خبر یزد

آخرين مطالب

نایب رئیس شورای حوزه علمیه یزد تاکید کرد:

برگزاری آیین‌های محرم در حسینیه ایران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فرهنگي

برگزاری آیین‌های محرم در حسینیه ایران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی
  بزرگنمايي:

خبر یزد - ایسنا/یزد نائب رییس شورای حوزه‌ عملیه یزد با اشاره به برکات و آثار خیر عزاداری‌های ماه محرم و تاکید بر این نبود امکان برگزاری این مراسم‌ها به شیوه‌ سال‌های گذشته با توجه به شیوع کرونا، از تلاش برای ارائه طرح‌هایی مطابق با دستورالعمل‌های بهداشتی در این خصوص خبر می‌دهد و می‌گوید: تصور داریم که عزاداری‌های محرم امسال را نیز به عالی‌ترین و بهترین شیوه خواهیم داشت.

یزد به عنوان حسینیه ایران در بردارنده آیین‌های مذهبی خاص و منحصر به فردی است که هر ساله با زیبایی و شور و شکوهی ویژه به تصویر کشیده می‌شود. آیین‌هایی همچون تاسوعا و عاشورای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در ماه محرم که در نوع خود در دنیا بی‌نظیر است و در نگاه هر ایرانی و غیر ایرانی، وحدت شیعیان را به نمایش می‌گذارد و همین امر نیز باعث شده تا یزد به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری مذهبی دنیا نیز شناخته شود و آیین‌های مذهبی آن فراتر از جهان اسلام برود.
یزد نه تنها با برگزاری آیین‌های مذهبی، شکوه اسلام و تشیع را به تصویر کشیده بلکه به واسطه الگوبرداری صحیح از بزرگان دین و پیروی از راه و خط و مشی آن‌ها به خصوص ائمه اطهار(ع)، به دنیا نشان داده است که این مذهب تمام جوانب مربوط به جامعه را در نظر دارد و آیین‌های آن هیچ منافاتی با علم ندارد به عبارتی در قالب علم، شکوه دین را به تصویر کشیده است که نمونه بارز و اخیر آن اقدامات ارزشمند و بزرگ مردم متدین دارالعباده و هیئات مذهبی آن در عرصه مبارزه با کرونا بود.
همتی که از روحانیون تا مذهبیون و مردم ولایت‌مدار و دین‌دار استان یزد در جریان رزمایش همدلی با تامین اقلام معیشتی نیازمندان و آسیب‌دیدگان ناشی از کرونا در ماه‌های اخیر اتفاق افتاد و دومین مرحله آن در حال پیگیری است، همانند سبک عزاداری های این مردم برای سیدالشهدا(ع)، مصداق و الگویی برای تمام کشور بود.
با قرار گرفتن در آستانه ماه عزاداری محرم نیز برخی از هیئات یزد در حرکتی خودجوش و پیش از فرارسیدن این ایام در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا نسبت به برگزار نشدن برخی از تجمعات مذهبی در حین پاسداشت این ایام عزای حسینی اعلام امادگی کرده و تلاش دارند هزینه‌های این بخش را صرف توزیع بسته‌های معیشتی و اطعام متبرک حسینی بین نیازمندان با رعایت پروتکل های بهداشتی و اقدامات خیرخواهانه‌ای مانند آزادی زندانیان نیازمند کنند تا به نوعی دیگر هدف عالی و والای عزاداری‌های محرم و وحدت تشیع را به نمایش بگذارند و بر صحبت‌های نایب رئیس شورای حوزه علمیه یزد مبنی بر این که «علم و دین هیچ منافاتی ندارد» صحه گذارند.
حجت الاسلام والمسلمین «سید محمد کاظم مدرسی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در این خصوص با بیان این که بدون شک فرهنگ اسلامی به بزرگان دین وابسته است، اظهار می‌کند: به طور خاص در مذهب تشیع نیز بزرگانی از جهان اسلام به ویژه حضرت سید الشهدا(ع) و امیرالمومنان (ع) حضور دارند که امتداد فرهنگ کنونی ما از این بزرگان تا امام زمان (عج) کشیده شده است و خط و مشی آنان به عنوان الگوی راه ماست.
وی با بیان این که عزاداری‌های ماه محرم منافع و برکات و آثار خیر فراوانی در قالب معرفت و اخلاق و توسل و همچنین اتحاد و یکپارچگی شیعیان را در برداشته است، می‌گوید: از برکات مهم این عزاداری‌ها، ابراز عشق و پیروی از این بزرگواران و دوری جستن از بیگانگان و دشمنان اسلام است.
حجت السلام مدرسی تصریح می‌کند: البته با شیوع کرونا، مجالس عزاداری اباعبدالله(ع) را نمی‌توانیم مانند سابق اداره کنیم لذا برای این ایام که ویژگی‌های آن در یزد، حضور هیات‌های مذهبی در سطح شهر و اجتماعات است، نیازمند اتخاذ تدابیری جدی به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پیروی از دستورات ستاد ملی کروناست تا در جریان این برنامه‌ها، برکات و ارزش‌های ارزشمند اسلام کمتر تحت شعاع قرار گیرد.
وی خاطرنشان می‌کند: البته در این رابطه وعاظ، حوزیان، هیئات مذهبی و مسئولان در حال ارائه طرح‌هایی به ستاد کرونا هستند که الگوهایی نیز در این باره مورد توجه قرار گرفته و تصور داریم که عزاداری‌های محرم را همانند گذشته به عالی‌ترین و بهترین شیوه در نگاه دنیا خواهیم داشت.
نایب رئیس شورای حوزه علمیه یزد به تجمعات گسترده مراسم‌ها و آیین‌های مذهبی یزد اشاره می‌کند و با تاکید بر این که همه‌گیری ویروس کرونا، امکان برگزاری چنین برنامه‌هایی را به شیوه‌های سال‌های پیشین سلب کرده است، می‌گوید: در رابطه با تجمعات نیز طرح‌هایی ارائه شده که با توجه به وضعیت موجود، طبق دستورات ستاد مبارزه با کرونا، عزاداری کرده و محرم را برای تمام مردم جهان به تصویر بکشیم.
وی اضافه می‌کند: قطعاً یکی از اقداماتی که مانند سال‌های گذشته توسط هیئات مذهبی انجام نخواهد شد، حضور هیئات در خیابان‌هاست چرا که در گذشته هیئات مذهبی از هر محله به محله دیگری حرکت کرده و عزاداری می‌کردند اما در محرم امسال، عزادارای‌ها با حرکت هیئات همراه نخواهد بود و از طرفی مراسم‌ها نیز در اماکن سرپوشیده و فضاهای بسته برگزار نمی‌شود بلکه شاهد برگزاری آنها در فضاهای باز با رعایت پروتکل‌های صادره خواهیم بود.
امام جمعه بخش مرکزی یزد در پایان نیز اقدامات دیگری مانند مفروش کردن موکت‌های آغشته به محلول‌های ضدعفونی و استفاده جدی از ماسک و دستکش را نیز جزو ملزومات برگزاری مراسم عزاداری هیات‌های داوطلب اعلام می‌کند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/143234/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

ریزش و تخریب یک واحد مسکونی فرسوده در شهر یزد بر اثر بارندگی

پیشنهاد افزایش 40 درصدی تعرفه شهریه آموزشگاه‌های آزاد هنری یزد

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در استان یزد

مصوبات کارگروه توسعه بر زمین مانده است

تامین برق پایدار حوزه‌های برگزاری کنکور سراسری در استان یزد

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در یزد

کشف رشوه‌خواری 20 میلیارد ریالی دو نفر از مدیران ارشد استان یزد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

صرفه جویی 40 درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی

مسئولان استان متناسب با "تحقق شعار سال" برنامه‌ریزی کنند

«نوچاد»، دریچه نوآوری در چادرملو

پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند

توسعه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی برای مدد جویان کمیته امداد امام خمینی (ره)

بررسی دغدغه‌ی کارگران استان یزد

بارش بی سابقه در روستای قطرم بافق

دومین رویداد جایزه ملی و استانی جوانی جمعیت در یزد برگزار می‌شود

تخصیص بیش از 3 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد

مشکلات مردم تا پایان برنامه هفتم توسعه کشور مرتفع خواهد شد

تخریب یک واحد مسکونی فرسوده بر اثر بارندگی در یزد

بارش بی سابقه باران در روستای قطرم بافق

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

در نشر و انتقال آرمان‌های انقلاب دچار ضعف هستیم

بازدید معاون مدیر منطقه ای برنامه جهانی غذا از یزد

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد

تداوم بارش‌های رگباری در استان یزد

آشنایی معاونان و معلمان پرورشی مدارس یزد با فرهنگ اهدای خون

المپیاد ملی آموزش هنر نخستین گام در جهت رقابت بین آموزشگاه‌ها

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

طرح جمع آوری اتباع غیر مجاز در استان یزد

کشف رشوه خواری و پولشویی بیش از 20 میلیاردی در استان یزد

بافق میزبان کنفرانس بین المللی تحقیقات شتر

معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های اقتصادی استان یزد در نمایشگاه ایران اکسپو

114 هکتار نخاله‌ ساختمانی طبیعت مهریز را ویران می‌کند

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

فقط 3 درصد از پسماندهای خانگی یزد تفکیک می‌شوند

114 هکتار نخاله‌های ساختمانی طبیعت مهریز یزد را ویران می‌کند

کشف رشوه خواری و پولشویی بیش از 20 میلیاردی

برنامه پیشرفت فرهنگی استان یزد به‌زودی رونمایی می‌شود

آموزشگاه‌های آزادهنری معاف از مالیات می‌باشند