خبر یزد

آخرين مطالب

مدیر کل تبلیغات اسلامی یزد:

دعای عرفه آزمونی برای برنامه‌ریزی مراسم‌های محرم است فرهنگي

دعای عرفه آزمونی برای برنامه‌ریزی مراسم‌های محرم است
  بزرگنمايي:

خبر یزد - ایسنا/یزد مدیر کل تبلیغات اسلامی استان یزد با بیان این که برگزاری مراسم پرفیض دعای عرفه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آزمونی برای برنامه‌ریزی مراسم‌های عزاداری ماه محرم خواهد بود، گفت: امسال با اجرای طرح احیای عید غدیر تا عید مباهله در استان، شادی‌های عید غدیر را تا چند روز مانده به محرم در یزد خواهیم داشت.

حجت الاسلام «علیرضا نجیمی» امروز سه شنبه هفتم مردادماه در جمع خبرنگاران با تاکید بر این که حفظ سلامت مردم خط قرمز تمام مسئولان از جمله مدیران سازمان تبلیغات اسلامی است، اظهار کرد: سازمان تبلیغات اسلامی در همین رابطه پیگیر تهیه دستورالعمل‌های بهداشتی برای برگزاری و حضور مردم در برنامه‌ها و شعائر دینی با حفظ سلامت آنهاست.
وی با بیان این که امسال به دلیل شرایط کرونا شاهد برگزاری برنامه‌های پر شور حج به شکل سال‌های قبل نخواهیم بود، از جمله آیین‌های این مراسم که برپایی آن در داخل کشور و استان برقرار است را دعای عرفه ذکر کرد و گفت: امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا، دعای عرفه عمدتاً در فضاهای باز و همراه با رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد.
حجت السلام نجیمی با بیان این که بسیاری از برگزارکنندگان دعای عرفه با توجه به شرایط کرونا و همچنین وضعیت اقیلمی استان، تدابیر خاصی مانند برگزاری آن در فضاهای پر درخت، کوتاه کردن زمان مراسم و برگزاری در ساعات عصر را در دستور کار دارند. 
وی در مورد برگزاری دعای عرفه در مکان های بسته نیز خاطرنشان کرد: بنا به مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، برگزاری تجمعات در مکان‌های بسته باید با یک سوم ظرفیت انجام شود که در مورد برگزاری دعای عرفه در این قبیل مکان‌ها نیز باید رعایت شود.
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان با بیان این که برگزاری دعای عرفه می‌تواند آزمونی برای مراسم‌های ماه محرم باشد، گفت: با توجه به رفتارها و بازخوردهای مراسم دعای عرفه می‌توان تصمیمات مناسب‌تری را برای برنامه‌های عزاداری ماه محرم اخذ کرد.
وی با بیان این که تمام برنامه‌های دینی با توجه به شرایط کرونا دارای مسئول بهداشت هستند، عنوان کرد: خوشبختانه نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پیشگیرانه در برنامه‌های مذهبی مانند دعای عرفه به صورت خودجوش و مردمی توسط خدام آموزش دیده هیئات و برنامه‌های دینی انجام می‌شود.
وی اضافه کرد: البته براساس طرحی قرار است تا از محل نذورات مردمی و کمک‌های خیرین، مقادیر ماسک برای توزیع بین شرکت‌کنندگان این قبیل برنامه‌ها تهیه شود که می‌تواند منجر به فرهنگسازی در رابطه با اهمیت استفاده از ماسک نیز موثر واقع شود.
نجیمی در بخش دیگری از سخنانش به اعیاد پیش رو نیز اشاره و تصریح کرد: استان یزد و مردم متدین دارلعباده همواره در برپایی بسیاری از شعائر دینی و مراسم‌های عزاداری جزو استان‌های مطرح و زبانزد بوده است به طوری که برخی استانها از سبک برگزاری این قبیل مراسم‌ها الگوبرداری نیز می‌کنند ولی این احساس وجود دارد که یزدی‌ها توجه و مشارکت نسبتاً کمتری به برنامه‌های شاد اهل‌بیت(ع) مانند مناسبت‌های تولد ائمه و دیگر شعائر سروربخش دینی نسبت به برنامه‌های حزن و عزاداری دارند لذا امسال به صورت ویژه برنامه‌ی احیای عیدغدیر تا عید مباهله(از 18 تا 25 ذی‌الحجه) را در استان خواهیم داشت.
وی با بیان این که علاقمند و اردات وصف‌ناپذیر یزدی‌ها به امام حسین(ع) و خاندانشان باعث شده تا هموراه مردم استان خیلی زودتر از موعد به استقبال برنامه‌های عزاداری ماه محرم بروند و شهر را سیاهپوش کنند، گفت: در همین راستا و با توجه به مغفول ماندن عید مباهله در روز 25 ذی‌الحجه، امسال برنامه‌های سرورآفرین و نشاط‌بخش عید غدیر تا چند روز مانده به محرم در استان تداوم خواهد داشت.
وی افزود: در همین رابطه جاسات مکرری را با مسئولان و مدیران شهرستان‌های یزد نیز داشته‌ایم و تلاش خواهد شد در این ایام پر سرور جنبه‌های شاد ائمه اطهار(ع) و سبک و سیره زندگی اهل بیت(ع) برای مردم بازگو شود.
وی با اشاره به برخی از برنامه‌های در دستور کار سازمان تبلغات اسلامی و استان در اعیاد پیش رو، از اهدای کتب نویسندگان یزدی در این روزها در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی، توزیع طعام رضوی برای کادر درمانی بیمارستان‌ها و توزیع آن در برخی از مناطق دیگر استان و اجرای سرودهای شاد در مجتمع های آپارتمانی برای احیای شعائر دینی در این باره خبر داد.
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان همچنین یاداور شد: امسال با توجه به شرایط بیماری کرونا، اعزام مبلغ را نداریم و عمدتاً مبلغان دینی در قالب فضای مجازی فعالیت می‌کنند که این موضوع در رابطه با ماه محرم نیز با حمایت سازمان تبلیغات اسلامی در دستو رکار قرار دارد.
حجت الاسلام نجیمی با بیان این که هنوز تصمیم نهایی در مورد برنامه‌های عزاداری ماه محرم در استان اخذ نشده است، در مورد نظارت بر اشعار و ملودی‌های هیئات عزاداری یزد در ماه محرم نیز عنوان کرد: با توجه به مورد استقبال قرار گرفتن عزدارای های مردم یزد و حسینیه ایران از سوی مردم دیگر نقاط کشور و حتی خارج از کشور تلاش داریم با اعمال نظارت‌های لازم، برنامه‌های فاخر و در شان اهل بیت(ع) در استان تهیه و پخش شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/142580/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

فروش امتیاز مسکن ملی توسط برخی سازمان ها، واقعیت یا شایعه؟

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق در استان یزد

یادواره شهید گمنام در جهاددانشگاهی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی در یزد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

چایی‌های قاچاق به مقصد نرسید

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی –خاکی در استان یزد

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل/خسارت سیل به 9 منزل مسکونی

بازدید هیات مالزی از کمک ها به زلزله زدگان هرات

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور

اختصاص 3000 میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی

انتقال چای قاچاق با قطار

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل

نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد رعایت شود

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود

مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد برگزار می‌شود

توجه جدی به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

ریزش و تخریب یک واحد مسکونی فرسوده در شهر یزد بر اثر بارندگی

پیشنهاد افزایش 40 درصدی تعرفه شهریه آموزشگاه‌های آزاد هنری یزد

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در استان یزد

مصوبات کارگروه توسعه بر زمین مانده است

تامین برق پایدار حوزه‌های برگزاری کنکور سراسری در استان یزد

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در یزد

کشف رشوه‌خواری 20 میلیارد ریالی دو نفر از مدیران ارشد استان یزد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

صرفه جویی 40 درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی

مسئولان استان متناسب با "تحقق شعار سال" برنامه‌ریزی کنند

«نوچاد»، دریچه نوآوری در چادرملو

پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند

توسعه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی برای مدد جویان کمیته امداد امام خمینی (ره)

بررسی دغدغه‌ی کارگران استان یزد

بارش بی سابقه در روستای قطرم بافق