خبر یزد

آخرين مطالب

روز خبرنگار، فرصتی برای دیده شدن! مقالات

روز خبرنگار، فرصتی برای دیده شدن!
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد- هفدهم مرداد "روز خبرنگار" فرصت خوبی است تا اندگی از سختی‌ها و درد دل‌های این قشر تلاشگر بیان شود.

خبرنگاران با پا گذاشتن در این حوزه چشم بینای جامعه می‌شوند و وظیفه رساندن مشکلات و دغدغه‌های مردم به گوش مسوولان را بر دوش می کشند.
این انجام وظیفه فقط نشستن و نوشتن در ساعت‌های تعیین شده و ثابت نیست ، یک خبرنگار ساعت کاری مشخص ندارد و برای انجام وظیفه خود به خصوص در حال حاضر که همه مردم به نوعی با انواع شبکه‌های اجتماعی مجازی در ارتباط هستند و خودشان مخابره اخبار دارند باید تلاشی شبانه روزی برای گرفتن خبر از منابع رسمی و انتشار در فضای مجازی داشته‌باشد.
یک خبرنگار برای گرفتن اخبار رسمی در وضعیت‌های پیش آمده حتی در پاسی از شب هم در تب و تاب انجام مصاحبه با منابع رسمی است که شاید با تلفن میسر نشود و نیاز به حضور در صحنه داشته‌ باشد.
حضور در صحنه وقایع و وضعیت‌های پیش آمده هم گذشته از صرف هزینه برای رفت و آمد نیاز به تلاشی امدادگرانه دارد.
برای نوشتن گزارش و تهیه خبر در مواقع عادی نیز یک خبرنگار با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند که نیاز به دیده شدن این مشکلات از سوی مسوولان و اهتمام در رفع آنها است.
مشکلات خبرنگاری در سطح کشور ، استان و شهرستان‌ها مشابه هم است و به موضوعاتی مانند حمایت نشدن ، بیمه نبودن و عدم اطلاع رسانی برنامه‌های خبری و نشست‌ها است.
خبرنگار یکی از خبرگزاری‌ها در میبد در گفت و گو با گزارشگر ایرنا گفت: خبرنگاری و قلم زدن، قدم زدن در سرزمین زیبای آرمان‌ها است و اینکه یادمان باشد برای رسیدن به قاف حقیقت آرمان‌ها باید سیمرغ شویم تا پر گشودنمان ، رسیدن باشد.
فاطمه دهقانی که به عنوان یک عکاس خبرنگار از سال 96 همراه با داشتن انگیزه برای رساندن صدای مردم به گوش مسوولان وارد حوزه خبرنگاری شده با اشاره به مشکلات خبرنگاری در میبد افزود: اطلاع رسانی برنامه‌های خبری مانند برگزاری جلسه‌ها و مراسم‌ها و افتتاحیه‌ها بسیار ضعیف است.
وی بیمه خبرنگاران ، نداشتن وسیله رفت و آمد برای گرفتن گزارش از برگزاری جلسه‌ها و برنامه های افتتاحیه پروژه‌های راه دور و گزارش ندادن عملکرد از سوی بسیاری از مسوولان شهر را از جمله مسئله‌ها و مشکلات خبرنگاری در میبد برشمرد.
خبرنگار یکی از پایگاه‌های خبری شهرستان هم گفت : مشکلات زیادی در این حوزه از جمله اهمیت ندادن مسوولان به خبرنگاران رسمی وجود دارد.
محمد رضا دهقانی افزود: پاسخگویی تعدادی از مسوولان شهرستان به مدیران بعضی ازکانال‌ها بیشتر از خبرنگاران است ، آنها گاهی به واقع پاسخگوی خبرنگاران نیستند و به آنها اهمیت نمی‌دهند.
وی تصریح کرد: فقط در روز خبرنگار از خبرنگاران یاد می‌شود و در دیگر روزهای سال مشکلات خبرنگاران مورد توجه نیست.
دهقانی خواست مسوولان خبرنگاران را به عنوان صدای مردم بشناسند چون سوال خبرنگار سوال مردم و دغدغه آنها است ، سوال شخصی نیست.
وی با ارائه تعریف از خبرنگار اظهار کرد: خبرنگار پیگیر مشکلات مردم شدن از مسئولان و چاره اندیشی رفع آنها را خواستن است و این در حالی است که متاسفانه در میبد خبرنگار موظف است در سمت و پست روابط عمومی اداره‌ها باشد و اگر نقدی شود دیگر اجازه مصاحبه با رییس فلان اداره و یا سازمان را که به آن نقد کرده را ندارد.
دهقانی یادآور شد : از سال 94 با هدف انعکاس و رساندن درد مردم به گوش مسئولان پا به حوزه خبرنگاری گذاشته‌ام و با وجود مشکلات متعدد با داشتن این هدف و انگیزه بدون چشم داشت به هیچ هزینه‌ای پیگیر رفع مسائل و دغدغه‌های مردم و رساندن صدای آنها به گوش مسوولان به میزان توانم هستم.
البته جدا از مشکلات یاد شده که به طور مکرر به مناسبت روز خبرنگار طی سالها مطرح شده و کمتر مسوولان پیگیر رفع آنها هستند ، باید گفت که خبرنگاری شغلی است که واقعا به عنوان یک شغل محسوب نمی‌شود.
فعالیت در این عرصه هم به صورت تجربی و هم همراه با تحصیلات دانشگاهی رواج دارد و در هر دو صورت آن خبرنگار مشکلات خاص خود را دارد.
یک خبرنگار تجربی با وجود مطالعه و گذراندن دوره‌های کوتاه مدت خبرنگاری و مهارت‌آموزی همراه با انجام وظیفه به دلیل نداشتن تحصیلات دانشگاهی مرتبط با خبرنگاری و نیز نداشتن سابقه تحصیل در مدارج کارشناسی ارشد و فوق ارشد این رشته گاهی با بی مهری‌هایی مواجه است.
یک خبرنگار چه تجربی و چه دارای تحصیلات دانشگاهی حتی خودش هم به خصوص در وضعیت اقتصادی کنونی نمی‌تواند به خبرنگاری به عنوان یک شغل نگاه کند و ناگزیر باید در کنار آن یا کارمند باشد یا شغل آزاد داشته ‌باشد.
این در حالی است که باید برای تنظیم خبر وقت گذاشت ، خبری که به محض منتشر شدن قسمت‌هایی از آن در کانال‌ها گاهی بدون ذکر منبع منتشر می‌شود و سهم خبرنگار در این میان خرسند بودن به مورد توجه قرار گرفتن خبرش می‌باشد.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میبد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در ارتباط با وظیفه و شغل خبرنگاری گفت: خبرنگاری پردردسر و استرس زا است ، وقتی شما به عنوان خبرنگار سوژه‌ای را دنبال می کنید شاید با واقعیت‌های تلخی روبرو شوید که انتشار آن مشکلاتی را ایجاد کند ولی از نگاه مسئولیت شغلی و اینکه شما آگاهی بخش به مردم هستید ، نمی توانید بی تفاوت باشید.
هادی زارع افزود: خبرنگاری شغلی است که حقوق و دستمزد مشخص و زمان معینی ندارد و عشق به اطلاع رسانی باعث شده که خبرنگار وقت و انرژی خود را برای آگاهی رساندن به مردم صرف کند.
وی در ارتباط با بیمه خبرنگاران با اشاره به اینکه سعی و اهتمام مجموعه اداری تامین حداقل نیازها است اظهار کرد: البته برای بیمه خبرنگاری شرایطی وجود دارد که با احراز آن شرایط خبرنگار در سامانه جامع رسانه های کشور ثبت نام کرده و در نهایت به تامین اجتماعی معرفی می‌شود.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میبد ادامه داد : در شرایطی که جامعه درگیر بیماری کرونا است، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی فراخوانی به اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه خواستار اعلام برآورد خسارت کرونا و ثبت نام اهالی فرهنگ و هنر در سامانه کارا شده‌است.
وی ادامه داد: پرونده متقاضیان در حال رسیدگی و با توجه به میزان خسارات مبالغی به عنوان کمک هزینه و وام این عزیزان پرداخت می‌شود.
این مسوول خود نیز در سال 85 و در دوره تحصیل در تهران خبرنگار یکی از خبرگزاری‌ها بوده و از سال 94 تا 97 نیز به عنوان سردبیر با 2 هفته نامه در میبد همکاری داشته است.
به گفته وی مسئولیت خبرنگار آگاهی بخشی به جامعه است، خبرنگار در ارتباط با باورها و اعتقادات مردم، منافع ملی، اخلاق جامعه و توسعه فرهنگی جامعه مسئول است و این موضوع مهم راه رسیدن به تعالی را در حرفه ارزشمند اطلاع رسانی برای او هموار می‏‌سازد.
دکتری مدیریت رسانه نیز با یادآور شدن نقش بسیار سازنده و موثر خبرنگاران در جامعه در حوزه‌های گوناگون گفت: خبرنگاران با دلسوزی و با دقت بسیار و همراه با صداقت پوشش خبری مناسب و به روز در شهرستان دارند.
غلامرضا کارگر شورکی افزود: خبرنگاران در میبد حاشیه ساز نیستند و با خلوص نیت به انجام وظیفه مشغول هستند و مسوولان شهر لازم است آنها را در انتشار خبرهای سازنده مورد حمایت و توجه قرار دهند.
وی با اشاره به اینکه داشتن سواد رسانه‌ای برای پردازش خبر باید مورد توجه خبرنگاران باشد ، تصریح کرد: مسوولان نیز باید در افزایش سواد رسانه‌ای اهتمام داشته‌باشند و به خبرنگاران که تلاش همراه با دقت در تنظیم خبر با چند بار نوشتن و صرف وقت زیاد دارند ، بها دهند تا آنها بتوانند با دلگرمی به کار خود ادامه دهند.
دکتری مدیریت رسانه یادآور شد : دادن بسته حمایتی در قالب لوح تقدیر و کمک هزینه خرید تجهیزات و منابع آموزشی بهترین هدیه برای روز خبرنگار است.
7 نشریه مکتوب ، 9 پایگاه خبری دارای مجوز و 25 خبرنگار در میبد در عرصه اطلاع رسانی در حال خدمت به مردم می‌باشند.
مرکز شهرستان 105هزار نفری میبد در 50 کیلومتری شمال غرب شهر یزد قرار دارد.
17 مرداد "روز خبرنگار" سالروز شهادت محمود صارمی خبرنگار خبرگزاریِ جمهوری اسلامی است که به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید.
برچسب‌ها
میبد روز خبرنگار

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/143375/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتحادیه شهرداران در کشور تشکیل می‌شود

وقتی مرمت و بازسازی آب انبار قدیمی در یزد به فراموشی سپرده شد + فیلم

شناسایی 600 ملک مازاد دولتی در استان یزد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دستگاه‌ها وظایف قانونی خود را انجام دهند

استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای کاهش خسارت‌های سیلاب

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

جلسه شورای اجتماعی استان یزد برگزار شد

کمک 10 میلیارد ریالی پدر شهید برای ساخت مدرسه

بررسی رویه‌های پوشش و عفاف در دانشگاه یزد

ضرورت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

اهمیت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

یزد، میزبان اردوی تیم ملی اسکواش بانوان

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار با جانبازان دفاع مقدس در میبد

خلاقیت و نوآوری در میان دانش‌آموزان تقویت شود

راهپیمایی حمایت از عملیات غرور آفرین «وعده صادق»

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

تجلیل از کارکنان آزمایشگاه مرکز بهداشت مهریز

(تصاویر) بارش باران در یزد

منطقه زیبای پامنار خوزستان

هدایت دانشجویان در قالب طرح بورسیه به صنایع میبد

رگبار پراکنده و بارندگی در برخی مناطق استان یزد

ساماندهی و اصلاح نقاط حادثه خیز در میبد

بارش باران در یزد

نقش ارتش در دفاع مقدس و امنیت تبیین شود

غیر قانونی بودن ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 در رابطه با مشاغل محیط زیستی

ابطال آرای کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله تا پنج ماه آینده + عکس

برپایی نمایشگاه دست‌های کوچک اندیشه‌های بزرگ در یزد

اعزام 10 تیم هلال احمر یزد به سیستان و بلوچستان

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

احتمال وقوع سیل در این سه استان

تجهیزات شهرداری اردکان مناسب نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله به زودی

تشریح برنامه‌های هفته سلامت در مهریز

1200 تن شکر در سکوهای تنظیم بازار یزد توزیع می‌شود

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

پزشک قلابی در خاتم یزد دستگیر شد

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی