملی هستیم ، مسیر قاچاق کالا بلافاصله معکوس و خروج کالاهای راهبردی و منابع ملی از کشور باعث تنگ شدن عرصه بر مردم و مصرف کنندگان است که شاید بارها کمبود برخی کالاهای اساسی را در بازار و در سطح عرضه تجربه کرده باشیم.
این کارشناس امور اقتصادی تصریح کرد: با این مقدمه مختصر باید درک کرده باشیم که با پدیده و معضلی چند وجهی مواجه هستیم ، موضوعی که بسیار خزنده و با رنگ و لعابی فریبنده که همانند موریانه بر بدنه اقتصادی نفوذ کرده است.
به گفته رستگاری مبارزه با این مشکل در مقطع نخست به صورت کاملاً کلیشه ای و به اصطلاح روتین شروع شد، هرچند بنا به مشکلات عدیده اقتصادی در برهه‌های مختلف و به صورت نادر این عمل در برخی مواقع شاهد برخی ملاحظات است.
وی اعتقاد دارد: اقدامات و سیاست‌های مختلفی در این مسیر برنامه‌ریزی و اعمال شده است که قاعدتا در پیشگیری از این بلا تا حدودی موثر بود ولی تأثیری ماندگار از خود به جا نمی گذاشت، هم خلأ‌های قانونی و هم مشی‌های تکراری مبارزه از فاکتورهایی بود که به این مساله دامن می‌زد.
این کارشناس مبارزه با قاچاق کالا و ارز به اهمیت رصد و پایش کالاها توسط سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا اشاره کرد که نقش مهمی در تحقق اهدف نظام و پیشگیری از قاچاق دارد که بیش از گذشته باید عنایت خاص به آن داشته باشیم.
رستگاری افزود: قبل از اینکه به موضوع سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا بپردازیم باید به این نکته اشاره کرد که قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز (مصوب1392) یکی از جامع‌ترین و ایده‌آل‌ترین قانون‌هایی است که تاکنون در نظام جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسیده است.
وی خاطر نشان کرد: دلیل این مدعا پرداختن این قانون به مبحث پیشگیری است، فصل دوم قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و از ابتدای ماده 6 ، مقنن به مقوله پیشگیری از قاچاق و طرح سامانه‌های کنترلی اقدام کرده است، موضوعی که در کمتر قانونی با آن مواجه می‌شویم.
این کارشناس امور اقتصادی یادآور شد: در بند (ث) ماده یادشده، وزارت صنعت،معدن وتجارت با استفاده از این سامانه موظف به شناسه‌دار کردن تمامی انبارها و مراکز نگهداری کالا و ثبت مشخصات مالک کالا ، نوع و میزان کالاهای ورودی و خروجی از این مکان ها با هدف شناسایی کالاهای قاچاق شده است.
رستگاری تاکید کرد: ذکر این نکته لازم است که این سامانه یکی زیرسامانه های مهم و اساسی سامانه جامع تجارت است که به عنوان « سامانه مادر » تلقی می‌شود و اجرای آن به آدرس nwms.ir در واقع فرصت جولان را نه تنها برای قاچاقچیان تنگ خواهد کرد بلکه محتکران را نیز هدف قرار می دهد.
لزوم نظارت بر پیشگیری از کالای قاچاق
همچنین رییس سازمان صنعت معدن و تجارت(صمت) یزد گفت: در سال 1398 و در راستای اجرای برنامه های نظارتی این سازمان در رابطه با قاچاق کالا و ارز از 13 هزار و 441 مورد بازرسی تعداد 282 فقره پرونده به ارزش یک میلیارد و 596 میلیون ریال تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارسال شد.
محمدرضا علمدار یزدی افزود : کشف کالای دخانی 138 هزار و 608 مورد بود که در قالب 115 فقره پرونده به ارزش 571 میلیون ریال به اداره کل تعزیرات حکومتی استان ارسال شد .
این مسوول همچنین از انجام 605 مورد بازرسی شامل گشت مشترک کشف کالای قاچاق خبر داد و گفت: انجام گشت‌های مشترک با حضور نمایندگان صمت ، ناجا، دخانیات، اصناف، معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و اماکن نیروی انتظامی به مرحله اجرا گذاشته شد .
علمدار یزدی اظهار کرد: بازرسان با هماهنگی اتحادیه‌ها، اداره های شهرستان‌ها، نمایندگان کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، تعزیرات حکومتی ، مجامع امور صنفی و اداره نظارت بر اماکن نیروی انتظامی نسبت به برگزاری گشت‌های مشترک برای کنترل و نظارت برکالا و خدمات اقدام و با دریافت نظرات و پشنهاد مردم در ارتباط با سامانه های الکترونیکی، آمادگی خود را در پاسخگویی سریع‌تر و رسیدگی ویژه به گزارش های مردمی اعلام می کنند.
وی یادآور شد: همچنین در سه ماهه اول امسال در بخش مبارزه با قاچاق کالا و ارز سه هزار و 370 مورد بازرسی و 23 فقره پرونده به ارزش 446 میلیون ریال تنظیم و به مراجع قانونی مرتبط ارسال شد و ارزش ریالی این پرونده‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد افزایش دارد.
رشد 63 درصدی کشف کالای قاچاق
همچنین به گفته سرپرست پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی یزد یکی از اولویت‌های نیروی انتظامی جمهوری اسلامی(ناجا)، در استان مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که برای تحقق شعار جهش تولید یکی از الزام ها همین موضوع مهم است .
سرهنگ محمدحسن کارگر افزود: پلیس امنیت اقتصادی انتظامی با همکار مردم و بخش‌های مختلف و با برنامه‌ریزی دقیق و کار جهادی در سه ماهه اول سال 1399 شاهد کشف کالای قاچاق با رشد 63 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.
وی خاطرنشان کرد: طرح برخورد با موارد سازمان یافته و دانه درشت‌ها در قاچاق کالا جزو برنامه های مهمی است که در استان با رشد 83 درصد پرونده ها با ارزش پنج میلیارد ریال نسبت به مدت مشابه است .
این مسوول یادآور شد: برابر اعلام مسوولان قضایی و تعزیراتی 90 درصد موارد پرونده‌های رسیدگی شده سال‌جاری جرم قاچاق آن محرز شده و این رقم نشانگر توجه و حساسیت ماموران مبارزه با قاچاق کالاست و عمده آنها در زمینه اقلام بهداشتی و پزشکی ، احشام و وسایل نقلیه و کالاهای ممنوعه غیرمجاز ورود به کشور بود.
وی با اشاره به اینکه موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن یزد در مسیر ترانزیت موجب قاچاق کالا و سوخت است اظهار کرد: در تمامی موارد قاچاق کالاهای ممنوعه غیرمجاز با افزایش 100 درصد کشفیات نسبت به مدت مشابه مواجه هستیم.
سرپرست پلیس امنیت اقتصادی یزد تاکید کرد: با توجه به فعالیت و راه‌اندازی این پلیس و ایجاد بسترهای تعاملی با مردم و برخورد قاطع با قاچاقچیان و مجرمان و تلاش در راستای پیشگیری اجتماعی و همراهی دستگاه قضایی محقق شده است.
کارگر گفت: با توجه به ترویج فرهنگ گزارش‌دهی به ویژه در حوزه اقتصادی و پاسخگویی بیش از پیش امیدوار هستیم ،سامانه 110 به عنوان پل ارتباطی تمام وقت مردم با ناجاست و آماده دریافت هرگونه اطلاعات شهروندان در خصوص فعالیت کالاهای اقتصادی است.
12 تیر ماه1381، بنا به تدبیر و بصیرت مقام معظم رهبری و طی صدور فرمانی چهار ماده‌ای تشکیل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کلید خورد که به نوعی پایه، اساس و ستون‌های مبارزه با قاچاق است .
مقام معظم رهبری در فرمان خود تاکید دارند که باید کانون مرکزی این مبارزه در سطح عالی، نزدیک به رییس دولت و دارای اشراف قانونی بر دستگاه های ذیربط باشد و تبلیغات متناسب، هوشمندانه و همه جانبه در خدمت این مبارزه قرار گیرد.
با صدور این فرمان، روح تازه‌ای بر پیکره مبارزه با قاچاق کالا و ارز دمیده شد و تمامی دستگاه‌های انتظامی ، قضایی و فرهنگی با عزمی راسخ و استوار در مسیر مبارزه‌ای هدفمند، موثر و با برنامه گام نهادند.
روزانه حدود 400 هزار دستگاه خودرو سبک و سنگین از جاده های یزد تردد می‌کند.
برچسب‌ها
یزد قاچاق مشارکت های مردمی

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/140448/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتحادیه شهرداران در کشور تشکیل می‌شود

وقتی مرمت و بازسازی آب انبار قدیمی در یزد به فراموشی سپرده شد + فیلم

شناسایی 600 ملک مازاد دولتی در استان یزد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دستگاه‌ها وظایف قانونی خود را انجام دهند

استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای کاهش خسارت‌های سیلاب

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

جلسه شورای اجتماعی استان یزد برگزار شد

کمک 10 میلیارد ریالی پدر شهید برای ساخت مدرسه

بررسی رویه‌های پوشش و عفاف در دانشگاه یزد

ضرورت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

اهمیت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

یزد، میزبان اردوی تیم ملی اسکواش بانوان

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار با جانبازان دفاع مقدس در میبد

خلاقیت و نوآوری در میان دانش‌آموزان تقویت شود

راهپیمایی حمایت از عملیات غرور آفرین «وعده صادق»

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

تجلیل از کارکنان آزمایشگاه مرکز بهداشت مهریز

(تصاویر) بارش باران در یزد

منطقه زیبای پامنار خوزستان

هدایت دانشجویان در قالب طرح بورسیه به صنایع میبد

رگبار پراکنده و بارندگی در برخی مناطق استان یزد

ساماندهی و اصلاح نقاط حادثه خیز در میبد

بارش باران در یزد

نقش ارتش در دفاع مقدس و امنیت تبیین شود

غیر قانونی بودن ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 در رابطه با مشاغل محیط زیستی

ابطال آرای کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله تا پنج ماه آینده + عکس

برپایی نمایشگاه دست‌های کوچک اندیشه‌های بزرگ در یزد

اعزام 10 تیم هلال احمر یزد به سیستان و بلوچستان

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

احتمال وقوع سیل در این سه استان

تجهیزات شهرداری اردکان مناسب نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله به زودی

تشریح برنامه‌های هفته سلامت در مهریز

1200 تن شکر در سکوهای تنظیم بازار یزد توزیع می‌شود

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

پزشک قلابی در خاتم یزد دستگیر شد

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی