خبر یزد

آخرين مطالب

افزایش بهره‌وری از آب با توسعه کشت گلخانه‌ای در کویر مرکزی ایران اقتصادي

افزایش بهره‌وری از آب با توسعه کشت گلخانه‌ای در کویر مرکزی ایران
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد - بیش از 25 سال است که استان کویری یزد با کم‌آبی شدید دست و پنجه نرم می‌کند، باوجود محدودیت منابع آب در بخش کشاورزی، با کمک‎های بلاعوض و تسهیلاتی که دولت در اختیار کشاورزان قرار داده و با روش‌های نوین آبیاری، سالانه بیش از یک میلیون و 724 هزار تن انواع محصولات کشاورزی ودامی در این استان کویری تولید می‌شود.

توسعه کشت گلخانه‌ای راهی مطمئن برای بهره‌وری از آب و همچنین مدیریت هرچه بهتر تولید محصول دربخش کشاورزی است، استفاده بهینه از آب با روش‌های نوین آبیاری و کشت محصولات کم آبخواه می‌تواند، تدوام بخش فعالیت های کشاورزی در اقلیم خشکی مانند استان یزد باشد.
استان یزد ظرفیت‌های بالقوه‌ای برای توسعه کشت‌ محصولات کم آبخواه دارد و تغییر الگوی کشت از منظر اقتصادی برای بهبود معیشت کشاورزان، دامداران و بهره برداران روستایی می تواند تاثیرگذار باشد.
تولید 22 درصد خیارسبز گلخانه‌های کشور در یزد
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: از 195 هکتار طرح توسعه کشت گیاهان گلخانه‌ای در استان، 150 هکتار آن در شهرستان‌های یزد ، مهریز ، اشکدر ، خاتم و ابرکوه قرار دارد.
سیدجمال سجادی‌پور در گفت وگو با گزارشگر ایرنا بابیان اینکه توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای علاوه برفراهم کردن اشتغال، ارزش افزوده بالایی برای تولیدکنندگان دارد، اظهارکرد: هم اکنون 22 درصد خیار سبز گلخانه‌ای ایران در یزد تولید می‌شود و در مجموع میزان تولیدات گلخانه‌ای استان 533 هزار تن محصول است.
وی ادامه داد: سال گذشته از استان یزد حدود 400 هزار تن محصول گلخانه‌ای به بازارهای روسیه، عراق و کشورهای حوزه خلیج‌ فارس صادر ‌شد.
رییس سازمان جهادکشاورزی یزد با تاکید بر اتخاد تدابیر لازم در برابر تحولات اقتصادی ناشی از تغییرات آب و هوایی و کاهش قیمت‌ها به دلیل رکود بازارهای جهانی گفت: به گلخانه داران استان توصیه می‌شود، کشت ترکیبی چندگونه گیاهی را رعایت کنند تا اگر یکی از محصولات در زمان برداشت به دلایلی از قیمت مناسبی برخوردار نبود، با محصولات دیگر زیان وارده را جبران کنند و ترکیب کاشت محصولات توصیه شده در استان بر اساس اولویت خیارسبز ، گوجه فرنگی ، بادمجان ، فلفل و انواع آلوئه وراست. .
کشتن نوین گلخانه‌ای (N. f. t ) بهره‌وری آب را تا 2 برابر افزایش می‌دهد

خبر یزد


سجادی پور توسعه شهرک‌های گلخانه ای را از سیاست های دولت بری افزایش بهره وری از منابع آب دانست و تصریح کرد: تولید کنندگان در این حوزه خوب عمل کرده اند و کشت های نوین گلخانه ای ان . اف. تی (N. f. t ) که در آن باز چرخانی آب انجام می شود، بهره وری آب را برای این گونه کشت به بیش از 2 برابر کشت های موجود افزایش می دهد.
وی افزود: در گلخانه های فعلی از هر مترمکعب آب، 25 کیلوگرم محصول برداشت می شود و در گلخانه ها از نوع کشت جدید (N. f. t ) به ازای هر مترمکعب آب، 60 کیلوگرم محصول تولید می شود.
به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد ترویج کشت نشایی باز از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی است که می تواند میزان بهره وری آب را بالا برده و بین یک ماه تا 40 روز از دوره رشد گیاه کم می کند که این دوره را در محیط کوچک گلخانه می توان توسعه داد .
سجادی پوریادآور شد: تولید محصول در فضای باز در هر هکتار 30 تن و در گلخانه های معمولی 250 تا 300 تن و در گلخانه های جدید (N. f. t ) بالای 600 تن است و در این زمینه مصرف آب برای کاشت محصول گلخانه‌ای نسبت به کاشت در فضای باز 10 برابر کاهش دارد و علاوه بر آن اشتغال را به 10 برابر افزایش می‌دهد.
وی بابیان اینکه استان یزد از لحاظ تولید محصول گلخانه‌ای مقام دوم کشور را دارد، شاخص ترین محصول کم آبخواه با ارزش افزوده بالا در استان را پسته و زعفران دانست و تصریح کرد: تاکنون با توسعه کشت های گلخانه ای زمینه اشتغال افزون بر 16 هزار نفر ایجاد شده است.
پرداخت 650 میلیارد ریال وام ارزان قیمت برای توسعه کشت گلخانه‌ای
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد نیز گفت: با هدف توسعه کشت محصولات کم آبخواه و صرفه جویی در مصرف آب در سال زراعی 9 9- 98، 650 میلیارد ریال وام ارزان قیمت به 149 متقاضی بخش خصوصی، برای اجرای 80 هکتار اراضی طرح توسعه کشت گلخانه ای پرداخت شد.
اکبر شیخ علیشاهی در گفت وگو با گزارشگر ایرنا افزود : این میزان تسهیلات به کشاورزان و متقاضیان طرح کشت و توسعه محصول گلخانه ای با هفت درصد سود برای مناطق محروم و در شهرهای کمتر توسعه یافته با نرخ 9 درصد پرداخت شد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: در راستای توسعه کشت محصول کم آبخواه ، 365 پرونده تقاضای تسهیلات ساخت گلخانه در سطح 210 هکتار با 2 هزار و 100 میلیارد ریال اعتبار به بانک های عامل استان معرفی شد.
مدیر باغبانی استان یزد با بیان اینکه 60 درصد گوجه فرنگی و 22 درصد خیار سبز گلخانه‌های کشور در یزد تولید می شود.
تولید سه هزار تن محصول گلخانه‌ای در ابرکوه
مدیرجهاد کشاورزی ابرکوه گفت: در سال زراعی گذشته سه هزار و 150 تن انواع محصول گلخانه‌ای در این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف داخلی و خارجی شد.
مهدی غیب الهی در گفت و گو با ایرنا ، با بیان اینکه متوسط برداشت خیار سبز گلخانه‌ای در هر هکتار 300 تن است، افزود: محصولات تولیدی شامل خیار سبز، فلفل، گوجه فرنگی و سبزی است که از 14 هکتار سطح زیرکشت گلخانه برداشت شد.
وی بابیان اینکه هم اکنون 80 نفر در این شهرستان به طور مستقیم در تولید محصول گلخانه ای اشتغال دارند ،ادامه داد: با وجود محدودیت منابع آبی و تداوم 2 دهه پدیده خشکسالی با استفاده از روش های نوین آبیاری این میزان محصول توسط 20 بهره بردار در این شهرستان تولید شد.
مجموع اراضی قابل کشت استان یزد 170 هزار هکتار است که به دلیل تداوم خشکسالی و تغییر الگوی کشت و کشت گیاهان کم آبخواه هم اکنون 114 هزار هکتار آن زیرکشت قرار دارد.
از 114 هزار هکتار اراضی قابل کشت یزد، 33 هزار و 151 هکتار ( 29 درصد) زارعی و 81 هزار و 164 هکتار ( 71درصد) به کشت محصولات باغی اختصاص دارد.
بخش عمده درآمد کشاورزان استان یزد مربوط به بخش باغبانی استان است که 71 درصد اراضی قابل کشت به محصولات باغی که عمدتا پسته، انار، زردآلو ، زعفران، گیاهان دارویی و دیگر محصولات باغی است، اختصاص دارد.
590 هزار تن محصول زراعی، 253 هزار تن محصول باغی، 533 هزار تن محصول گلخانه ای و 392 هزار تن نیز محصولات دامی حاصل تلاش حدود 70 هزار کشاورز، دامدار و بهره بردار استان یزد است.
برچسب‌ها
یزد فصلنامه علوم و فنون کشت های گلخانه ای اراضی کشاورزی
پروندهٔ خبری
سال 99؛ سال جهش تولید

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/142136/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

امام جمعه یزد: دانشگاه و مدارس برای مقابله با بی‌حجابی پای کار بیایند

پویش بزرگ وعده صادق در یزد

عملیات وعده صادق سایه جنگ را از کشور دور کرد

پاسداشت یاد و خاطره شهدای امنیت در مهریز

کشف لوازم یدکی لیفتراک قاچاق در یزد

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

حمایت مردم میبد از عملیات مقتدرانه سپاه

تأسیس سپاه پاسداران یکی از معجزات الهی است

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز 15 زخمی بر جا گذاشت

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از عملیات وعده صادق

حمایت مردم یزد از اقدام شجاعانه علیه اسراییل غاصب

ترویج بی‌حجابی مقدمه تحقق اهداف دشمن در کشور است

راهپیمایی مردم شهرستان خاتم در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق +فیلم

روز ملی گندم و نان یادآور تلاش کشاورزان ایرانی

دستگیری فروشنده کلاهبردار در یزد

سپاه مهمترین نقش را در دفاع از انقلاب ایفا کرده است

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

ترویج بی حجابی در جامعه از توطئه‌های دشمن است

بدحجابی، مقدمه‌ای برای ایجاد فساد در جامعه

حضور دانشگاه آزاد اسلامی یزد در هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ایران

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

تصادف اتوبوس با کامیون در یزد؛ آخرین وضعیت مسافران/ عکس

فروشنده‌ی کلاهبردار در دام پلیس یزد

راهپیمایی مردم یزد در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی منابع انسانی شرکت آبفای استان یزد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

31 فروردین، روز ملی گندم و نان

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ صادق

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

افتتاح طرح توسعه مسجد راستان یزد

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

15 مصدوم در برخورد اتوبوس مسافربری با کامیون بنز در یزد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس مسافربری در جاده مهریز

اوقات شرعی جمعه 31 فروردین در یزد

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد 15 زخمی بر جا گذاشت

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد با 15 مصدوم

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

آغاز مرحله غیرمتمرکز بیست و نهمین المپیاد علمی دانشجویی در اصفهان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد